Views
1 year ago

2012-22

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen
  • Gaat

De Binnenvaartkrant 38

De Binnenvaartkrant 38 23 oktober 2012 Falcon D-1000 Sigma 500 Tot 1 januari 2013 krijgt u garantie.* Furuno rivierradar RHRS-2005 Gebofa Maritiem Werkina Werkendam Linssen Electronica Leeuwestein Scheepsinstallaties Navimar Van Tiem Elektro Novio Nautic Dutch Marine Technology Van Stappen & Cada Engel & Meier Kadlec & Brödlin SIECMI / CRM ATEYS GH2E M.A.P. Marine

De Binnenvaartkrant 39 23 oktober 2012 Indrukwekkende hopperzuiger >> Vervolg van pagina 41 Scheepswerf Kooiman en Reimerswaal Dredging nodigden zaterdag 6 oktober voor de open dag honderden gasten uit die oog in oog met vernuft, durf, techniek en vakmanschap gevangen in een fraai casco onder de indruk waren. Hollands glorie in Zwijndrecht. Met de ervaring van een vorige bij Kooiman omgebouwde Reimerswaal kwamen Bert en Jos den Herder bij Rinus Kooiman voor de eventuele bouw van deze nieuwe. Bert die met z’n 13e op een hopperzuiger met zijn vader naar zee ging, en zijn zoon Jos, die zelf nog maar drie dagen oud aan boord van een Reimerswaal al op het zeetje in slaap viel, wisten precies wat ze wilden. Met de paplepel ingegeven! Het was aan Rinus Kooiman en zijn team om Vanuit de stuurhut. tekening, functie, realisatie en klasse samen met de opdrachtgever in te vullen. Voor de Zwijndrechtse scheepsbouwer en het ontwerpbureau een ongekende uitdaging. Geen woorden maar daden Eenmaal op papier hielden de Kooiman-surveyors Maarten Pruisen en Jos Blom de vinger aan de pols bij de bouw van het 4.200 ton wegende casco in Braila Roemenië. Na pakweg 3.800 mijl achter een sleepboot meerde het casco bij Kooiman af, waar het langszij de dijk met zijn imponerend silhouet bij de Zwijndrechtenaren onvoorwaardelijk respect afdwong. Veertien dagen voor de oplevering mogen we het schip bekijken. Na twee uur verbazing zeggen we tegen Jos den Herder die tegenover ons zit: “Je moet toch wel apetrots zijn op zo’n schip.” “Ben ik ook, maar meer nog op mijn vader die dit in veertig jaar heeft opgebouwd. Hij is met de branche vertrouwd, heeft altijd goede kwaliteit geleverd en van onze medewerkers een team gemaakt.” “Mark van Belzen is eveneens kapitein en al zeventien jaar bij ons. We hebben twee crews van 7 man wk/ wk. Er is sterke betrokkenheid en grote ervaring onder onze mensen, wat resulteert in efficiëntie en kwaliteit.” “Mijn vader houdt het overzicht. Mark is verantwoordelijk voor veiligheid en papierwerk. De machinist is al weken aan boord en ik bemoei me met equipment, operationeel en apparatuur. Je moet dingen scheiden. Overigens: wees over ons bescheiden in je artikel. De werfmedewerkers, met name projectleider Arjan van der Zegen de Beer, en alle onderaannemers doen hier fantastisch werk. Buiten dat hij even gaat skiën, is Arjan er altijd. Rinus Kooiman, die de lijnen en functiewensen vertaalde in dit project, heeft een ‘berg’ verstand, daar zijn we goed mee.” Als we vragen naar de eigenschappen die een kapitein op dit schip moet bezitten, wordt het stil. Is het stressbestendig, technisch-vaardig, het voortouw nemen, improviseren of is er zin in hebben het belangrijkst? Jos zegt niets en glimlacht. Jongens van geen woorden maar daden! Aan boord Zoiets heb ik nog nooit gezien, denk je bij de eerste stap aan dek. Later wordt dat vermoeden bevestigd wanneer je in het naar het graafwiel aangepaste laadruim kijkt. Dit systeem ligt niet in de supermarkt. Alles is hier uniek. De boven het ruim rijdende ‘fabriek’ met graafwiel sluit aan op een vaste transportband, die tijdens het lossen de lading op een tweede band gooit naar de wal. Deze 48 meter lange band heeft op het voordek een fundament als een toren. De zuigpijp inclusief enorme sleepkop over stuurboord, waarop de elektromotor-pomp en drie hydraulische bokken die hem overboord zetten, valt niet te missen! Begeleid door allerlei equipment, materiaal en techniek waarvan we slechts begrijpen dat er nogal wat nodig is om droog zand of grind in grote hoeveelheden aan de wal te brengen, dalen we af in de voormachinekamer en treffen de ABC 2650 kW. We tellen aan boord niet minder dan zeven door Koedood geleverde Mitsubishi’s met totaal 5836 kW vermogen waaronder de jetpompmotor en boegschroefenergie. De zuig- en persbuizen evenals uitlaatleidingen op diverse niveaus zijn hier kingsize. De vloer is van degelijk, geverfd en onbuigzaam materiaal. Veiligheid allround geven kleur en de sfeer van ‘hier gebeurt wat’. Vanuit deze ruimte nemen we de loopbrug langs de laadbeun en dubbele zij naar achter. Hydraulische deuren sluiten hier bij calamiteit. Onderin de beun zien we de persbuisinvoeringen. Achtervolgd door de conservering van Keruma lijkt het of we zomaar de locatie van een Bondfilm inlopen. We staan op een dek zo’n 5 meter boven de fundatie. De grootte, MAN-motoren, zware olie-equipment en wat er zoal bij een zeeschip aan te pas komt, maken ons klein. Het vermoeden dat de motoren proefdraaien in deze door generatorruis gevulde ruimte testen we door er eentje aan te raken. Hij draait! Natuurlijk heeft dit schip ledverlichting en power management van El- Tec Elektrotechnologie, de firma die het schip technisch laat functioneren. Chapeau! We gaan naar boven en stoten op duurzaam RVS. De onderkant van de brug en dekken zijn onderhoudsvrij dichtgemaakt. Binnen is luidruchtigheid vakkundig de kop ingedrukt door degelijke isolatie. Kooimans timmerafdeling heeft de pantry en bemanningsverblijven een degelijke luxe stilte gegeven. Gedeelte van de voormachinekamer. Door special Den Herder uitvoering blijven hier de laden bij slecht weer zeker en vast dicht! De RVS trapleuningen hebben hun fundament op de trap zodat de bemanning bij een slingerend schip de handen niet bezeert – zoals meestal – aan leuningsteunen. De stuurhut en zo’n vijf lessenaars zijn à la Kooiman uitgevoerd in fraai teakhout en bevatten naast specialistische apparatuur datgene wat onder een volledig nautisch equipment wordt verstaan. De brug is boord-boord breed met wingbesturing. De inrichting en apparatuur overmeesteren onze kennis, het panorama op schip en omgeving is meer dan royaal. De Binnenvaartkrant wenst voor Reimerswaal Dredging dat de kijk op exploitatie dit eveneens is. Een machtig mooi gebouwd schip. Historie Reimerswaal Dredging is een bedrijf met meer dan 45 jaar ervaring in zand- en grindwinning op zee en rivier. In 1966 kwam de eerste zuiger genaamd Reimerswaal in de vaart. Deze Reimerswaal, met een hoppercapaciteit van 400 m 3 , was alleen bestemd voor de binnenwateren. In 1979 is de eerste Reimerswaal verkocht. De eerste zeegaande Reimerswaal 2 kwam in 1980 in de vaart. Er volgde een nummer 3 die in 1995 als droog-zelflosser werd omgebouwd. Door een grote vraag naar zand kwam in 2001 de 2.600 m 3 grote Orisant in de vaart. De firma verkocht beide schepen in 2008 en lag op koers naar een grote Reimerswaal, welk project in 2009 van start ging. Thermatras wenst zandexploitatiemaatschappij Reimerswaal met de hopperzuiger Reimerswaal veel "gezond" vaarplezier toe. Zwolseweg 35, 2994 LB Barendrecht, Tel. 0180-641950, Fax 0180-641951

De Binnenvaartkrant