Views
1 year ago

2013-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Haven
  • Schepen

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl Donau-uitbouw: EBU dringt aan op variant Minder lading over Albertkanaal met meerwaarde 3 9 15 Trein gaat het beste over water „Maut auf Rhein ist mittelfristig unwahrscheinlich“ www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 30.000 | Verspreidingspunten: 775 Editie 2 - 15 januari 2013 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De veelzijdigheid van vervoer over water bleek vorige week maar weer eens. Dubbelman Container Transporten vervoerde vier treinstellen van Transportvolume binnenvaart stabiel, maar ontoereikend Panteina/NEA gaat ervan uit dat de Nederlandse binnenvaart ondanks de economische recessie in 2012 haar transportvolume heeft kunnen vasthouden. Het onderzoeksinstituut verwacht dat die stabilisatie ook in 2013 overeind blijft. Al is de min van 0,1 procent die de onderzoekers voorspellen wel slechter dan de groei van 1,4 procent die ze drie maanden geleden nog voorzagen. Dat de binnenvaart geen lading inlevert, is gezien de nieuwe recessie op zich positief, maar het betekent ook dat de omzet nog steeds ontoereikend is. Mede door de lage tarieven. Dat bevestigt ook de jongste Marktobservatie (2012-2) van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, die voor het hele Rijnvaartgebied geldt: “Het economisch beeld van de binnenvaart is aan het einde van 2012 in de twee belangrijkste Antwerpen naar Zwitserland. De tanktreinstellen werden woensdag 9 januari geladen aan boord van de Camaro II. Die brengt ze naar Birsfelden, waar segmenten onverminderd zorgwekkend. Weliswaar zijn de vervoerde hoeveelheden in het eerste halfjaar gestegen en is de uitbreiding van de vloot met nieuwe schepen tot op het langjarig gemiddelde gedaald, vastgesteld moet echter worden dat bij een normale waterstand de sector niet in staat is de vrachten en daarmee de omzet op peil te houden. Bij oplopende kosten leidt dat tot een verdere daling van de rendementen.” Malaise Voor 2012 én voor 2013 heeft Panteia/NEA de cijfers voor de gehele Nederlandse transportsector behoorlijk naar beneden bijgesteld. “Door het achterblijven van groei in Nederland en een verminderde besteding zakt het binnenlandse vervoer licht in 2013.” Het onderzoeksinstituut rekent in zijn Korte Termijn Voorspellingen voor dit jaar op een krimp van het totale transportvolume van 0,3 procent. ze gelost worden. “Het spoor kiest hiermee dus ook voor de betrouwbaarheid van de binnenvaart”, aldus Petric Dubbelman. Het vervoer over water zal daar niet veel nadeel van hebben, denkt Panteia/NEA. “De verwachting nu is dat het eerste kwartaal van 2013 een lichte groei van de binnenvaartvolumes zal laten zien ten opzichte van een jaar eerder. Deze groei wordt voornamelijk door een toenemende export gerealiseerd.” Het betekent overigens niet dat de binnenvaart er florissant voor staat, beseffen de onderzoekers. “Door de normale waterstanden en afnemende ladingstromen in 2012 is er een neerwaartse druk op de tarieven en steekt de financiële malaise bij binnenvaartondernemers opnieuw de kop op. De ondernemers hebben nu echter weinig financiële reserves. Het aantal binnenvaartbedrijven dat failliet is gegaan, kende in 2012 een scherpe stijging.” “Veel ondernemingen hebben hun buffers moeten aanspreken om de verzwaarde omstandigheden het hoofd te kunnen bieden”, weet ook de CCR. “Er is in dat verband een (foto's Dubbelman Container Transporten) groot belang mee gediend de faillissementen te beperken. Een neerwaartse spiraal van de marktwaarde van de schepen zou desastreuze gevolgen voor de sector met zich meebrengen.” De CCR ziet nog geen tekenen voor daadwerkelijk herstel. “Belangrijke marktsegmenten zoals die van de staal- en de chemische industrie, hebben een cyclisch karakter en laten voor de korte termijn geen bijzondere groeiverwachtingen zien; eerder is het tegendeel aan de orde. Het containervervoer zal de stijgende lijn voortzetten, maar de binnenvaart zal zich moeten instellen op een scherpere concurrentie met de andere modaliteiten. De achtergebleven groei van geladen containers zou op een zich veranderende concurrentiepositie kunnen duiden.” Lees verder op pagina 5 >> info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN PIPING T 010 - 294 0800 Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU

De Binnenvaartkrant