Views
3 years ago

2013-01

  • Text
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Goede
  • Mensen
  • Boord

De Binnenvaartkrant 6 8

De Binnenvaartkrant 6 8 januari 2013 EXECUTORIALE VERKOOP Ten overstaan van mr. A.H. Geerling, notaris te Rotterdam, kantoor NautaDutilh N.V., advocaten notarissen belastingadviseurs, of zijn waarnemer op woensdag 30 januari 2013 om 14.00 uur in de Goudriaan Room of een der andere zalen van het BEURS-WORLD TRADE CENTER te Rotterdam, Beursplein 37, van: Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij de aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be het Nederlandse stalen motorvrachtschip, genaamd “MI ANNA” gemerkt “22889 B R 1996”, bestemd voor de binnenvaart, met een verplaatsing van 1.708,486 m3, gebouwd bij Scheepswerf Philipp Ebert und Söhne te Neckarsteinach in 1970, hebbende dek met luikhoofd, voorpiek, voorroef, 3 laadruimen, machinekamer, achterpiek, salonroef met stuurhut, voortbewogen door een M.W.M. motor van 809 kW, type TBD 484-6U. De omschrijving luidt overeenkomstig die in het scheepsregister en wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het schip zich bevindt. De executie geschiedt op verzoek van ABN AMRO Bank N.V., gevestigd te Amsterdam, te dezer zake domicilie gekozen hebbende ten kantore van mr. A.H. Geerling, notaris te Rotterdam, ten laste van de heer Onno Wilner, thans zonder bekende vaste woon- of verblijfplaats in Nederland, ingevolge de artikelen 3:268 en 3:254 van het Burgerlijk Wetboek, waartoe betrekkelijk is een akte van hypotheekstelling, verleden voor notaris mr. C.H. Verstoep te Rotterdam op 14 juli 2006 en geschiedt tot verhaal van het door de heer Onno Wilner, voornoemd, aan executant verschuldigde, per 5 december 2012 groot EUR 639.291,45, onverminderd de reeds vervallen en/of de nog te vervallen rente en boeten en onverminderd alle te dezer zake gevallen en/of nog te vallen kosten. Het schip ligt in de haven van Hendrik Ido Ambacht bij Arbez B.V., Veersedijk 269, alwaar voor eigen risico bezichtiging kan plaatsvinden op 8 en 10 januari 2013 van 12.00 uur tot 16.00 uur. • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). De koper van het schip moet zich ter veiling kunnen legitimeren en zijn financiële gegoedheid door middel van een bankverklaring aan kunnen tonen. Hij is tevens verplicht terstond na de toewijzing 15% van de koopsom als waarborgsom aan de notaris te betalen en het restant van de koopsom uiterlijk 30 dagen daarna te voldoen. Tot en met 15 januari 2013 kan schriftelijk bij notaris mr. A.H. Geerling, voornoemd, onderhands worden geboden, conform het bij NautaDutilh N.V. verkrijgbare biedingformulier. Verdere informatie en veilingvoorwaarden zijn verkrijgbaar bij het voormelde kantoor NautaDutilh N.V., Weena 750, Rotterdam, telefoonnummer 010-2240277, faxnummer 010-2240014 (de heer J. van Kranenburg), e-mail: jan.vankranenburg@nautadutilh.com. Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl www.huizinga-snijder.nl Totaaloplossingen SCHILDERWERKZAAMHEDEN op schepen. Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 / 078-6106798 - - - - 3 1110x13m 129,6651 T+31487515544 F+31487515942 E TE HUUR Rotterdam Charlois gemeubileerde 2 kamer beneden woning met tuin. Voor korte of langere tijd. Tel. 06-51433163 Rederij Fortuna bv zoekt voor haar partyschepen “Fortuna” en “Marlina” KAPITEIN / STUURMAN met Groot vaarbewijs en Radardiploma.Woonachtig omgeving Rotterdam. Info.: H. Baris Tel.: 06-51500964 of mail: hermanbaris@hotmail.nl TONDIA B.V. vraagt voor het Passagiersschip “Rembrandt van Rijn” KAPITEIN AFLOS KAPITEIN MACHINIST MATROZEN Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Nederlands contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Vrije tijds regeling in overleg. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com

De Binnenvaartkrant 7 8 januari 2013 Anne-Ruth Smink krijgt ‘Kei van de Binnenvaart’ Tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer IJsseldelta-Zwartewater op 27 december in Zwartsluis kreeg regiovertegenwoordiger Anne-Ruth Smink de ‘Kei van de Binnenvaart’. Het was een ludieke maar welgemeende onderscheiding voor haar grote inzet voor de belangen van de binnenvaart. De afdeling is content met Sminks rol in het overleg met Rijkswaterstaat en gemeenten bij grote regionale projecten. Zoals de nieuwe brug en sluis in Zwartsluis en de Industriehaven in Genemuiden. Maar ook bij de problemen door de langdurige problemen bij de sluis in Eefde begin 2012, nadat daar een sluisdeur naar beneden viel, was haar inzet enorm. “Ze stond veel weken voor de getroffen ondernemers klaar”, aldus penningmeester Roelof Huls. “Hierbij bleef de regiocoördinator Smink ook nog eens zichzelf in allerlei overleg situaties.” Anne-Ruth Smink ontving de ‘Kei van de Binnenvaart’ uit handen van collegaregiocoördinator Andries de Weerd. (foto’s KS IJsseldelta-Zwartewater) “Een kei van een regiovertegenwoordiger”, zo omschreef Andries de Weerd Anne-Ruth Smink. Hij is bij Koninklijke Schuttevaer regiocoördinator voor Noord-Holland en kon haar prestaties zodoende op waarde schatten. De Weerd overhandigde Smink het redelijk zware gesteente. De jaarvergadering, die werd gehouden in Hotel Zwartewater, stond verder grotendeels in het teken van de samenwerking tussen de binnenvaartorganisaties. De bedoeling van die transitie is er beter van te worden en samen op te trekken waar dat kan, aldus voorzitter Jan Albert Visscher. Tijdens de vergadering werd aftredend secretaris Ger Veuger (rechts) tot erelid benoemd. Links afdelingsvoorzitter Jan Albert Visscher. “Hoe wij er ook over denken, wij staan er met z’n allen voor om in deze lastige tijd de positie van de binnenvaart te versterken”, zo reageerde hij op vragen vanuit de zaal. De afdeling IJsseldelta-Zwartewater staat op z’n zachtst gezegd nog niet te trappelen om actief mee te doen. Zij vreest vooral dat de nautischtechnische belangen, waarvoor Koninklijke Schuttevaer zich van oudsher sterk maakt, weleens zouden kunnen verzwakken door de beoogde samenwerking. Zeehavenpolitie begint digitaal spreekuur De politie was al via diverse communicatiemiddelen bereikbaar voor burgers. Via de telefoon en internet uiteraard, maar ook al via Twitter en Facebook. Nu is ook Skype aan het rijtje toegevoegd. Niet voor het doen van aangifte, maar wel voor het melden van allerlei zaken om vragen te stellen. De proef met het digitaal spreekuur is in drie gebieden binnen de regio Rotterdam-Rijnmond gestart. Via wijkteam Stadhavens doet ook de Zeehavenpolitie mee. Het digitaal spreekuur kent twee varianten: statisch en mobiel. De statische opstelling houdt in dat burgers op een vast moment kunnen bellen via Skype en dat de agent op een vaste locatie (een kamer in een politiebureau) aanwezig is. Bij de mobiele uitvoering is de wijkagent via zijn mobiel bereikbaar; hij geeft zelf aan wanneer hij beschikbaar is. “Als politie vinden we het belangrijk om warm, persoonlijk contact te hebben met de inwoners van onze regio. Wij hebben bijzondere burgers in ons gebied”, vertelt Diede de Leeuw, wijkagent bij de Zeehavenpolitie. “Onder andere schippers, beveiligingsmedewerkers, cargadoors, havenondernemers en managers van rederijen en grote terminals. Zij hebben vaak geen tijd en gelegenheid om naar een politiebureau te komen voor een persoonlijk gesprek met de wijkagent. Door gebruik te maken van Skype kunnen ze toch direct en persoonlijk contact met ons hebben op een tijdstip en plaats wanneer het hén uitkomt.” De drie pilotgebieden zetten het digitaal spreekuur verschillend in om bij de evaluatie te kunnen vergelijken wat wel en niet werkt. Bij de Zeehavenpolitie gaan wijkagenten gezamenlijk de Skype bedienen. Zowel via de statische opstelling als met de smartphone. Mensen mogen geen aangifte doen en krijgen geen informatie over lopende onderzoeken. Maar verder mogen ze alles melden en vragen. Hoe werkt het? Skype is gratis te downloaden voor pc en Mac. Chatten kan met en zonder beeld. Om elkaar te kunnen zien, is een webcam nodig. Het Skype-adres van de Zeehavenpolitie is wijkagent.stadshavens. Elke dinsdagmiddag is er een vast spreekuur van 14.00 tot 15.00 uur. Daarnaast is de dienstdoende agent via de smartphone te bereiken indien die op ‘beschikbaar’ staat. Herinnering aan Karel Verberght: Bevlogen belangenbehartiger Varen was zijn broodwinning en passie; hij wilde er zo lang mogelijk mee doorgaan. Met evenveel plezier kwam Karel Verberght op voor de belangen van particuliere tankvaartondernemers. Nu hij zeventig was, wilde hij afscheid nemen als ondervoorzitter van de VBR. Van stoppen met varen was volgens zijn broer Pierre geen sprake. “Het varen maakte Karel gelukkig. Hij ging maar zelden van boord. Zelfs met Kerstmis heeft hij nog gevaren.” Wat er precies gebeurd is op donderdag 3 januari blijft onduidelijk. Verberghts tanker Arbon lag ’s nachts aan de meerpalen op de Schelde ter hoogte van Kallebeek. Toen de matroos ’s ochtends wakker werd, hoorde hij de motor stationair draaien. Verberght zelf was niet aan boord. Zijn familie vermoedt dat hij tijdens het losgooien van de trossen overboord is geslagen en verdronken. “Misschien is hij onwel geworden of was hij vermoeid en is hij gestruikeld. We weten het niet.” Met Karel Verberght verliest de Belgische binnenvaart een bevlogen belangenbehartiger. Midden jaren ‘70 streed hij als jonge binnenvaartondernemer op een nieuw schip tegen de uitholling van het toerbeurtsysteem. Tijdens de schippersstaking in 1975 werd zijn Arbon als een van de eerste binnenschepen opgeëist door de overheid. Een zwarte dag in zijn leven, zo vertelde Verberght ooit in een interview met De Binnenvaartkrant. Karel Verberght aan boord van zijn tanker Arbon. (archieffoto Sarah De Preter) In het najaar van 1975 nam hij samen met elf andere jonge schippers het roer over bij de VBR. De organisatie had té lang over de problemen van de sector gepraat en te weinig gedaan, zo vonden ze. En “vergaderingen waar niets uitkomt” waren aan Verberght niet besteed. Hij werd eerst ondervoorzitter van VBR en later, nadat hij zijn drogeladingschip had ingeruild voor een tanker, voorzitter van de afdeling tankvaart. Ook binnen de ESO, die hij mee boven de doopvont heeft gehouden, vertegenwoordigde hij de tankvaart. Verberght was verder actief in de Internationale Tankvaart Vereniging (ITV) en zat jarenlang in de beheerraad van binnenvaartschool Cenflumarin. Het baarde hem zorgen dat steeds minder jongeren wilden gaan varen. “Mijn generatie heeft te lang verzuimd jonge mensen op te leiden”, zei hij hierover. Als binnenvaartvertegenwoordiger nam hij zelden een blad voor de mond en streed hij onvermoeibaar voor betere condities. Zo kaartte Verberght nog onlangs in een brief aan Europees parlementslid Philippe De Backer (de opvolger van Dirk Sterckx) de “absurde, ontoelaatbare ongelijkheid” tussen binnenvaartondernemers in de Europese Unie aan. “Als we in Europa zo doorgaan, worden de Belgische en Duitse vloot steeds kleiner om op den duur te verdwijnen.” Verberght bekritiseerde ook het uitblijven van maatregelen om de overgang naar dubbelwandigheid in de tankvaart te begeleiden. Hij vreesde dat tankers hierdoor nog tot 2018 onder kostprijs zullen blijven varen. Ook ergerde hij zich aan de EBISvoorwaarden, waardoor particuliere tankvaartondernemers niet zonder meer van bevrachter kunnen veranderen. Hij vond dit een Dagelijks open vanaf 11:00 ADVERTENTIE www.SCALDIANA.be brasserie - restaurant Rupelmonde • Feesten en scheepsdopen tot 300 personen • Ideaal gelegen naast de werf • Mooi terras met uniek zicht over de Schelde Gelaagstraat 55 . 9150 Rupelmonde Tel/Fax: 03 774 45 56 . GSM: 0478 27 54 56

Binnenvaartkrant