Views
2 years ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 36

De Binnenvaartkrant 36 DRECHTSTEDEN 6 november E.O. 2012 DE BINNENVAARTKRANT 20 MARINE CONSTRUCTION BV · Bouwen van werkschipcasco’s volgens specificaties · Afbouwen van werkschepen. · Werkplaats langs het water. · Leveren en inbouwen scheepsmotoren · Leveren en inbouwen keerkoppelingen · Laseruitlijningen · Eigen Volvo Penta motoren op voorraad. Groeneveldt Marine Service BV • Groeneveldt Marine Construction BV Buitendijks 11 • 3356 LX Papendrecht Tel: 0031 (0)78 74 401 05 www.groeneveldtmarineservice.nl

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 37 6 november 2012 Special 6 november 2012 DRECHTSTEDEN E.O. 21 Groeneveldt Marine Service BV Papendrecht Door Johan de Witte Als de focus in 2007 op groot, veel en nieuw ligt, vergt hermotoriseren voor de scheepvaartondernemer een zoektocht naar een betaalbare mogelijkheid. Klaas Groeneveldt springt hier bovenop en groeit het eerste jaar al uit zijn jas. Streefkerker Klaas Groeneveldt, boerenzoon, ‘linksbuiten’ op de werkvloer, doorliep mavo, mts Werktuigbouw en werkte twaalf jaar in de technische dienst van een betonfabriek, en vervolgens zeven jaar bij Diesel Marine BV. De laatste jaren gaf hij leiding aan af- en inbouw waarbij hij alle ‘ins and outs’ meekreeg en het bijzonder naar zijn zin had. Echter, zijn eigen motor raakte over z’n toeren, van te veel en nooit klaar! Hij wilde zelf aan de regulateur staan et voilà: Groeneveldt Marine Service BV was geboren. Met de aanpak vanuit een schuur van zijn vader onderscheidde Klaas Groeneveldt zich door een container als werkplaats en magazijn in te richten. In en rondom deze mobiele werkplaats realiseerde hij prefab-materiaal voor een inbouw en daarna naar boord met die container! De hele werkplaats inclusief bouten en moeren staat bij Groeneveldt nooit verder dan 5 meter vanaf het ruimschot. Snel, geen geloop, alles bij de hand en efficiënt. Het werkte, en hij installeerde het eerste jaar 22 motoren van Hannover tot in Terneuzen. We zijn al aan een tweede kopje koffie als Klaas vertelt: “Van mijn vader heb ik altijd veel geleerd. Hij heeft een wijze kijk op de dingen en verwacht geen kwartjes tussen dubbeltjes. Ik vroeg hem wat hij dacht van een 430 meter groot bedrijfskantoorpand in Alblasserdam, want de schuur zat aan zijn limit. Dat is verstandig, was zijn antwoord, maar vergeet niet dat de prijs van de melk door de fabriek wordt gemaakt.” Dankzij de inbreng van zijn vader was de koop snel gesloten. Mond-tot-mond De unieke werkwijze waardoor 90 procent uit de container kwam en in een korte inbouwtijd resulteerde, betaalde zich uit in veel opdrachten. Intussen plaatste Groeneveldt Marine Service BV onder andere Scania-, John Deere- en Volvo Penta-motoren. Door mond-tot-mondreclame kreeg hij veel orders. De eigenaar van een naast liggend schip waarin hij met zijn medewerkers een motor plaatste vroeg een offerte te maken voor een inbouw van een nieuwe voortstuwingsmotor. Dezelfde dag ging er een offerte de deur uit voor twee motormerken. Om 5 uur belde de eigenaar en zei: “Welk merk het wordt, ben ik nog niet uit, maar kan je maandag beginnen?” Dankzij de eigen Volvo Penta motoren- voorraad was dit inderdaad mogelijk. Na precies elf werkdagen voer de Unitas de haven van Sliedrecht uit met een hagelnieuwe Volvo Penta D 16 MH van 650 pk. Na amper een jaar was de locatie Nieuwlandpark in Alblasserdam te klein en zette de firma koers naar een groot pand in Papendrecht: Buitendijks 11. Groeneveldt heeft een sterke formule in hermotoriseren. Voor Groningen Shipyard leverde de firma dit jaar alle voorstuwingsmotoren voor de Sunrise-schepen. Dit zijn schepen volgens een uniek concept die voorzien zijn van Volvo Penta D 13 MH motoren van 450 pk, Reintjeskoppelingen, beunkoelers, uitlaatdempers, en besturingen voor de hoofdmotoren. Ook voor mts Piz Bever dat in augustus het Winschoterdiep in beroering bracht, leverde Groeneveldt de voortstuwing. Om in korte tijd zestig motoren, waarvan in 2012 al 21 Volvo Penta’s, te verkopen moet je met je medewerkers goed werk leveren en zo in elkaar zitten dat het je gegund wordt. Klaas Groeneveldt is gedreven, vertrouwd en weet alles van zijn product. Een scherpe offerte, korte inbouwtijd en kwaliteit, is zijn motto. Groeneveldt Marine Construction En dan komt er een scheepsmakelaar op je pad met de opdracht voor een totale refit van een Damen-vlet voor een opdrachtgever in het Afrikaanse Gabon. In Papendrecht was dit werk niet mogelijk. Maar omdat de binnenvaart zich in zwaar weer bevindt, was de wens er wel om dit uit te voeren. Langs de Lek in Nieuw Lekkerland huurde Groeneveldt een 500 m2 grote loods. Het buitenterrein laat het toe het schip met een kraan uit het water te halen. De vlet wordt in zes weken voorzien van twee nieuwe Volvo Penta’s, Twin Disc-koppelingen, 6 cbm extra brandstoftanks, koppellieren, sleephaak, nieuwe bekabeling en navigatieapparatuur waaronder radar. Het verblijf wordt met een nieuwe badkamer aangepast, een flying bridge voor kijkhoogte geplaatst en onderwater antifouling rondom. De scheepsmakelaar van de Gabonese opdrachtgever heeft echter meer nodig, zoals een low budget uitgevoerde duwboot. Na het duwbootontwerp akkoord koopt Klaas Groeneveldt bestaande klikcontainers die aan elkaar worden gelast. Holland Shipyard tekende voor het schuinoplopende voor- en achterschip. Deze worden samengevoegd aan de middensectie en het casco is compleet. Aan dek wordt een hoge vaste constructie gerealiseerd voor kijkhoogte. Hier staat de stuurhut – die bestaat uit een kantoorcontainer – bovenop. Tussen deze constructie komt op dekhoogte een zogeheten verblijfcontainer en op het achterdek tweemaal 300 pk Iveco Cursor 9 met ‘Hydro Armor’-voorstuwing (haakse overbrenging) en besturing. Op deze manier wordt een duwboot gebouwd met een voortstuwing van 600 pk voor een zeer interessante prijs. De opdracht voor nog twee duwboten en duwbakken zit eraan te komen. De duwboten worden voorzien van twee Volvo Penta D 13 MH motoren van 450 pk met Twin Disc-keerkoppelingen. Groeneveldt Marine Construction BV voor cascobouw, reparatie, nieuwbouw of afwijkend innoverend, werkt! Meer informatie: www.groeneveldtmarineservice.nl (foto Johan de Witte)

Binnenvaartkrant