Views
2 years ago

2012-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenschifffahrt
  • Rotterdam
  • Haven
  • Binnen

De Binnenvaartkrant 2 4

De Binnenvaartkrant 2 4 december 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 WWW.VLOOTSCHOUW.NL De jongste riviercruise rederij van Nederland zoekt: • Kapiteins (rijnpatent vereist) • Stuurmannen (mensen met rijnpatent genieten de voorkeur) • Machinisten • Matrozen Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main, Neckar. Beschikt u over goede contactuele eigenschappen, bent u representatief en spreekt u tevens Engels en/of Duits? Neemt u dan contact met ons op. Wij bieden u een Nederlands contract met een marktconforme vrijetijdsregeling, vakantiegeld, doorgroeimogelijkheden en een prettige werksfeer waar meedenken gewaardeerd wordt! Voor informatie kunt u bellen: Tel. 0481-451615 of e-mail uw CV naar: cor@select-voyages.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl per 1 april 2008 W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl SLEEP/DUWBOOT bj. 1929 18 x 4.77 x 1.90 m. 360 PK GM - 1 duwsteven 2 koppellieren - hydr.stuurwerk SI 2019 - € 57.500,-- ex BTW MBS “SIEMENTA” 767 t/1949 63.00 x 7.05 x 2.80 m. 2 beunen, 650 PK Mitsubishi van 1991, hydr.stuurwerk 2008 boegschroef 280 PK GEVRAAGD / SPOED MS L MAX 70 M. www.debotshipbrokers.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl lid www.huizinga-snijder.nl SCHIPPER GEZOCHT Für Schwimmkran- und Schubbooteinsätze auf den europäischen Binnengewässern suchen wir einen Schiffsführer. Gerne mit Erfahrung im Wasserbau und/oder Schottelantrieb. Projektbeispiele unter: www.mammoet-maritime.com Bewerbungen bitte an Maritime.GmbH@Mammoet.com Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 21% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,81 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 21% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ KICKERS SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl W.S.V. GEERTRUIDENBERG. Zoekt Havenmeester m.i.v. 2013 Er wordt verwacht dat de havenmeester op de Haven komt wonen en dat hij niet alleen financieel afhankelijk is van de vergoeding als havenmeester. Ligpl. Beschikbaar. Voor inlichtingen stuur uw e-mail naar: williamvdbos@ziggo.nl Wij nemen dan contact met u op. Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,42 * 15,77 * 20,85 * 26,18 * 31,27 * 36,60 * 41,68 *

De Binnenvaartkrant 3 4 december 2012 River Dating: lonken naar lading River Dating is weer groter dan voorgaande edities. De ontmoetingsbeurs voor lading in plaats van liefde vindt op 12 en 13 december plaats in Ahoy Rotterdam, gelijktijdig met het conferentieprogramma Barge to Business. Samen zijn ze bedoeld om verladers en logistieke dienstverlener te koppelen aan varende ondernemers en andere aanbieders van vervoer over water. Met als doel lading van het wegvervoer naar de binnenvaart over te hevelen. Vertrouwen in samengaan drie organisaties Directeur Robert Tieman (op het scherm zichtbaar) hield de jaarrede. “We voelen ons straks allemaal thuis in BLN. We kunnen niet meer terug, maar er zijn nog wat barrièretjes om te nemen.” Dat zei voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer tijdens de openbare jaarvergadering van het CBRB. Die boodschap deelden voorzitter Roland Kortenhorst van Branche Unie Binnenvaart (BBU) en waarnemend voorzitter Teun Muller van het CBRB 22 november aan boord van het passagiersschip River Dream. Eerder op de dag hadden BBU en CBRB al Met sombere regelmaat steekt het plan de kop op om een directe verbinding over water te maken tussen New York en Warschau. Het grootste deel ligt van het traject er al, maar tussen Hengelo en Osnabrück staan vooral oude STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl River Dating wordt jaarlijks georganiseerd door de Franse vaarwegbeheerder annex binnenvaartpromotor VNF. Het ene jaar in Frankrijk, het andere in het buitenland. Met Rotterdam als locatie zijn er meer Nederlandse, maar ook Belgische operators dan vorig jaar in Parijs, vertelt Philip Maugé, directeur ontwikkeling bij VNF. Maar ook uit Frankrijk komen interessante partijen. Zoals Haropa, het gezamenlijke havenbedrijf van Le Havre, Rouen en Parijs. “We hebben ook weer meer aanmeldingen van verladers. Vooral uit Nederland, België en Duitsland.” In totaal hebben circa 120 aanbieders van vervoer over water 12 en 13 december een stand in Ahoy. Er hebben zich zo’n honderd verladers aangemeld. Vooraf kunnen de deelnemers en bezoekers aangeven met wie ze willen ‘daten’. VNF regelt de afspraken en dat werkt heel efficiënt. “We hebben koeien die kennelijk hevig verlangen naar een sloot. Dat verlangen wordt gedeeld. Nu New Orleans beschermd is tegen Hollandse windstoten en de Betuwelijn stilzwijgend het landschap verrijkt, moeten we voorkomen dat die machtige Nederlandse graafmachines wegroesten. In de regio Twente vinden sommigen er ook wel wat voor te zeggen. Je opent een tweede toegang over water tot de regio, zodat door slecht onderhoud in elkaar stortende sluisdeuren de bedrijven aan het Twentekanaal niet nogmaals voor het blok zetten. Voor het Dortmund-Ems- deze keer meer dan 5.000 meetings”, aldus Maugé. “Dit evenement is een interessante en doeltreffende manier om binnenvaart te promoten. Verladers zijn echt geïnteresseerd. Op River Dating komen ze direct in contact met partijen die een logistieke oplossing kunnen bieden om hun goederen duurzaam te laten vervoeren.” hun besloten jaarvergadering gehouden. Voor de BBU was dat de eerste jaarvergadering in haar bestaan. Bij het CBRB was het directeur Robert Tieman, die de jaarrede hield. Voorzitter Pieter Struijs was immers enkele dagen eerder plotseling afgetreden vanwege verschil van inzicht inzake het transitieproces. Tieman wond er geen doekjes om: “Als één persoon de credits dient te krijgen voor zijn inzet om tot een branchebrede organisatie te komen, is het Pieter Struijs. Het aantasten van zijn integriteit door sommigen is hem niet in zijn koude kleren gaan zitten. Ik kijk op hem terug als degene die de binnenvaart meer heeft laten kijken naar het logistieke karakter – als binnenvaart zitten we nog te veel op een eiland en er moet meer dan ooit nog meer gefocust worden op een betere integratie in de logistieke keten. Ik had hem graag een eervol afscheid willen wensen hier.” Er is nog geen opvolger van Pieter Struijs bekend. Het is de vraag of die er zal komen. Tieman: “Als je de media mag geloven is het CBRB de enige die serieus overweegt om zichzelf op te heffen als BLN zich in de nabije toekomst kan bewijzen. (…) Mijn hoed af voor Koninklijke Schuttevaer welke een gehele organisatie onder wist te brengen in de nieuwe verenigingsstructuur.” Barge to Business Barge to Business wordt georganiseerd door INE, de Europese koepel van organisaties die zich bezighouden met binnenvaartpromotie. Vier onderwerpen staan deze editie centraal: maritiem achterlandvervoer, verduurzaming van transport (toekomstige regelgeving en logistieke innovaties), bundeling van continentale lading en de infrastructurele plannen voor binnenvaarttransport. “Die onderwerpen staan in het teken van de voorbereidingen op het nieuwe Naiades-programma, dat in 2014 van start moet gaan. Twee thema’s daarbij zijn hoe kunnen we het marktaandeel van de binnenvaart opkrikken en hoe gaan we binnenvaart vergroenen?”, zegt Karin de Schepper, algemeen secretaris bij de INE. “We laten de markt daarover aan het woord op de conferentie.” “Via hen willen we twee doelgroepen bedienen: verladers die aan de slag willen met vervoer voer water en aan de hand van praktijkverhalen inzicht krijgen hoe dat kan, en politici en beleidsmakers, die ook naar de praktijk moeten kijken en niet vanuit een ivoren toren regels bedenken.” Een creatieve manier om dat laatste te bewerkstelligen is het onderdeel op woensdag 12 december met EC-topman Jean- Eric Paquet (directeur Mobility Network op het Directoraat- Generaal Mobiliteit & Transport). “Hij gaat geen speech houden, maar zal vragen beantwoorden die mensen uit de sector vooraf via internet en e-mail hebben ingestuurd. We hebben er al een stuk of twintig binnen; die bundelen we en de belangrijkste leggen we aan hem voor. Brussel, kom je beleid maar uitleggen.” Op woensdagavond 12 december zijn het Nederlandse ministerie van Infrastructuur & Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam gastheer van een netwerkgala aan boord van het luxe schip James Cook. Dan worden ook de VNF Innovatie Awards uitgereikt aan bedrijven en initiatieven die lading naar het water hebben verplaatst. Meer informatie: www.river-dating.com Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Kanaal telt dat het nieuwe kanaal een derde uitgang vormt, mochten schepen op het kanaal worden opgesloten als een sluis inzakt terwijl aan de andere kant van het kanaal een schip in de vaargeul zinkt (weet je nog, in oktober 2005? Statistisch gezien is de kans dat dat nogmaals gebeurt best groot, binnen 1.400 jaar). Is de binnenvaart blij met de kanaalambities? Jarenlang verdwijnt het budget in het putje van deze sloot. Het budget dat eigenlijk had moeten worden gebruikt om de vaart over de bestaande vaarwaters aan te scherpen en te bevorderen. Erger nog: als ze erop worden aangesproken dat ze te weinig aan binnenvaart doen, zullen ministers van infrastructuur de komende vier kabinetten fijntjes wijzen op die gigainvestering in een kanaal dat ergens op een punt aan de toekomstige horizon zal floreren. Wil je je sector duurder maken in een tijd van recordbezuinigingen en economische crises die zonder Europese eenheid een wereldoorlog hadden veroorzaakt? Maar goed, als het kanaal er ligt, is er dan grootscheeps vaarwater naar Berlijn of Warschau? Voorlopig kun je op ADVERTENTIE De Zeeuw Reederei Management is voor diverse riviercruise schepen op zoek naar: Kapitein (Patent tot Bazel) 2 de Kapitein Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden in verhouding tot de functie en vaarprogramma. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie kunt U sturen naar: nautische@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren bellen met Dhr. De Berg +31 613121609 New York-Warschau over water het vervolgtraject nog geen drie hoog containers varen en zullen ze toch flink wat bruggen moeten aanpassen vlak voor Berlijn. Zou dat een enorme verbetering zijn? Jazeker, maar dat zou het ook zijn als ze het kanaal niet aanleggen. Laat de binnenvaart alsjeblieft niet die oude spoorfout maken en gaan voor een prestigeproject waar ze zich jarenlang geen raad mee weet. Dan maar wat provisorisch van New York via het Rhein-Herne-Kanal over water naar Warschau.

De Binnenvaartkrant