Views
2 years ago

2013-11

  • Text
  • Onze
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 22 mei 2013 ook voor al uw projectstoffering Wij wensen Rederij Groen veel succes met de SRS-vessels Astra-G en Aquarius-G De Ruijter Projectstoffering Nieuweweg 186 • 3371 CS Hardinxveld-Giessendam T 0184-612025 • F 0184-611183 • I www.stoffereniseenkunst.nl Deltahaven 40, 3251 LC Stellendam . Postbus 12, 3250 AA Stellendam telefoon 0187 49 14 77 . fax 0187 49 31 12 info@maaskant-shipyards.nl . www.maaskant-shipyards.nl tel: (+31) 0321 - 382315 DRONTEN HOLLAND wenst de bemanning van Support Vessel Aquarius-G veel succes en een behouden vaart. Straathof Controls weet wat scheepvaart beweegt. Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur Deltahaven 13 3251 LC Stellendam T. 0187-492 489 F. 0187-492 806 E. info@ijtama.nl I. www.ijtama.nl “Wij verzorgden de complete betimmering voor Support Vessel Aquarius-G en wensen het schip een behouden vaart.” N.R. Koeling bv P.O. Box 95 2920 AB Krimpen a/d IJssel The Netherlands Phone +31 180 54 51 11 Fax +31 180 54 51 10 Website www.nrkoeling.nl Email info@nrkoeling.nl worldclass Dutch installations

De Binnenvaartkrant 53 22 mei 2013 8-jarige Merel doopt Aquarius-G van opa DOOR EVERT BRUINEKOOL De 8-jarige Merel Roos, kleindochter van de 73-jarige Henk Groen, heeft op 1 mei de tweede nieuwbouw- Chaser van Rederij Groen gedoopt. Begin april nam Groen het eerste exemplaar in de vaart. De reder is met de klant voor wie deze schepen varen inmiddels in gesprek over de bouw van een derde schip. Net als de eerste Chaser, de Astra-G, is ook de 40 meter lange Aquarius-G onmiddellijk na de doop vertrokken. “Het zijn schepen die onder vrijwel alle omstandigheden hun werk kunnen doen en daarvan maken wij dan ook maximaal gebruik”, zegt Henk Groen. “De Astra-G heeft inmiddels haar kunnen ruimschoots bewezen. Wij hebben de afgelopen maand bijzonder slecht weer gehad met windkracht 8 tot 9 op volle zee. Zelfs op dat moment, met een golfhoogte van 8 tot 9 meter, konden wij gewoon doorwerken. Ze helde in deze extreme weersomstandigheden niet meer over dan 30 tot 35 graden. Echt schitterend.” Seismisch onderzoek Volgens Groen zijn deze Chasers zelfs beter dan ‘hun grote broers’. “Wij hebben ervaring met grote schepen van 55 tot 60 meter lengte. Die moeten stoppen waar de Astra-G kan doorgaan.” Extreem zwaar voor de bemanning is het op die momenten niet. “Zij slingert nauwelijks en gaat evenmin tekeer. Ik heb het de bemanning gevraagd en zij zijn tevreden.” Erik en Henk Groen toosten samen met de 8-jarige Merel, nadat zij het schip had gedoopt. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Op de Barentszzee heeft de Astra-G gevaren in winterse omstandigheden. “Ook dat ging prima. Door de bijzondere kop, gevolgd door de lange smalle romp, gooit ze de golven echt helemaal opzij. Bij andere schepen is het onze ervaring dat de golven over de hut gaan. Geen prettige ervaring. Bij de Astra-G is dat niet het geval.” Beide Chasers zijn specifiek besteld voor één klant en worden gebruikt voor ondersteunende diensten bij seismisch onderzoek. “Die klant heeft inmiddels zoveel werk en is zo tevreden over de ervaringen met de Astra-G dat wij al praten over een derde schip”, vertelt Groen. “In deze tijd, waar zo veel bedrijven het heel moeilijk hebben om überhaupt hun activiteiten te continueren, is dat uitzonderlijk.” Naast die klant gaat het ook erg goed met Rederij Groen. “Het is nu veertig jaar geleden dat mijn vrouw en ik, op de 1e april 1973, met z’n tweetjes vanuit de visserij dit bedrijf zijn gestart. Zij heeft de eerste tien jaar keien keihard gewerkt om van dit bedrijf een succes te maken. En een succes is het. Wij zijn begonnen met drie schepen die voor de sportvisserij werden ingezet. Nu hebben wij een heel jonge vloot van 25 eigen schepen en meer dan veertig charterschepen en, inclusief de bemanningen, bijna 500 medewerkers.” Hoe bijzonder dat is, hoorde Groen recent van zijn neef, die directeur is van de Kamer van Koophandel Scheveningen. “Volgens zijn administratie zijn wij het enige bedrijf dat veertig jaar geleden is gestart dat nog bestaat en zelfs is gegroeid.” Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat Rederij Groen steeds nieuwe markten heeft aangeboord. “Na de sportvisserij hebben wij heel nadrukkelijk het roer omgegooid richting offshore, wind, research en de seismische industrie. En ook de komst van onze zoon Erik is belangrijk geweest voor het bedrijf. Hij is begonnen met het maken van een aantal reizen voor opdrachtgevers in de offshore en weet daardoor precies wat de wensen van onze klanten zijn. Nu is hij operator op ons hoofdkantoor in Scheveningen. Zijn inzet is enorm.” De twee Chasers zijn gebouwd door Scheepswerf Maaskant, die ook verantwoordelijk is voor het onderhoud van de volledige vloot van Rederij Groen. “Wij kennen Henk Groen al jaren”, vertelt woordvoerster Diana van Dijk. “De samenwerking dateert echt vanaf de beginjaren en wij zijn blij dat hij ons nu ook de nieuwbouw van zijn vloot toevertrouwt.” De nieuwbouw van de Chasers is voor Rederij Maaskant een primeur. “Wij hebben de afgelopen jaren steeds schepen gebouwd voor Damen Shipyards Group, onze moedermaatschappij. De opdrachten voor Rederij Groen zijn echt honderd procent Maaskant en dit jaar zullen wij ook een mosselschip, het eerste mosselschip dat sinds vijf jaar in Nederland wordt gebouwd, opleveren. Drie opdrachten die direct bij ons zijn binnengekomen. Ook bij ons gaan de zaken goed.” Net als Groen richt ook Scheepswerf Maaskant zich op verschillende markten. “Onze primaire focus is de nieuwbouw van visserijschepen zoals trawlers, boomkor-, zegenvisserij-, garnalen en mosselkotters en purse seiners. Daarnaast ontwikkelen wij nu een tweede tak van ons bedrijf. Daarbij gaat het om werkschepen voor de offshore-energy sector en de seismische industrie. De ontwikkeling van die tweede tak gaat snel. Daarnaast heeft ook de watersporter ons ontdekt. Voorheen bouwen wij bijvoorbeeld gesaneerde viskotters om tot luxe jachten.” Het feit dat ieder ontwerp kan worden aangepast aan de specifieke wensen en eisen van de opdrachtgever is vaak doorslaggevend voor het verkrijgen van een opdracht. “Alles bij elkaar hebben wij nu meer dan 250 verschillende schepen opgeleverd.” Maaskant is voor Damen al sinds de overname in 1984, een belangrijke aanwinst. “De werven in Gorinchem en Hardinxveld hebben een goed gevulde orderportefeuille”, weet Van Dijk. “Zij hebben zoveel opdrachten dat zij een aantal schepen door ons laten bouwen zodat de levertijd niet oploopt. Dankzij die samenwerking kunnen wij allemaal vrijwel onbeperkt bouwen en leveren. Dat is de kracht van het Damen-concern.” Gespecialiseerd in leidingwerk • VOOR PREFABRICAGE VAN SCHEEPSLEIDINGWERK EN ALGEMEEN LEIDINGWERK • REPARATIE EN INSTALLATIE Wij wensen Support Vessel Aquarius-G en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. SNEL * FLEXIBEL * GOEDE SERVICE JACOBUS LIPSWEG 91 * 3316 BP DORDRECHT TEL. 078-6171517 * FAX 078-6170221 E-MAIL: INFO@ANKOPIPING.NL * WEB: WWW.ANKOPIPING.NL Wij verzorgden de isolatie van de accommodatie. Wij wensen Rederij Groen BV een behouden vaart met Support Vessel Aquarius-G. Pottenbakkerstraat 11 - 2984 AX Ridderkerk Tel. 0180-769108 - Mobiel : 06-23615649 - E-mail: info@vdi-isolatie.nl www.vdi-isolatie.nl Wie leverden aan Support Vessel Aquarius-G Maaskant Shipyards Stellendam Abouw en levering compleet schip Saltwater Engineering B.V. Ontwerp en tekeningen Crist Polen Bouw Casco Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie JVS Scheeps- en Industrietechniek B.V. Geluids- en trillingsbestrijding Pon Power B.V. 2 x CATERPILLAR MARINE DIESEL ENGINE FOR PROPULSION, MODEL C-32 TTA. Continuous Rating 969, 5 kW (1300 hp) at 2100 rpm. 3 MARINE GENERATOR SET, (each) consisting of: CATERPILLAR MARINE DIESEL ENGINE, MODEL C 4.4 TA, LEROY SOMER MARINE GENERATOR, MODEL LSAM 44.2 S7 en Prime Power Rating: 122, 5 kVA (60 Hz.) Straathof Controls Complete motorbediening met twee bedieningsplaatsen en noodbediening Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Reintjes Benelux bvba 2 x Reintjes keerkoppeling, type WAF 572 / 6,417:1 Van Voorden Maritime B.V. 2 scheepsschroeven geleverd, rechts- en linksdraaiend, 5 bladen en een diameter van 1800 mm. IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Promac B.V. Stuurmachine, reddingsboot en aquacleaner. Damen Marine Components 2 x visstaartroer NRF B.V. Bunkoelers Ned Marine Services BV Alu. anodes Leroy Somer Generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Veth Propulsion B.V. 1 Veth Tunnelboegschroef, type VT-100 (110 kW / 1800 rpm), inclusief frequentieregelaar N.R. Koeling B.V. Complete HVAC installatie, motorkamerventilatie en proviand installatie Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Anko Piping B.V. Machinekamerleidingen E&K Electronics Electrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Ameron International B.V. Compressor RICKMEIER GmbH Pompen Pompen GEA Westfalia Separator Nederland B.V. Seperator Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Aqua Control Watermaker Winel B.V. Waterdichte deuren voor stuurhuis en accommodatie Imtech Marine Netherlands Nautische apparatuur Wigo B.V. Ramen voor stuurhuis en accommodatie IJtama Scheepstimmerbedrijf B.V. Betimmering Helder & May B.V. Vloeren VDI Isolatie B.V. Isolatie van de accommodatie De Ruijter Projectstoffering Projectstoffering Machinefabriek EMCÉ Ankerlier en kaapstanders Mampaey Offshore Industries B.V. Towing Hook Double D Marine Equipment B.V. Werkkraan Heila HLM 25-3 S Corrosion & Water-Control B.V. Corrosie bestrijding Marteq B.V. Gangway Viking Life Saving Equipment B.V. Veiligheidsuitrusting Schavicast B.V. Stralen en conserveren Koster & Co Cleaning Seematz Zoeklichten Apotheek Lagaay BV Medische uitrusting Jotun B.V. Verf Hamworthy Marine B.V. Vuilwaterbehandeling Sterling Fluid Systems (Netherlands) B.V.

De Binnenvaartkrant