Views
1 year ago

2012-23

  • Text
  • Binnenvaartkrant
  • November
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Drechtsteden
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10 6

De Binnenvaartkrant 10 6 november 2012 GEVRAAGD : TER OVERNAME: TE KOOP Zelfstandig(e) (startende) Gloednieuwe, schotel antenne, sleepboot Amsterdammertje ondernemer(s) voor de uitbating van een duwboot. Participatie, huur-koop etc.. zijn bespreekbaar. Goede verdiensten. Reacties: info@jogoshipping.com geheel compleet met alle rand apparatuur. Merk CAMOS, type CSA-450 Multi. Vraagprijs slechts €.1.999,- Bieden toegestaan ! redriver@upcmail.nl 10 mtr, DAF 575 Turbo, 2 slpplaatsen. Tel. 06-55848263 HANDELSONDERNEMING B.V. Veersedijk 223, 3341 LL Hendrik Ido Ambacht Postbus 1, 3340 AA Hendrik Ido Ambacht Tel: 078 612 8000, Fax: 078 612 2038 E-mail: info@stolkhandelsonderneming.nl Handel in : Machines - Schroot * SCHEEPSLOPERIJ * IN- EN VERKOOP OUDE METALEN (OOK VOOR PARTICULIEREN) * SCHROOTCONTAINERSERVICE Meer info: www.stolkhandelsonderneming.nl Gegarandeerd directe betaling BOUWEN OP WATER n ONDERHOUD / REPARATIE • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com n NIEUWBOUW n MECHANISCH / ELEKTRISCH Keizersveer 3c Raamsdonksveer 0162-513650 info@asto-bv.nl OOK MOGELIJKHEDEN IN: • CYPRUS • DUITSLAND • LIECHTENSTEIN • ZWITSERLAND VOOR MEER INFORMATIE: ad.vanlaak@christaintershipping.lu henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352-691137548

De Binnenvaartkrant 11 6 november 2012 Gent viert feest: 100 jaar ABC Diesel DOOR HANS HEILIGERS In 1913 stapte ingenieur Rudolf Diesel uit de coupé van een stoomtrein die tot stilstand was gekomen langs de perrons van het kort daarvoor opgeleverde Gentse station St. Pieter. Naast dit imponerende station met klokkentoren en aansluitende pleinen met brede lanen was er in de jaren voor de wereldtentoonstelling van 1913 nog veel meer gebouwd en gerestaureerd in Gent. Rudolf Diesel was één van de 10 miljoen gasten die de tentoonstelling zouden bezoeken waar ook de eerste drie types ABC-dieselmotoren stonden opgesteld van 8, 16 en 40 pk en daarmee regelrechte publiekstrekkers werden. Rudolf Diesel (1850) had geen respect voor stoomtreinen. Hij vond het onbegrijpelijk dat er niets beter was te bedenken dan een machine waarvan ruim 90 procent van de energie van de brandstof onbenut door de pijp naar buiten verdween. Als alternatief presenteerde hij in 1892 zijn revolutionaire ontwerp: een motor met een ontsteking die wordt bereikt door het onder hoge druk samenpersen van lucht in een verbrandingsruimte. In 1894 was het zover: in de testruimte draaide voor het eerst Diesels motor die we tot vandaag dieselmotor zouden noemen. Industriëlen die met kolen en stoommachines hun inkomen vergaarden waren niet blij met dat nieuws. Oprichting De broers Alphonse en Gustaaf Carels uit Gent bouwden daar oorspronkelijk stoommachines en locomotieven. Ze hadden een vooruitziende blik en verwierven reeds in 1898 een licentie van Rudolf Diesel om zijn motor te mogen bouwen. Met inbreng van hun ervaring met stoommachines wisten de broers in 1905 de krachtigste dieselmotor ter wereld te bouwen: 500 pk. Rond het tijdstip van de wereldtentoonstelling piekte de economie in West-Europa. De extra stimulans die de wereldtentoonstelling aan de expansie van dieselmotoren voor productie, energie en transport op land en ter zee zou geven was niet aan drie paar vooruitziende en zakelijk geopende ogen voorbij gegaan. Gustaafs zoon Georges Carels en de broers Marcel en Richard Drory besloten daarom reeds een jaar eerder tot de oprichting van een nieuwe fabriek voor dieselmotoren: Anglo Belgian Company. Anglo verwijst hoogstwaar- schijnlijk naar de Britse opvoeding van de broers Drory en naar de beloofde inbreng van kapitaal uit Engeland, een belofte die overigens niet werd nagekomen. De oprichtingsakte werd op 26 oktober 1912 ondertekend bij de notaris. Na zijn bezoek aan de tentoonstelling vertrok Rudolf Diesel met Georges Carels om een fabriek in Engeland te bezoeken. Ze stapten samen in Antwerpen aan boord van ss Dresden voor de overtocht naar Harwich. Toen Carels de andere ochtend zijn vriend wilde wekken bleek zijn hut leeg en zijn bed onbeslapen. Diesels lichaam is tien dagen later door een Nederlands betonningsvaartuig gevonden en kreeg een zeemansgraf. De omstandigheden waaronder Diesel noodlottig of met opzet overboord is gegaan zijn tot nu toe onbekend... Export De wereldtentoonstelling bezorgde ABC Diesel een stroom orders voor dieselmotoren die op het land en op zee werden ingezet. Kort daarna werd er zelfs al geëxporteerd naar Australië, Congo en Rusland. Onder de 45 verkochte motoren waren meteen al negen scheepsmotoren. Helaas maakte de Eerste Wereldoorlog een ongenadig einde aan de voortreffelijke start van de onderneming. Pas in 1920 kon ABC weer zonder problemen motoren produceren en opnieuw ging het hen voor de wind. Een tweede donkere wolk schoof in 1929 over de Gentse fabriek: de beurscrash. Het aantal werknemers werd noodgedwongen fors gereduceerd en van de overgebleven medewerkers werd het loon verlaagd. Er braken betere tijden aan in tweede periode van de dertiger jaren. Als geen ander genoot ABC met zijn betrouwbare dieselmotoren een geweldig aanzien bij visserij en binnenvaart. In 1936 werden de eerste drie types 4-taktdieselmotoren met indirecte inspuiting gebouwd. In Zo’n kunstwerk zou niet misstaan in een museum. (foto Hans Heiligers) Het management team van ABC in Gent. Vlnr: Lieven Vervaeke (technisch directeur), Tim Berckmoes (algemeen directeur), Jean-Pierre Props (sales manager Noord- en Centraal-Europa), Jean Christoph Van Acker (commercieel directeur) en Diederik De Lentdecker (financieel directeur). (foto Hans Heiligers) diezelfde periode vonden veel motoren hun weg naar Marokko, Tunesië en Belgisch Congo. Het herstel na de Tweede Wereldoorlog werd met een geest van vernieuwing ingezet in 1948. Het machinepark werd vervangen en er werd een De nieuwe ABC dieselmotor 6DL36 wordt aan de pers gepresenteerd. (foto Hans Heiligers) nieuwe drijfkrachtcentrale geplaatst. Er werkten toen 131 werknemers die een werkweek hadden van 48 uur. En zo wist ABC zich steeds opnieuw te vernieuwen en te reageren op onverwachte zaken die buiten hun invloedsfeer lagen. Dat was anders toen in de zeventiger jaren bestellingen uitbleven door de gevolgen van de oliecrisis, door devaluaties van valuta in landen van concurrenten en het wegvallen van markten in Afrika. ABC moest dringend op zoek naar nieuw kapitaal, dat begin 1980 door nieuwe aandeelhouders werd geplaatst en waarmee een doorstart kon worden gemaakt. Daarbij verdween de naam Anglo Belgian Company en de nieuwe onderneming kreeg de naam Anglo Belgian Corporation. De doorstart had gevolgen voor het personeelsbestand: dat reduceerde tot 72. Het succes van een nieuwe DZC 4-taktmotor met directe inspuiting en een laag brandstofverbruik bezorgde ABC opnieuw succes, dat het begin inluidde van een periode van gestage groei. Er werden strategische overnames gedaan door de groep OGEPAR, waartoe ABC sinds 1985 behoort, onder meer van constructeurs van CNCgestuurde horizontale freesmachines. Als wij tijdens een rondleiding door de fabrieken in Gent het machinepark langs de productielijnen zien, kunnen we dat slechts in één woord samenvatten: overweldigend. Er werken daar op dit moment al weer 230 medewerkers, die zonder uitzondering een enorme passie hebben voor hun werk. Tel daarbij op de teamgeest waarbinnen alle met zorg geproduceerde onderdelen ook nog eens met dezelfde zorg tot ADVERTENTIE T. +31(0) 315 230741 • M. +31(0) 612 221542 • een betrouwbare motor worden samengesmeed en dan weet je hoe het komt dat zo’n motor meer dan eens van vader op zoon overgaat: dat vertrouwen verklaart het succes van Anglo Belgium Corporation. Overal staan motoren in diverse stadia van productie, motorblokken uit eigen gieterij, huizenhoge frasemachines, CNC-productprocessen, testruimtes. Een onvoorstelbaar mooi afgewerkte krukas zou je zo in een museum als kunstwerk kunnen wegzetten. En dat verdwijnt straks gewoon in een nieuwe motor. Daarvan staan er genoeg. De DZ en (V)DZ series van 2000 tot 4000 kW in nieuwe wit-groene kleuren met het nieuwe ABC-logo vallen op tussen de overige motoren. In de nieuwste bedrijfshallen zien we enorme frasemachines waarlangs ook een 6DL36 mediumspeed 6- cilinder is gepasseerd, ABC s laatste paradepaardje uit een serie krachtige motoren. De motor heeft een vermogen van 3.900 kW en is volledig IMO Tier 3 emissie-proof. Een indrukwekkende krachtpatser met een lage- en hogedrukturbo en uitlaatgassenrecirculatie. Er is ook nog een V16 in ontwerp met een vermogen van 10 MW. Het gaat goed in Gent. Er is een solide bedrijfsstructuur, personeel met passie en de orderportefeuille heeft geen klagen. De buitenwereld kent de waarde van deze 100-jarige onderneming met gepassioneerde medewerkers en hun gezamenlijk respect voor duurzaamheid. In alle werelddelen klinkt het overbekende motorgeluid van de ABC-dieselmotoren: op de visserij, op stoere sleepboten in wereldhavens, de zee- en kustvaart, op werkschepen, de binnenvaart, op locomotieven en de vaak in serie opgestelde grootste ABC-dieselmotoren in energiecentrales. Alle reden voor een goed feest. En dat was er zondag 28 oktober, gecombineerd met een open dag voor alle medewerkers, hun familie en de relatiekring van ABC. Jammer dat Luc Duyck de voortgang van zijn ABC niet meer heeft mogen meemaken... VEILIGE ONDERGROND VANAF 18.-/M 2 CONTROL YOUR SAFETY Marine Grip Neem contact op met MARINE&CO info@marine-co.nl www.marine-co.nl

De Binnenvaartkrant