Views
2 years ago

2013-09

  • Text
  • April
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Meter
  • Shipyard

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Blues Cruise markeert start van Big Rivers Festival Greenstream maakt indruk op minister Melanie Schultz van Haegen was onder de indruk van de Greenstream, het eerste volledig LNG aangedreven binnenvaartschip. De minister van Infrastructuur en Milieu liet zich 10 april alles uitleggen door directeur Geert van Voorn van Peters Shipyards toen ze in de stuurstoel zat. Onder grote belangstelling presenteerden de scheepswerf, Interstream Nog tot woensdag ‘vriendelijke’ acties België meldt de crisis aan Na een woelige actieweek gaat de Belgische overheid de structurele marktverstoring in de binnenvaart aanmelden en een wettelijk verbod op het varen onder de kostprijs voorbereiden. De binnenvaart in België hoopt op ondersteuning vanuit Nederland en Duitsland. “Anders gaan we onze eigen markt via cabotage beschermen.” Omdat ze vonden dat ze te vaak van het kastje naar de muur gestuurd waren, trokken de noodlijdende schippers vorige week hun conclusies. Na de protesten op 11 april bij het Eropees Parlement in Brussel willen ze met acties de overheden ervan doordringen dat het hoog tijd Vlaamse havens kijken buiten vertrouwde kaders 7 11 19 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 27.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 9 - 23 april 2013 Barging (dat het schip inzet) en Shell (dat de Greenstream chartert) de tanker in Rotterdam. Aanwezig waren onder meer de Europese Transportcommissaris Siim Kallas en topman Dick Benschop van Shell Nederland. “Deze ondernemers durven te investeren in innovaties, in effectiviteit en efficiency en in duurzaamheid”, stelde Schultz van Haegen. “Met dit soort initiatieven bouw je een sterke reputatie op. En sta je waar je nu bent: een krachtig en innovatief cluster.” Het maritieme cluster is volgens de minister een belangrijke motor voor de Nederlandse economie. “De wereldmarkt verdraagt geen middelmaat maar eist excellentie.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) is voor crisismaatregelen. In Vlaanderen en Wallonië werden vaarwegen tijdelijk versmald en sluizen gestremd. Op de vaarwegbeheerders maakten de acties aanvankelijk een ongecoördineerde indruk. “Wij hebben zelfs een individuele actie gezien waarbij een schipper zijn schip dwars legde onder een brug.” Op enkele actielocaties wierp Ons Recht zich op als bemiddelaar tussen de actievoerders enerzijds en het bedrijfsleven en overheden anderzijds. “Hadden wij dat niet gedaan, dan was vermoedelijk heel België dicht geweest”, aldus Ons Recht-bemiddelaar Laurent De Bijl. Op sommige plaatsen liepen de acties uit de hand, maar volgens De Bijl is ook in een aantal gevallen van een mug een olifant gemaakt. Er liggen onder meer schepen in Antwerpen, Luik en Gent. Actievoerders versmalden of blokkeerden de doorgang en lieten andere (geladen) schepen met vertraging door. Ook in Nederland verzamelden zich schepen, maar in kleinere aantallen. Dat is onder meer het geval bij de Volkeraksluizen en de Prinses Beatrixluizen. “Wij blijven net zo lang liggen tot we krijgen waar we recht op hebben”, klonk het vorige week strijdlustig in actievoerderskringen. De Belgische schippers worden met hun zorgen al geruime tijd heen en weer gestuurd tussen de federale en gewestelijke overheid. Lees verder op pagina 3 >> „EU soll helfen beim Vergrünen der Flotte“ Kamervragen over motorenrichtlijn Tweede–Kamerlid Farshad Bashir van de SP vindt het absurd dat de Europese Commissie werkt aan nieuwe, strengere normen voor scheepsmotoren. Hij heeft minister Schultz van Haegen Kamervragen gesteld naar aanleiding van berichtgeving in deze krant over de toekomstige motorenrichtlijn. Hij wil van de minister van Infrastructuur & Milieu weten wat ze van de plannen vindt en wat ze er tegen gaat doen. Doet ze dan niet: "hoe gaat u dat uitleggen aan de vele schippers die nu al het hoofd niet meer boven water kunnen houden?” Bashir, die op 11 april in Brussel aanwezig was bij de schippersprotesten, verwijt Schultz van Haegen in zijn vragen ook dat zij zich te weinig inzet voor de door de crisis getroffen schippers. Deelt u de mening dat uw inzet tot nu toe op zijn zachtst gezegd zeer teleurstellend is? Zo ja, hoe gaat u zich beter inzetten voor de binnenvaartschippers? Zo niet, kunt u dan uitleggen op welke manier schippers iets van uw inzet gemerkt hebben?" Hij vindt dat een goed plan van aanpak geen maanden op zich kan laten wachten en vraagt wat de minister gaat ondernemen. “Wilt u eigenlijk wel echt dat de crisis voor de binnenvaart uitgeroepen wordt?” Gisteren gaf de minister aan dat ze Belgische crisisaanmelding bij de Europese Commisie wil steunen. Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl Rabobank Shipping Holland Diesel Maassluis CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Construction & Shipping Industry evenementenhal Gorinchem 28, 29 en 30 mei Stand 230 T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00

De Binnenvaartkrant