Views
5 years ago

2013-05

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Marine
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Boord

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING ASV start petitie tegen huisvuilabonnement SAB VBR: "Deloyale concurrentie moet stoppen" 3 11 13 Bayernhäfen fordern zügigen Donau-Ausbau www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 30.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 5 - 26 februari 2013 PAG. 7 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU “Maritieme industrie zit in middenmoot” “We denken wel dat we zo’n fantastische scheepsbouwnatie zijn, maar we horen op z’n best tot de middenmoot…van de Eerste Divisie.” Dat zei Goof Hamers (foto) 14 februari tijdens het congres Dutch Maritime Industry 2013 in Rotterdam. De president-directeur van IHC Merwede doelde op de in zijn ogen te beperkte investeringen in innovatie. De zwavelzuurtanker Waldhof is gekapseisd door een verkeerde belading. Doordat alle zeven tanks slechts gedeeltelijk gevuld waren, was het vrije vloeistofmoment te groot waardoor de stabiliteit van het schip onvoldoende was. De heftige stromingen tijdens hoogwater kregen bij de Lorelei grip op de afvarige tanker toen die de bocht van Betteck scherp moest nemen in verband met een opvarend schip. De Waldhof maakte licht slagzij, waarna de lading in beweging kwam en het kenteren veroorzaakte. Dat is de eindconclusie van de interdisciplinaire onderzoekscommissie van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV). De experts, die onder leiding van Michael Putzschke (WSD Südwest-Mainz) circa twee jaar onderzoek deden, presenteerden hun bevindingen donderdag 14 februari. De met 2.378 ton zwavelzuur geladen Waldhof kapseisde op 13 januari 2011 in de Rijn en zonk ondersteboven vlak bij de Lorelei. Eén opvarende verdronk bij het ongeluk; een tweede wordt nog steeds vermist. De scheepvaart ondervond wekenlang ernstige hinder. De berging vergde 32 dagen. Een groot deel van die periode was de rivier ter plekke volledig gestremd. De totale economische schade beliep meer dan 50 miljoen euro, waarvan circa 20 miljoen op het bordje van de binnenvaart kwam. “We nemen de 20e plaats in als het gaat om uitgaven voor Research & Development. Er wordt te veel gekeken naar kostenbesparing en te weinig naar R&D.” Thecla Bodewes, directeur van Scheepswerf De Kaap, had in haar openingswoord via een videoboodschap even eerder nog gezegd dat ons land zo’n goede naam heeft in het buitenland als het om scheepsbouw gaat. “Als het uit Nederland komt, is het goed, redeneert men. We zijn als maritieme industrie een goed merk. Als MKB-bedrijf liften wij mee met grote bedrijven als IHC en Damen.’ (foto Tekst & Toebehoren) Lees verder op pagina 5 >> Eindconclusie onderzoek kapseizen Waldhof: Verkeerde belading was hoofdoorzaak Het schip had nooit met deelbelading van de zeven tanks uit Ludwigshafen mogen vertrekken omdat de stabiliteit daardoor onvoldoende was. Dat bleek toen de verschillende stromingen en de daardoor veroorzaakte onderdruk bij de Betteck vat kregen op de Waldhof. Het ongeluk is onder meer met een computersimulatie geanalyseerd (waarbij een binnenvaartsimulator en een hydrodynamisch 3D-model zijn gebruikt). Daaruit blijkt wat de invloed van de sterke stroming in de vaargeul moet zijn geweest en dat het schip door het klotsen van de lading richting stuurboord draaide en uiteindelijk omsloeg. Lees verder op pagina 5 >> Vaarwegprojecten vertraagd door extra bezuinigingen Als gevolg van de extra bezuinigingen door het kabinet Rutte II worden diverse vaarwegprojecten uitgesteld. Minister Melanie Schultz van Haegen moet van 2014 tot en met 2028 in totaal 6,4 miljard euro bezuinigen op het Infrastructuurfonds. Het budget voor beheer en onderhoud blijft ongemoeid. Schultz van Haegen: “Dit blijft hard nodig om overal onze sterke basis op orde te houden. Dat is het fundament onder het voor Nederland zo belangrijke netwerk van rijkswegen, spooren vaarwegen.” Ze vangt de bezuinigingen voornamelijk op door gebruik te maken van de vrije middelen die nog tot en met 2028 beschikbaar waren. "Hierdoor kunnen projecten wel door gaan, alleen later in de tijd. Daardoor hoeft de rijksbijdrage aan slechts een relatief klein aantal projecten (wegen, OV/ spoor) te worden geschrapt. Bij vaarwegen worden geen projecten geschrapt.” De extra bezuiniging op het vaarwegenbudget bedraagt 280 miljoen euro. De tweede sluis bij Eefde komt nu niet in 2017 maar pas in 2018, 2019 of 2020. De extra overnachtingsplaatsen in Haaften en Lobith lopen twee tot vier jaar vertraging op. De capaciteitsvergroting van de Volkeraksuizen wordt op z´n vroegst 2024. CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Rabobank Shipping www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Druk Temperatuur Niveau Flow Uitlezingen Explosieveilig SENSORS & CONTROLS FOR ROUGH CONDITIONS Tel.: +31(0)162 31 42 85 www.sensors.nl Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl

Binnenvaartkrant