Views
2 years ago

2013-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Kuldipsingh
  • Rotterdam
  • Verladers

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Schultz blijft bij bezuiniging op bediening sluizen Rotterdam maakt LNG bunkeren makkelijker Er komt heel wat bij kijken om LNG te bunkeren. De veiligheidsvoorschriften zijn streng. Maar de binnenvaart mag sinds gisteren (1 juli) in de Rotterdamse Seinehaven Liquefied Natural Gas bunkeren zonder dat een ontheffing nodig is. De gemeente heeft daarvoor de havenbeheersverordening aangepast. Rotterdam is de eerste haven in Europa waar de binnenvaart officieel LNG mag bunkeren. Donderdagmiddag 27 juni ontving Nieuwe Europese begroting is gunstig voor vaarwegen Het akkoord over de Europese begroting voor de komende zeven jaar biedt meer ruimte voor vaarwegprojecten. Voor het Connecting Europe Fund (CEF) is van 2014 tot en met 2020 30 miljard euro beschikbaar. 23,1 miljard daarvan is voor transportinfrastructuur bestemd. INE ziet goede kansen voor investeringen in voor de binnenvaart belangrijke corridors. “We hebben er meer dan een jaar aan gewerkt”, zegt Karin de Schepper, directeur van de Europese binnenvaartlobby INE. “We hebben hoog ingezet en dat heeft goed uitgepakt.” Bundelen van continentale lading biedt kansen 5 13 19 Het meeste geld zal gaan naar grensoverschrijdende projecten en het opheffen van missing links en bottlenecks in het Europese vaarwegennetwerk. De bijdrage die de Europese Commissie via het CEF levert aan infrastructuurprojecten gaat omhoog. Dat maakt het voor lidstaten aantrekkelijker om te investeren. De cofinanciering loopt op tot maximaal 40 procent bij bottlenecks en grensoverschrijdende infrastructuurprojecten. Indien de uitbouw van een vaarweg of aanleg van een kunstwerk wordt gecombineerd met een telecom- of energieproject, kan Europa zelfs 50 procent meebetalen. Bijvoorbeeld bij havenwethouder Jeannette Baljeu relaties op de openbare kade in de Seinehaven bij de voor Shell varende tanker Greenstream die daar op dat moment van brandstof werd voorzien. Dat gebeurt nu nog vanuit een tankwagen; het Havenbedrijf verwacht dat dit jaar de voorbereidingen voor het eerste bunkerstation starten. Rotterdam wil de introductie van LNG als brandstof met de aanpassing van de havenbeheersverordening een extra impuls geven. “LNG is nieuw als brandstof voor binnen- en zeevaart. Dat betekent dat de regelgeving dient te worden aangepast. Anders kan er niet gebunkerd worden en heeft de innovatie geen kans van slagen”, zei havenmeester René de Vries. (foto Tekst & Toebehoren) Lees verder op pagina 5: Waar komt eerste LNG-bunkerstation? (Meer foto's op www.binnenvaartkrant.nl) energieopwekking met turbines op sluizen. Voor andere vaarwegprojecten is maximaal 20 procent cofinanciering beschikbaar. Voor ‘horizontale projecten’ zoals River Information Services en studies is sowieso tot 50 procent subsidie mogelijk. 10 miljard euro is gereserveerd voor het Cohesiefonds en gaat naar landen die een economische achterstand hebben. De Donau zou daarvan kunnen profiteren. De Europese Raad en het Europees Parlement moeten nog wel akkoord gaan met het voorstel. Maar dat is vooral een formele kwestie en De Schepper verwacht daar geen noemenswaardige problemen mee. Ferlemann: „Deutschland braucht langfristiges Hochwasserkonzept“ www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 27.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 14 - 2 juli 2013 Twee slachtoffers door aanvaring PM-kanaal Het onderzoek naar het ongeval op het Prinses Margrietkanaal ter hoogte van Grou op dinsdag 25 juni kan meerdere weken in beslag nemen. Dat heeft de politie bekend gemaakt. Omstreeks 14.45 uur vond een aanvaring plaats tussen een binnenvaartschip en een motorjacht. De twee opvarenden van het plezierjacht, een 64-jarige vrouw en een 67-jarige man uit Lottum, raakten daardoor te water. Dezelfde dag nog overleed de 64-jarig vrouw in het ziekenhuis. Haar echtgenoot stierf afgelopen vrijdag. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de waterpolitie. Die denkt enkele weken nodig te hebben. “Het uitlezen en analyseren van de navigatieapparatuur vergt de nodige zorgvuldigheid en tijd.” Als het onderzoek is afgerond zullen de resultaten in eerste instantie worden meegedeeld aan de betrokkenen. De scheepvaart op het Prinses Margrietkanaal was uren gestremd. Vroeg in de avond werd het jacht geborgen. Rond 20.00 uur konden schepen de onheilsplek weer passeren. In de binnenvaart was eerder al positief gereageerd op het nieuwe TEN-T-akkoord, dat samernhangt met het CEF. De Europese Commissie, de Raad en het Europees Parlement werden het eind mei eens over het nieuwe transportnetwerk. Het nieuwe Trans-Europese Netwerk voor Transport gaat op 21014 in. INE zette er – met succes – op in dat alle Europese vaarwegen van klasse IV en hoger in het strategische netwerk zouden worden opgenomen – en zodoende voor meer Europese subsidie in aanmerking komen. Lees verder op pagina 3 >> E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? Service en reparatie als vaste koers! info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl

Binnenvaartkrant