Views
1 year ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 6

De Binnenvaartkrant 6 6 november 2012 TE KOOP Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Tonnenleger “EVERSAND” ca. 29,23 x 6,21 x 2,31 m (LxBxTiefgang) Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 TE KOOP PACIFIC ALLURE 1500 cabrio Bouwjaar 1990/2000 Motor DAF 1160, 260 pk, ZF koppeling, Cupa boegschroef 9 pk Gasolie 1200 L., water 1200 L. Kabola tab B17 warmwater en CV 6 vaste slaapplaatsen, elektr. Kookplaat, koelkast, vriezer en afwasmachine. Combi wasmachine, Mastervolt elektrische installatie, Mastervolt generator 8 kW en Stazo kurkdekbekleding. Vraagprijs 295.000,- Tel. 06 81553233 SCHIPPER GEVRAAGD op cementtanker. Vaargebied Walsum -Alphen, Krimpen en Oudenbosch. info@gitrashipping.be of Tel: +32475442789 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEZOCHT MATROOS i.b.v. dienstboekje op mvs Hendrika, vaarsysteem 10/4, salaris vlgs CAO Binnenvaart. Tel. 06-22426549 ms. hendrika@vaart.net Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl DRUGS & ALCOHOL TESTEN VOOR DE SCHEEPVAART Erik Sinjorgo volgens wettelijke gestelde richtlijnen gespecialiseerd in (urine)testen op personeel (binnen- en /of grote vaart) flexibel inzetbaar gekwalificeerd- en gedegen inzet M +316 288 421 23 · E info@eriksinjorgo.nl www.eriksinjorgo.nl TRAWLER geschikt voor bewoning 17.50 x 4.65 x 1.00 m bj Vraagprijs € 295,000,- Tel. 06-24665535 PETROTRANS SA Kapitein In bezit van: - Rijnpatent - Radarpatent - ADN certificaat Wij bieden u: - Werken op moderne schepen - Vrije tijdsregeling 2w/2w - Aantrekkelijk loon Kapitäne Mit: - Rheinpatent - Radarpatent - ADN-Zertificat Wir bieten: - Moderne Schiffe - Freihaben 2w/2w - Anziehend Lohn 283, Route d'Arlon L-8011 STRASSEN + (32) (0) 3 235 75 75 petrotrans@live.be Scylla AG is een rederij met luxe riviercruiseschepen, die voor haar passagiers onvergetelijke reizen op de Europese rivieren verzorgt. Opgericht in 1974 beschikt ons familiebedrijf over een echte pioniersgeest: in 38 jaar hebben we onze vloot in eigen beheer uitgebouwd tot 17 hotelschepen en bevaren we zo goed als alle belangrijke waterwegen in Europa. De ontwikkeling van 2 nieuwe cruiseschepen geeft aan dat we met onze passie voor kwaliteit het juiste recept bieden voor een heerlijke vakantie. We zijn op zoek naar de volgende functies: 1e en 2e Kapitein i.b.v. Rijn- en/of Donaupatent Geschikte kandidaten hebben de juiste papieren, ervaring in de passagiersvaart, een verzorgd uiterlijk en kennis van de Duitse taal en/of Engelse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden waaronder een 6/2 of 4/2 regeling. Voor uitgebreide omschrijvingen bezoek onze website: www.scylla.ch of bel tijdens kantooruren naar Oliver Sassen op het nummer +32 3380 1917 of +31 646032855. Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: Scylla AG, t.a.v. Human Resources, p/a Postbus 26, 4850 AA Ulvenhout, Nederland of per e-mail naar oliver.sassen@scylla.ch. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. www.huizinga-snijder.nl • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl

De Binnenvaartkrant 7 6 november 2012 Centrale boodschap op geslaagde Offshore Energy 2012: Samen kun je meer DOOR EVERT BRUINEKOOL Port of Den Helder presenteerde tijdens de beurs Offshore Energy 2012 zijn toekomstplannen. “Den Helder is nu al dé offshore olie- en gashaven van Nederland op het gebied van logistieke handling en operations & management’, stelde programmamanager Michel Bakelaar. “En dat zullen wij binnenkort ook zijn voor de offshore windmolenparken. Wij hebben de faciliteiten, de ruimte én de knowhow.” Marietje Andrea ‘eerste vrouwelijke speler’ FC Groningen De ‘eerste vrouwelijke speler ooit van FC Groningen’ heeft een behoorlijk stevig postuur. Het gaat dan ook om de Marietje Andrea, coaster van Danser-Van Gent. Waar in veel gevallen de naam van bevrachters op de zijkant prijkt, staat nu ‘FC Groningen’ in de groene clubkleur met het bijbehorende logo en het logo van Energy Valley Topclub. Binnen Port of Den Helder, dat per 1 januari 2013 officieel van start gaat, werkt het bedrijfsleven nauw samen met de Koninklijke Marine, Defensie en de nationale, provinciale en lokale overheden. “Op de ultramoderne werf van de Koninklijke Marine bijvoorbeeld zijn ook commerciële bedrijven welkom voor het onderhoud van hun schepen en overige materieel. En met Defensie zijn afspraken gemaakt voor civiel medegebruik van defensieterreinen en kades.” “Den Helder heeft een unieke en ijzersterke positie als schakel in de logistieke keten voor de offshore energiesector. Wij zijn uitstekend bereikbaar. Er is geen oponthoud. Er zijn geen sluizen. Er is ruimte en er is een directe toegang tot de Noordzee. En er is een vliegveld zodat medewerkers van de platforms en parken snel op de plek van bestemming kunnen zijn.” Port of Den Helder had met een standoppervlakte van 164 m 2 niet alleen de grootste maar ook de meest opvallende stand, 23 en 24 oktober in Amsterdam RAI. “Wij Het idee om de naam van de Groninger voetbalclub mondiaal te promoten via de wereldzeeën kwam van Hendrik Jan Danser, kapitein op de Marietje Andrea en oudste nazaat van Henk en Ria Danser. Hendrik Jan wilde zijn groen-witte liefde graag duidelijk en positief uitdragen en vond daarin steun bij Wagenborg en Niestern Sander. PROEFTUIN MARITIEME INNOVATIE DRECHTSTEDEN Joep Athmer van Van Oord Offshore bij de opening: “Samenwerken om veiliger, efficiënter en duurzamer te kunnen werken.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) hebben inderdaad groot uitgepakt’, vertelt Bakelaar. “Op onze stand zijn maar liefst zeventien bedrijven en organisaties aanwezig die deel Met toepasselijk Bengaals vuur vond in het schemerdonker op het dok van Niestern Sander onder het toeziend oog van tientallen belangstellenden de onthulling plaats. Commercieel directeur Robert Klaver van FC Groningen: “De club is zeer trots dat ons logo nu de hele wereld over gaat.” (tekst en foto Jan Johan ten Have) Dagelijks open vanaf 11:00 ADVERTENTIE www.SCALDIANA.be brasserie - restaurant Rupelmonde • Feesten en scheepsdopen tot 300 personen • Ideaal gelegen naast de werf • Mooi terras met uniek zicht over de Schelde Gelaagstraat 55 . 9150 Rupelmonde Tel/Fax: 03 774 45 56 . GSM: 0478 27 54 56 Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org uitmaken van Port of Den Helder. Ook dat is mogelijk als je samenwerkt. Samen sta je gewoon sterker.” Kennis delen Het ‘samen kun je meer’-principe staat ook centraal bij het ‘zilveren dienblad’-concept dat AYOP, de branchevereniging van offshorebedrijven in de regio Amsterdam- IJmuiden, presenteerde op de door Navingo georganiseerde beurs. “Overheid en bedrijfsleven werken samen om de regio en de sector verder te versterken en klanten een optimale service te bieden”, vertelde AYOP-voorzitter Ron Davio. “Of de voorraad nu voor of achter de sluizen ligt, maakt niet uit. Wij zorgen dat de producten op tijd daar zijn waar onze klant ze nodig heeft.” Dat samenwerking leidt tot succes zei ook directeur Joep Athmer van Van Oord Offshore bij de opening van de beurs. Athmer stelt zelfs dat samenwerking geen optie is maar een vereiste. “In de offshore energy moeten wij samenwerken om veiliger, efficiënter en duurzamer te kunnen werken. Als het gaat om veiligheid zijn er geen grenzen. Wij moeten kennis delen.” De offshore energiesector staat voor een grote uitdaging. “Het grootste deel van de energie is nu nog afkomstig van fossiele brandstoffen”, aldus Robert Kleiburg, chief operation officer van Energy Research Centre of the Netherlands (ECN). “De Europese Unie heeft in haar doelstellingen bepaald dat in 2050 80 procent van onze energiebehoefte afkomstig moet zijn van hernieuwbare bronnen.” ADVERTENTIE Die bronnen zijn divers. “Het gaat om windenergie maar ook om getijdenenergie, golfenergie en energie uit biomassa afkomstig uit de oceaan. Wat betreft windenergie dan zijn wij al relatief ver met de ontwikkelingen. Onderzoeken naar efficiënte manieren om andere vormen van ocean power technologies verder te ontwikkelen zijn in volle gang.” Nederland speelt een belangrijke rol als het gaat om het benutten van wind- en zeekracht. “Op dit moment heeft Nederland in de windturbinesector een marktaandeel van 25 procent”, meldde Kleiburg. “De omzet van Nederlandse bedrijven is 1 miljard dollar. Ons doel is die omzet te verveelvoudigen en dat is zeker mogelijk. In 2010 produceerden offshore windmolenparken in de hele Europese Unie 2,9 Gigawatt. In 2020 moet dat 40 Gigawatt zijn en voor 2030 stellen wij ons 150 Gigawatt als doel.” KNVTS verhuist En dat is goed nieuws voor de maritieme industrie, vindt ook de KNVTS, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied. “Wij zetten ons in voor het verspreiden van technische kennis binnen de maritieme sector en stimuleren innovatie, ontwikkeling en onderwijs”, legden woordvoerders Piet Boeken en Enno de Boer uit. “Dat omvat ook deze ontwikkeling. Wij verwachten dat dit ook een positief effect zal hebben voor onze leden.” Die leden lijken bijzonder tevreden met de KNVTS. “Sinds 2012 is er een duidelijke groei waarneembaar in het aantal leden”, vertelde Boeken. “Scheepvaarttechniek is sterk in ontwikkeling en dat trekt ook en vooral jongeren aan.” De groei van het aantal leden en de toenemende activiteiten die de KNVTS ontplooit, hebben ook geleid tot de beslissing te verhuizen naar de Willemswerf aan de Boompjes in Rotterdam. Daar zitten ook al Nederland Maritiem Land, de KVNR en Scheepsbouw Nederland. “Wij zijn druk bezig met de laatste voorbereidingen voor de verhuizing. Vanaf 1 januari 2013 zullen wij gevestigd zijn op de 15e etage van de Willemswerf. Ook wat dat betreft zijn wij klaar voor de toekomst.”

De Binnenvaartkrant