Views
3 years ago

2013-01

  • Text
  • Januari
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Goede
  • Mensen
  • Boord

De Binnenvaartkrant 18 8

De Binnenvaartkrant 18 8 januari 2013 FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be WWW.BINNENVAARTKRANT.NL WWW.VLOOTSCHOUW.NL REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. 1450,- 45 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. ß ß ß ß ß ß ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN HERMOTORISERINGEN AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl

De Binnenvaartkrant 19 8 januari 2013 Alphatron introduceert binnenvaart cruisecontrol DOOR HANS HEILIGERS Het nieuwe mps Lord Byron beleeft met het in gebruik nemen van de eerste cruisecontrol voor de binnenvaart een regelrechte primeur. Tijdens de promotievaart met het nieuwe schip zien we Alphatrons directeur Luuk Vroombout en manager binnenvaart Peter van Veen rond de lessenaar daarover uitleg geven en vragen beantwoorden aan de gasten. Op een andere plaats spreken we later in alle rust met Peter van Veen die ons alles over de cruisecontrol kan vertellen. We hoorden het al van Robert Reitsma: Scylla is er altijd op uit om zaken te verbeteren en vergeet daarbij ook het groene gedeelte niet. Robert is razend enthousiast over de cruisecontrol en Van Veen legt uit waarom. Om te beginnen heb je met de cruisecontrol een instrument onder handbereik dat via een log het per reis gedetailleerde brandstofverbruik vastlegt of real time aan de rederij beschikbaar stelt. De kapitein beschikt over een eenvoudig scherm waarbinnen hij de keuze heeft om een vaste snelheid of een vast verbruik per gevaren kilometer in te stellen. Zo voorkom je als gebruiker bij het varen van een vaste snelheid dat het schip te vroeg op de plaats van bestemming is en daarmee te veel brandstof heeft verbruikt. De Alphatron Cruisecontrol aan boord van mps Lord Byron. (foto Hans Heiligers) Bewust De kapitein beschikt met de cruisecontrol over een tool die hem bewust maakt van het brandstofverbruik. Als er door hem gekozen wordt om te varen met een vast verbruik per gevaren kilometer weet hij op voorhand hoeveel brandstof er verbruikt zal zijn aan het einde van de reis. Het systeem regelt dan de juiste vaarsnelheid en is zo slim dat het zelfs de beide motoren separaat observeert en daarna met de verkregen informatie per motor het juiste toerental aanstuurt. Stel dat er aan stuurboordzijde minder water staat dan wordt daar meteen wat gas teruggenomen: de schipper heeft daar geen omkijken meer naar. Over omkijken gesproken: de cruisecontrol rekent meteen af met de handicap dat je vanuit het stuurhuis op de voorzijde van een passagiersschip geen zicht hebt op de zuiging die zich achterop manifesteert. Peter van Veen verwacht heel veel belangstelling uit de branche. Het systeem is comfortabel en er kan veel brandstof mee worden bespaard. De terugverdientijd speelt dan bijna een ondergeschikte rol. Naam Lord Byron spreekt Engelse cruisegast aan >> Vervolg van pagina 13 De andere dag kunnen we tijdens de vaartocht met de relatiekring van Scylla A.G. uitgebreid kennismaken met de vaareigenschappen van het mps Lord Byron. We kunnen daarover kort zijn: het schip gedraagt zich tijdens de vaart of het al jaren vertrouwd is met zijn bemanning en de Nederlandse rivieren. De isolatie van geluid en trillingen is overweldigend positief; alle wijzers staan in het groen. Smeedijzer en koper De gasten maken uitgebreid gebruik om tijdens de tocht het schip te verkennen en dalen via de entreehal langs de met smeedijzer en koper versierde marmeren trappen af naar de uitnodigende dining room. Ook daar herkennen wij de hand van Martha Reitsma en Cathy Schröder door de warme uitstraling van de door hen gekozen decoraties, stoffering en het meubilair van de ruimte. Dat deed het tweetal ook met hun smaakvolle inrichting van de passagiersverblijven. We spreken dan over vier grote suites, zes junior suites en 64 standaardkamers. De lounges en corridors zijn bekleed met een royaal tapijt dat het logo van Scylla A.G. draagt. Bampro Terwijl we al een uurtje varen klinkt in alle ruimtes van het schip de stem van Robert Reitsma, die aangeeft dat hij met een minuutje of tien een officieel tintje aan de tocht wil geven. Rob Witteveen is met zijn onderneming Bampro uit Hardinxveld-Giessendam verantwoordelijk voor de goede (foto Hans Heiligers) werking van de omroepinstallatie die je in tijden van nood voor de volle 100 procent moet kunnen vertrouwen. Hij vertelt ons dat zijn onderneming al tientallen jaren een leidende positie heeft in de wereld van de maritieme elektronica. Sinds André Reitsma ruim dertig jaar terug zijn eerste geluidsinstallatie bij Bampro kocht, ontstond er een hechte band en is Bampro eveneens vaste leverancier voor veel elektronica aan boord. Naast de ontruiming- en omroepinstallatie voorzag Witteveen het schip eveneens van alarmsystemen, camera’s, telefonie, het entertainment en de internetfaciliteiten voor de gasten. De uiterst professionele satellietontvangers met een geïntegreerd volgsysteem die hij daarvoor levert, plaatst hij wereldwijd op schepen en jackets van offshorebedrijven en de grote internationale baggeraars. Als we in de lounge aankomen spreekt Robert Reitsma de gasten toe. Hij plaagt zijn pa door hem te herinneren aan een uitspraak uit 1995. André Reitsma zei toen bij de oplevering van zijn laatste schip dat er daarna niet meer zou worden gebouwd. “Inmiddels zijn we vijftien schepen verder”, memoreert Robert. De naam Lord Byron is bedacht door de touroperator die de eerste vijf jaar zijn Engelse gasten aan boord van het nieuwe schip brengt. Robert Reitsma schetst de op 36- jarige leeftijd overleden Lord Byron als een flamboyante levensgenieter die veel boeken over zijn grote reizen schreef. Geen rust Op gedreven wijze bedankt Robert een ieder die een bijdrage heeft geleverd aan de voorspoedige afbouw van het schip. Daarna dankt hij zijn ouders Martha en André Reitsma en broer Arno Reitsma. “En zolang Arno successen blijft boeken bij de touroperators krijg ik ook geen rust en moet ik blijven doorgaan met bouwen”, grapt Robert. Daarna volgt via het overhandigen van de sleutels de symbolische overdracht van het schip aan kapitein Martin van Houten en manager Martijn Kamphuis. Cathy Schröder wordt voor haar creatieve inbreng bij de binnenhuisarchitectuur flink in de bloemen gezet en ook Aart Pols en Bart Vos bleven niet van complimenten en presentjes verstoken. Nieuwe walstroomkasten in Maasbracht DOOR JO BINDELS De gemeente Maasgouw en Rijkswaterstaat werken samen aan een herinrichting en opwaardering van de haven in Maasbracht. Een van de maatregelen is het renoveren en gedeeltelijk terugplaatsen van de walstroomkasten. De gemeente heeft geconstateerd dat het gebruik van walstroom in de haven van Maasbracht de afgelopen jaren is afgenomen. Ook wijzigt in het kader van de herinrichting en opwaardering de indeling van de ligplaatsen. Bovendien zijn de huidige walstroomkasten verouderd en hebben ze een opknapbeurt nodig. Weghalen Op grond van die overwegingen heeft de gemeente Maasgouw in overleg met Koninklijke Schuttevaer besloten om een aantal walstroomkasten weg te halen. De walstroomkasten op de steigers 80, 82, 86, 90 en 93 zijn gisteren (7 januari) komen te vervallen. Op deze steigers worden geen kasten meer teruggeplaatst. De gemeente handhaaft wél de walstroomkasten op de steigers 71, 74 en 76. Deze kasten worden eind januari weggehaald en vervangen door andere, (aangepaste) walstroomkasten. Wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend. Het is onder andere afhankelijk van de planning van aannemer Van Den Biggelaar, die momenteel voor Rijkswaterstaat het onderhoud aan de steigers en meerpalen in de haven uitvoert. als de afwerking telt Wij wensen het mps Lord Byron een behouden vaart. Smits Neuchâtel Marine Department BV Postbus 8294, 3503 RG Utrecht Groenewoudsedijk 10 3532 BG Utrecht Tel. 030-284 07 40 Fax. 030-296 53 28 Email : info@smitsneuchatel.nl Site : www.smitsneuchatel.nl BVK 999

Binnenvaartkrant