Views
2 years ago

2013-11

  • Text
  • Onze
  • Marine
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Shipping
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip

De Binnenvaartkrant 2 22

De Binnenvaartkrant 2 22 mei 2013 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, SLOWAKISCHE FIRMA KARES Boekhouding) NZ S.R.O. Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Bietet Personal an der Position, Decksmann, Matrose, Redactie Martin Dekker Steuermann, Kapitän mit M 06-22871516 Donau Patent. redactie@binnenvaartkrant.nl KvK-nummer: 56364482, Michèl Gonlag E-mail: firmakares1@gmail.com M 06-53244445 Tel: +421 911 099 033, redactie@binnenvaartkrant.nl +421 908 799 516 Jo Bindels (Limburg) SCHILDERWERKZAAMHEDEN T 0475-468246 F 0475-468247 op schepen. Specialist in jobindels@home.nl machinekamers spuiten. Frank Antonie van Alpen Verflevering met hoge korting. T 06-25061913 Tel. 06-53135007 / frankantonie@planet.nl 078-6106798 Dorothé van Geemert (Noord-Holland) BEMANNING NODIG? T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Jan Johan ten Have Poolse lichtmatroos tot (Noord-Nederland) T 0599-331330 stuurman. F 0599-331534 Email: poland@gerwil.com info@tenhavetekst.nl T. +48 660040322 Jan Hoek of 0527-690032 (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 TE HUUR PER DIRECT jan.hoek@planet.nl Containerduwbak met Sarah de Preter boegschroef, zonder luiken, (Duitsland en België) 88.25m x 11,45 m, 3550 ton, T +31(0)6-22701893 144 TEU op 3 lagen, smjdepreter@gmail.com info@erikshipping.lu of Cor Spek +32475751555 T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Ruimen 500Bar + verf spuiten Paans komt naar u toe! Johan de Witte T 078-6196761 Bel 06-54340087 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 CADA - BATTERIJEN + per 1 april 2008 CADA Batterijen Cada Batterijen bvba Vosseschijnstraat - Haven 140 . 2030 Antwerpen - Belgium Tel. +32 (0)3 326 70 90 . Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be . www.cada-batterijen.be Princess Rivercruises AG zoekt voor MPS Rhein Prinzessin 2de Kapitein (patent tot Bazel), Afloskapitein (patent tot Bazel) Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling 6 / 2 Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Bezoek de Binnenvaartkrant op stand 124 Personal für Binnenschiffe mit Arbeitnehmerüberlassung Tel.: +49 (0) 4105 149 80 - 34 info@combi-shipping.de www.combi-shipping.de www.huizinga-snijder.nl Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij de aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be GROUP BAECK TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0 m, hoogte 8,9, 850 PK CAT D 398 ex certificaat beperkte kustvaart, € 149.000,- KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 60.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 145.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 STAND 283

De Binnenvaartkrant 3 22 mei 2013 Minister: “Ook bestaande motoren moeten schoner” Als de binnenvaart haar uitstoot niet terugdringt, verslechtert de concurrentiepositie ten opzicht van het wegvervoer. Daarom moet ook de bestaande vloot aan de schonere motoren. Dat schreef minister Schultz van Haegen in haar antwoord op Kamervragen van Farshad Bashir van de SP. Bashir noemde het, zeker in crisistijd, “absurd” om schippers te verplichten een nieuwe motor aan te schaffen voor een bestaand schip, zoals de Europese Commissie van plan is. Hij vindt het logischer dat de nieuwe richtlijn alleen gaat geldt voor nieuwbouw? Bashir stelde de vragen na berichtgeving over de plannen in deze krant. “Ik ben van mening dat de binnenvaart haar milieuprestaties moet verbeteren om haar duurzame potenties nu en in de toekomst te kunnen waarmaken. Dit is vooral ook in het belang van de binnenvaart zelf, omdat een duurzame binnenvaart haar concurrentiepositie kan versterken”, aldus Melanie Schultz van Haegen in haar antwoordbrief aan de Tweede Kamer. “Gezien de grote invloed die de bestaande vloot heeft op de totale milieuprestaties van de binnenvaart, vind ik dat ook gekeken moet worden naar slimme, kosteneffectieve mogelijkheden om ook de uitstoot van bestaande motoren te verminderen.” Achterstand Ze voegt eraan toe dat ze de Europese Commissie er al eerder op heeft gewezen dat “bij het formuleren van eventuele voorstellen terdege rekening gehouden moet worden met de financierbaarheid daarvan, mede in het licht van de huidige economische crisis. Dit zou er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat in de voorstellen onderscheid wordt gemaakt tussen niet alleen bestaande en nieuwe motoren, maar ook tussen verschillende scheepscategorieën.” De minister wijst op de voortgangsrapportage van de Europese Commissie over het NAIADES-actieprogramma (2006–2013) voor de promotie van de Europese binnenvaart. “Uit die rapportage bleek dat de binnenvaart weinig voortgang heeft geboekt bij de reductie van luchtverontreinigende emissies zoals NOx en fijn stof.” “Met de komst van de zeer schone Euro-VI motoren in het wegtransport zal naar verwachting de achterstand van de binnenvaart op het wegtransport snel verder oplopen. Het feit dat binnenvaartmotoren veel langer meegaan dan vrachtwagenmotoren helpt niet om deze achterstand in te lopen.” De Commissie is daarom een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om de binnenvaart op termijn dezelfde milieuprestaties te laten leveren als het wegtransport. In dat onderzoek wordt ook gekeken naar mogelijkheden om de emissies van bestaande motoren te verminderen. “Het onderzoek is nog niet afgerond en de Commissie heeft ook nog geen concrete voorstellen gedaan”, aldus Schultz van Haegen. Ze schrijft dat de door Bashir genoemde invoering in 2020 geen sprake is. In het artikel in De Binnenvaartkrant zei CBRB-directeur Robert Tieman al dat die deadline verschoven was naar 2030. Trots op 20 jaar Coöperatieve Duwbakken Centrale CDC-bestuursleden (vlnr) Sander Verschoor, Richard Pols, Ton van der Giessen, Diny Pols, Henk van Strien, Fred Hoenderop en André van der Giessen. (foto Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE Op 16 mei lag ss Majesteit in Rotterdam op stoom voor het 20-jarig bestaan van de Cooperatieve Duwbakken Centrale. De CDCleden gaven als eigenaar van duwbakken- en duw/sleepboten voltallig acte de présence. In gezelschap van opdrachtgevers, bevrachters, CDC-bestuur alsook de Vereniging Europese Binnenvaart (VEB) genoten zij van de exclusieve Majesteit, muziek, dans, spijs en Rotterdamse haven. CDC-oprichter, voorzitter en directeur Richard Pols opende het jubileumfeest overeenkomstig zijn identiteit: sympathiek, zakelijk en bescheiden. Hij ventileerde in de openingsspeech zijn trots en dank aan de coöperatie: “Het is gelukt om met een groot aantal individuele ondernemers markteconomisch te groeien en tot een succesvol resultaat te komen. Deze dag is een kroning op twintig jaar samenwerking, waarmee we een ‘vuist’ konden maken evenals de harmonie bewaren in goede en slechte tijden.” CDC is sinds 1 juni 2011 de nieuwe handelsnaam voor Coöperatie Kamar Bulk Transport. In 1993 begon de coöperatie met zes duwbakken, inmiddels zijn dat er 72 met een totale tonnage van 230.000. Naast een 6-tal eigen duwboten regisseert CDC nog een 30-tal duw- en sleepboten voor alle voorkomende werkzaamheden, inclusief de zogeheten natte sector. Johan Muller, voorzitter van de VEB, trok achter de microfoon alle registers open om de medewerkers van de CDC ‘royaal in de bloemen’ zetten voor hun beleid en inzet. In de volgende Binnenvaartkrant kijken we mee over de schouders van medewerkers Pieter-Jan Broere en Jaqueline Hoppen naar hoe de CDC en zijn crew reilt en zeilt in de zeehavens. PUZZELWINNAAR KRANT 10 Naam: J. Prins Plaatsnaam: Hasselt Oplossing: Heeft u al een foto ingezonden naar ons met Scoopshot ? Oplossing krant nr. 11 opsturen voor 29 mei 2013 a.s.! Zie www.binnenvaartkrant.nl. 6,2 miljoen euro voor vermindering uitstoot Vanaf 1 juli kunnen binnenvaartondernemers die in en rond het Rotterdamse havengebied varen, subsidie aanvragen om de uitstoot van hun motor(en) te verminderen. Provincie Zuid-Holland, de gemeente Rotterdam en de stadsregio Rotterdam stellen samen 6,2 miljoen euro beschikbaar voor een subsidieregeling om de binnenvaart schoner te maken. De maatregelen moeten bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in de regio. Ongeveer een kwart van de NOx-concentratie en circa 13 procent van het fijnstof in de regio Rotterdam is volgens de provincie veroorzaakt door de uitstoot van schepen die in en rond de haven varen. “Om economische groei te kunnen blijven stimuleren en een aantrekkelijker leef- en vestigingsklimaat te creëren, zijn maatregelen nodig om deze uitstoot te verminderen.” Binnenvaartschippers “met een sterke bedrijfsmatige binding met het Rotterdamse havengebied”, zoals Provincie Zuid-Holland het omschrijft, kunnen een beroep doen op de subsidieregeling ‘Milieumaatregelen binnenvaart Zuid-Holland’. Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat het schip minimaal tien dagen per jaar in Rotterdam actief is. Maatregelen die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) terugdringen, zoals nabehandelingssystemen, en de overstap op alternatieve brandstoffen als LNG, komen in aanmerking. Hoe groter het effect is dat de maatregelen hebben op de luchtkwaliteit, hoe hoger de subsidie kan uitvallen. Bij aanschaf van een SCR-katalysator kunnen bijvoorbeeld aanschaf, onderhoudskosten en verbruikskosten worden gesubsidieerd. De regeling wordt, in opdracht van Provincie Zuid-Holland, en namens de drie partijen, uitgevoerd door HME. Meer informatie is te vinden op www.noxvrij.nl. Foresta Trading In de vorige editie besteedden we aandacht aan de Greenstream, de innovatieve tanker van Interstream Barging die volledig op LNG vaart. In de leverancierslijst ontbrak de naam van Foresta Trading. Het bedrijf uit Dodewaard leverde het volledig pakket Robusta en Victor dienstpompen. Bovendien was Foresta Trading ook verantwoordelijk voor de F.T. ballastejectors en F.T. koelwaterpompen. ADVERTENTIE Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant