Views
4 years ago

2013-12

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Haven
  • Schip
  • Panera

De Binnenvaartkrant 16 4

De Binnenvaartkrant 16 4 juni 2013 Een onafhankelijk tussenpersoon Wij leverden het stuurhuis met hefsysteem GEFELICITEERD.. ...met mts Hydrovac 12 ! Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Wij wensen het mts Hydrovac 12 een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 Tel. : (010) 411 95 95 3083 ( BD ) Rotterdam Fax: (010) 413 97 74 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met het mts Hydrovac 12 Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Bornemann ladingpomp unit, type HC232. Deze pomp heeft een capaciteit van ca. 450m3/uur, het inzetgebied is lichte producten tot zware stookolie bij een werkdruk van ca. 6 bar. De high capacity unit is compleet “plug and play” toegeleverd en kan direct in de ladingzone worden opgesteld. De aandrijving is verzorgd door een drukvaste ABB elektromotor met een vermogen van 185 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering. Omdat EPS alleen gebruik maakt van A-klasse materialen is een langdurige en probleemloze werking met hoge mate van bedrijfszekerheid voor dit pompsysteem gegarandeerd. Voor extra info: info@epsbv.com VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA SHIPBUILDING B.V. WENST INTERNATIONAL SLOB DISPOSAL B.V. EN DE BEMANNING VAN HET MTS HYDROVAC 12 EEN BEHOUDEN VAART. www.veka-group.nl Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl

De Binnenvaartkrant 17 4 juni 2013 Hydrovac 12 broodnodig voor het milieu DOOR JOHAN DE WITTE Het 85 x 9,50 meter grote Hydrovac 12-casco is met zeven tanks in China ‘geboren’. Aanvankelijk had de integratie in Nederland enige vertraging, echter eenmaal op kosten van International Slop Disposal (ISD) BV bij Veka Shipbuilding op ‘college’ onderging het casco een snelle maar keurige ontwikkeling en werd het klaargestoomd tot type C-tanker, bevoegd voor de inname van afvalvloeistoffen. Afvalvloeistoffen, in hoeveelheden van pakweg 5 tot 25 ton in een tanker van 1700 ton? Kapitein Wicher Kuilder hoort ons hardop denken of er zoveel afval/chemieolie wordt aangeboden en informeert: “Met elf Hydrovac-schepen van verschillende tonnage bestrijken we de Nederlandse zeehavens. We ontvangen soms 30 of 50 maar ook weleens 300 ton sludge.” “Bijvoorbeeld waswater pompen we van 10 tot 35.000 ton. Dat laatste was dan wel een supertanker die schoon moest van crude. De halve vloot van FTS Hofftrans BV diende hierbij als opslag, want zo’n grote hoeveelheid is voor de verwerkingscapaciteit van de ATM ook een beetje too much!” Leerzaam verhaal FTS Hofftrans is hier het bruggetje naar de Burando Group die het management voert voor International Slop Disposal BV. Wicher Kuilder – gestart als matroos onder de gage bij zijn vader aan boord en na maritieme omzwervingen alweer elf jaar bij ISD – heeft het over een prima bedrijf. “Je bent hier médewerker! Onze baas Andreas Drenthe zegt: ‘Het is jouw schip, als het goed gaat hoor je ons niet, maar we staan wel achter je.’” “Samen met onze technische man Hans Hooimans en van Veka Jan de Vries en Jan Klop hebben we hier aan boord werkervaring in praktische uitvoering vertaald. Deze Hydrovac onderscheidt zich niet van een tankschip ofschoon specifieke uitvoering altijd werkt in de afname van afvalstoffen. Afbouw is een leerzaam verhaal; niettemin na tweeënhalve maand afbouw wordt het tijd om een stukkie te varen.” Arie van Andel is de pperationeel manager van ISD en gangmaker van de dagelijkse afvalstoffeninname en indeling van de schepen. Hij trappelt van ongeduld om de Hydrovac 12 in bedrijf te nemen. “We hebben hem nodig”, zegt hij. Barry de Geus, eveneens op de loonlijst van ISD, trappelt op zijn fiets de ziekte ALS de wereld uit. Voor dit goede doel heeft hij veel over, evenals familie, vrienden en Burandocollega’s, die samen de euroteller al op bijna 20.000 hebben gezet. De grootste van ISD Met een paar tussenschotten zijn er meer tanks gerealiseerd. “Voor afvalolie-inname kan je niet genoeg tanks hebben”, volgens Hans Hooimans. “Er zijn altijd producten die zich onderscheiden en separaat moeten blijven.” Moet zo’n tanker nog aan bijzondere specificaties voldoen, vragen we. “Nee, een type C is in principe voldoende. Aan boord wordt niets gesepareerd. Alle stoffen worden geanalyseerd, krijgen een UN-nummer voordat ze worden ingenomen, en daarna afgegeven aan ATM.” “Ook kunnen we met het leidingsysteem alle kanten op. De leidingen zijn getraced; om de warmte erin te houden is er een Heatmaster-ketel ingebouwd. Het is een uitstekend uitgevoerd schip. Met de ‘pet van de schipper op’ hebben we goed om ons heen gekeken en het zo simpel, functioneel en veilig mogelijk gemaakt.” Uitstekend uitgevoerd. (foto’s Johan de Witte) De VIP-plaats van Hydrovac 12. Vanzelfsprekend wordt er overeenkomstig de nieuwe regelgeving van de havendienst gewerkt. Aan dek is er door de opstelling van het manifold en het dubbele leidingsysteem op zoveel mogelijk werk/ loop-ruimte gelet. We zien Yoeri Verhoef met zijn paperassen over dek schuiven. Hij is de veiligheidsman van de firma en speelt zijn wedstrijd gedurende de EBIS-check (de informatiebron waarmee een verlader besluit of een lichter en bemanning al dan niet acceptabel zijn). Een verantwoordelijke taak dus. Niettemin slaat ook hier de routine toe en zien we het examen, gezien zijn staat van dienst, met vertrouwen tegemoet. We duiken in de maagdelijk wit gespoten machinekamer en horen van tweede kapitein Sander Geertse dat de ingesealde motor een Caterpillar C32 is. Onherkenbaar zoals meubilair in een pyjama schuilt hier de technische equipment voor de verfspetters. Geen fotootje te schieten! Wat opvalt is de korte ingangstrap die op een bordes uitkomt dat over de volle breedte langs het voorschot loopt en boven de generatoren is gebouwd. Volgens Sander “maakt het de machinekamer extra ruimtelijk. Ons bevalt het wel en het is weer eens wat anders.” Scheepvaart is altijd in beweging en broodnodig voor het milieu! Wie leverden aan het mts Hydrovac 12 Centromost River Shipyard, Plock Franssen Isolatiebedrijf B.V. 1607 generatorset 85 kVA t.b.v. Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Machinefabriek en Bouw casco Isolatie uitlaatgassensystemen boordnetbedrijf motor: Perkins 4.4 TWGM komplette Steuerhaus einschl. Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Scheepswerf Gelria B.V. AMW-Marine B.V., H.I. Ambacht generator: Marathon 362 CSL 1606 Maralec Hubvorrichtung, Masten, Treppen und Ankerlieren, ankers en kettingen Levering compleet schip scheepsschroef diam. 1750mm, 5-blads en B.V. Türen geliefert. Scheepskranenbouw Arnhem B.V. Reederei Jaegers GmbH Bevrachting met certificaat van GL. Marathon Generatoren en Motoren PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Misty autokraan Inspectie Verkeer en Waterstaat Den Breejen Shipyard Generatoren Tresco Inland ECDIS Viewer SLURINK bunkerstations Classificatie schroefasinstallatie Verhaar Omega B.V Boegschroef OMEGA Orlaco Products B.V. Camerasysteem Shell smeermiddelen Germanischer Lloyd Classificatie IHC Lagersmit Schroefasafdichting 31120-horizontaal met een vermogen van RAFA B.V. Ramen Bunkerstation Heijmen B.V. Gasolie Koedood Dieselservice B.V. Damen Marine Components 393 kW/1780 tpm Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Rotork Gears Afsluiters en appendages MITSUBISHI voortstuwing type S16R- Straalbuis type Van de Giessen Optima Ø WindeX Engineering B.V. Betimmering Marflex B.V. C2MPTK 1250 Kw/1600 omw 1.762 mm Airconditioning, overdrukinstallatie, J. de Jong Scheepsservice & 9 stk Marflex deepwell cargo pompen Rubber Design B.V. VPG Scheepsservice B.V. ventilatoren, klaproosters Installatietechniek capaciteit 100 m3/h – 60 mwc. Flexibele opstelling motor Inbouw voortstuwing en generatoren en Seafix Fire Fighting Systems Complete sanitaire en drinkwaterinstallatie Kampers Pompservice B.V. Quality Alignment levering en inbouw van VPG stuurwerk Brandbeveiligingspparatuur Alderliesten Tegelzetter KAMPERS 2M82/36LHE pomp voor Uitlijnen en funderen voortstuwing Blokland Non-Ferro B.V. Fiwado Bunkerstations Pinta Unisol B.V. restlading/slops ADS van STIGT Beunkoelers en anodes Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Isolatie woning Hoveko B.V. 1 Masson Marine keerkoppeling type MM De Ruyter Dieseltechniek B.V. Alex Toebast Las- en Montagetechniek Dego Stofferingen B.V. Complete tankmeting en -alarmering met W 7250, 5,031:1, PTO type o, Generatorset 525 kVA t.b.v. boegschroef- Machinekamerplaten Banken stuurhuis en keuken behulp van Saabradars, alsmede de vooraandrijving van stuurwerkpomp, ladingpompbedrijf motor: Caterpillar C18 Vlek Scheepsinstallatie B.V. Schildersbedrijf De Winter temperatuur- en drukmeting. elastische koppeling ACERT generator: Marathon 572 RSL 4030 Electrische installatie Schilder- en behangwerk binnen TankTech B.V. Tankmeting inhoud Discom B.V. 1x generatorset 107 kVA t.b.v. boordnet- Victron Omvormer/ acculader Loggers Rubbertechniek B.V. Imbema Cleton B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets noodladingpompbedrijf motor: Perkins 4.4 All Pumps Holland B.V. Flexibele opstelling woning Laad- en losslangen TW2GM generator: Marathon 363 CSL Pompen Blommaert BVBA Improval voormast

Binnenvaartkrant