Views
2 years ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8 6

De Binnenvaartkrant 8 6 november 2012 1450,- 45 Fluvia SLOWAKISCHE FIRMA BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl WWW.VLOOTSCHOUW.NL Bosma Maritiem TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Ex Douaneboot, b.j. 1974, 12.62 x 3.82 x 1.10 m, MWM 230 pk schottel. 29.500,- Ex WSA Vlet, b.j. 1956, 15.00 x 3.00 x 0.90 m, DAF 575 105 pk schroefas, veel opties aanwezig. 18.500,- - INRUIL BESPREEKBAAR - Tel. 0628839223 of bosmamaritiem@gmail.com SCHUTTER ROTTERDAM BV ZOEKT: PLANNER TANKVAART FUNCTIE EISEN: MBO ERVARING OP HET GEBIED VAN BINNENVAART KENNIS VAN DE DUITSE EN ENGELSE TAAL IN WOORD EN GESCHRIFT GOEDE CONTACTUELE EIGENSCHAPPEN ERVARING OP HET GEBIED VAN TRANSPORTPLANNING IS EEN PRÉ. UW MOTIVATIE EN CV KUNT U RICHTEN AAN: SCHUTTER ROTTERDAM BV TAV: MANAGEMENT MANAGEMENT@SCHUTTERGROUP.COM Schutter Group | Kralingseweg 219-223 | 3062 CE Rotterdam T +31 10 258 2700 | www.schuttergroup.com | management@schuttergroup.com ...voor uitbreiding van onze vloot. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Daniel Wanders, +31(0)6 5138 9978, +31(0)78 625 1590 (kantoor). Of stuur een e-mail naar: info@unibarge.com www.unibarge.com

De Binnenvaartkrant 9 6 november 2012 Ons Recht: “Er moet nu echt iets veranderen” Particuliere binnenschippers zijn het beu om nog tegen elkaar uitgespeeld te worden en willen het brede publiek laten zien waartoe zij in de huidige markt gedwongen worden. Eerst met zachte acties. Als dat niet helpt, gaan ze een stap verder. Stemming: harde acties of niet? (foto’s Sarah De Preter) Dat was de boodschap van de circa 150 particulieren die 28 oktober bijeenwaren op ’t Kerkschip in Antwerpen voor een vergadering van Ons Recht. De emoties liepen soms hoog op tijdens de bijeenkomst, die nochtans rustig begonnen was nadat het bestuur de aanwezigen had gevraagd om samen na te denken over oplossingen. “Elkaar verwijten maken helpt ons niet verder”, aldus Kris Verschraegen. Sunniva Fluitsma, die samen met Bouke Veltman namens de Nederlandse bond ASV mee aangeschoven was, toonde begrip voor het feit dat veel Belgische particulieren momenteel boos zijn op hun Nederlandse collega’s. Maar ze zei ook dat alle particulieren dezelfde problemen hebben. Ze raadde de schippers aan de agressie niet op elkaar te richten, maar hun problemen aan te kaarten bij de beleidsmakers. “Nederland heeft destijds de crisis proberen aan te melden met een superslecht plan”, zei Fluitsma. “Dat is toen afgewezen. Inmiddels is al lang aangetoond dat we een structurele overcapaciteit hebben. We gaan in Nederland opnieuw aan onze overheid vragen om de crisis aan te melden. In Frankrijk is men daar ook mee bezig. Doe dat in België ook.” In het nauw gedreven De particulieren voelen zich in de huidige markt steeds meer in het nauw gedreven. “Ik vaar nu voor 25 franc meer dan negentien jaar geleden”, zei een Belgische schipper. Er werd met een boze vinger naar de industrie gewezen. “Die zeggen wat wij moeten doen. Dat moet over zijn.” Ook de bevrachters en banken moeten volgens de particulieren ter verantwoording worden geroepen. Waalse schippers begrijpen niet waarom Nederlandse particulieren niet meer tamtam maken over hun (benarde) situatie. “Dat vraag ik mij ook af”, reageerde Fluitsma. “Maar op veel grote nieuwbouwschepen zitten jonge mensen, die net van school af komen. Die zijn min of meer gevangen in dit systeem en geven niet toe dat de vrije markt in de binnenvaart niet werkt.” Er werd ook geklaagd over de bonden, die particulieren in deze barre tijden niet goed zouden vertegenwoordigen. “In Nederland is men al twee jaar bezig met het opzetten van één grote binnenvaartorganisatie. De bonden die daaraan meedoen, denken alleen maar aan groter en groener.” Het bestuur van Ons Recht verwacht dat ook 2013 een zeer moeilijk jaar wordt. “Tijd dus om samen te werken. Anders gaan er veel faillissementen komen. Er moet nu echt iets veranderen.” Acties Het bestuur van Ons Recht is geen voorstander van harde acties. De bestuurders vrezen dat openstaande deuren daardoor dichtslaan; ze geven de voorkeur aan sympathiekere Pascal Roland en Kris Verschraegen. acties. “Er zijn verschillende mogelijkheden om de prijzen te doen stijgen”, zei Verschraegen. “We kunnen bijvoorbeeld een week lang met z’n allen tegen de kant gaan liggen. Maar als we nu de boel dichtgooien, verschieten we onze kogels. We moeten proberen de bevolking achter ons te krijgen.” Fluitsma beaamde: “Als je start met harde acties en die mislukken, ben je klaar. Laten we proberen iets in het brein van onze omgeving te veranderen. Men kent ons niet. We moeten ons zichtbaar maken. Banken willen niet met ons praten, maar we kunnen ze ook bombarderen met e-mails. Dat soort acties raakt het grote publiek niet.” Niet alle aanwezigen waren gecharmeerd van deze ‘zachte aanpak’. Een kleine kern van voornamelijk Waalse schippers wil wél blokkades opwerpen. Ze werden gesteund door enkele oudere Vlaamse schippers die in de jaren ’70 ook bij blokkades betrokken waren. “We doen het desnoods alleen”, rumoerde het op een bepaald moment. Uit een stemming onder de circa 150 aanwezigen bleek dat slechts 30 personen voorstander waren van harde acties. Ook zachte acties konden op de steun van slechts 30 personen rekenen. Naarmate de tijd verstreek, werden de discussie verhitter. Fluitsma probeerde de boel te sussen. “Er zijn partijen die het ontzettend leuk vinden als wij met elkaar op de vuist gaan. We moeten laten zien dat we niet zo stom zijn om elkaar de koppen in te slaan.” Ze wees op de stapel informatie die al beschikbaar is over de belabberde marktsituatie in de binnenvaart. “Er zijn zelfs bankrapporten waarin zwart op wit staat dat binnenschippers zó niet kunnen functioneren. Al die feiten kunnen we gebruiken.” Verder verwees Fluitsma naar het Witboek Transport waarin de Europese Commissie de ambitie neerlegt om meer goederenvervoer naar de binnenvaart te verschuiven: “Wij wensen dat landen dit vervoersbeleid omarmen in plaats van het te negeren.” Teraardebestelling Ons Recht wil dat er meer prijstransparantie komt zodat ook eindklanten weten hoeveel (of liever: hoe weinig) de schipper overhoudt aan een reis. Daarnaast pleit de bond voor een versoepeling van de technische regelgeving van de CCR. “Anders bestáát de kleine binnenvaart binnen enkele jaren niet meer.” Om oneerlijke concurrentie tussen binnenvaartondernemers in verschillende landen tegen te gaan, Geld en informatie ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. moeten volgens de bond op Europees vlak sociale en fiscale regels geharmoniseerd worden. Ook zouden particulieren in heel Europa een lening gewoon moeten aflossen in plaats van, zoals veel Nederlandse schippers doen, alleen rente te betalen. Het invoeren van een Europees bodemtarief, zo legde advocaat Marc De Decker uit, is geen haalbare kaart. “Je moet het omdraaien. Onder de kostprijs varen is in Europa verboden. Ga kijken wat een normaal tarief is voor diverse scheepstypes en zorg dat er meer controle komt.” Om haar standpunten kracht bij te zetten, organiseert Ons Recht op 8 november in Brussel een ‘teraardebestelling van ons vak’. Aanvankelijk zouden (Europese) binnenvaartorganisaties en banken die dag met elkaar in gesprek gaan. De workshop is inmiddels afgeblazen, maar Ons Recht legt zich daar niet bij neer: “Wij, de schippers, willen wél nog met de CCR, de Europese Commissie en de banken over onze problemen spreken.” Het bestuur riep alle particulieren op om op 8 november samen op een goed zichtbare locatie te gaan liggen met het schip. “Verzamel u allen. Bijvoorbeeld hier in het Kattendijkdok. Zodat iedereen kan zien waar wij toe gedwongen zijn. Als dat niet helpt, gaan we een stap verder.” Ons Recht, de door particuliere binnenschippers in 2010 nieuw leven ingeblazen binnenvaartbond, wil de belangen van particulieren in heel Europa vertegenwoordigen. “Alle nationaliteiten zijn welkom”, aldus de bestuursleden Kris Verschraegen en Pascal Roland. “We willen maar één richting uit: de goede.” Het bestuur werkt naar eigen zeggen aan diverse dossiers, maar heeft meer informatie van schippers nodig om te kunnen bewijzen dat er op grote schaal onder de kostprijs wordt gevaren. “Elk bewijs is welkom. Bevrachtingsdocumenten die niet deugen, overzichten van directe en indirecte kosten.” De organisatie heeft ook geld nodig en vraagt schippers om 25 eurocent per ton bij te dragen. “Wij weten hoe moeilijk uw financiële situatie is, maar zonder geld gaat het niet. Dan is er straks geen organisatie meer die geleid wordt door binnenvaartondernemers.” ADVERTENTIE Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM

De Binnenvaartkrant