D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Nederlandse duwboten voor Colombia Watertruck heeft tijd nodig om te groeien 9 11 21 BDB lehnt Grundkonzept für Bundesverkehrswegeplan ab www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 27.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 8 - 9 april 2013 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Verkeersbegeleiding vanuit bunker Op 4 april heeft de Rotterdamse havenwethouder Jeannette Baljeu de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Ze overhandigde een bel aan Ronald Paul, directeur van Havenbedrijf Rotterdam. Vanuit de centrale begeleiden VTSoperators van het Havenbedrijf het scheepvaartverkeer dat 57 kilometer voor de kust in het havengebied van Rotterdam arriveert tot aan de Maeslantkering en het gehele Europoortgebied. De vernieuwing maakt deel uit van de algehele modernisering van het verkeersbegeleidend systeem van Havenbedrijf Rotterdam. In 2010 opende prinses Margriet al de nieuwe verkeerscentrale Rotterdam in de Botlek. De software van Hamis (het nieuwe informatiesysteem voor de afhandeling van het scheepvaartverkeer) werd in 2011 opgeleverd. Het Havenbedrijf is daarmee voorbereid op de verwachte toename van het scheepvaartverkeer. De nieuwe verkeerscentrale is gevestigd op de plaats waar ooit een bunker uit de Tweede Wereldoorlog stond. Dit verdedigingswerk vormde een schakel in de Atlantikwall, die liep van het noorden van Noorwegen tot aan Spanje. De bunker maakt nog steeds deel uit van de nieuwe Verkeerscentrale. Architect Ewout Dorleijn van Tebodin uit Delft ontwierp een hypermoderne verkeerscentrale rondom de anderhalve meter dikke bunkermuren. Havenbedrijf Rotterdam heeft honderd verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken gebruik van 38 radars en voeren hun werk uit vanuit twee verkeerscentrales: Rotterdam (Botlek) en Hoek van Holland. Voor de verkeersbegeleiding is de Rotterdamse haven ingedeeld in elf VTS-sectoren. Vanuit de Verkeerscentrale Hoek van Holland worden de schepen in vijf van die sectoren bediend. (foto Roy Borghouts) Europese motorenrichtlijn ook voor bestaande schepen De Europese Commissie werkt aan een nieuwe richtlijn voor voortstuwingsmotoren in de binnenvaart. Die zal waarschijnlijk in 2016 of 2017 van kracht worden. De norm richt zich op het verder reduceren van de uitstoot van PM10, NOx en SO 2 . Nieuw is dat bestaande motoren – bijvoorbeeld door katalysatoren en andere nageschakelde technieken – in een later stadium ook aan de nieuwe eisen moeten voldoen. Dat zegt CBRB-directeur Robert Tieman in een videointerview op de website van zijn organisatie. In 2007 werd CCR2 ingevoerd voor nieuwe schepen. In 2013 zou CCR3 volgen, maar dat bleek niet haalbaar. Daarom zou op het volgende ijkpunt, 2016/2017, meteen CCR4 ingevoerd worden. Inmiddels is afgesproken dat die er ook niet komt; daarvoor in de plaats is er een bredere Europese richtlijn gepland, die ook gaat gelden voor landen die niet onder de CCR vallen. De Rijnvaartcommissie heeft overigens zelf ook nog plannen voor nieuwe CO 2 -eisen. De richtlijn waaraan de Europese Commissie werkt, dreigt erg streng te worden. In het voorstel dat nu bij de Commissie ligt, wordt ook een datum genoemd voor de hermotorisering van bestaande schepen. "Ook al zijn die motoren nog in goede werkconditie. Het is voor het eerst dat we daarmee geconfronteerd worden en de impact daarvan zal enorm zijn.“ Lees verder op pagina 3 >> Eerste schadevergoeding voor stremming Eefde De eerste binnenvaartondernemer die vorig jaar zes weken met zijn schip opgesloten lag op de Twentekanalen achter de kapotte sluis van Eefde, heeft bericht gekregen dat hij definitief een schadevergoeding krijgt. Hij deed een beroep op de schadecompensatieregeling die minister Schultz instelde na de langdurige stremming. Al eerder was er een voorlopige toekenning gedaan aan twee schippers, die daartoe een speciaal verzoek hadden gedaan. Het verschil is dat deze definitieve toekenning niet meer teruggedraaid kan worden; de voorlopige aanvragen wel. “Alhoewel dat door deze definitieve toekenning niet meer aannemelijk is”, stelt regiocoördinator Anne-Ruth Scheijgrond van Koninklijke Schuttevaer, die de schippers bijstond. Een deur van sluis Eefde die op 3 januari 2012 naar beneden stortte, zorgde voor een stremming van zo’n zes weken. Geen enkel schip kon de Twentekanalen nog in of uit. Hierdoor lagen veertig binnenschepen opgesloten, met inkomstenderving als gevolg. Ook de aan de kanalen gevestigde bedrijven die afhankelijk zijn van vervoer over water, leden schade. Er is door de schippers maar weinig gebruik gemaakt van de schadevergoedingsregeling die de minister activeerde. Dat komt mede door negatieve berichtgeving over deze regeling, aldus Scheijgrond. Zij denkt dat een groot aantal schippers nu alsnog een beroep doet op de regeling. Voor zowel de schipper als Scheijgrond van Koninklijke Schuttevaer bleef het tot het eind toe spannend of de definitieve toekenning los kwam. Het concept akkoord van de commissie die zich moest buigen over de aanvraag, resulteerde in november weliswaar in een voorlopig voorstel aan de schipper – die aangaf daarmee tevreden te zijn. Maar de definitieve ondertekening van de stukken liet toch nog lang op zich wachten. Uiteindelijk kwam eind maart de definitieve bevestiging. Scheijgrond: “Dit is een zeer positief signaal naar de getroffenen van de stremming van sluis Eefde. En het geeft aan dat de minister de binnenvaart niet in de kou laat staan.” Service en reparatie als vaste koers! CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS Op zoek naar een baan in de binnenvaart? info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl