Views
2 years ago

2012-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenschifffahrt
  • Rotterdam
  • Haven
  • Binnen

De Binnenvaartkrant 6 4

De Binnenvaartkrant 6 4 december 2012 • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Fluvia Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Ons aanbod SPECIALE AANBIEDING NIEUW bj 2012!!! DUWBAK met conventuele kop met voorroef, afm. 76,5 x 11,45 x 3,68. Circa 2750 Ton, 160 Teu op vierlagen. DUWBAK met conventuele kop met voorroef, afm. 87,5 x 11,45 x 3,68. Circa 3200 Ton, 192 Teu op vierlagen. Kan ook gebruikt worden als nieuw midden voorschip !!!! Tevens hebben wij ook nog vrachtschepen, tankers en andere duwbakken in de verkoop. Ook in de stille verkoop die niet op de website staan. Boterstraat 13 . 4251 CC Werkendam M +31 (0) 651 14 53 39 F +31 (0) 183 504 333 E info@shipvision.nl SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. WWW.SHIPFIXTECHNIEK.NL scheepstechniek/reparatie werkschip in ’s Gravendeel, pompen, aggregaten hydrofoors, enz € 36.50/ uur. Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ JOHN DEERE - RADIO HOLLAND MOTORVRACHTSCHIP M/S ILUSA MOTORVRACHTSCHIP M/S CASSIDY TANKDUWBAK ILSE 1 TANKDUWBAK ILSE 2 Gebouwd in ‘60 te Boom – Afm.: L 80,82m/B 8,20m/D 3,10m – Max. laadvermogen: 1499 ton – 2 laadruimen – Aandrijving: CUM- MINS/’95 1050 pk/32500 U – Voor- en achterwoning voorzien van alle modern comfort, incl. 2 slpkamers. Gebouwd in ‘74 te Rumst – Afm.: L 109,87m/B 9,55m/D 3,53m – Max. laadvermogen: 2803 ton – 2 laadruimen – Aandrijving: BAUDOUIN. 2 x 515 kw/31013 U en 30332 U – Voor- en achterwoning voorzien van alle modern comfort, incl. 4 slpkamers. Tankbarge Type N Cargo Tank – BJ ’84 te Dordrecht – Afm.: L 76,4m/B 11,4m/D 3,29m – T 2280,601 – 12 tanks – Boegschroef BALLE- GOOY – 2 laad/lospompen 385m 2 /h ALLWEI- LER/CATERPILLAR – Spiralen – Inhoud: 2559 m 2 – Generator: Daf/Stamford 55Kva Tankbarge Type N Cargo Tank – BJ ’84 te Dordrecht – Afm.: L 76,4m/B 11,4m/D 3,29m – T 2280,601 – 12 tanks – 2 laad/lospompen 385m 2 /h ALLWEILER/CATERPILLAR – Laadsnelheid: 400 m 2 /h, max. 800 m 2 /h – Inhoud: 2.560 m 2 – RVS poorten – Ketel Saarloos cap. 1.300.000 Kcal/h U kan ten allen tijde relevante documenten i.e. meetbrief, certificaat van onderzoek, certificaat van goedkeuring, e.a. bij Moyersoen NV inkijken op afspraak. BEZICHTIGING: OP AFSPRAAK. CONTACT: matt.lafere@moyersoen.be Uitgebreide info en foto’s op onze website WWW.MOYERSOEN.BE

De Binnenvaartkrant 7 4 december 2012 Succesvolle doorsteek Yangtzehaven Het doorsteken van de Yangtzehaven is succesvol verlopen. (foto Hans Heiligers) DOOR HANS HEILIGERS Het is alweer bijna twintig jaar terug dat de eerste studie over Maasvlakte 2 het levenslicht zag. Uiteindelijk beliepen de uitgaven aan definitieve onderzoeken en voorbereidingskosten zo’n 26 miljoen euro. De passages over de Milieu Effect Rapportages tellen alleen al 6.000 pagina’s. En bedenk ook nog eens dat tussen onderzoeken, plannen en uitvoeren de wereld doorlopend verandert. Een voorbeeld: als uitkomst van een onderzoek in 1995 werd voor de Rotterdamse haven in het jaar 2010 onder de meest gunstige omstandigheden een volume voorspeld van 380 miljoen ton. Rotterdam kwam in dat jaar uit op 430 miljoen ton. Vorig jaar zijn opnieuw langetermijnprognoses samengesteld. Dat gebeurde na langdurig overleg met vertegenwoordigers van ministeries, regionale en gemeentelijke overheden, kenniscentra, bedrijven in de haven, de havenbelangenvereniging Deltalinqs en organisaties op gebied van natuur en milieu. De uitkomst is samengevat in de Havenvisie 2030. Het beeld van de Rotterdamse haven in het jaar 2030 geeft geweldig optimistische vooruitzichten. Rotterdam is in 2030 Europa’s belangrijkste Een gedeelte van de nieuwe APM-terminal met een impressie van de binnenvaartterminal. haven- en industriecomplex: een stevige combinatie van Global Hub en Europe’s Industrial Cluster, die beiden ook nog eens koploper zijn voor wat betreft efficiency en duurzaamheid. De groei naar deze riante posities vraagt wel haar voorwaardenscheppende klimaat: voor wat hoort wat. Om de nieuwste generaties ultragrote 18.000 TEU containerschepen te ontvangen kreeg Rotterdam dan ook groen licht om de gevraagde uitbreiding van Maasvlakte 2 te realiseren. De inrichting van de haven en haar terminals ligt onverkort op schema en een van de mijlpalen van het bouwtraject kreeg zondag 25 november zijn beslag. Onstuimig weer Terwijl het grootste deel van Nederland op andere wijze invulling gaf aan de eerste uren van een stormachtige zondagochtend probeerde een groep medewerkers van het project Maasvlakte 2 daar samen met de landelijke media de voeten in het zand te houden. Dat viel niet altijd mee; er werden windsnelheden gemeten van 110 kilometer per uur. Overigens betekende dat onstuimig weer dat het tij een uur voorsprong op het programma nam. Twee snijkopzuigers hadden gedegen hun voorbereidend werd gedaan, waarna op een goed geplande plaats bij het opkomend water een natuurlijke doorsteek van de tussentijdse dijk op gang kwam. Daarmee ontstond de verbinding tussen het tijdelijke binnenmeer op Maasvlakte 2 en de getijde Yangtze-haven. Toeters, linten en hoogwaardigheidsbekleders ontbraken maar er was veel warme Rotterdamse trots op de verkleumde gezichten van allen die de eerste golfjes over de plaats zagen rollen waar een uur eerder nog zwaar materieel aan het werk was. De medewerkers van de aannemerscombinatie PUMA en de projectorganisatie van het Havenbedrijf Rotterdam waren ruim tevreden met opnieuw een geslaagd hoofdstuk in het grote boek van ‘hun’ Maasvlakte 2 met de vermelding dat de eerste verbinding met de Yangtzehaven succesvol is verlopen. We spraken ondermeer met Frank Keizer, project director van Rotterdam World Gateway (RWG), en vroegen hem naar de voorzieningen voor onze binnenvaart. RWG start in 2014 met een binnenvaartterminal van maar liefst 550 meter lengte waarop drie dedicated barge cranes zullen worden opgesteld. Dat aantal kan in de toekomst verder worden uitgebreid. Vanuit het special barge stack-gebied kunnen de barges snel en goed worden bediend. Ook aan Frank Tazelaar van APM Terminals Maasvlakte II legden wij voor onze branche dezelfde vraag voor. Bij de opening start APM Terminlas Maasvlakte II met twee dedicated barge cranes langs een 500 meter lange terminal, waarbij hij meteen aantekent dat er uitbreiding is voorzien tot vijf kranen in de eindfase. De barge stacks zijn gesitueerd achter de barge-kade voor John van Voorst is beste leermeester John van Voorst (mts Sonora), werkzaam bij Desert Tankers/Universe Shipping uit Zwijndrecht, is uitgeroepen tot Beste Praktijkopleider van 2012 in de transport en logistiek. Dat gebeurde dinsdag 27 november in een snelle turnaround met een mogelijkheid voor een directe transfer via automatisch geleide liftvoertuigen (AGV) naar de railterminal. Wel maakt Tazelaar van de gelegenheid gebruik om de veronderstelling uit te spreken dat hij er van uitgaat dat onze sector zich focust op grotere call sizes per barge en het verbeteren van de voorinformatie in de keten. Rode loper Rond het derde kwartaal van 2014 liggen hier in een duurzame haven twee hightech deepsea-terminals waar vanuit de wereld met grote ogen naar wordt gekeken en waar ons land trots op mag zijn. Ook voor onze binnenvaart ligt met meer dan een kilometer kade een rode loper uit. Nog even geduld, want voorlopig wordt er de eerste maanden flink doorgewerkt aan de Yangtzehaven. Die wordt verbreed tot 600 meter en krijgt een diepte van 20 meter, zodat de terminals van RWG en APM Terminals Maasvlakte II zonder uitzondering geschikt zijn voor de grootste containerschepen die via een concurrerende korte aanlooproute 365 dagen per jaar worden ontvangen. Maarssen tijdens de VTL Verkiezing Leerbedrijf & Praktijkopleider 2012. De titel van het Beste Leerbedrijf in de scheepvaart ging naar bagger- en offshorebedrijf Van Oord uit Rotterdam. (foto VTL) ADVERTENTIE TREINEN MOETEN STILLER LANGS DE RIJN; KAN BINNENVAART PROFITEREN? Dagelijks open vanaf 11:00 www.SCALDIANA.be brasserie - restaurant Rupelmonde • Feesten en scheepsdopen tot 300 personen • Ideaal gelegen naast de werf • Mooi terras met uniek zicht over de Schelde Gelaagstraat 55 . 9150 Rupelmonde Tel/Fax: 03 774 45 56 . GSM: 0478 27 54 56 ADVERTENTIE Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant