Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2013-12

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Haven
  • Schip
  • Panera

De Binnenvaartkrant 8 4

De Binnenvaartkrant 8 4 juni 2013 1450,- 45 REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 ADN-Basiskurs 15.- ADN-Wiederholungskurs ohne Prüfung 25. + Radarpatentlehrgänge 2.-4.9.13 + 4.-6.11.13 + 2.-4.12.13 ATLAS Schiffahrt & Verlag GmbH Vinckeweg 19 D-47119 Duisburg Tel. +49-203/873054 atlas-schiffahrt@t-online.de Vanaf 2015 moet ook uw schip gaan voldoen aan geluidsnormen! 70 decibel de woonverblijven en 60 decibel in de slaapverblijven (bij continue vaart) Wij hebben 25 jaar ervaring met geluidsproblematiek in de binnenvaart. Wij kunnen u van dienst zijn met: • Analyse, waarbij wij met u meevaren en metingen doen (Gratis) • Adviezen • Praktische oplossingen als kleine aanpassingen of verbouwingen om aan de normen te voldoen Bel of mail ons voor een geheel vrijblijvende afspraak. Biesboschhaven Zuid 9 • 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855• FAX: 0183-500856 info@scheepsinterieurbouw.nl www.scheepsinterieurbouw.nl GROUP BAECK zoekt (M/V) Princess Rivercruises AG zoekt voor MPS Rhein Prinzessin 2de Kapitein (patent tot Bazel), Afloskapitein (patent tot Bazel) Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 voor haar vestigingen te Antwerpen: - Algemeen Bedrijfsleider voor haar afdeling scheepsluiken, Baeck Marine nv - Bedrijfsleider ir. of ing. voor haar afdeling drijvende steigers / jachthavens, The Marinas Company nv (met kantoor naar keuze Antwerpen en/of Balen) - Verkoper voor haar afdeling drijvende steigers / jachthavens, The Marinas Company nv - Schipper / walkapitein voor haar aannemersbedrijven Voor meer info kan U zich richten tot dhr. I. Leflot, GSM 0498/59 93 98 of e-mail ives.leflot@baeck.be Voor meer info: www.baeck.be Méér dan verf! • Radars en nautische apparatuur • Satellietcommunicatie • AIS Dealer: • Stuurwerken Joan Kint, Haven 138, BE 2030 Antwerpen Tel. +32-3-5464083, Fax. +32-3-5464081 E-mail: electro@serviceelectro.be, www.serviceelectro.be INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU Industrieweg 42 Middelharnis Postbus 279 3240 AG Middelharnis T 0187 482 381 F 0187 482 878 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl

De Binnenvaartkrant 9 4 juni 2013 Haven Brussel realiseert watergebonden projecten De Haven van Brussel en de Brusselse regering hebben een nieuw beheerscontract voor de haven ondertekend met een looptijd van vijf jaar. Gedurende deze periode ontvangt de haven een overheidsdotatie van zo’n 86 miljoen euro. Met een deel van dit geld worden watergebonden projecten omgezet. Zo onderzoekt de Haven mogelijkheden om langs het kanaal een netwerk van overslagpunten op te zetten voor stedelijke distributie. Hiervoor zullen zelflossende schepen worden ingezet. De overslagpunten worden gecombineerd met andere stedelijke functies, zoals parkeerplaatsen. Ze gaan een sleutelrol spelen in de bevoorrading van handelswijken en bouwwerven in de omgeving. Ook de levering van pakjes zou in de toekomst via deze punten verlopen. Het project moet in de lente van 2015 operationeel zijn. Modal shift Op de site Schaarbeek-Vorming ten noordoosten van Brussel wil de Haven extra terrein aankopen voor de realisatie van een trimodaal overslagpunt en logistiek centrum. Verder wordt in de voorhaven een nieuw roro-platform gebouwd. Van hieruit zullen vanaf 2017 tweedehandswagens naar de haven van (archieffoto Sarah De Preter) Stilte rond Schipdonkkanaal In juni komt het Schipdonkkanaal naar verluidt nog eens aan bod in de commissie Openbare Werken van het Vlaams parlement. Er loopt al jaren onderzoek naar de kanaalverbreding, maar de evaluatie daarvan is nog niet afgerond. Aanvankelijk was er sprake dat de Vlaamse regering voor de verkiezingen van 2014 een beslissing over de toekomst van het Schipdonkkanaal zou nemen, maar dat wordt steeds onwaarschijnlijker. Inmiddels is het alweer een poosje stil rond het dossier. Begin dit jaar drong Apzi, de vereniging van ondernemingen in de haven van Zeebrugge, aan op een snelle besluitvorming. Apzi noemde de verbreding van het Schipdonkkanaal de enige en meest uitgewerkte piste om de haven van Zeebrugge bereikbaar te maken voor de binnenvaart. Spoor- en wegvervoer alleen kunnen volgens voorzitter Erna Vienne de verwachte groei van de overslag niet opvangen. De estuaire vaart brengt volgens haar wel wat soelaas, maar heeft beperkingen. Apzi betreurt dat er op het vlak van binnenvaart geen vooruitgang wordt geboekt en stelt als tussenstap voor om de vaart rond Brugge op te waarderen tot 2.500 ton. Vervolgens zou er een volwaardige binnenvaartontsluiting moeten komen tot 4.500 ton. Over het exacte tracé van een nieuw of aangepast kanaal spreekt de vereniging zich niet uit. Ook bij ’t Groot Gedelf, het actiecomité dat sinds jaren tegen de kanaalverbreding strijdt, groeit het ongeduld. Omwonenden zouden willen dat de landstrook die gereserveerd is voor de kanaalverbreding weer vrijkomt. Antwerpen worden verscheept. De activiteiten van de containerterminal worden verder uitgebouwd. Bedrijven die hun containers van de weg naar het water shiften kunnen ook de komende jaren een gewestelijke dotatie van 17,5 euro per container krijgen. Om ook in het vaartoerisme een sterkere positie te verwerven, gaat de haven in Neder-over-Heembeek tegen 2015 een passagiersterminal bouwen. Het Brussels Havenbedrijf verzorgt voor het Gewest baggerwerken, onderhoud aan de waterweg en kaaimuren en de werking van bruggen en sluizen. Daarnaast heeft de Haven een rol als ‘logistiek bemiddelaar’ in de stedelijke distributie. De watergebonden trafieken in de haven daalden vorig jaar met 10 procent naar 6,5 miljoen ton. Vooral de transittrafieken, goederenstromen die Brussel alleen passeren, zijn getroffen door de crisis. De containeroverslag trok wel weer aan. De belangrijkste goederengroep voor de Brusselse haven zijn bouwmaterialen. 20 jaar Op 1 juni was het twintig jaar geleden dat het Havenbedrijf Brussel werd opgericht. De haven vierde dit afgelopen zaterdag met een jubileumfeest. In de aanloop naar de festiviteiten stelde het Havenbedrijf een Masterplan voor, waarin de haven vooruitkijkt tot het jaar 2030. Het plan heeft een sociaaleconomisch en een stedenbouwkundig luik. Acht trends die als drager van de havenontwikkeling worden gezien, zijn in het plan uitgewerkt tot concrete projecten. Het nieuwe TIRcentrum, de roro-terminal in de voorhaven en het opzetten van overslagpunten langs de waterweg zijn enkele voorbeelden. De projecten moeten bijdragen aan het versterken van het duurzame karakter van de haven, waar de Brusselaars op veel vlakken de vruchten van gaan plukken: het leefmilieu wordt beter, mobiliteitsproblemen geraken opgelost en de werkgelegenheid groeit.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant