Views
2 years ago

2013-11

  • Text
  • Onze
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 6 22

De Binnenvaartkrant 6 22 mei 2013 Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Eimerkettenschwimmbagger “SIEGFRIED” ca. 34,75 x 7,22 x 1,30 m (LxBxTiefgang) Forschungskutter “GADUS ” ca. 17,60 x 5,00 x 2,60 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 (0) 69 75897 - 0 • Fax: +49 (0) 69 75897 - 479 Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl www.huizinga-snijder.nl GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren. Tevens gevraagd kapiteins voor RVS tankers Voor info bel naar: 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu GROUP BAECK zoekt (M/V) voor haar vestigingen te Antwerpen: - Algemeen Bedrijfsleider voor haar afdeling scheepsluiken, Baeck Marine nv - Bedrijfsleider ir. of ing. voor haar afdeling drijvende steigers / jachthavens, The Marinas Company nv (met kantoor naar keuze Antwerpen en/of Balen) - Verkoper voor haar afdeling drijvende steigers / jachthavens, The Marinas Company nv - Schipper / walkapitein voor haar aannemersbedrijven Voor meer info kan U zich richten tot dhr. I. Leflot, GSM 0498/59 93 98 of e-mail ives.leflot@baeck.be Voor meer info: www.baeck.be 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 TE KOOP: M/s 84 m x 10 m vast werk bj 2011 975pk m/s 73 x 8.20 ton 1035 pk 560pk bj 1961 - €210.000 DUWBAK 3926 TON BJ 1980 GEVRAAGD: m/s max 85 x 8.20/9.50m M. OLISLAGERS SCHEEPSBEMIDDELING TEL: +32 475 49 62 50 . EMAIL: MARTIN.OLISLAGERS@TELENET.BE WEBSITE: HTTP://WWW.OLISLAGERS.BE ONDERHOUD EN REPARATIE Bodewes Millingen beschikt over de mogelijkheden om schades aan de scheepsromp snel en kwalitatief goed af te wikkelen. Scherpe tarieven en duidelijke afspraken ondersteunen onze kwaliteit. Bodewes Millingen beschikt over een helling van 160 meter waar schepen tot ca. 1200 ton op droog gezet kunnen worden. Ook de 150 meter lange kade biedt ruimte voor diverse werkzaamheden boven de waterlijn. Bodewes Millingen werkt bij grotere gecompliceerde schades samen met diverse leveranciers die elk expert zijn in hun specifieke vakgebied. Hierdoor kan op elk gewenst moment teruggevallen worden op alle noodzakelijke kennis om een reparatie aan uw schip effectief af te wikkelen zonder dat u zichzelf moet inspannen om de benodigde mankracht en kennis aan boord te krijgen. Dat noemen wij ontzorgen!! Voor informatie en/of vrijblijvende offertes kunt u contact opnemen met: Bob Klaver Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 . 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: bk@bodewes-millingen.nl

De Binnenvaartkrant 7 22 mei 2013 Scheepsbouw hield omzet in 2012 aardig vast Ondanks de economische crisis hebben de Nederlandse scheepsbouw en de maritieme toeleveranciers in 2012 goede resultaten geboekt. Scheepsbouw Nederland maakte donderdag 16 mei bekend dat de Nederlandse scheepsbouwcluster een omzet behaalde van 6,1 miljard euro. Dat was maar een fractie minder dan de 6,2 miljard van 2011. De totale werkgelegenheid nam af van 30.000 naar 29.500 voltijdsbanen. “Door flexibel in te spelen op veranderende behoeften van de internationale markten konden bedrijven hun positie behouden en soms versterken”, aldus Scheepsbouw Nederland tijdens de algemene ledenvergadering in Eemnes. “De focus van de branche voor de komende jaren is het versterken van de positie van de Nederlandse scheepsbouwcluster op belangrijke niches in de wereldmarkt.” Daarvoor heeft de branchevereniging de strategie ‘Nu doorpakken!’ opgesteld. Scheepsbouw Neder- “De markt maakt de keuze” >> Vervolg van de voorpagina Schultz van Haegen benadrukt “dat het ministerie hard werkt om de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen te garanderen. Elke vorm van vervoer van gevaarlijke stoffen moet voldoen aan strenge internationale veiligheidsvoorschriften.” Ze stelt dat er bovenop die voorschriften in het kader van het Basisnet extra veiligheidsmaatregelen komen voor onder andere het spoorvervoer. Zo moeten wagons met brandbare gassen en vloeistoffen worden gescheiden. “De binnenvaart vervoert thans ongeveer 78% van alle gevaarlijke goederen (weg 17%, spoor 5%) en heeft meer groeimogelijkheden in het Basisnet dan de andere modaliteiten”, aldus de minister. Uit berekeningen voor het Basisnet Water blijkt dat er tot ver na 2020 geen knelpunten en aandachtspunten te verwachten zijn, meldt de website www.rijksoverheid.nl. “Ook niet op de vaarwegen waar grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen worden vervoerd.” Bij het spoor zijn in 2020 wel knelpunten voorzien; vooral op het traject Roosendaal-Zwijndrecht en bij Zevenaar zijn de risico’s groter dan toegestaan als er geen maatregelen zouden worden genomen. “Omdat de meeste spoorlijnen dwars door stedelijke gebieden gaan, is de spanning tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen en de bebouwde omgeving groter”, staat op de site van het rijk. Voor het wegvervoer zijn rond 2020 knelpunten en aandachtspunten op een aantal plaatsen. De meeste daarvan liggen langs de A15 tussen Rotterdam en Gorinchem en hebben te maken met het vervoer van LPG. “De afweging welke modaliteit ingezet wordt is afhankelijk van vele factoren, zoals de herkomst en bestemming van het transport, het reguliere karakter ervan en de omvang. Op basis hiervan maakt de markt een keuze”, aldus minister Schultz van Hagen. “Soms speelt echter ook onbekendheid met de mogelijkheden van de binnenvaart bij verladers. Met het programma Beter benutten maakt het ministerie verladers ook bewust van de mogelijkheden en voordelen van de binnenvaart.” Links de open brief van Johan de Witte. Rechts het antwoord van minister Schultz van Haegen. (archieffoto Tekst & Toebehoren) ADVERTENTIE land roept de overheid op om hieraan ondersteuning te bieden door te blijven werken aan maatregelen voor versterking van technisch onderwijs en innovatief vermogen, aan handhaving van een gelijk internationaal speelveld en aan exportbevordering. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Open brief Ministerie van Infrastructuur en Milieu T.a.v. minister drs. M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus Plesmanweg 1-6 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Rotterdam maandag 13 mei 2013 Onderwerp: De waterweg als meest veilige weg voor ADR transport Excellentie, Over ADR treinen door dichtbevolkte woongebieden blijft het stil vanuit Den Haag. Het bewijst dat de politiek 'vervoer over water' om o.a. De Drechtsteden te ontlasten niet actueel aanpakt. In reactie op de treinramp in het Belgische Wetteren ligt de media niet op koers en kopt ongeacht de ladingbestemmingen, dat gevaarlijke treinen over de Betuweroute moeten. De vaarweg ligt er. Een uitzonderlijk goed uitgeruste dubbelwandige binnenvaartvloot is ter beschikking. Het zijn de modernste rivierschepen ter wereld. Niets wordt aan bemanningen overgelaten zonder opleiding, certificering en ervaring. In vergelijk met andere transportmodaliteiten is vervoer over water, historisch de meest veilige, milieuvriendelijke, gecontroleerde en professionele transportweg. De Drechtsteden hebben samen met Rotterdam, Provincie en marktpartijen met 'schone veilige schepen' het voortouw genomen om als regio de overstap naar duurzame binnenvaart voortvarend op te pakken en maximaal te faciliteren. Echter ADR transport door woonkernen en het wegennet ontlasten, staan eerst 'op de rails' als politici zich met innovatieve blik naar het water richten en beleid daadwerkelijk uitvoeren. Ook een objectieve pers is hierbij onmisbaar! Onlangs aanwezig bij de ingebruikname van het innovatieve mts. Greenstream, roemde u evenals Eurocommissaris Siim Kallas, het lef en doorzettingsvermogen van de opdrachtgevers en uitvoerders waarmee dit milieuvriendelijke schip gerealiseerd werd. Respect en bewondering voor de pioniers die hun nek durven uitsteken en in innovatie duurzaamheid en veiligheid, evenals dat Nederland bewijst hiermee nog altijd het maritieme centrum van Europa te zijn, waren de speerpunten van uw betoog. De maritieme branche is dat met u eens. Er is een draai gemaakt in het 'Topsectorenbeleid' door bewustwording dat de maritieme sector, profiel geeft aan De Drechtsteden en na de zorgsector de grootste werkgever is. Met haar bestendigheid, impact en economische invloed speelt scheepvaart een belangrijke rol binnen de 'Topsector' water. Waterschappen, overheden en gemeenten onderzoeken de mogelijkheid om van het eiland Dordrecht een 'Nederlandse showcase' te maken. Onder de noemer 'Delta Life' wordt dit initiatief, gedragen door een breed consortium van partijen. 'Vervoer over water' is hiermee onlosmakelijk verbonden. Mevrouw de minister: waarom wordt de binnenvaart niet ingezet om calamiteiten op rail en weg te voorkomen en of beperken? Hoogachtend, J.H.B. de Witte Freelance journalist o.a. voor De Binnenvaartkrant Postbus 24202 3007 DE Rotterdam email: b.dewitte@chello.nl

De Binnenvaartkrant