Views
1 year ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 DRECHTSTEDEN 6 november E.O. 2012 DE BINNENVAARTKRANT 16 Voor service, onderhoud en installeren van: - Navigatie / Communicatie apparatuur (alle merken) - Observatie / Vsat internet - Entertainment (Vod) / PA system - Pabx / camera’s ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ DUTCH MARINE TECHNOLOGY ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ INDUSTRIESTRAAT 6G 3371 XD HARDINXVELD-GIESSENDAM TEL: 010-890 00 41 E-MAIL: INFO@DMTBV.NL ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 33 6 november 2012 Special 6 november 2012 DRECHTSTEDEN E.O. 17 Hardinxveld-Giessendam wil kwaliteitsverbetering gemeentehaven DOOR JAN HOEK De gemeentehaven in Boven- Hardinxveld, gelegen in gemeente Hardinxveld-Giessendam, is een belangrijke economische motor voor de regio. Om de kracht hiervan volledig te kunnen blijven benutten zijn een kwaliteitsverbetering en economische impuls in de gemeentehaven belangrijk. Al in 2008 is door de gemeente, in overleg met het bedrijfsleven en andere overheden, een toekomstvisie ontwikkeld. Daarop volgde een haalbaarheidsstudie en werd er een maatschappelijke kosten/batenanalyse op losgelaten. Volgens wethouder Theo Boerman is de gemeente bereid zo veel mogelijk te faciliteren en mee te denken. “We willen eind november met de betrokken bedrijven om tafel gaan zitten om de behoeften scherp te krijgen. Het is de bedoeling dat de kansen in het havengebied optimaal worden benut en dat gevestigde bedrijven hierbij de motor zijn. Uiteraard wordt hierbij ook gekeken naar mogelijke belemmeringen. Begin volgend jaar willen we als college met de voorstellen naar de raad”, aldus een gemotiveerde wethouder. Grotere schepen De gemeentehaven heeft verschillende functies: hij is een lig-/ Wethouder Theo Boerman: “We moeten scherp krijgen aan wat voor type haven behoefte is.” (foto Jan Hoek) thuishaven voor binnenvaart- en werkschepen, hij heeft een scheepsbouwfunctie en biedt op- en overslagmogelijkheden. “Vanaf het moment dat wij de toekomstvisie voor de gemeentehaven op papier hebben gezet, is de situatie wel veranderd. Het beeld dat onze haven in het weekend vol lag met binnenvaartschepen, is duidelijk voorbij. Nog steeds varen veel schippers uit onze gemeente niet op zondag, maar steeds vaker blijven ze met hun schip in de haven liggen waar ze op dat moment verblijven en komen met de auto naar huis.” “De binnenvaart- en passagiersschepen worden steeds groter, zodat met name Den Breejen Shipyard behoefte heeft aan meer ruimte. Aanvankelijk gaf de directie van de scheepswerf aan wel ruimte te willen ruilen, maar nu wil het bedrijf liever grond van de gemeente verwerven ofwel uitbreiden.” Tweede haven “We moeten scherp krijgen aan wat voor type haven behoefte is. Wel is duidelijk dat er meer belangstelling voor water is dan er voorhanden is. De raad heeft als voorwaarde gesteld de positie van de binnenvaartschippers nadrukkelijk te respecteren. Dat is ook de reden dat we regelmatig overleg hebben met de vereniging Schuttevaer”, vertelt Boerman. Er zijn diverse mogelijkheden: de haven wordt anders ingericht en er is zelfs gesproken over een tweede haven. Mede ingegeven door het feit dat Rijkswaterstaat de gemeente heeft benaderd voor overnachtingsfaciliteiten. Op dit moment maken naast Den Breejen Shipyard ook Van Noordenne Staalbouw, BBC (Betonijzerbuigcentrale) en Van der Meijden Interieurbouw gebruik van de haven. Daarnaast maakt Van Wijngaarden Marine Services (sleepboten) gebruik van de haven. Aannemersbedrijf Gebr. Blokland beschikt over een braakliggend stuk grond nabij de haven. Inmiddels heeft de gemeente twee subsidies aangevraagd bij de provincie Zuid-Holland; een MPIsubsidie voor het herinrichten van de haven en het verbeteren van de kades en een UHB-subsidie voor de planvorming ofwel het projectdeel. Wethouder Boerman vertelt verder: “De gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft voor het havengebied een 2A-status, wat betekent dat wij zijn vrijgesteld van ‘Ruimte voor de rivier’. Dat is prettig, want dankzij deze status zijn we van een hoop beperkingen af. Voor onze gemeente blijft de binnenvaart een belangrijke sector. Bij werven als Den Breejen, Holland Shipyards en Neptune is ook in deze tijd volop beweging.” De haven ligt in een gebied waarvoor de gemeenteraad onlangs een nieuw bestemmingsplan heeft vastgesteld. Onderdeel daarvan is een zonebeheerplan waarin het aspect geluid is geregeld. De gemeente zet zich in om binnen dit plan de geluidsverdeling zo optimaal mogelijk te maken. Samenwerken “Ik zie de toekomst positief tegemoet en zie zeker kansen voor de binnenvaart. In mijn optiek is water als mogelijkheid voor vervoer veel te lang onderbelicht gebleven en hebben tal van instanties zich te veel gericht op weg en spoor.” “Met gemeenten in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden hebben we op verschillende gebieden een samenwerkingsverband. Ik zou graag zien dat wij voor het verwezenlijken van onze economische ambities kunnen aanhaken bij de Drechtsteden.” “Het is mijn stellige overtuiging dat er verbindingen moeten zijn. Samenwerken op gebied van onder andere economie, infrastructuur, passend onderwijs en de maritieme sector en met elkaar kansen benutten.” Klant is koning bij DMT Het in Hardinxveld- Giessendam gevestigde Dutch Marine Technology BV, afgekort DMT, bestaat nu ruim twee jaar. DMT levert en onderhoudt navigatie-, communicatie-, observatie-, SAT-, internet- en PA-systemen. Ook zijn er al diverse schepen uitgerust met het DMT Video on Demand systeem (VoD). Dit VoD-systeem is ontworpen voor het gebruik op luxe hotelschepen, platforms, in ziekenhuizen en hotels. Dit systeem is voor het kijken van film(s), tv-kanalen en Internet. Het nautisch pakket bestaat onder andere uit apparatuur van Radio Zeeland, Furuno, JRC en andere merken. DMT is tevens het verkoopen servicepunt voor Swiss radar. Van de nieuwste Swiss Navigator Precision II radar zijn er nu 25 stuks geïnstalleerd. DMT wordt bestuurd door de heren John van der Wens en John Tournier. Beiden hebben meer dan twintig jaar ervaring in de binnenvaart en zeevaart op het gebied van communicatie- en navigatieapparatuur. DMT bestaat uit een groep enthousiaste en ervaren mensen. Met deze groep enthousiaste medewerkers biedt DMT een goede service tegen aantrekkelijke tarieven. Service waarbij klantvriendelijkheid een prioriteit is! ‘De klant is koning’ iets wat deze dagen niet meer zo vanzelfsprekend is. Flexibiliteit in combinatie met korte lijnen bieden de klant een gerichte service die zich aan de wensen van de klant, en een snel wisselend vaarprogramma, wordt aanpast. Wij als DMT bieden u, kwaliteit, klantgerichtheid en vooral een persoonlijk contact. Voor meer informatie kunt u bellen met +31 10 890 00 41 of mailen naar info@dmtbv. nl. Wij zijn u graag van dienst! John Tournier en John van der Wens. (archieffoto)

De Binnenvaartkrant