Views
1 year ago

2013-11

  • Text
  • Onze
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 22 mei 2013 WIJ WETEN WAT SCHEEPVAART BEWEEGT Leverancier van ZF motorbedieningsapparatuur tel: (+31) 0321-382315 DRONTEN HOLLAND U bent van harte welkom op stand 117 ZEKER IN DE VAART WYCKOMAR DRINKWATERZUIVERINGSSYSTEEM Leverbaar vanaf een capaciteit van 340 liter/uur. Systeem is driedelig opgebouwd en bestaat uit een sedimentfilter, carbonfilter en een UV-unit. Zo bent u goed beschermd tegen legionella, sporen en virussen. SEPAR Brandstofvoorfilter / waterafscheider, Cap. vanaf 240 liter/uur. Donaldson Vervangingsfilters voor o.a. Caterpillar, GM, Volvo, Cummins, DAF, Hatz, Lister, Perkins, MTU, John Deere, Wärtsilä, ABC, etc. etc. Welkom! Bij SON scheepsverzekeringen, uw coöperatieve scheepsverzekeraar Schippers in de binnenvaart zetten op de beurs koers naar standnummer 328 Standnummer 374 info@snijderfiltertechniek.nl www.snijderfiltertechniek.nl Randweg 4 Tel. 038-4773800 8061 RW Hasselt Fax 038-4773888 Telefoon + 31 (0)50-525 55 00 www.son.nl E-mail: info@son.nl +31 (0)314393008 +31 (0)222314302 +32 (0)93456171 +31 (0)517418411 +32 (0)35436100 +31 (0)180415445 +31 (0)104152211 +31 (0)184496363

De Binnenvaartkrant 43 22 mei 2013 Van vloeibaar staal tot motor DOOR JOHAN DE WITTE Goedemorgen Göteborg. Een ijle zon schildert de stad. Boven de haven hangt een beetje damp. Nevel kun je het net niet noemen. We zijn benieuwd naar wat Volvo ons vandaag zal tonen. Om half acht heeft onze gastheer Jan Willem Vissers zijn groep bij elkaar en spoedden ons naar de trein. Vanaf Göteborg gaat het landschap over van rotsig naar vloeiende heuvels met deels bevroren meren tussen bos en nog eens bos. We reizen eersteklas, het ontbijt wordt geserveerd. Een wegenbord wijst naar Stockholm 450 kilometer verderop. Nog zo’n 1500 kilomter tot aan Kiruna volgens een medepassagier die zich in dit negen miljoen inwoners tellend Zweden bemoeit met spoor-, weg- en watertransport. Hier en daar een dorpje of nederzetting. Na een uur zijn we op bestemming en wensen de man van het ministerie – intussen ingelicht over de scheepvaart in Nederland – a nice day! Met een brede grijns stappen we uit in Skövde. De zon klimt, het wordt een stukje warmer. Vanzelfsprekend rijden we met Volvo’s naar de 265.000 m 2 grote fabriek waar plant manager Jens Holtinger en gastvrouw Marla Salomonson ons verwelkomen voor theorie, geschiedenis en protocol. Het is 1868 als Volvo begint met ketels en turbines. In 1907 leverde Volvo de eerste motor. De buitenboordmotor kreeg zijn doop in 1922. Het werd 1927 voordat dat de eerste Volvo-auto uit de Lundbyfabriken in Göteborg rolde. 1946 een nieuwe diesel en in 1965 wordt het D-type geboren. Sinds 1987 is de truck een vertrouwd beeld op de weg. Na een eeuw dieselmotorenproductie in 2007 nam Volvo Penta in 2010 een nieuwe gieterij in gebruik. Volvo Penta produceert in de range van 9 tot 16 liter: voor trucks 80 procent, scheepsmotoren 9 procent, Industrie 8 procent en bussen 3 procent. De verschillende maritieme energiesystemen zijn de high performance propulsion (IPS met contraroterende propellers voor snelvarende boten), heavy duty propulsion and auxiliary engines (voor het zware werk) en complete gensets. Betrokkenheid en trots Volvo exporteert naar 130 landen. Het hoofdkantoor van de Benelux staat in Beesd met Jan Willem Vissers aan het roer. Er werken bij Volvo Penta 1.400 employees, bij de Volvo Group 1.300, waarvan 16 Een blik in de gieterij. (foto Johan de Witte) procent vrouwen op verschillende productielocaties. Met wereldwijd 15.000 medewerkers die voor Vovo Penta actief zijn bij onafhankelijke dealers/importeurs komt het totaal op 17.800. Voor de binnenvaart, wereldwijde Volvo Penta (vervolg) Marine Sales Manager Volvo Penta Benelux Jan-Willem Vissers organiseerde een persmeeting in de Volvo-bakermat Gothenburg om de Zweedse krachtbron voor het maritiem journaille uit Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland te presenteren. De Binnenvaartkrant was er bij en werd ingewijd door interessante seminars, evenals het varen met verschillende Volvo powered schepen. Dag twee stond het bezoek aan de Volvo fabriek in Skövde op het programma, waar onder andere de D13 en D16 worden gemaakt. industrie en jachtwereld worden in Skövde onder andere de bekende Volvo Penta D13 (pk range 400- 900) en D16 (pk 501-750) gefabriceerd. Met Jens Holtinger maken we een stap in de toekomst en begrijpen dat binnen AB Volvo de techniek voor LNG-brandstof in huis is. Om het breed in de branche te implementeren is een kwestie van tijd. Volvo is permanent in beweging voor veiligheid, kwaliteit en geeft ‘gas’ om de ‘carbon footprint’ van de mens door energieconsumptie zo gering mogelijk te maken. Door extreem en accuraat in technologie te investeren blijft Volvo de concurrerende industrieën een stap voor. “Betrokkenheid en trots met ons product is het cement tussen employees en Volvo”, besluit de sympathieke Jens Holtinger. 350 motoren per etmaal Tussen gele lijnen betreden we een van de meest geautomatiseerde fabrieken ter wereld. Hier ontstaan uit erts en scrap motoren. Vanaf het gieten van gloeiend staal in de mallen tot drie minuten proefdraaien c.q. ingeseald voor verzending, draait de robotproductielijn vandaag op een snelheid van 350 motoren per 24 uur! Per dag komt er 80 ton scrap (freesen gietresten) regelrecht terug naar de smeltoven. De uit zwart zand gemaakte mallen, verhard door gas en voor beschadiging beschut met vloeistof worden hergebruikt. Slechts in een hoeveelheid van zes vrachtwagens per dag wordt het milieuneutrale afvalzand voor bouwdoeleinden gebruikt. Vanaf een brug over twee productielijnen stellen robots de mallen samen. Het is fascinerend om waar te nemen hoe precies, snel en efficiënt dit in zijn werk gaat. We vragen Jan-Willem Vissers of we naar een D13 CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY 2013 of 16 in wording kijken. Een D13, zegt hij slim. De D13 vertegenwoordigt namelijk 89 procent en de D16 11 procent van de productie; dus zou dat weleens kunnen kloppen. Slechts twee werknemers werken in de smelterij. We kijken achter glas naar deze fotogenieke afdeling, echter plaatjes schieten is in deze nieuwe extreem geautomatiseerde gieterij ‘förbjudet’! Even verderop liggen de ingegoten frames en ander motoronderdelen te verharden. We zien immense hallen met lopende productie, waar deel voor deel aan het motorblok wordt toegevoegd. Boeiend hoe twee robots samenwerken om de drijfstang in de motor op de krukas te plaatsen; een ander de schaal erop monteert en de derde deze vastbout. Het zijn montage en individuele processtappen die in het brein van werknemers en ingenieurs ontstaan zijn en na vele jaren van ontwikkeling vertaald in mechanica die op science fiction lijkt. Als een robot eens kapot gaat, vragen we, stopt dan de productie? “Nee, het controlesysteem signaleert direct een productiehapering die onmiddellijk manueel wordt overgenomen. De lijn stopt in principe nooit”, vertelt onze begeleidster, die ter informatie meldt dat “sommige robots, vrouwennamen hebben, omdat vrouwen evenals robots ook meerdere dingen tegelijk kunnen doen”, zegt ze lachend. No comments. Wij hebben uit vloeibaar staal een motor zien ontstaan die duurzaam is en aan de IMO NOx Tier 2, EU IWW, en US EPA Tier 3 eisen voldoet en realiseren ons de kracht van het merk Volvo als het om ontwikkeling gaat. Volvo Penta, de motor die al toekomst is, staat als optie op ons netvlies. Geïmponeerd en geamuseerd door een buitengewone persmeeting, gaan we op weg naar huis. www.volvopenta.com Woonaccent Makelaars Gorinchem Hardinxveld-Giessendam Rivierdijk 244 • Schitterend gelegen appartement met terras op het zuiden en panoramisch uitzicht over de rivier ‘De Merwede’! • Luxueus en sfeervol appartement voorzien van een woonverdieping en een slaapverdieping. • Riante woonkamer met moderne open keuken, 3 slaapkamers en een ruime badkamer met sauna. • Op de begane grond bevindt zich de liftvoorziening, een eigen en centrale bergruimte, een ruime garage en een wijnkelder. Vraagprijs 825.000,- k.k. telefoon: (0183) 66 88 11 e-mail: gorinchem@woonaccent.nl internet: www.woonaccent.nl/gorinchem

De Binnenvaartkrant