Views
1 year ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 54 6

De Binnenvaartkrant 54 6 november 2012 Keersluis Heumen: akkoord tussen economie en ecologie DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Het wil soms op ideeën brengen, de hond uitlaten. Vooral als je vlak aan het Maas-Waalkanaal in Malden woont, bij Heumen, waar op een buitendijkse locatie een verwaarloosd, maar fotogeniek stuk weiland ligt. In eerste instantie gaat grafisch vormgever Robbert Zweegman dan ook de plek fotograferen. Als er voor dat stuk braakland plannen voor de aanleg van een sluis worden ontwikkeld, blijft het niet bij fotograferen alleen. ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST MVS MER-BLUE EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO Binnenvaart Unit Nederland Locatie Rotterdam, Wilhelminaplein 7 Zweegman vraagt zich af: wat betekent de aanleg van een dergelijke keersluis voor het landschap? De economische belangen voor de scheepvaart zijn evident. Maar er komen meer afwegingen om de hoek kijken bij een dergelijk project. De vormgever komt op het idee een boekwerkje aan de bouwwerkzaamheden te wijden: Keersluis Heumen. Een publicatie die de afwegingen tussen economie, leefomgeving en ecologie moet beschrijven. Robbert Zweegman Voor meer informatie kunt u mailen naar binnenvaartunit.nederland@nl.abnamro.com of ga naar abnamro.nl/binnenvaart gaat met tekstschrijvers Gerrit Jagt en Wilbert Kruijsen, tevens natuurfotograaf, rond de tafel zitten. Zij brainstormen wat, kijkend door de bril van Rijkswaterstaat, bouwbedrijven en de natuurbeschermers die bezorgd zijn om twee dassenburchten op het bouwterrein. Besix Zweegman: “Wij vroegen ons af wat er zou gebeuren als zo’n stuk landschap verandert. Wat doet de bouw van die sluis met mens en omgeving? Er zijn ontzettend veel partijen betrokken: de gemeenteraad, bewoners- en wijkplatformen, dijkgraven, natuurverenigingen.” En natuurlijk schippers en scheepvaartbedrijven. Voor de beroepsvaart is het vooral belangrijk dat de schipper er zijn voordeel mee doet. Voor de bedenkers van het boekje is het zaak genoeg geld bij elkaar te krijgen voor hun publicatie. Het kost nogal wat vergaderingen voordat een eerste partij, Rijkswaterstaat, enige voorzichtige belangstelling toont. “Wij hadden een leuk idee, maar vreesden het geld er niet voor bij elkaar te kunnen krijgen”, zegt Robbert Zweegman. Als ook beroepsfotografe Inge Hondebrink zich bij het gezelschap vervoegt, komt er beweging in het initiatief. De vier vormen een goed team met een professionele diepgang. Gemeentelijke instanties schuifelen vervolgens met behoedzame interesse achter Rijkswaterstaat aan. “Uiteindelijk zijn we op aanraden van Rijkswaterstaat gaan praten met hoofdaannemer Besix, een multinational die tot in Dubai bouwprojecten heeft lopen.” Dat vinden de initiatiefnemers rond Keersluis Heumen Fotografe Inge Hondebrink en grafisch vormgever Robbert Zweegman. (foto Frank Antonie van Alphen) wel een leuk weetje natuurlijk. “Maar wij zijn geen PRmachine voor Besix”, benadrukt Inge Hondebrink. Zij maakt duidelijk dat het hier om een zelfgeolied initiatief van vier mensen gaat. Hondebrink: “Besix neemt een bepaalde hoeveelheid boeken af, maar bemoeit zich verder niet met de inhoud. Dat vind ik wel heel mooi van ze.” Natuurlijk is het PR voor de hoofdaannemer, maar Besix is niet de opdrachtgever. Rond de 500, 600 exemplaren zullen van Keersluis Heumen worden gedrukt. Tussen de 100 en 200 exemplaren van de oplage zijn bestemd voor de vrije verkoop. Februari 2013 verschijnt de publicatie. Bij voorinschrijving kost het boekje 24,50 euro, in plaats van 29,50. PS: voor schippers die toch wel een beetje bezorgd zijn geraakt over het lot van de dassen: Besix heeft voor de beestjes een comfortabele, nieuwe dassenburcht gebouwd. Voor informatie en voorinschrijving: www.boeksluisheumen.nl WIJ WENSEN HET MVS MER-BLUE EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Mer-Blue |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor het mvs Mer-Blue hebben wij de straalbuizen (1500mm) geleverd. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Wij wensen familie Verschoor en de bemanning van de Mer-Blue veel succes en vaargenot toe. Het casco van de Mer-Blue is gebouwd op Shipyard Begej te Servië en afgebouwd bij Scheepswerf De Gerlien van Tiem te Druten. Mercurius Shipbuilding is gespecialiseerd in de levering van maatwerk-binnenschepen. Wij verzorgen de bouw en levering van diverse typen casco’s en schepen. Voor meer informatie: Robert-Jan Zimmerman E-mail: r.j.zimmerman@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 / 06 218 27676 Leo de Waardt E-mail: l.de.waardt@mercurius-group.nl Tel. 078-6259676 / 06 531 85636 Ringdijk 466 C ∙ 3331 LK Zwijndrecht Tel. +31-(0)78-6195000 ∙ Fax +31-(0)78-6194866 ∙ E-mail: info@mercurius-group.nl ∙ Web: www.mercurius-group.nl

De Binnenvaartkrant 55 6 november 2012 Seminar Van Dam & Kruidenier, Wolfs en Mazars Europees logistiek specialisme te gast DOOR HANS HEILIGERS Met ongeveer 5.000 advocaten op zo’n 600 kantoren vormt Eurojuris International in vijftig landen het grootste Europees netwerk van onafhankelijke advocatenkantoren. De daarbij aangesloten advocaten beschikken met de samenwerking over elkaars kennis en faciliteiten in het buitenland. Twee maal per jaar vindt er een congres plaats. Enkele weken terug was dat in Den Haag, het stond in het teken van het 20-jarig bestaan van Eurojuris International. Vanuit de specialismen binnen de Europese kantoren zijn branchegerichte praktijkgroepen gevormd die permanent hun laatste verworven kennis bijeenbrengen en grensoverschrijdend communiceert. De breed gerichte praktijkgroep ‘internationale handel, transport en verzekering’ is samengesteld met advocaten uit België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Griekenland, Oostenrijk, Malta en Israel. Ons land wordt vertegenwoordigd door onder meer Bram Marcus (Van Dam & Kruidenier Advocaten) en John Wolfs (Wolfs Advocaten), die samen de praktijkgroep voorzitten. Hun aanwezigheid in Den Haag betekende een unieke kans om de met zo veel kennis omringde praktijkgroep te inviteren voor een educatieve tussenstop in Capelle aan den IJssel. Door Van Dam & Kruidenier werd dat idee samen met Wolfs Advocaten en Mazars Accountants en Belastingadviseurs op succesvolle wijze omgezet in een klinkend seminar met netwerkmogelijkheden op niveau. De gastenlijst vermeldt namen uit de wereld van bevrachters, expediteurs, charters, cruisevaart, notarissen, P&Iclubs, verzekeraars, banken en de grote toeleveranciers aan de binnenvaart. Beslaglegging Als eerste presenteerde Bram Marcus een beeld uit de praktijk van de beslaglegging. Wie in ons land op die wijze zijn vordering op de debiteur moet veiligstellen, doet dat via de weg van de voorzieningenrechter. “De routine van het kantoor in combinatie met de juiste contacten maakt dat snel tot zeer snel mogelijk”, zegt Marcus. “Binnen een halve dag en soms zelfs binnen een paar uur.” Met de juiste onderbouwing en in evenwicht met de proportionaliteit biedt ons Nederlands systeem alle mogelijkheden. Ook in België is beslaglegging nog steeds een stevig en doeltreffend middel. Daar kan zelfs zonder een voorzieningenrechter binnen een kort tijdsbestek beslag worden gelegd op een bankrekening. Duitsland is strenger met beslaglegging. Je moet daar onder ede een onderbouwende verklaring met een De sprekers op het seminar bij elkaar. Vlnr: John Wolfs, Martin Ouwehand en Bram Marcus. (foto Hans Heiligers) toelichting geven. Zowel voor de vordering als voor de vrees van verduistering. Doe je dat onvoldoende dan kun je zelfs strafrechtelijk worden aangesproken. “Van beslaglegging in Griekenland word je niet vrolijk”, zegt Marcus. De rechtbanken hanteren verschillende regels waarbij het wel zo is dat wanneer er vrees voor verduistering bestaat een summiere onderbouwing voldoende is voor de aanvraag van de voorziening. Daarna volgt er binnen een tijdsbestek van drie tot zes maanden een (of meerdere) hoorzitting(en). Als daarna een beslag eenmaal is gelegd komt het zelden voor dat het wordt opgeheven. Samengevat: de introductie bij het juiste kantoor met de juiste kennis en lokale contacten kan cliënten veel voordeel opleveren. Eurojuris International heeft dat voorwaardenscheppend klimaat in huis. John Wolfs vertelt ons daarna dat er ook op het gebied van Algemene Voorwaarden veel verschillen zijn. Niet alleen de toepasselijkheid en vernietigbaarheid er van maar ook voor wat betreft de rechtsverschillen binnen Europa. De basis lijkt gemakkelijk: op het briefpapier of factuur verwijs je met kleine letters naar algemene voorwaarden. Maar als je echt wil dat die van toepassing zijn moet je ze vooraf bij de wederpartij aanbieden en door hem laten accepteren: doe je dat later dan zijn ze in beginsel vernietigbaar. Ook oppassen met aanbod van algemene voorwaarden via de digitale snelweg. Wanneer met één muisklik de voorwaarden zichtbaar zijn en vastgelegd kunnen worden mag je er naar verwijzen. Een link naar een onderliggend menu van een website waar de algemene voorwaarden eerst na meerdere muisklikken zijn te raadplegen plaveit de weg naar een verloren zaak. Bij het internationale zaken doen wordt het nog ingewikkelder doordat Nederlands recht vaak buitenspel wordt gezet door buitenlands recht. Ook daar kunnen Nederlandse ondernemers profiteren van het Eurojuris netwerk. Tot slot sprak Martin Ouwehand van Mazars Accountants en Belastingadviseurs over de voordelen die verbonden zijn aan AEO-certificaten. Binnen Europa zijn momenteel ruim 10.000 Authorised Economic Operators, waarbij wij met 1.200 certificaten na Duitsland (5.000) de tweede plaats bezetten. Binnen logistieke ketens kunnen door wederzijdse erkenning riante voordelen worden behaald door minder fysieke douanecontroles en aanzienlijke verlaging van zekerheidstelling. Bovendien komt de certificering tegemoet aan strenge zekerheidseisen die handelspartners stellen. Via een quickscan kan Mazars de mogelijkheden in kaart brengen. Al met al een zeer geslaagd seminar met veel uitwisseling van Europese kennis en visitekaartjes. Zonnige toekomst De Gerlien - Van Tiem dankzij bouw twee luxe passagiersschepen DOOR JAN HOEK In de eigen, ter hoogte van kilometerpaal 903 aan de Waal gelegen, haven van Scheepswerf De Gerlien - Van Tiem in Druten is het een drukte van belang. Duidelijk is dat het in 1967 opgerichte bedrijf is uitgegroeid tot een specialist op het gebied van boegschroeven, spudpalen en scheepsreparaties en over een ruim klantenbestand beschikt. Sinds 1995 is de scheepswerf ook actief in de afbouw van casco’s van containerschepen, tankers, beunschepen én passagiersschepen. De bouw van laatstgenoemde schepen is de reden van mijn bezoek aan Druten. Van de Zwitserse rederij Uniworld heeft De Gerlien - Van Tiem namelijk de opdracht gekregen voor de complete bouw van twee luxe passagiersschepen van 135 x 11,45 meter. Eric Rietveld, projectmanager nieuwbouw. (foto’s Jan Hoek) Ik heb een afspraak met een zichtbaar contente Eric Rietveld, commercieel projectmanager nieuwbouw bij De Gerlien - Van Tiem. Hij begint zijn verhaal: “Uniworld is een rederij met tal van passagiersschepen op de Europese binnenwateren en in Egypte en Vietnam. We zijn met het bedrijf in contact gekomen op een beurs en zijn in gesprek geraakt over de bouw van twee bijzonder luxe passagiersschepen. Met succes, want medio oktober is het contract getekend voor de complete bouw van de ss Catherine en de ss Alexandra.” “Ss staat voor het door de rederij bedachte supership. Die naam dekt overigens geheel de lading, want de schepen worden afgebouwd in een zeer luxe boutique-stijl. Het is de bedoeling dat een van schepen gaat varen in Frankrijk en de andere op de route Amsterdam-Zwarte Zee. Ze zijn bestemd voor met name Amerikaanse gasten en moeten in alles luxe uitstralen.” “De opdracht van Uniworld is duidelijk; het moeten de mooiste passagiersschepen worden die op de binnenwateren rondvaren. Een geweldige uitdaging, maar met de bouw van onder andere de Serenade, de Excellence en een dagpassagiersschip hebben wij bewezen dergelijke opdrachten aan te kunnen. Voor De Gerlien - Van Tiem is dit een geweldige opdracht die ervoor zorgt dat de scheepswerf tot januari 2015 werk heeft.” Groen label De bouwtekening maakt duidelijk dat de twee passagiersschepen drie volledige dekken krijgen. Een binnenzwembad (met tegenstroom), een loungeroom en massage- en sportruimtes zijn slechts een paar mogelijkheden voor vertier aan boord. De schepen beschikken over tachtig hutten voor 159 passagiers en 59 hutten voor bemanningsleden. Eric Rietveld vervolgt zijn verhaal: ”De superschepen Catherine en Alexandra krijgen een groen label, mogelijk gemaakt door onder andere diesel-elektrische motoren en een hoge isolatiewaarde van het (sfeervol blauwe) glas. De schepen worden uitgerust met Veth-busters, twee boegschroeven, een tunnel- en een compact jet en zes generatoren met Caterpillar-motoren.” “Beide schepen zijn identiek, met uitzondering van het interieur. Dat betreft de boutique-stijl, die in de gehele aankleding wordt doorgevoerd. De bouw van de casco’s wordt door ons uitbesteed. De oplevering van de Catherine vindt in januari 2014 plaats en van de Alexandra een jaar later.” “Deze opdracht geeft veel rust op de scheepswerf. Naast de bouw van de twee passagiersschepen zijn we bezig met het ombouwen van twee enkelwandige tankers naar dubbelwandig. Daarnaast loopt de verkoop van boegschroeven en spudpalen lekker door en draait ook de reparatieafdeling goed. Van de failliete scheepswerf Grave hebben we een droogdok van 100 meter lang gekocht, dat nu volledig wordt opgeknapt. Vanaf januari kunnen we in Druten ook schepen met een lengte tot 110 meter droogzetten.”

De Binnenvaartkrant