Views
2 years ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 DRECHTSTEDEN 6 november E.O. 2012 DE BINNENVAARTKRANT 8

DE BINNENVAARTKRANT De Binnenvaartkrant 25 6 november 2012 Special 6 november 2012 DRECHTSTEDEN E.O. 9 Zwijndrecht in relatie scheepvaart DOOR JOHAN DE WITTE Bij 900 van de pakweg 4.000 NLschepen staat Zwijndrecht als domicilie op de boeiing. Volgens de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens dragen 369 Nederlandse binnenhavens 1 miljard euro bij aan het maritieme product. De som hiervan is voor het aandeel Zwijndrecht maritiem zo’n 225 miljoen ofwel 2,25 maal het budget van de gemeente Zwijndrecht. De ‘maritieme vlag’ wappert op Zwijndrechts gemeentehuis! Medewerkers van wethouder Elbert Vissers zijn ‘waterproof’ geïnformeerd over transport, scheepvaart en havenfaciliteit. Volgens Caroline Oster (beleidsadviseur economie), Gerard Keuzenkamp (accountmanager bedrijven) en Gerard Timmerman (communicatieadviseur), die voor dit interview rond de tafel plaatsnemen, deponeert Vissers naast beleid en cultuur dagelijks een portie maritiem engagement op hun bord. Dat geldt zeker ook voor Bert van Hemert, accountmanager Havens en Industriële Gronden, die niet bij het gesprek aanwezig kon zijn. De Zwijndrechtse wethouder Elbert Vissers. (foto Johan de Witte) Bijzonder is dat Vissers als gewezen scheepvaartondernemer en sinds april 2010 VVD-wethouder in de gelegenheid is om scheepvaart politiek te vertegenwoordigen. Eveneens is hij aangewezen om door regionaal overleg constructieve opvattingen betreffende vaarweg- en havenproblematiek in combinatie met zijn vakkennis aan de provincie te melden. Als onderdeel van de Drechtsteden en mainport Rotterdam vormt Zwijndrecht een belangrijke schakel tussen het randstedelijk netwerk richting het noorden en het havenindustriële netwerk naar het zuiden. Dit is een reden waardoor de nautische agenda van politiek Zwijndrecht op faciliteit focust. Met name worden in de periode tot eind 2012 daar waar nodig de Swin-, Drecht-, Devel- en Uilenhaven uitgebaggerd, waarbij bedrijven kenbaar kunnen maken of een grotere diepgang dan de verplichte streefdiepte wenselijk is. De kade van de Uilenhaven worden noodzakelijkerwijze vernieuwd en gedeeltelijk geherstructureerd. Reeds in de 50-60er jaren huurden bedrijven op lang contract haventerreinen inclusief de wateroppervlakte. Door deze onveranderde situatie is er geen inning van havengeld, waardoor havenonderhoud voor de gemeente een kostbare post is. Met uitzondering echter voor reparatie aan schip of motoren, het aanleveren van bouwstoffen en laden/lossen van vloeibare lading, heeft de scheepvaart ten aanzien van Zwijndrecht een doorgaande bestemming. Lees verder op pagina 11 >> Zwijndrecht, thuis voor de binnenvaart Als binnenvaartondernemer bent u in Zwijndrecht in goede handen. Onze wethouder economie en oud binnenvaartondernemer, Elbert Vissers, draagt deze sector een warm hart toe. Wij staan voor u klaar! Heeft u vragen of wensen? De accountmanager haven en industriële gronden en de accountmanager bedrijven zijn uw aanspreekpunten binnen de gemeente. Zij behartigen uw belangen, adviseren u en zijn de spil tussen u als ondernemer en de gemeente. Zij ontmoeten u graag, Bert van Hemert en Gerard Keuzenkamp. Gerard Keuzenkamp Account manager bedrijven Bert van Hemert Accountmanager haven en industriële gronden g.keuzenkamp@zwijndrecht.nl Tel 078-770 3578 Mob 06-18301312 b.v.hemert@zwijndrecht.nl Tel 078-7703620 Meer informatie op www.zwijndrecht.nl

De Binnenvaartkrant