Views
2 years ago

2013-11

  • Text
  • Onze
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 4 22

De Binnenvaartkrant 4 22 mei 2013 Word Redder aan de wal Steun de KNRM met een donatie De KNRM is een zelfstandig opererende, ongesubsidieerde organisatie die werkt met professionele vrijwilligers, die kosteloos hulp verlenen. Wij kunnen ons werk niet doen zonder steun van donateurs en gulle gevers. Er zijn vele manieren om de KNRM te steunen. Giften aan de KNRM zijn aftrekbaar van het belastbaar inkomen. Meld je aan als donateur op www.knrm.nl. www.huizinga-snijder.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs KNRM Vrijwilligers De KNRM redt mensen op zee, op het ruime binnenwater in Nederland met reddingboten en op de wereldzeeën door radio medisch advies. Professioneel opgeleide vrijwilligers zijn dag en nacht beschikbaar. Hulpverleningen zijn kosteloos. De KNRM wordt in stand gehouden door donateurs. Jaarlijks komt de KNRM meer dan 2.00 keer in actie. Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Redder worden? Wat vragen we van de redder? Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij B GEZOCHT: KAPITEIN VOOR MTS ST. RITA In bezit van Rijnpatent tot Mannheim, radarpatent en ADN. Contact: Van den Abbeele Edmond Tel: 0475-945434 GSM NL: 0031 650 539 024 UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL ADN-Basiskurs ADN-Wiederholungskurs ohne Prüfung ATLAS Schiffahrt & Verlag GmbH Vinckeweg 19 D-47119 Duisburg Tel. +49-203/873054 atlas-schiffahrt@t-online.de Personal für Binnenschiffe Op zoek naar een matroos, stuurman, kapitein of een complete bemanning ? BEL ONS ! Tel.: +49 (0) 4105 149 80 - 34 info@combi-shipping.de www.combi-shipping.de YOUR PARTNER FOR THE FUTURE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen POWER TRAIN SOLUTIONS Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be

De Binnenvaartkrant 5 22 mei 2013 “Je wilt er gewoon bij zijn” DOOR EVERT BRUINEKOOL De Sleepbootdagen bieden de trotse bezitters van sleep- en duwboten – in veel gevallen voormalige of nog steeds actieve binnenschippers – jaarlijks de mogelijkheid hun bezit te tonen aan de liefhebbers die vier dagen lang Vianen bezoeken. Daarnaast is het evenement een prima gelegenheid voor de eigenaren om elkaar weer eens te zien. “Het is een evenement dat echt leeft”, zegt voorzitter Anné Middendorp van het organisatiecomité. “Je wilt er gewoon bij zijn”, stelt Piet van Zoest, kapitein op de Lekstroom 1 van Lekstroom Transport. “Toen ik zes jaar geleden werd gevraagd om mee te werken aan de voorbereidingen heb ik gelijk ‘ja’ gezegd. Maar wel onder voorwaarde dat ik en mijn zoon Martijn, met wie ik alweer tien jaar samenwerk, er ook de hele tijd bij zouden blijven.” Behalve de oude sleepboten en duwboten waren ook de Lekstroom en schepen van Rijkswaterstaat, het KLPD en de Koninklijke Marine naar Vianen gekomen. “Het is één groot nautisch spektakel”, vertelt burgemeester Wim Groeneweg. “De hele stad kijkt er naar uit en bijna iedereen is er op een of andere manier bij betrokken.” Familievirus Dit jaar verrichtte de burgemeester de openingshandeling op een bijzondere wijze. “Ik heb met de kraan van het motorbeunkraanschip Progress twee duwbootjes uit de beunbak in het water gezet. Daar heb ik best een tijdje op geoefend en ik ben blij en trots dat het allemaal goed is gegaan.” De Progress is eigendom van Duw- Burgemeester Groeneweg verrichtte de opening door met de kraan van het motorbeunkraanschip Progress twee duwbootjes uit de beunbak in het water te hijsen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) en Sleepvaartbedrijf De Waardt. Annette de Waardt en haar echtgenoot Theo zijn al jaren betrokken bij het evenement. “Vorig jaar bijvoorbeeld hebben wij een aantal opduwertjes in Utrecht opgepakt, in het ruim gezet over het IJsselmeer gevaren en in Zwartsluis weer uitgeladen. En dit jaar helpen wij bij de opening.” Het is, zo zegt De Waardt, een familievirus. “Mijn schoonvader is eigenaar van sleepboot de Spes. Hij bracht zijn liefde over op Theo. Onze hele familie is sleepbootfan.” Anné Middendorp is blij met de belangeloze inzet van de binnenschippers. “Om eerlijk te zijn is zo’n evenement niet mogelijk zonder hun hulp. Tot anderhalve maand geleden stond het hele gebeuren nog op losse schroeven. Want je hebt om dit mogelijk te maken gewoonweg zo’n 100.000 euro nodig. Dat kan zijn in geld of in hulp. En in deze tijd kunnen mensen dat geld niet missen. Gelukkig hebben heel veel schippers gezegd: ‘Wij regelen het wel.’ En dit evenement is daarvan het resultaat.” Rechter kapt VEKA-lijn naar ss Rotterdam DOOR HANS HEILIGERS Het Gerechtshof in Den Haag heeft dinsdag 7 mei in hoger beroep een eerder vonnis van de voorzieningenrechter in Rotterdam vernietigd. In dat aanvankelijke vonnis werd onder meer het beslag bekrachtigd dat door de combinatie VEKA/Westwind op de aandelen van Rederij De Rotterdam was gelegd om hun aankoop van het ss Rotterdam veilig te stellen. Verkopende partij Woonbron ontkende verplichtingen te hebben tegenover Peter Versluis (VEKA) en Christian Westers (Hotel New York) en wilde het schip aan een andere partij leveren. Door de uitspraak van het Gerechtshof is het beslag terstond opgeheven. Het Gerechtshof verbindt daar op straffe van een dwangsom van 500.000 euro zelfs de aanvullende eis aan dat VEKA en/of Westwind niet opnieuw beslag op de aandelen mogen leggen. De motivatie van het Gerechtshof lag onder meer in haar stelling dat het de stichting Woonbron vrij stond om binnen de onderliggende veilingprocedure van de verkoop van ss Rotterdam gebruik te maken van een voorbehoud tegenover VEKA/Westwind. Het inroepen van het voorbehoud is niet in strijd met de goede trouw, aldus de interpretatie van het hof. Verkoop Theoretisch betekent het vonnis dat de aandelen van Rederij De Rotterdam niet meer aan de ketting liggen. Dat het ss Rotterdam daardoor op korte termijn via verkoop aan derden onder andere vlag komt is een geheel ander hoofdstuk. Horecaondernemer Petit onderstreept tegenover de media uitdrukkelijk zijn tot 2020 lopende exploitatierechten op de kamers en restaurants van het schip. Die zakelijke barrière tussen verkopende en kopende partij moet eveneens nog worden genomen. Bovendien staat het Versluis en Westers vrij om in cassatie te gaan. Uw partner in de scheepsbouw. Motorvracht- en Tankschepen // Passagiersschepen // Coasters // Woonboten // Jachten Heel 2013 het complete hellingtarief voor 50% Lengte: 10 tot 140 meter / Breedte: tot 15 meter / Gewicht: 3000 ton Pontons, Bakken, etc.: breedte tot 20 meter Bel of mail ons voor uw offerte op maat. A Rivierkade 1 - 4931 AA Geertruidenberg P Postbus 48 - 4930 AA Geertruidenberg E info@nederlofscheepsbouw.nl I www.nederlofscheepsbouw.nl T +31 (0)162 51 22 90 F +31 (0)162 51 77 64

Binnenvaartkrant