Views
1 year ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 DRECHTSTEDEN 6 november E.O. 2012 DE BINNENVAARTKRANT 14 WAVE BINNENVAART Uw golf van administratief specialisme in de Drechtsteden Decennialang ervaren in & eindeloos verweven met de binnenvaart; Leen van Waardenberg en Jolanda van der Veen Administratie- en advieskantoor Wave www.wavebinnenvaart.nl Administratiespecialist. HYDRAULISCHE APPARATEN - REPARATIES HYDRAULISCHE CILINDERS - AFDICHTINGEN - SLANGEN - KOPPELINGEN leveren, repareren en keuren van autolaadkranen en heftrucks Al sinds 1974 staat JL Muns B.V. garant voor het leveren van kwaliteit. Standaard en speciale hydraulische besturingen, hydrauliek aggregaten of complete hydraulische aandrijvingen en systemen vervaardigen wij van ontwerp tot productie. Door de grote voorraad van allerlei verschillende afdichtingen en assen kunnen we snel schakelen om u als klant weer mobiel te krijgen. Tevens is JL Muns B.V. al sinds 1998 officieel dealer van Palfinger en al haar producten. Daaronder valt ook het leveren en onderhouden en repareren van de Palfinger Marine kranen. JL Muns B.V. Hakgriend 14 3371 KA Hardinxveld-Giessendam Tel: 0184 - 614410 Fax: 0184 - 614835 Web: Mail: www.jlmuns.nl info@jlmuns.nl

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 31 6 november 2012 Special 6 november 2012 DRECHTSTEDEN E.O. 15 Studenten worden aan het bedrijfsleven gekoppeld Een groep enthousiaste studenten bedenken een nieuw business-model om de vaart op kleine vaarwegen meer rendabel te maken. Er kleven kleurrijke postit stickers tegen een muur met kreten en gedachten van de studenten. Er wordt van alles geroepen en er komen dus ook leuke plannen op tafel, al dan niet uitvoerbaar. Van Barge Train tot gemoduleerde, geschakelde bakjes die aangedreven door een lopende band onder water de stedelijke distributie verzorgen. Het omschreven tafereel doet zich zo’n tweemaal per week voor tijdens innovatieve workshops voor studenten, georganiseerd in het kader van de Proeftuin Maritieme Innovatie Drechtsteden (PMI). Verkijkt u zich niet op die naam. De Werkgeversclub Drechtsteden is de initiatiefnemer ervan, maar het zijn net zo goed Rotterdamse bedrijven en studenten die deelnemen. Ja, ook bedrijven, want die kunnen juist profiteren van alle nieuwe ideeën die er op tafel komen bij wat genoemd wordt ‘SpeedSolving Maritime-sessies’. Het hierboven omschreven onderwerp stond op de agenda tijdens de sessies van 24 en 27 september. Opdrachtgever was het Centrum Maritieme Technologie en Innovatie, nauw verbonden met de PMI. De website van SpeedSolving (www.speedsolvingmaritime.nl). Studenten zetten hun ideeën op post-it notitieblaadjes en plakken al hun invallen op een bord. Bij SpeedSolving Maritime komen studenten van alle mogelijke opleidingen in één middag bijeen om een uitdaging aan te gaan, bijvoorbeeld om een vraagstuk op te lossen van een bedrijf uit de maritieme sector door out-of-the box denken. De leiding is in handen van niet minder enthousiaste trainers. Het programma Proeftuin Maritieme Innovatie is bedoeld om onderwijs en bedrijfsleven beter op elkaar aan te sluiten. Drechtsteden kent veel scheepvaartgerelateerde industrie. PMI moet ook leiden tot versterking van de economische positie van bedrijven die werkzaam zijn binnen het maritieme cluster. HME (Holland Marine Equipment) voert het projectmanagement uit. Annewieke Baank is projectmanager Innovatie bij HME. “De kracht van PMI is het multidisciplinaire karakter van de workshops.” Niet alleen studenten Scheepsbouw, maar ook bijvoorbeeld aankomende economen nemen deel. “Wat je doet in in zo’n speed solving-sessie is met studenten van mbo tot universiteit met elkaar zo creatief mogelijk nadenken over een probleem dat op tafel ligt. Voor ondernemers is het multidisciplinaire ook echt out-of-thebox.” De ondernemers die bij die sessies hun probleem neer kunnen leggen, kunnen scheepvaartondernemingen zijn, maar net zo goed de toeleveringsbedrijven, vertelt Bert de Vries, manager Binnenvaart en Visserij bij Scheepsbouw Nederland. “Als ze maar binding hebben met de maritieme sector.” Er zijn ook heuse Speed Datingsessies in het kader van PMI, waarbij studenten snel aan een afstudeeropdracht kunnen worden geholpen. Tot nu toe haalden de deelnemende studenten een 100 procents score op die bijeenkomsten. Niet helemaal toevallig, want er was enig voorwerk gedaan door de organisatie. Annewieke Baank: “We wisten wat de studenten nodig hadden en hadden dit van tevoren afgestemd met deelnemende bedrijven. Het waren veel studenten van de opleiding voor Marof.” Maar wel opnieuw een bewijs dat het goed werkt om op deze wijze studenten en het bedrijfsleven te koppelen. Experience Meer dan 500 studenten bezochten 12 september de Maritime Innovation Experience, een ander onderdeel van de PMI. Ook dit evenement had een multidisciplinair karakter. Deelnemende studenten volgen technische en commerciële opleidingen. Op de Innovatiemarkt presenteerden veertig maritieme bedrijven zich. Teun Muller, Rijnvaartcommissaris en voorzitter van Werkgevers Drechtsteden: “We moeten studenten enthousiast maken voor de maritieme sector. Zij zijn de werknemers van de toekomst. Samen met hun docenten en het bedrijfsleven moeten we daar tijdens hun studie al in investeren.” Roel Groenewold van Groenewold Business Partner gaf tijdens de Maritime Innovation Experience de aftrap voor de ‘Innovatieschuur’, een project van het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB). In dit project gaan bedrijven, studenten en binnenvaartondernemers samen onderzoeken hoe de bestaande binnenvaartvloot nog schoner en zuiniger gemaakt kan worden. Roel Groenewold gaat als ‘kwartiermaker’ het idee verder uitwerken. EICB is bij veel projecten Proeftuin Maritieme Innovatie Drechtsteden Intensief brainstormen over oplossingen voor maritieme bedrijven. (foto’s HME) van de PMI betrokken. Eén van de onderwerpen bij de Maritime Innovation Experience was de toepassing van LNG als brandstof. Dat is ook een steeds terugkerend element in de sessies van PMI. Bert de Vries: “We hebben daarover een leuke sessie gehad met wel 300 ideeën voor toepassingen van LNG. Daar kwam ook het idee voor een LNG-batterij, een soort container die je in kunt wisselen.” Een sessie handelde over een heel andere alternatieve brandstof voor dieselmotoren. In samenwerking met Damen Shipyards hebben vier derdejaars studenten van de Rotterdam Mainport University de toepasbaarheid van Dimethyl Ether (DME) als alternatieve brandstof voor dieselmotoren bestudeerd. Het blijkt een goed alternatief, alleen zou de Europese wetgeving voor het gebruik ervan wel moeten worden aangepast. Over het algemeen zijn de betrokken brancheorganisaties en de Werkgeversvereniging Drechtsteden zeer tevreden over de deelname aan PMI. Vooral de onderwijsinstituten maken er goed gebruik van. Het bedrijfsleven lijkt iets terughoudender te zijn, hoewel steeds meer schapen over de dam komen. Hans Visser, als innovatiemanager betrokken bij PMI: “Het biedt bedrijven in de scheepvaart een unieke kans om goedkoop en efficiënt aan onderzoek en ontwikkeling te doen, gebruik makend van de studenten. Dat is iets waar anders veel bedrijven in het MKB niet aan toekomen.” Ard de Vries van EICB wijst erop dat de binnenvaart ook steeds meer een exportproduct op zich aan het worden is en dat de studenten in PMI daaraan bij kunnen dragen. Het grote voorbeeld daarvan is een project dat leerlingen van het Da Vinci College momenteel uitvoeren. In Suriname is een hele streek alleen over water bereikbaar. Daar leeft de behoefte aan een dedicated ontworpen schip, multifunctioneel (er moet bijvoorbeeld een soort ziekenhuisje aan boord zijn) en geschikt om uit de voeten te kunnen op zeer ondiep water. Dit schip wordt ontworpen door studenten en ook daarbij komt het multidisciplinaire gehalte van PMI om de hoek kijken: er is een vindingrijke constructie nodig om het gefinancierd te krijgen. Studenten Commerciële Economie denken daarnu over na. “Desnoods door crowd funding”, zegt Ard de Vries. “Het is een knuffelbaar prestigeproject.” En een prachtvoorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer informatie hierover staat op de website van Scheepsbouw Nederland: www.scheepsbouw.nl. Maritieme week Van 8 tot en met 17 november 2012 vindt de tweede editie van de Maritime Week plaats. Ruim een week lang worden de schijnwerpers op de maritieme industrie gericht. Gedurende de Maritime Week worden drie SpeedSolving Maritime-sessies gehouden: op 8, 12 en 15 november.

De Binnenvaartkrant