Views
1 year ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 6 november 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. 24 UUR SERVICE • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ JOHN DEERE - RADIO HOLLAND Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder WIJ REPAREREN EN REVISEREN alle merken boegschroeven Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. Zie foto’s : www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 HOLLAND SHIP CLEANING Voor reiniging/conservering van ruimen,tanks, machinekamers en overig verfwerk. Wij komen met serviceboot Tel. 06-17324458 E-mail: info@hollandshipcleaning.nl TE KOOP BEUNSCHIP 2050T/1100 m3 met spudpalen, 720 pk. Met vast werk en inruil kleiner schip bespreekbaar Tel 06-53596795 B.Z.A. SCHIPPER/AFLOSSER met patent tot Mannheim. Vaart niet op zondag. Tel. 06-52549946 IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 21% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,81 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 21% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ Ruimen 500Bar+verfspuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be KICKERS TK Varende Woonspits www.ms-enroute.nl Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,42 * 15,77 * 20,85 * 26,18 * 31,27 * 36,60 * 41,68 *

De Binnenvaartkrant 3 6 november 2012 Wilma Mansvelt nieuwe staatssecretaris IenM >> vervolg van de voorpagina Mansveld was tot haar benoeming als gedeputeerde in 2011 tien jaar lang secretaris van de Sociaal Economische Raad Noord-Nederland en werd in 2009 fractievoorzitter voor de PvdA in de Groningse Provinciale Staten. Mansveld werd geboren in Hilversum en groeide op in Utrecht. Eind jaren ‘80 verhuisde ze naar Groningen. ADVERTENTIE Staatssecretaris Joop Atsma (CDA) wordt opgevolgd door gedeputeerde Wilma Mansveld. (foto Rien Linthout) Havenbedrijf President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is ook blij met het regeerakkoord. “Het nieuwe kabinet kiest voor duurzame economische ontwikkeling. Met een beleid gericht op infrastructuur, op vergroening van industrie en energie, op het vergemakkelijken van grensoverschrijdend treinverkeer, en op Europese integratie schept het kabinet de voorwaarden voor structurele, duurzame economische ontwikkeling.” Rotterdam is vanzelfsprekend gelukkig met de vermelding van de aanleg van de Blankenburgtunnel in het regeerakkoord. Nadat kabinet Rutte I demissionair was geworden, was dit onderwerp door de Tweede Kamer controversieel verklaard en bleef de beslissing liggen. Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons Het Havenbedrijf stelt voor het Rotterdamse havengebied als pilot voor een integrale gebiedsvergunning te nemen. Deze versnelde inspraakprocedure voor infrastructuur staat al jaren hoog op de agenda van het Havenbedrijf en is ook in het regeerakkoord opgenomen. Help Vlootschouw.nl actueel houden 1.773 vaartuigen telt www.vlootschouw.nl inmiddels, de uitgebreidste online-informatiebron over nieuwbouwschepen. We doen er alles aan om de gegevens actueel te houden. Daarbij hebben we de hulp van scheepseigenaren nodig. Bij verkoop en/ of naamswijziging ontvangen we graag de correcte nieuwe gegevens. Melanie Schultz blijft op haar post als minister van IenM. In haar eerste twee jaar als minister bleek ze positief over de binnenvaart te zijn. (foto MG Redacties) Het gaat om informatie over de oude en de nieuwe naam van het schip, de naam van de nieuwe eigenaar en – indien van toepassing – de nieuwe thuishaven. Mail die gegevens alstublieft naar service@binnenvaartkrant.nl en vermeld daarbij ook de datum waarop de wijzigingen zijn ingegaan. Bij voorbaat dank voor uw hulp. Minder onderhoud aan ligplaatsen Geen verdere teruggang van de infrastructuur is een positief geluid voor de binnenvaart. Toch wordt het regeerakkoord vooral gezien als een triomf van de wegvervoerlobby, omdat het kabinet afziet van een kilometerheffing voor het vrachtvervoer over de weg. De plannen van de PvdA om te bezuinigen op wegen en spoorwegen zijn in het overleg met de VVD van tafel gegaan. Dat betekent niet dat de eerdere besluiten om te versoberen bij het onderhoud en vernieuwing van de vaarwegen niet door zouden gaan. Die plannen uit het Lente (of Kunduz-)akkoord staan nog overeind. Op de website van Rijkswaterstaat staat al duidelijk wat de gevolgen daarvan zijn voor de binnenvaart: “Dit betekent dat ligplaatsen zo lang en zo veel mogelijk bereikbaar blijven maar het comfortniveau wordt verlaagd tot een basisniveau door verminderd onderhoud van onder andere walstroomvoorziening, verlichting, steigers, meerpalen en auto-afzetvoorzieningen. Op termijn neemt hierdoor het aantal ligplaatsen af.” Het gevolg is, aldus RWS, dat reparaties en herstel van verlichting, ligplaatsen en (walstroom-)voorzieningen langer op zich laten wachten of dat deze helemaal niet worden verricht. “Hierdoor wordt flink bespaard op de kosten voor onderhoud en vervanging van voorzieningen. Op termijn neemt het aantal ligplaatsen hierdoor af. Schippers op de minder intensief bevaren routes moeten dan rekening houden met een grotere afstand tussen ligplaatsen.” V L O O T S C H O U W ADVERTENTIE Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Zinloos STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Dat ene zinnetje over binnenvaart in het regeerakkoord van Mark en Diederik (het klinkt net als twee riviertjes) geeft ons een helder beeld van hoe Melanie’s ministerie tegen de binnenvaart aan kijkt. Ik neem aan dat Mark en Diederik geen idee hebben waar dit over gaat en dat dit van ambtenaren van IenM komt: “We inventariseren belemmeringen voor duurzame binnenvaart die kan bijdragen aan de ontwikkeling van de kernfuncties van de haven van Rotterdam en nemen die waar mogelijk weg.” Duurzame binnenvaart is een pleonasme (het bijvoeglijk naamwoord is overbodig, zoals in witte sneeuw en varende schipper). Leuk gevonden, maar een beetje onzinnig. Zo wordt het dus ook niet bedoeld. Bedoeld wordt een onderscheid te forceren tussen schepen met motoren die aan toekomstige emissie-eisen voldoen (zijn het er al 5?) en de overige 5.000. Die laatste worden dus niet genoemd in het regeerakkoord. Het geeft het ministerie alvast een mooie vrijbrief om niks te doen voor de kleine, oudere schepen. Die zijn immers in de zin van het regeerakkoord niet duurzaam. Vervolgens wordt de ‘duurzame binnenvaart’ nog verder uitgedund in dit voorbeeld van interessant ambtelijk taalgebruik. De haven van Rotterdam heeft blijkbaar kernfuncties (ik neem aan overslag en zo) en we hebben het alleen over de duurzame binnenvaart die kan bijdragen aan de ontwikkeling van die kernfuncties. De rest van de duurzame binnenvaart kan het schudden. Het enige dat die lange zin ons vertelt is dat de paar schepen die nog over zijn na alle bovengenoemde ‘filters’ erop kunnen rekenen dat eventuele belemmeringen ‘waar mogelijk’ worden weggenomen. De regering kan opgelucht ademhalen, want als er geen geld voor is, dan is het niet mogelijk en dan hoeft het dus ook niet. Nou, geld is er niet en ze hadden zich de moeite van het formuleren van die zin kunnen besparen (dat scheelt toch weer). Is het dan allemaal zinloos wat in het regeerakkoord staat? Dat hoeft niet. Er staat ook veel in dat geen geld kost. Als we ons beperken tot ons eigen werkveld: er komt geen kilometerheffing voor het wegvervoer en eerdere bezuinigingen op de (vaar)wegen – waarvoor Jolande Sap zich opofferde – worden niet teruggedraaid. Dat is helemaal niet voordelig voor de binnenvaart. En de nieuwe staatssecretaris van IenM omschrijft zichzelf ook nog als bruggenbouwer. Het moet niet veel gekker worden.

De Binnenvaartkrant