Views
2 years ago

2013-11

  • Text
  • Onze
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 8 22

De Binnenvaartkrant 8 22 mei 2013 BOUWEN OP WATER n ONDERHOUD / REPARATIE n NIEUWBOUW n MECHANISCH / ELEKTRISCH Keizersveer 3c Raamsdonksveer 0162-513650 info@asto-bv.nl TE KOOP/ TE HUUR Ponton: Bouwj: 2009 55.00 x 11.40 x 1.86 . Laadverm. 826 ton. Alle geldige papieren. Ponton: Bouwj: 2009 45.02 x 10.06 x 2.50 m. Laadverm: 834 ton. 2 spuds elk 12.00 m. Alle geldige papieren. Ponton: Bouwj: 2012 45.00 x 7.50 x 1.62 m. Laadverm: 362 ton. 2 spuds elke 12.00 m. Alle geldige papieren. Ponton: Bouwj: 2009. 21.05 x 11.01 x 1.70 m. 2 spuds elk 12.00 m. Alle geldige papieren. Ponton: Bouwj: 1970 55.00 x 15.80 m. Zwaar ponton. Geen geldige papieren. Sleepboot (ex WSA) Bwjr: 1956 15.60x3.68x1.02 m. Motor: MWM 150 p.k. Bwjr: 1991 Radar, bochtaanwijzer, echolood, kompas. Technisch in goede staat. (ex) Patrouillevaartuig Bouwjr: 1962 16.00x3.75x1.40 m. 2 x Daewoo 160 p.k. elk. Bouwjr: 2005 Roerpropeller: Schottel SPP 75/60 Koppelingen: Twin Disk. Radar Marifoon(2x) Echolood Uitstekende staat van onderhoud. Geen S.I. Jacht Bwjr: 1972 15.00 x4.00x1.30 m. Motor: Mercedes OM 355. Roer: Schottel. Kopschroef 10 p.k. Generator: 3 KVA 1 x omvormer 2000 W. Rubbr bijboot met 15 p.k. aanhangmotor In prima staat van onderhoud. Gunstige prijs. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@gijsdaanen.nl TK AANGEBODEN: VAREND WOONTJALK: L32 x Br5 x D1.40, motor 140pk Diesel. Grote woonhut + kamer en keuken, badkamer + douche, veel slaapplaatsen, inruil kleinere boot mogelijk. REACTIES: BRIEF ONDER NR 20131001 NAAR ADRES BINNENVAARTKRANT. BIEDT ZICH AAN ZZP-er, i.b.v. Radar-Rijnpat. tot Basel. ADNC, marifoon, hfdzakelijk tankers, ARA-Rijn voorkeur 14/14. Tel. 06-38832390 ZU VERK. Manometer 160ø -50 +200 mbar, 12 Stck Pressluftatemgeraet mit Ersatzflasche sat travel vision 20514 Antenne elektr. Scheinwerfer. Tel 0049-1716485990 ABLÖSER MIT PATENT von Basel bis zum Meer! Radarpatent auch Koppelverbände. Meine Email Adresse ist Klausschwarzkann@aol.de SLOWAKISCHE PERSONAL AGENTUR HDSCHIFF, Bietet Personal an der Position, Decksmann, Matrose, Steuermann e-mail: tomaspetocz@gmail.com, tel.n.: +421 918 828 726, +421 902 717 911 GEZOCHT OP MTS volmatroos 14 op/ 14 af, kost & reizen vrij l.n.o.k. Tel. 06-11103070 GEVRAAGD MATROOS M/V op mbs Comrade, vaargebied Ned. Weekenden vrij, l.o.n.t.k. Tel. 06 22738072 ROEMENISCHE SCHIFFSFUHRER suche Arbiet. Tel. 0040-751597038 TE KOOP : POLYESTER PLEZIERJACHT Birchwood 33, bj. 1978, Ford Leeman 120pk, goed onderhouden. Tel. 06-55727779 GEVRAAGD SPITS mag opgelegd zijn, vaste ligplaats oude DOK in Antwerpen. Tel. 010-4965516 TE KOOP sleepboot 10 mtr, DAF 615, laag model, gerestaureerd, vr. pr. € 25.000,-. Inruil mogelijk. Tel. 06-55848263 GEVRAAGD STUURMAN voor Pride of Faial met min. 3 jr ervaring in tankvaart chemie. Bel. 06-21935259 Verkoop- installatie en reparatie centrum Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur Marifoon antenne M4 €67,50 excl. BTW Lineair motor tbv blauwbord VANAF €165,- excl. BTW Telecrane Radiografische besturing + per stuk Acculader start 520-2 Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. NU PRIJS OP AANVRAAG €340,-excl. BTW Walstroom trafo Leverbaar in 18 / 32 / 45 Kva. Andere vermogens op aanvraag. Reeferkast Plug and Play Reeferkast Standaard met vier aansluitingen één x in / vier x uit Met zelf instelbare schakeltijden Uit voorraad leverbaar PRIJS OP AANVRAAG Telecrane Radiografische besturing Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW Daalderop boilers UIT VOORRAAD LEVERBAAR 380V 80 ltr. mono plus 2500W €919,-excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W €1255,-excl. BTW Icom IC-M323 Brandstof verbruiksysteem Umbra PV-A100M vuilwaterpomp. Excl. vlotter. Eurolight HQ armatuur 230V, 150W. (gasontladingslamp) IP65 Vergelijkbaar met circa 800W halogeen NU €100,-excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Let op onze aanbiedingen in de winkel! Icom IC-M35 Alle internationale kanalen Atis zelf in te voeren lederen tas en microfoon optie €185,- excl. BTW G2TMK-AC Dekwaspomp De G2TMK-AC is een gietijzeren zelfaanzuigende centrifugaalpomp die in staat is om naast een grote capaciteit ook een hoge druk te realiseren. Deze dekwaspomp is geschikt voor lichtverontreinigd water. De pomp heeft een mechanische afdichting en een RVS as en gietijzeren waaier. 2” aansluiting. Werkspanning: 400V, 50Hz, 3Kw, 4,8 t/m 24m3, afhankelijk van de opvoerhoogte. Aktie €956,-excl. BTW Tracvision M5 HDMI Ready €2695,- excl. BTW Actie van de maand!! Navigatie lamp 28V/25W NU €3,15 excl. BTW / per stuk Prijs geldt bij afname van 5 stuks DGS Interparts info@dgs-interparts.be www.dgs-interparts.be Tel +32 473 68 16 12 Studie, ontwerp & vervaardiging van hydraulische cilinders Van enkele stuks tot grotere series Afmetingen: Diameter van 20 tot 1000 mm en een lengte van 50 tot 12.000 mm Gebruikt bij: Landbouwmachines, trailers, mijnbouw, scheepsbouw, offshore, kranenbouw... www.oechies.nl · info@oechies.nl Icom IC-M87 Nieuwe generatie compacte waterdichte marifoon met ATIS/DSC Met softkey bediening voor snelle toegang tot alle belangrijke functies. Blinkt uit in gebruikersgemak. Leverbaar in zwart of super wit €248,-excl. BTW In standaard uitvoering met één sensor. €1950,-excl. BTW De Umbra vuilwaterpomp is uitgevoerd met een RVS teruggetrokken waaier. De Umbra PV-A100M is aan de pompzijde voorzien van een mechanical seal in SIC-SIC En aan de motorzijde van een lip seal.1 ½” binnendraad aansluiting. Maximale vuildoorlaat 35mm. Zeer geschikt voor de binnenvaart en industrie. Werkspanning: 230V, 50Hz, 0,75Kw, 4,8Amp. Beschermingsklasse: IP68. Isolatieklasse: F De Umbra PV-A100M is ook leverbaar met vlotter. Echter alleen in de 230V uitvoering. Capaciteit: 12m3 op 6 meter. Aktie €249,-excl. BTW Waterdichte maritieme portofoon. ATIS en ATEX goedgekeurd. incl. batterij, lader, antenne, riemclip en polsband. €649,- excl. BTW E-motoren Alle vermogens op voorraad of snel leverbaar. Met voet of flens aansluiting. Prijzen op aanvraag. Antenne rotor compleet NU €110,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW

De Binnenvaartkrant 9 22 mei 2013 Familie en vrienden nemen afscheid van Karel Verberght (1942-2013) “Uw engagement sprak boekdelen” DOOR SARAH DE PRETER Karel Verberght leefde op, van en met het water. Hij kon niet zonder water. Varen was zijn leven en middenin het leven is hij gestopt met varen. Afgelopen zaterdag hebben familieleden, vrienden en collega’s afscheid van hem genomen. Tijdens de uitvaartdienst in de Sint- Cordulakerk in Schoten werd het verhaal verteld van Jezus die zijn apostelen naar de overkant van het water leidde en in een storm terechtkwam. De leerlingen werden angstig, waarop Jezus de golven kalmeerde. Een verhaal dat de naasten van Karel intens hebben gevoeld, nadat Karel op 3 januari over boord viel en in de Schelde verdween. Hij kende het water als geen ander. Sinds hij als jongeman op het schip van zijn vader de stiel had geleerd, had hij de meeste tijd aan boord doorgebracht. De onmacht moet ook voor hem zeer groot geweest zijn op die koude januariochtend. Zoon Edwin Verberght herinnert zich zijn vader als een man die geen afscheid kon nemen van het water. “Zelfs na uw tragische ongeval bleef u nog 112 dagen koppig”, zei hij Karel Verberght: water was zijn passie, zijn vrijheid, zijn leven. tijdens de uitvaartdienst. “Water was uw passie, uw vrijheid, uw leven. U had van uw hobby uw beroep gemaakt.” Het stoffelijk overschot van Karel werd op 25 april uit de Schelde gehaald, niet ver van de plaats waar hij overboord was gegaan. Het was de dag waarop Belgische binnenschippers na twee weken actie een crisisakkoord ondertekenden met hun overheid. Karel wees al jaren op de structurele problemen van de sector en vreesde dat die uiteindelijk tot acties zouden leiden. Edwin: “Die dag vond u het blijkbaar tijd om naar boven te komen. Alsof u nog even afscheid kwam nemen.” Karel was bijna vijftig jaar getrouwd met Maralda De Wilde. Nadat ze vijftien jaar samen hadden gevaren, ging zijn echtgenote aan de wal. Hun kinderen hoefden daardoor niet op internaat en ze konden beter voor Maxim zorgen, hun eerste zoon die op jonge leeftijd overleed. Een pijn waarover Karel het maar zelden had, maar die hij altijd met zich meedroeg. Voor Edwin, die een doctoraatsthesis over het Europese binnenvaartbeleid schreef, was Karel een bodemloos vat van kennis en ervaring. “Toen ik nog studeerde, voer ik soms met u mee. Wij belden vaak en spraken dan meestal over binnenvaart en politiek. Twee passies die wij deelden.” De schaarse vrije tijd die hij had, stak Karel in de sector. Hij was voorzitter van de afdeling tankvaart van de VBR, medeoprichter en bestuurslid van de ESO en medeoprichter van de Federatie Belgische Binnenvaart. Edwin: “Altijd had u tijd om naar de problemen van collega’s te luisteren, ook als zij concurrenten waren. Uw engagement sprak boekdelen.” In de internationale binnenvaart was Karel Verberght een vaste waarde. Martin van Dijk (Koninklijke Schuttevaer) houdt hem in herinnering als een bestuurder en varend ondernemer in hart en nieren, met een visie op de sociaaleconomische omstandigheden van de sector. “U was een binnenvaartvriend en een schipper die zijn grote nautische kennis altijd in het licht van veiligheid op het water plaatste. Een man met oog voor detail, die problemen onmiddellijk aankaartte bij de bevoegde instanties. Indien nodig, stapte u zelfs naar de minister. Dat hebben wij altijd zeer gewaardeerd.” Karel had nog veel om naar uit te kijken: de eerste communie van kleindochter Zoé, het huwelijk van zoon Edwin, een reisje samen met zijn vrouw. De afgelopen maanden zijn voor de familieleden niet gemakkelijk geweest. “Wij wisten op die koude januaridag direct dat wij u kwijt waren, maar moesten daar de autoriteiten van overtuigen. We kregen te maken met een onmenselijk juridisch- bureaucratisch systeem. Gelukkig hebben we ook veel goeds van mensen mogen ontvangen; dat heeft ons troost en sterkte gegeven. Wij missen u enorm.” Edwin Verberght gaat onder de naam van Karel een fonds oprichten voor de nabestaanden van vermisten. Scholen bouwen Scheldeschouwen Containerterminal Meerhout in Nederlandse handen De containerterminal van Euroports in Meerhout (ECM) is verkocht aan het Nederlandse Inland Terminals. Dit is het moederbedrijf van BCTN, dat drie terminals uitbaat in Nijmegen, ’s-Hertogenbosch en Venray. Een vierde terminal in Alblasserdam is momenteel in ontwikkeling. Philippe Govers, directeur van ECM, ziet groeikansen voor de terminal in Meerhout, nu deze deel uitmaakt van een gespecialiseerd netwerk van binnenlandse terminals. Dit kan ook het serviceniveau van de terminal naar een hoger plan tillen, stelt hij. Het management en personeel van de terminal in Meerhout worden overgenomen door de nieuwe eigenaar. ECM gaat verder onder de naam BCTN Meerhout. De overname past in de toekomststrategie van Inland Terminals BV. Euroports wil de opbrengsten uit de verkoop investeren in haar diepzeeterminals. De Nederlandse werf Botenbouw Tukker heeft onlangs een lasdemonstratie verzorgd in het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Izegem. Werfmedewerkers instrueerden er lasleraren die meewerken aan de bouw van zo’n 270 schoolsloepen in Vlaanderen. Het gaat om zogenoemde Scheldeschouwen, die vroeger als bijboot gebruikt werden tijdens de visvangst op de Schelde. Havens kennen aarzelende start In de haven van Antwerpen zijn de eerste drie maanden van het jaar 46,9 miljoen ton goederen behandeld, een stijging van 1,4 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2012. De groei was het sterkst bij het vloeibaar massagoed, met name ruwe aardolie en aardoliederivaten. Dat had te maken met investeringen in deze sector. Dalers waren het In Nederland zijn deze boten een succes bij de waterscouts en de marinekadetten, die ze gebruiken voor opleidingsdoeleinden. Er zeilen ruim 1.700 exemplaren rond, die in Nederland geregistreerd staan onder de naam ‘Lelievlet’. Diverse Vlaamse technische scholen gaan de komende tijd zelf een Scheldeschouw in elkaar lassen. Met dit project wil de Educatieve droge massagoed (-33 procent), de containeroverslag (-2,8 procent) en roro-trafieken. De overslag van staalproducten, papier en cellulose, non-ferro metalen en auto’s nam toe. In Gent daalde de overslag met 3,6 procent. In totaal zijn er via de zeeen binnenvaart 11,6 miljoen ton overgeslagen. De zeevaart kende Werkgroep Binnenvaart Vlaanderen de scheepvaart bekender maken onder leerlingen van technische scholen. De scholen krijgen een bouwpakket voor hun schoolsoep, die ze vervolgens helemaal zelf in elkaar kunnen lassen. De leerlingen van het zevende jaar op het VTI in Izegem mochten onlangs het eerste bouwpakket in elkaar zetten. (Foto Chris Lievrouw) een sterkere terugloop dan de binnenvaart. In de binnenvaart deden de voedingsproducten, meststoffen, ertsen en metaalresiduen het goed. De overslag van landbouwproducten, petroleumproducten, ruwe mineralen en bouwmaterialen daalde. De export van goederen vanuit de Gentse haven naar het achterland zat in de lift. Antwerpen wordt lid van EFIP De haven van Antwerpen is toegetreden tot EFIP, de Europese federatie van binnenhavens. Met dit lidmaatschap onderstreept de haven zijn ambities om de banden met het achterland te versterken. Antwerpen heeft als zeehaven een jaarlijkse binnenvaartoverslag van zo’n 90 miljoen ton. Ongeveer een derde van alle containers die in Antwerpen worden overgeslagen, komt via de waterweg in het achterland terecht. De haven wil het aandeel van de binnenvaart verhogen naar 40 procent in 2020. Daartoe heeft het Havenbedrijf Antwerpen de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen. ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant