D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS Rabobank Shipping GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING River Dating: lading in plaats van liefde Kansen voor binnenvaart op Blue Gate Antwerp 3 9 15 Binnenschifffahrtspreis Anker 2012 für Erich Staake www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 30.000 Editie 25 - 4 december 2012 www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Ramspolbrug zorgt voor eigen energie Schultz wil voorstellen voor ‘crisiskartel’ “De crisis in de binnenvaart is niet met simpele maatregelen op te lossen.” Aldus minister Melanie Schultz van Infrastructuur & Milieu bij haar antwoord op vragen in de Tweede Kamer over haar begroting. PvdA-Kamerlid Albert de Vries had verzocht om een ‘crisiskartel’ voor de binnenvaart. victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Spoorambities brokkelen af Nog meer dan oorspronkelijk het plan was, zal de binnenvaart verantwoordelijk zijn voor de goederenafvoer van de Maasvlakte naar het achterland. In de afspraken staat dat van de containers 45 procent per schip en 20 procent per spoor dienen te worden afgevoerd. Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het spoor zijn 20 procent ooit zal halen. Omdat de afwikkeling van het spoorvervoer op de Maasvlakte niet in die omvang mogelijk is, wordt al gesproken over een enorme trimodale terminal in bijvoorbeeld Moerdijk, waarvandaan het gros van de treinen landinwaarts kan rijden. Een terminal die vanaf de Maasvlakte door de binnenvaart wordt bediend! Het idee voor die megaterminal in Met het luiden van een misthoorn op de 13 meter hoge Ramspolbrug opende Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) 29 november het nieuwe kunstwerk. “Nederland laat zich hier van zijn beste kant zien. De nieuwe Ramspolbrug is een icoon van innovatie”, zei de minister. De Ramspolbrug, die Flevoland met Overijssel verbindt, is voor zover bekend de eerste brug ter wereld die energieneutraal functioneert. De motor die het beweegbare brugdeel bedient, wint energie als de klep van de brug open en dicht gaat. Deze energie wordt opgeslagen in accu’s. Met ook nog eens 320 zonnepanelen aan weerszijden van de brug produceert de brug minstens net zo veel elektriciteit als hij nodig heeft. Het project Moerdijk werd donderdag 29 november gelanceerd door Rob van Gansewinkel van Husa Transportation, die als bestuurslid van Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum (MCA) sprak bij de viering van het derde lustrum van het MCA. Over de kwaliteit van het spoorvervoer heeft Van Gansewinkel wel enig recht van spreken. Hij is CEO van Husa, het voormalige ACTS en marktleider in railtransport binnen Nederland (tegenwoordig ook actief in de binnenvaart). Bij het minisymposium in Vught was ook Arwen Korteweg, projectleider Logistiek bij het Havenbedrijf Rotterdam, aanwezig. Hij beaamde dat er problemen zijn met de ontwikkeling van het spoorvervoer vanaf de Rotterdamse haven, maar ontkende dat het Havenbedrijf daar niets aan doet. werd daarom beloond met de eerste Energie-Nulprijs. De snelweg N50 en de brug zijn verlegd en verbreed. Het goede nieuws voor de scheepvaart is dat de nieuwe brug over het Ramsdiep hoger is dan de oude. Er zijn daardoor aanzienlijk minder brugopeningen nodig: in plaats van 8.000 voortaan 1.800 keer per jaar. (foto Rijkswaterstaat) De terminal zal miljarden kosten vanwege de kostbare spooraansluiting (op de Betuwelijn), die nu nog maar zeer beperkt is in Moerdijk. “Je moet groot durven denken als je grote problemen op wilt lossen”, merkte Van Gansewinkel na afloop op. Hij schilderde een groot probleem voor het spoor op de Maasvlakte. De handling van de containers van en naar het spoor neemt te veel ruimte in en is te duur voor de Maasvlakte, stelt hij. Bovendien is een concentratie van de overslag op de Maasvlakte kwetsbaar met die ene spoorverbinding, de Havenspoorlijn. “Stel je voor dat door een terroristische aanslag een tunnel onklaar wordt gemaakt. Dan is de Maasvlakte lange tijd niet bereikbaar voor het spoor.” Lees verder op pagina 5 >> “Ik deel de conclusies van de heer De Vries dat een deel van het probleem gewoon ligt in het aanbod van schepen. De capaciteit op dit moment is te groot. Een tijdelijke reductie van capaciteit zou kunnen helpen, maar ik moet zeggen dat de mogelijkheden daartoe zeer beperkt zijn. Wij hebben daar in het verleden al een paar keer naar gekeken.” Over het crisiskartel zei ze: “Ik ben bereid om met de sector en binnen de context van het transitiecomité met mijn collega van Economische Zaken te kijken naar de mogelijkheden op korte termijn. De voorwaarde is wel dat de maatregelen passen binnen de kaders van de mededinging.” Schultz zei erbij niet optimistisch te zijn: “Want sector en Rijk hebben dit traject al eerder doorlopen tot en met Europa aan toe. Toen kregen we samen nul op rekest. Ik ga er weer naar kijken, maar ik heb dan wel concrete voorstellen uit de sector zelf nodig hoe men dat zou kunnen doen. Ik zal daarom gaan vragen.” De minister wilde de Kamer niet beloven vóór 19 december (vergadering Vaste Kamercommissie Infrastructuur & Milieu) een antwoord klaar te hebben. “Ik moet eerst voorstellen uit de sector krijgen over hetgeen die in gedachten heeft bij afkopen. Als de sector dat heel snel kan doen is dat altijd goed.” CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Officieel dealer van: HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl