Views
1 year ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM ING pleit voor sloop van 200 tot 250 schepen “Vrijwillig werkt niet” Elke euro die de transportsector investeert om aan strengere emissie-eisen te voldoen levert de samenleving een besparing van 40 euro op. Dat staat in een rapport dat een consortium van onderzoeksbureaus onder leiding van Panteia/NEA op 12 juni publiceerde. Het onderzoek is bedoeld als basis voor de Europese Commissie om nieuwe emissienormen in te voeren voor motoren in de binnenvaart. Maasbracht maakt zich op voor Havendagen 3 20-22 23 Greenshipping doneert aan War Child ten voor de transportsector. Wederom luidt het verhaal dat de binnenvaart haar milieuvoordeel aan het verliezen is. “Een groeiende zorg over de binnenvaart is de langzame vooruitgang in het verminderen van luchtvervuilende emissies Op de werf van Breko Shipbuilding en Repair vond de overdracht plaats van vier smeerolietankers voor Greenshipping in Zwijndrecht. De schepen, hun techniek en aandrijving zijn uniek in de Europese binnenvaart. Er was veel belangstelling vanuit de branche voor de emissievriendelijke ruimte- en brandstofbesparende diesel-elektrisch aandrijving. Die geschiedt door een 360˚draaibare V-Pod. De vier bunkerschepen gaan in de grote zeehavens van Nederland en België bunkeren voor Interstream Barging en Esso. Voor Verhaar Omega betekent de introductie van de vier schepen die met hun V-Pods zijn uitgerust een definitieve doorbraak op de markt. Op de uitnodigingen voor de gasten was om een donatie voor War Child gevraagd waaraan ook stevig werd bijgedragen door de bij de bouw betrokken bedrijven. Niemand minder dan War Child’s ambassadeur Marco Borsato nam de cheque van 8.500 in ontvangst uit handen van Mark Breijer van Breko. Lees meer over de schepen op pagina 29. (tekst en foto Hans Heiligers) De uitkomst van het onderzoek is dat het mogelijk is om een zeer hoge afname van de luchtvervuilende uitstoot te verwezenlijken. Dan zijn wel verschillende initiatieven nodig. Zoals de aanpassing van de emissienormen voor nieuwe Weer pleidooi voor strengere emissie-eisen binnenvaartmotoren Überleben zwischen Hochwasser und Streik www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 27.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 13 - 18 juni 2013 Super slow steaming In de zeevaart kiezen containerrederijen er vrijwillig voor om langzamer te varen. Dat scheelt aanzienlijk in de brandstofkosten en vermindert de overcapaciteit. Dat is het goed recht van elke individuele rederij, maar de verladers vinden dat niet leuk. En dus schreeuwt de EVO moord en brand. De rederijen zouden na ‘slow steaming’ nu zelfs aan ‘super slow steaming’. De organisatie erkent wel dat er een enorme overcapaciteit is in de containervaart. De klanten profiteren maar wat graag van de lage tarieven. Maar o wee als die rederijen proberen hun vrachttarieven naar een gezond niveau te tillen. De vaartijd neemt toe. De EVO dreigt nu dat de achterban weleens zou kunnen besluiten over te stappen op alternatieven, zoals spoorof luchtvervoer. Alsof dat reële opties zijn. Die transportvormen kunnen dergelijke volumes helemaal niet aan en het is maar de vraag of ze goedkoper zijn. EVO vindt - terecht - dat containerlijnvaartrederijen het onderwerp moeten aansnijden tijdens contractonderhandelingen met verladers en expediteurs. Maar hebben die ooit begrip getoond voor de problemen en noden van de vervoerders? Geef op www.binnenvaartkrant.nl uw mening: is ‘super slow steaming’ ook iets voor de binnenvaart? Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Panteia/NEA stelde het rapport op in opdracht van het Directoraat- Generaal Transport van de Europese Commissie en werkte voor het onderzoek samen met de CCR, het EICB, Planco en via donau. Het consortium concludeert dat het invoeren van strikte emissienormen haalbaar is voor nieuwe én bestaande motoren. De baten voor de maatschappij zijn daarbij vele malen hoger dan de additionele kos- van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof dat schadelijk is voor de gezondheid. Ondanks de schaalvoordelen van de binnenvaart zijn de externe kosten per tonkilometer van de luchtvervuiling door de binnenvaart hoger dan die van het wegvervoer. Daarbij neemt deze kloof sterk toe vanwege de introductie van Euro VI motoren in vrachtwagens.” motoren, wet- en regelgeving voor bestaande schepen en motoren en voor LNG. Ook moeten er financieringsmodellen en ondersteuningsinstrumenten komen om het voor scheepseigenaren mogelijk te maken om in schone technologie te investeren. Lees verder op pagina 5 >> Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

De Binnenvaartkrant