Views
2 years ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 12 6

De Binnenvaartkrant 12 6 november 2012 WIJ WENSEN HET MTS ZEUS EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Wij bedanken Zeus Greenshipping C.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Zeus een goede vaart. EMS heeft de elektrische installatie mogen verzorgen. NIEUWE BOSWEG 4, 3340 AH H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Een onafhankelijk tussenpersoon Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Zeus Wij leverden: Twee Bornemann ladingpompen type W7 en W6 met een capiciteit van resp. 150 en 75 m3/uur Voor extra info: info@epsbv.com De zekerheid van continuïteit Gefeliciteerd! MTS ZEUS Gefeliciteerd! Veel succes en een MTS behouden BEAUFORT vaart Veel succes en een behouden vaart. Wij wensen het mts Zeus een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Twentestraat 88 Tel. : (010) 411 95 95 3083 ( BD ) Rotterdam Fax: (010) 413 97 74 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Wij staan 24/7 voor u klaar I www.breko.com T +31 (0)78 641 68 68 Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl

De Binnenvaartkrant 13 6 november 2012 Mts Zeus: eerste van vier smeeroliebunkertankers DOOR HANS HEILIGERS Als eerste van vier nieuwbouw smeerolietankers heeft Zeus Greenshipping C.V. vorige week het mts Zeus in de vaart gebracht. Toen wij begin 2011 in gesprek waren met mede-eigenaren Dennis Mandemaker en Fré Molegraaf en voor het eerst het aantal hoorde noemen van vier schepen vroegen wij ons direct af of we het goed hadden verstaan. Het antwoord was kort en duidelijk: “Inderdaad, vier schepen.” De machineruimte op het voorschip. (foto’s Hans Heiligers) De creatieve geest van de betrokken vennoten binnen Zeus Greenshipping C.V. onderstreept het gezegde dat ondernemen vooruitzien is en dat de geschiedenis heeft bewezen dat er in alle tijden kansen te benutten zijn. Het idee voor de bouw van vier smeerolietankers is een goed commercieel strategisch doortimmerd plan dat breed wordt gedragen. Dat geldt eveneens voor de techniek op de geavanceerde bunkertankers die voor veertien tanks met evenveel verschillende soorten smeerolie garant moet staat voor een nauwgezet en tijdig verloop van de overeengekomen aflevering. Goed doordacht Bij Zeus Greenshipping C.V is grondig nagedacht en veel onderzoek gedaan voor de bouw van deze bijzondere bunkertankers. Toen er na een eerste grondige verkenning van de technische plannen ook nog eens groen licht scheen over de uitkomst van het ondernemingsplan is er niettemin alle tijd uitgetrokken om tot nauwgezette en goed doordachte bouwplannen te komen. Tijdens terugkerende gesprekken met Wim Driessen van Rensen-Driessen Shipbuilding hebben Mandemaker en Molegraaf hun kennis, ervaring en wensen ingebracht die door ir. Ubbo Rommerts op haalbaarheid en stabiliteit werden getoetst. Uiteindelijk resulteerde de uitkomst van de bouwvergaderingen en de overige gezamenlijke inspanningen in een definitief 3D-ontwerp. Daarna volgde een stapel afgeronde offertes voor de turnkey-levering van de vier nagelnieuwe smeeroliebunkertankers. Alle bij de bouwopdracht betrokken partijen gaven unaniem daaraan finale goedkeuring. Dat onderstreept het gewicht en het vertrouwen dat Rabobank Shipping en de branche in de investeerders van dit project hebben. Zonder die brede en stevige vertrouwensrelatie is het onmogelijk om tot zo’n forse investering voor de bouw van zulke geavanceerde schepen te komen. De opdracht voor de bouw van de casco’s voor de vier schepen ging naar de werf in Orsova in Roemenië. Twee krijgen een lengte van 60,00 x 7,45 meter; de andere worden 80,00 x 9,.60 meter. De schepen zullen via lange termijn-charters onder regie van managing director Peter Slingerland worden ingezet voor Interstream Barging B.V. en hun diensten gaan verlenen binnen het ARA-gebied. Groen varen Twee maanden terug stonden we bij Breko in Papendrecht langs de kade toen daar het casco van mts Zeus werd afgeleverd en nu is het schip al weer gereed om te vertrekken voor de proefvaart. “De afbouw met Breko was daarmee weer als vanouds”, zegt Wim Driessen. Ron Neleman van Breko neemt de complimenten graag in ontvangst en voegt daar tegenover ons meteen aan toe dat er bij Breko veel kennis en historie in huis is over smeerolieschepen. Hij noemt de namen van mts Victoria en mts Vanora die aan BP Shipping in Rotterdam werden geleverd en voegt daaraan ook nog de naam toe van mts Valburg. Toen bleek dat Zeus Greenshipping C.V. groen wilde gaan varen, waren ze bij Breko eveneens aan het goede adres. In het verleden heeft Breko veel onderzoek gedaan naar dieselelektrische aandrijving. Voor hun onderzoeken werden complete vaartrajecten in kaart gebracht waarbij het motorgedrag en de energievraag van het schip konden worden teruggelezen. V-Pod Het bijzondere van de aandrijving van mts Zeus zit hem in de door Jan Verhaar bedachte V-Pod. Tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen spraken wij met Jan en begrepen dat het zijn oogappel is waaraan hij jaren in stilte heeft gewerkt tot hij het patent voor Verhaar Omega er op heeft kunnen veiligstellen. Vanuit het diesel-elektrisch en LNG-elektrisch landschap is enorme belangstelling voor het door hem bedachte elektrisch aangedreven voortstuwings- en manoeuvreersysteem. De V-Pod wordt met of zonder straalbuis geleverd, is gemakkelijk te installeren en is 360° draaibaar, maar wel met de goudgerande aantekening dat de schroef daarbij voor- of achteruit kan draaien. De regel om tijdens de proefvaart binnen drie scheepslengten tot stilstand te kunnen komen, wordt daarmee bijna een antieke regel, zeggen we zachtjes tegen onszelf. Afgemeerd langs de kade oogt het opgeleverde mts Zeus over de volle 60 meters indrukwekkend. Het is een volwassen schip met veertien tanks, veel techniek, een imposant leiding- en pompwerk en een bunkergiek van 19 meter. Alle benodigde energie wordt geleverd door twee John Deere’s van ieder 270 kW/340 kVA en één van 65 kW/80 kVA. Ook het Verhaar Omega-stuurrooster krijgt daarvan zijn deel. Wie leverden aan het mts Zeus Breko Scheepsbouw & Reparatie en boordbedrijf bestaande uit John Deere, ClimaLogic B.V. bovenbouw van stuurhuis, radarbeugel, Machinefabriek en Complete afbouw incl. alle leidingsystemen type 6090, vermogen 277 kW en Stamford Airco en overdrukinstallatie in de heklicht, boordlichtbakken, roeftrap RVS, Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Rommerts Ship Design B.V. generator. 1 x generatorset t.b.v. machinekamer, RVS afsluitbare roosters Davit roeiboot, masten, gepolijste RVS Ankerlieren, ankers en kettingen. Ontwerp casco, stabiliteit- en sterkte boordbedrijf bestaande uit John Deere Minimax Brandbeveiliging B.V. uitlaten voor- en achterschip. Bunkerkraan 19 mtr. 3 + 4 inch. berekeningen. motor, type 4045, vermogen 76 kW en FM-200 brandblus installatie Radio Holland Netherlands B.V. Binnenvaartwinkel.nl Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Stamford generator Unisafe Marine Firefighting & Safety Nautische apparatuur Scheepsbenodigdheden en ADN pakket Ontwerp, de bouw en de levering van het Caldic Techniek Stamford generatoren Equipment Brandblusmaterialen en ADN PERISKAL Group Tresco Wuustwezel Winteb B.V. Ontluchtingen complete casco Axces B.V. veiligheidspakketten Periskal Inland ECDIS Viewer Miron B.V. Koelwatersysteem S.C. SANTIERUL NAVAL ORSOVA S.A. Uitlaatgassendempers voortstuwing PSI Pijpleidingen Orlaco Products B.V. Camerasysteem EPS European Pump Services B.V. Bouw casco Verhaar Omega B.V. V-Pod besturing, Laad- los- en machinekamerleidingen Rhigo Scheepsramen B.V. Ramen Twee Bornemann ladingpompen type W7 Interstream Barging B.V. Bevrachting vermogen: 330 kW/1780 rpm. Stuurrooster TecMon B.V. Willemsen interieurbouw & en W6 met een capiciteit van resp. 150 en Overvliet Assurantiemakelaars B.V. VBS700, vermogen: 150 kW/1780 tpm Machinekamerplaten en dekkisten scheepsbetimmering B.V. Betimmering 75 m3/uur Verzekering Verhaar Omega Air & Nitrogen Electric Marine Support Binnenvaart Van Wijk Stuurhuizen B.V. Hoveko B.V. Tankmeetapparatuur Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) Schroefcompressorset type GA7 B.V Elektrische installatie Alu. roefdeur woning Konutherm B.V. Classificatie Blokland Non-Ferro B.V. Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Pinta Unisol B.V. Compleet ladingverwarmingssysteem met Lloyd’s Register of Shipping EMEA Beunkoelers Foresta Trading B.V. Pompen Isolatie woning een capaciteit van 300 kW. Classificatie Econosto Nederland B.V. Aquamar Waterbehandeling Dik den Hollander interieur advies en TankTech B.V. Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy Afsluiters en appendages Waterzuiveringsinstallatie realisatie Complete stoffering, inclusief Tankinhoudsmeting Dolderman B.V. 2 x generatorset t.b.v. B&P Elektromotoren B.V. Alubouw de Mooy B.V. pvc vloeren, meubels, matrassen en Imbema Cleton B.V. voortstuwings-, boegschroef-, ladingpomp- Electromotor voor aandrijving boegschroef Vaste stalen onderbouw, overzakbare bedtextiel voor woning en stuurhut Laad- en losslangen

Binnenvaartkrant