Views
2 years ago

2013-03

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Tijdens

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Groen licht voor fusie Schuttevaer-afdelingen IJshinder lijkt af te nemen De hinder door het ijs lijkt mee te vallen. Door de inval van de dooi en de harde oostenwind ging het op de grote meren wel kruien, maar op de meeste trajecten kon de scheepvaart nog doorvaren, zij het dankzij de inzet van ijsbreker. Het zag er even anders uit: afgelopen zondagochtend stelde Rijkswaterstaat nog konvooivaart in op het Markerkeer. ‘s Middags werd EC geeft aanzet tot netwerk van LNG-bunkerstations De Europese Commissie lanceert een actieplan om in de grote havens in de EU LNG-bunkerstations te realiseren. Daarmee is 2,1 miljard euro gemoeid. In 2020 moeten schepen in alle belangrijke zeehavens het vloeibare aardgas kunnen bunkeren. In 2025 geldt dat ook voor de binnenhavens uit het trans-Europese kernnetwerk. Bij elkaar gaat het om 139 havens. Het actieplan maakt deel uit een breder pakket maatregelen dat de Europese Commissie donderdag 24 januari als 'Strategie voor schone brandstoffen' aankondigde. Naast LNG komen daarin ook LPG, CNG, elektriciteit, waterstof en GTL aan bod – en alle transportvormen. Dat pakket moet er onder meer voor ESO wil meer samenwerken met EBU Rotterdam en Drechtsteden 5 9 17 de verplichte begeleide vaart met ijsbrekers op de route Amsterdam-Lelystad alweer opgeheven. Gisteren (maandag 28 januari) was de route tussen Lelystad-Amsterdam helemaal schoon, zo meldde Koninklijke Schuttevaer. Wel vond er nog steeds intensieve scheepvaarbegeleiding plaats op het traject Lelystad-Lemmer. Tot aan Urk waren er geen problemen. zorgen dat in heel Europa bunkeren tankstations voor alternatieve brandstoffen worden gebouwd, volgens gemeenschappelijke normen voor het ontwerp en gebruik ervan. Op 31 december 2015 moeten bijvoorbeeld de technische specificaties van de brandstoffen overal zijn ingevoerd. Te afhankelijk Tot nu toe keek de overheid vooral naar de brandstoffen en motoren van vaar- en voertuigen, zonder serieus aandacht te besteden aan de distributie van de brandstoffen. Daarom komt de Commissie nu zelf met een pakket bindende maatregelen om een basisinfrastructuur voor schone brandstoffen uit te bouwen, waaraan de lidstaten zich dienen te houden. Boven Urk zat flink wat ijs. De Linquenda (foto) kon vorige week nog redelijk eenvoudig de oversteek maken vanuit Lemmer op weg naar Amsterdam. Minder geluk had de Maria Helena op het Zwarte Water. Dat schip kwam in het ijs vast te zitten maar kon donderdag 24 januari door een ijsbreker van Rijkswaterstaat worden bevrijd. (foto Daniëlle ter Steeg) De Europese vervoerssector is voor 94 procent afhankelijk van olie, waarvan 84,3 procent wordt geïmporteerd. Een risico doordat veel van die olie afkomstig uit onstabiele regio’s. Maar ook voor de milieudoelstellingen van Europa (minder CO 2 -uitstoot en minder luchtvervuiling) is omschakeling naar andere (lees: schone) energiebronnen noodzakelijk. In totaal kost het pakket dat de Europese Commissie voorstelt 10,5 miljard euro voor de periode tot 2020. Dat geld zou door de nationale overheden opgebracht moeten worden. Maar, schrijft de Commissie, “het kan zonder dat overheidsgeld nodig is als de lidstaten de brede waaier aan maatregelen benutten om private investeringen te mobiliseren”. Verlagerungspotenzial im Donauraum www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 30.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 3 - 29 januari 2013 Met chip betalen voor afgifte van restafval PAG. 23 Halverwege dit jaar wordt het gebruik van de SAB-chip op de Ecocard verplicht voor de afgifte van niet-oliehoudende afvalstoffen en restafval. Op die manier kunnen schepen hun afval ook kwijt als de gratis inzameling door gemeenten en Rijkswaterstaat stopt. Het abonnement gaat vermoedelijk 500 tot 600 euro per jaar kosten. Dat bedrag is gebaseerd op de afvalheffing die een gezin aan de wal gemiddeld betaalt. Jan Struijk, tot 1 januari voorzitter van de SAB en nu adviseur van die stichting, deed de plannen vrijdag 25 januari uit doeken op de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Rotterdam. Met de chip, die op de Ecocard geplakt kan worden, dekt de Stichting Avalstoffen Vaardocumenten Binnenvaart de kosten voor deel C van het Europese Scheepsafvalstoffenverdrag: klein gevaarlijk afval en restafval (bedrijfs- en huishoudelijk afval). Voor deel A (olie- en vethoudende scheepsafvalstoffen) betaalt de binnenvaart al via de opslag van 7,50 euro op de gasolie. De chip doet dienst als ‘sleutel’: schippers kunnen er de containers op de wal mee openen om afval te deponeren. Nu worden de containers op veel plaatsen grotendeels en onterecht gevuld door walbewoners. Als er lsoten op zitten, kan dat straks niet meer. De SAB-chip kan voor meer doeleinden worden gebruikt, vertelde Struijk. “Havengeld, drinkwater, noem maar op. De bedoeling is dat alle havens hem gaan gebruiken en dat niet iedereen een eigen systeem invoert. Dan krijgt de schipper maar één factuur voor meerdere havens, via de SAB, en dat is wel zo overzichtelijk.” Woensdag 20 februari organiseert SAB een voorlichtingsbijeenkomst voor vertegenwoordigers van binnenvaartorganisaties waarop de plannen worden uitgelegd. Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Rabobank Shipping info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Méér dan verf! Tel.: 0187 482 381 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl

Binnenvaartkrant