Views
4 years ago

2013-05

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Marine
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Boord

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 26 februari 2013 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community Werk voor langere tijd L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Schipper en Matroos Fast Ferry Voor een Fast Ferry in de Rotterdamse haven zijn wij per direct op zoek naar een Schipper en (vol)Matrozen met binnenvaartpapieren. Het vaargebied is Hoek van Holland- Scheurhaven-Europoort. Bent u bekend in dit vaargebied en woont u in de omgeving van Rotterdam? Bekijk de vacature op www.tos.nl en stuur snel uw cv en motivatie. Neem voor vragen contact op met Nora Dekker +31 10 243 67 01. TOS is een internationale dienstverlener voor personeelsoplossingen. Vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam en een wereldwijd netwerk van branche Rotterdam +31 10 436 62 93 E-mail info@tos.nl Kijk voor meer informatie op www.binnenvaartkrant.nl www.tos.nl Vernieuwend, Snel & Duurzaam “Trico maakt dromen waar, Binnen 6 maanden uw schip klaar!” Traditioneel LNG-Proof Hybride Casco Duw/Sleep boten Zand/Kraan pontons Coasters Passagiersschepen RORO schepen Ombouw Ondertekenen tot turn-key oplevering binnen 6 maanden Afbouw binnnen 10 weken Hermotorisering mogelijk in verschillende merken Snelle service en flexibiliteit Reparatie 24/7 & Mogelijk op locatie www.tricobv.nl info@tricobv.nl +31 (0) 10 29 40 800 Shipyard Trico B.V. Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam

De Binnenvaartkrant 11 26 februari 2013 Belgische binnenvaart: “Deloyale concurrentie moet stoppen” De Belgische binnenvaartorganisaties verzameld in de Federatie Belgische Binnenvaart willen op Europees vlak de crisis laten uitroepen. De brieven aan de overheid zijn verstuurd, klonk het tijdens de jaarvergadering van de VBR. “De realiteit wacht niet”, zei VBRvoorzitter Jo Van Duynslaeger onder verwijzing naar de groeiende transportvolumes op de Belgische wegen. “Om de maatschappij leefbaar te houden, zullen we het vervoer over water hard nodig hebben.” De binnenvaart en haar toeleveranciers slagen er echter niet in om het ongunstige tij te keren. Volgens Van Duynslaeger is het tijd om nieuwe wegen in te slaan. Zo moet het aantal jonge vertegenwoordigers in de sector vergroot worden. “We moeten naar hen luisteren en hen de kans geven om deel te nemen aan het debat.” In zijn jaarrede haalde Van Duynslaeger uit naar het gesubsidieerde spoorvervoer en de onrechtstreekse staatssteun aan de binnenvaart in Nederland. “Vlaamse schepen worden vaak letterlijk en figuurlijk weggedrukt op hun eigen vaarwegen. Die deloyale concurrentie tussen Europese vloten moet stoppen.” De VBR-voorzitter hekelde ook de “gesel van federale en gewestelijke regelgeving” waaronder de binnenvaart in België gebukt gaat. De binnenvaartorganisaties willen via een VBR-voorzitter Jo Van Duynslaeger tijdens zijn jaarrede. (foto Sarah De Preter) gezamenlijke werkgroep met de overheid de regelgeving optimaliseren. De VBR bracht tijdens haar jaarvergadering hulde aan Karel Verberght, die vermist wordt op de Schelde. Aftredend bestuurslid Wim Pols herinnerde zich Karel als een gedreven persoonlijkheid, die met ongekende energie en moed zijn idealen wilde realiseren. “Zijn niet aflatende inzet voor de sector mag een stimulans zijn voor de jongere generatie”, aldus Pols. Namens Koninklijke Schuttevaer bracht ook Martin van Dijk een eerbetoon aan Karel Verberght, die veertig jaar geleden lid werd van VBR. Hij had tijdens de jaarvergadering afscheid willen nemen als bestuurslid. Gas terugnemen op het kanaal Wisselende reacties op de aankondiging van NV De Scheepvaart dat er vanaf begin deze maand trajectcontroles worden uitgevoerd op het Albertkanaal. Een aantal binnenvaartorganisaties voelde zich enigszins overvallen door de mededeling; er zou vooraf geen overleg met de sector gepleegd zijn. De organisaties hebben nu zelf contact met de vaarwegbeheerder gezocht. Bij UNITAS N.V. in Merksem is men blij met de trajectcontrole. Het bedrijf heeft de hoge vaarsnelheid van sommige schepen op het kanaal al meerdere malen aan den lijve ondervonden. Het zou niet de eerste keer zijn dat schepen die aan de kade liggen door de golfslag van te snel varende schepen worden losgeslagen. “Dat is gevaarlijk, zeker als het om tankers gaat”, klinkt het bij UNITAS. “Het spreekt voor zich dat schepen stevig afgemeerd moeten liggen. Anderzijds kan bij een te hoge vaarsnelheid de zuigwerking zeer groot worden. Er varen grote schepen op het Albertkanaal die een forse waterverplaatsing veroorzaken. Mensen hebben er misschien niet altijd erg in dat ze te snel varen. Als je de motor pas zachter zet als je afgemeerde schepen ziet liggen, is het te laat. Op tijd snelheid terugnemen dus!” Workshop over schijnzelfstandigheid Sinds 1 januari is in België een nieuwe wet van kracht die onder meer schijnzelfstandigheid in de transportsector strenger aanpakt. Daarom organiseert het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) op 9 maart een workshop over schijnzelfstandigheid in de binnenvaart. Meester Marc De Decker zal de actuele stand van zaken rond de wetgeving toelichten. Aequitas-voorzitter Theo De Wit houdt een voordracht over de tewerkstelling in de systeemvaart. De workshop gaat door in het Novotel Luithaven, Haven 6, Antwerpen. Hij begint om 09.30 uur en duurt tot 12.30 uur. Leden van de beroepsorganisaties die aangesloten zijn bij het KBV betalen 5 euro, niet-leden 10 euro. Meer info: kbvbin@gmail.com BOUWEN OP WATER Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 n ONDERHOUD / REPARATIE n NIEUWBOUW n MECHANISCH / ELEKTRISCH Keizersveer 3c Raamsdonksveer 0162-513650 info@asto-bv.nl • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

Binnenvaartkrant