Views
2 years ago

2013-10

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Volvo
  • Jaar
  • Marine
  • Twee
  • Belgische
  • Nederland

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Binnenvaart in beeld voor binnensteden Belgische binnenvaart zet grote stap 5 7 21 Precisiewerk met 300 ton Op bezoek bij Volvo Penta in Göteborg www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 27.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 10 - 7 mei 2013 5 miljoen voor duurzame haven Het Havenbedrijf Rotterdam en belangenbehartiger Deltalinqs gaan duurzame initiatieven in de Rotterdamse haven extra stimuleren. Het gaat met name om de verduurzaming van het achterlandvervoer. Tel. 0182 - 38 75 22 Afgelopen weekend was de Botlekbrug weer geruime tijd gestremd voor de scheepvaart. Er werd een 100 meter lange en 27 meter brede zinker geplaatst tussen de pijlers van de Niet wéér een apart spoor! De aanleg van een speciaal spoor voor gevaarlijke stoffen per trein is overbodig en zonde van het geld. In de binnenvaart leeft de vrees dat er serieus werk van het idee voor zo´n lijn gemaakt wordt na de treinramp in het Belgische Wetteren. nieuwe Botlekbrug. Het gevaarte woog zo’n 300 ton en werd met drie kranen en heel veel precisiewerk op zijn plek gehesen. De zinker heeft een U-vorm en zal diverse leidingen en over het gesprek aangaan met de Tweede Kamer en Provincie Zuid- Holland. Het Europees Parlement zou al plannen hebben voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een speciaal spoor voor gevaarlijke stoffen. kabels herbergen, zodat die niet door passerende schepen geraakt kunnen worden. De nieuwe brug moet begin 2015 klaar zijn. (foto Marius van den Ouden) Zwijndrecht met als bestemming de Gentse zeehaven. In de tankwagons zat onder meer het kankerverwekkende en uiterst brandbare acrylnitril. In Wetteren, vlak voor Gent, ontspoorde de trein waarna drie van de dertien wagons ontploften en een inferno veroorzaakten. Het Havenbedrijf stelt 5 miljoen euro beschikbaar. De regeling maakt deel uit van de afspraken over de havengelden waarover de havenbeheerder jaarlijks onderhandelt met Deltalinqs, dat de Rotterdamse industrie en het havenbedrijfsleven vertegenwoordigt. Vanuit de stimuleringsregeling zijn financiële bijdragen mogelijk voor projecten die helpen de havenlogistiek in Rotterdam duurzamer en efficiënter te maken. In aanmerking komen samenwerkingsverbanden tussen twee of meer bedrijven, waarvan er ten minste één operationeel is binnen het haven- en industriële complex en één onderneming te maken heeft met achterlandvervoer. Ook de binnenvaart maakt dus kans. De stimuleringsregeling loopt tot en met 2014. Projectenaanvragen kunnen in twee tenderperiodes (één in 2013 en één in 2014) worden ingediend. Voor de eerste tender gaat het om logistieke oplossingen die efficiencyverbetering bewerkstelligen. Voorbeelden zijn kortere wachttijden, shuttle services over spoor en water en verhoging van de beladingsgraad over spoor, weg en water. Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Niet wéér een apart spoor, klinkt het. De Betuweroute is velen nog steeds een doorn in het oog. De lading kan beter worden overgeheveld naar het water. Daar is capaciteit genoeg en de binnentankvaart is, mede door de dubbelwandigheid van de schepen, veiliger. Betuweroute als voorbeeld De treinramp van zaterdagnacht 4 mei in het Belgische Wetteren leidde afgelopen dagen tot hernieuwde discussies over de (on)veiligheid van het spoorvervoer. Diverse gemeenten in Zuid-Holland en Noord-Brabant waar de goederentrein op zijn noodlottige rit doorheen was gereden, roepen nu op tot een apart spoor voor treinen die chemische lading vervoeren. Dordrecht en Zwijndrecht willen, volgens berichtgeving in het AD, daar- Binnenvaart ziet bui al hangen na treinramp bij Wetteren Ook de Vlaamse politieke partij Groen voelt ervoor. “Dit ongeval moet de aanleiding zijn van een grondig debat over de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke producten over het spoor”, aldus fractieleider Stefaan van Hoecke, die Kamervragen stelde over de kwestie. Hij noemt de Betuweroute in Nederland als voorbeeld. “Veel treinen met gevaarlijke stoffen hoeven als gevolg niet meer door dichtbevolkt gebied rijden. Ook in België moet deze mogelijkheid worden onderzocht.“ De trein was vrijdagavond vertrokken van rangeerterrein Kijfhoek bij Bij de brand kwamen giftige dampen vrij. In een straal van 500 meter werden omwonenden geëvacueerd. De giftige dampen verspreidden zich niet alleen door de lucht, maar kwamen via het bluswater door de riolering in een groter gebied woningen binnen. Eén man overleed; 49 mensen raakte gewond. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, werd maandag in diverse kranten opgevoerd. Volgens hem zijn de reacties overtrokken. Lees verder op pagina 3 >> Eén dag later Het kantoor van De Binnenvaartkrant is donderdag 9 en vrijdag 10 mei gesloten in verband met Hemelvaartsdag. Maandag 13 mei zijn we weer volledig bereikbaar. Door Pinksteren verschijnt de volgende editie niet op dinsdag, maar op woensdag: 22 mei. Die Binnenvaartkrant is om nóg een reden bijzonder: hij bevat de beursspecial over Construction & Shipping Industry. PAG. 22 Service en reparatie als vaste koers! CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com

Binnenvaartkrant