Views
2 years ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 28 6

De Binnenvaartkrant 28 6 november 2012 DE BINNENVAARTKRANT DRECHTSTEDEN E.O. 12 STORING IN EEN HYDRAULISCH SYSTEEM? BEPERK STILSTAND EN PRODUCTIEVERLIES. BEL DE HOSE DOCTOR! www.ontdekparker.nl

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 29 6 november 2012 Special 6 november 2012 DRECHTSTEDEN E.O. 13 Waterbus is niet meer weg te denken Volgens schriftelijke overleveringen bestond er al rond 1200 een veerdienst tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Het speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van beide steden. Ook elders in de regio profiteerden handel, overheid en bevolking van oeververbindingen lang voordat bruggen de oversteek vereenvoudigden. Diverse veren hielden eeuwen stand; andere verdwenen. Toen eind jaren ’90 nieuwe technieken en nieuwe scheepsvormen – opnieuw – andere vormen van personenvervoer over water binnen bereik brachten, was het niet vreemd dat een waterrijk gebied als de Drechtsteden voorop liep bij de toepassing daarvan. Lijndiensten kwamen in beeld als comfortabele manier om te reizen – en overheden zagen er een middel in om iets aan de files en bereikbaarheid te doen. De Provincie Zuid-Holland financiert sinds 1999 een uitgebreid netwerk van oeververbindingen binnen de Drechtsteden, maar ook tussen de Drechtsteden en de Rotterdamse regio. Jaarlijks maken circa 1,5 miljoen reizigers daarvan gebruik. Toch duurde het lang voordat er zekerheid kwam dat de Waterbus definitief kon blijven. In 2010 gunde Zuid-Holland de concessie voor het bijzondere openbaar vervoerbedrijf aan Aquabus BV, een joint venture van Arriva Personenvervoer Nederland en Koninklijke Doeksen. De 12-jarige looptijd van de concessie liet zien dat het de politiek ernst was. Lijn 22 De continuïteit maakte bovendien dat Aquabus verantwoord kon investeren. Onlangs kwam de nieuwste Waterbus in de vaart: de Merwedam. Die is speciaal ontworpen voor lijn 22 tussen de Dordtse Merwekade en de Veerdam in Papendrecht. De Merwedam bij de doop op 28 september. (foto Marius van den Ouden) Dat is met 500.000 passagiers per jaar de drukste verbindingen in het netwerk. De Merwedam werd vrijdag 28 september in Dordrecht gedoopt door gedeputeerde Ingrid de Bondt van Zuid-Holland. Zij heeft Verkeer en Vervoer in haar portefeuille. De Merwedam is een bijzonder veer. Het schip is een catamaran en volledig gemaakt van aluminium. De gewichtsbesparing en de specifieke rompvorm zorgen voor minder waterweerstand, waardoor veel Merwedam is geheel van aluminium lichtere motoren nodig zijn. Naar verwachting wordt het brandstofverbruik gereduceerd tot een derde van het gemiddelde verbruik van de andere schepen in de Aquabusvloot. Met uitzondering van de rompen is het vaartuig niet meer geverfd en op tal van andere punten zijn gerecyclede materialen toegepast. Aan boord is uitsluitend ledverlichting toegepast. Op het passagiersdek is ruimte voor maar liefst 200 passagiers en 80 fietsen en het in- en uitstappen verloopt sneller en gemakkelijker dankzij bredere loopplanken. Parker Hannifin lanceert landelijk 0800-nummer voor HOSE DOCTOR service Op 1 november lanceerde Parker Hannifin het landelijke gratis telefoonnummer 0800 – 22 11 333 voor de mobiele diensten van het Parker HOSE DOC- TOR-netwerk. HOSE DOCTOR is Parkers mobiele serviceconcept. Een HOSE DOC- TOR is hulp ter plaatse wanneer er direct ondersteuning nodig is voor service aan een hydraulisch systeem. HOSE DOCTORS kunnen ter plaatse onderhoud uitvoeren of een hydraulische slang vervangen. De Parker HOSE DOCTOR wordt altijd bestuurd door een zeer ervaren hydrauliek monteur die naast onderhoudswerkzaamheden ook advies kan geven over hydraulische systemen. Het wereldwijde HOSE DOCTORnetwerk van Parker bedraagt op dit moment meer dan 1000 servi- cebus- sen. Nederland telt ruim 20 HOSE DOCTORS en dit aantal is nog altijd groeiende. De HOSE DOCTOR-service wordt uitgevoerd door ondernemers die dit voor eigen rekening en risico doen; er is dus geen sprake van een franchiseformule. Parker ondersteunt de HOSE DOCTORS met producttrainingen, assortimentsadvies, reclame-uitingen et cetera. De HOSE DOCTORS nemen hun Parker-producten af bij de meer dan 20 ParkerStores in Nederland. De Parker HOSE DOCTORS bieden nadrukkelijk meer service dan alleen het vervangen van hydraulische slangen. De monteurs hebben een jarenlange ervaring opgebouwd in hydrauliek en kunnen assistentie verlenen en adviseren bij hydraulische applicaties in de scheepvaart, transportsector, bouwmachines, industrie, et cetera. De HOSE DOCTORS bieden altijd originele Parker-producten, zodat de klant gegarandeerd is van de hoge Parker-kwaliteit. Per 1 november is het landelijke gratis telefoonnummer 0800 – 22 11 333 actief en is het HOSE DOCTOR-netwerk 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar bereikbaar. Met het HOSE DOCTOR-netwerk is er een nieuwe landelijke speler voor onderhoud aan hydraulische systemen die direct gelieerd is aan ’s werelds grootste aanbieder van aandrijf- en besturingstechniek. Met een jaarlijkse omzet van meer Nieuwe landelijke speler voor eersteklas hydrauliekonderhoud en slangvervanging dan 13 miljard dollar is Parker Hannifin ’s werelds grootste en meest diverse producent van producten en systemen voor aandrijving en besturing. Parker zorgt voor specifieke oplossingen voor een groot aantal mobiele, industriele en maritieme markten. Parker heeft 60.000 medewerkers in 48 verschillende landen. Voor meer informatie: bezoek de websites www.parker.com/nl en www.ontdekparker.nl.

Binnenvaartkrant