Views
2 years ago

2012-22

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen
  • Gaat

De Binnenvaartkrant 2 23

De Binnenvaartkrant 2 23 oktober 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP NIEUWE INTERFLUVIAL CREWING TELESCOPISCHE SPUDPALEN zoekt i.o.v diverse schepen 8x Snelle Levertijd beste prijs van matroos, 2x matroos of nederland !! lichtmatroos, 2x stuurman met Boterman Techniek BV Rijn of Donau patent. Tel. 06-54287373 Tel. 06-18465118, SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN interfluvial@hotmail.com TE KOOP: GEBRUIKTE AUTOKRAAN 10m GEVRAAGD tot 14m Jonge gemotiveerde kapitein Boterman Techniek BV i.b.v. vaarbewijs Tel. 06-54287373 op containerschip R’dam -A ‘pen 7dg op/7dg af. Loon in overleg. VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE TE KOOP: Tel. 0031-626613066 MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR: NAVIGATIE APPARATUUR kleine 360 gr boegschroef Kapiteins, 2 e kapiteins schr 610mm. TE KOOP BEUNSCHIP - Vaargebied: het ARA - Boterman Techniek bv 2050T/1100 m3 met spudpalen, Advies Verkoop Tel. 06-54287373 720 pk. Met vast werk en inruil Kandidaten dienen in het bezit te zijn van: kleiner schip bespreekbaar • Rijn Patent of grootvaarbewijs WIJ REPAREREN EN REVISEREN Tel 06-53596795 • ADN, radardiploma, marifoonbedieningscertificaat Installatie Service alle merken boegschroeven • Beheersing Nederlandse & Duitse taal Boterman Techniek BV JS-AIRKLIMAATSERVICE: • Ervaring in tankvaart BEL ONS VOOR Tel. 06-54287373 Airconditioning, koel- en Wij bieden: vriestechniek. • Goed salaris • Radar SWISS-JRC-FURUNO B.Z.A. AFLOSSER www.js-airco.nl • Goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • AIS systemen Patent tot Basel. 06-23457088 • Goede Zwitserse pensioenopbouw Tel. 06-22789138 • Menage en reisgeld door ons vergoed • Ombouw TravelVision MoDi TE KOOP • Vakgerichte opleidingen door ons vergoed • Rivierpiloot TE KOOP Luxe motor 29 x 4.50 x 1 mtr. Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met keerkoppeling Masson RSD401, bjr. 1930. ex sportvisser. Dhr B. van Dongen T. 0041/61/4879070 • Certificatie Radar/BAW vertR426-1, 850 pk, 1prst € 70.000,- Dealer van: € 7450,-. Tel. 06-20609256 Tel. 06-53211562, GEVRAAGD: Alphatron - Swiss - Sygo - Olorin info@ducobv.nl TE KOOP kraanmachinist/schipper op TravelVision - Orlaco - Radio Holland sleepboot Amsterdammertje kraanschip voor TE KOOP CASCO 10 mtr, DAF 575 Turbo, AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & baggerwerkzaamheden Rondvaartboot, 2 slpplaatsen. BINNENVAART? in het Rotterdamse havengebied, Novio Nautic BV 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. Tel. 06-55848263 Bel: 0031-622515555 alleen dagvaart. Oude Haven 47 Sterk in 6511 XE Nijmegen servicewerk! Zie foto’s : 0180-684984, Tel. : 024-7110020 www.meppelerdiep.nl Ruimen 500Bar+verfspuiten. info@vanvlietenzn.nl E-mail : info@novionautic.nl Tel. 06-15559215 Paans komt naar u toe! GEZOCHT Bel 06-54340087 KICKERS op 1100 tonner jonge schipper MR M.A. VAN ROTTERDAM in bezit van grootvaarbewijs marifoon radar vaargebied NL, BE (DU) loon vrije tijd in ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. overleg. Tel. 06-25086365 Specialist vervoersrecht TK Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? HOLLAND SHIP CLEANING Varende Woonspits G E B R U I K V O O R I E D E R E L Voor reiniging/conservering van www.ms-enroute.nl E T T E R , L E E S T E K E N E N S ruimen,tanks,machinekamers en P A T I E E E N H O K J E . H O U D overig verfwerk. Wij komen met BIEDT ZICH AAN T U S S E N I E D E R W O O R D E serviceboot Schipper met patent op droge E N H O K J E L E E G . Tel. 06-17324458 E-mail: lading schip, liefst op procenten. info@hollandshipcleaning.nl Tel. 0031-649913379 Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 21% BTW) GEVRAAGD B.Z.A. SCHIPPER/AFLOSSER Net Ned. stel voor 600 tonner op met patent tot Mannheim. bijv % basis. Vaart niet op zondag. Tel 06-24573608 Tel. 06-52549946 Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,81 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 21% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,42 * 15,77 * 20,85 * 26,18 * 31,27 * 36,60 * 41,68 *

De Binnenvaartkrant 3 23 oktober 2012 “Blokkades brengen de scheepvaart alleen maar schade toe” >> vervolg van de voorpagina We hebben twee jaar geleden toen we de bond nieuw leven in hebben geblazen, gezegd dat het internationaal moest. Het moest wel op een andere manier. Je hebt niet zo veel aan een nationale organisatie. Kijk, een bakker heeft er geen last van als de bloem in België goedkoper is, maar een schipper merkt het onmiddellijk als in het buitenland goedkoper wordt gevaren.” Verwijten Niet dat hij kritiek heeft op de overige bonden. “Daar gaat het in de binnenvaart al een eeuw fout mee, altijd die verwijten aan elkaar, naar elkaar wijzen. Ik ga ervan uit dat iedereen beslist naar beste vermogen en op basis van de beperkte informatie die hem ter beschikking staat. Als het dan niet loopt zoals hij wil, dan hoeft het nog niet zijn schuld te zijn.” “Zijn wij slimmer dan de mensen bij de Nederlandse organisaties? Ik denk het niet. We zijn er ook bepaald niet op uit om nieuwe leden aan te trekken. Het liefst zouden we zien dat alle bonden zich nu bij ons aansluiten. We willen dat de uitkomst van de bijeenkomst zondag als input dient voor de workshop van de CCR en de EU op 8 november in Brussel, als daar met de sector wordt gesproken over de financiering van de binnenvaart.” Schade Ons Recht wil voorkomen dat de situatie afglijdt naar blokkades. “Ik geloof niet dat je daar iets mee kunt bereiken. Blokkades brengen de scheepvaart alleen maar schade toe.” Maar hij heeft alle begrip voor de wanhoop van de schippers. Wat gebeurde er dit jaar dat juist nu de problemen zo hoog oplopen? “Het is het hoge water, waardoor de vrachtprijzen laag blijven – in tegenstelling tot vorig jaar – en de duidelijke voorspellingen dat het zeker nog tot 2018 zal duren voor de markt weer aantrekt.” “Twee jaar waren wel te overzien geweest. Dan hadden de schippers het wel uitgezongen, maar 2018 is te ver weg. Er zijn meer en meer stukken aan boord. Nu voelen de schippers het; kijk als je alleen maar minder met vakantie kan, dan voel je het niet echt, maar dit raakt het dagelijks leven van de schippers. Ze kunnen niet meer vooruit.” “Als je dergelijke voorspellingen doet, dan gaan mensen ernaar handelen. Overal gebeurt dat. Aankopen worden uitgesteld als de vooruitzichten zo pessimistisch zijn. Als er geen maatregelen worden genomen, dan zal het een Wild West worden.” “Er is niemand die ons helpt. Mensen die niets met scheepvaart hebben – bij de Kamer van Koophandel, in de politiek – die beslissen over de binnenvaart. Ik heb maar één vraag aan de beleidsmakers: wat is het belang van de binnenvaart? Ze roepen allemaal dat de binnenvaart top is, de oplossing voor het toenemende vervoer, maar intussen staan ze toe dat de vrije markt de sector kapot maakt. De schipper zelf blijft in zijn toren zitten, hoog boven de containers in zijn stuurhut.” Bevrachters Hoewel bevrachters niet direct zijn uitgenodigd voor de bijeenkomst van zondag, zullen ze niet worden geweerd. “Ze zijn niet niet welkom, maar we vonden het verstandiger ze niet uit te nodigen.” “De bevrachters erbij betekent ook dat schippers bang zullen zijn hun stem te verheffen. Kleinere bevrachters hebben ook een belang, die gaan met de schippers mee omvallen. Zij zijn de mede-verliezers. Om nog maar niet te spreken van alle toeleveranciers. Toeleveranciers die kampen met betalingsachterstand van schippers zijn als eerste de dupe als de scheepvaart niets meer verdient. Ze zijn niet bang werk kwijt te raken, ze zijn bang dat ze voor het werk dat ze doen niet worden betaald.” Statement Er moet zondag een statement komen van de schippers. Geen verzoek om bodemtarieven. “Bodemtarieven red je niet in Europa. Er moeten wel redelijke tarieven worden betaald. Als er geen geld wordt verdiend dan kun je ook geen mensen meer krijgen om op de schepen te varen. We zien zondag wel wat er op ons af komt.” “Wat we willen, is gezamenlijk ideeën uitwisselen en dat er iets uitkomt dat CCR en EU op 8 november kunnen gebruiken. Als er maar vijftig man komen, dan is alles verloren. Met tien schepen blokkeer je de sluis bij Wijnechem. Gaan schippers blokkeren, dan doe je daar niets tegen. Het is de hoogste tijd voor een signaal.” Stremming sluis Hagestein Rijkswaterstaat voert onderhoud uit aan de sluis in de Lek bij Hagestein. De benedensluisdeuren worden vervangen. De doorvaart is daardoor van maandag 29 oktober 06.00 uur tot en met uiterlijk zaterdag 3 november 20.00 uur volledig gestremd. Schepen kunnen in beide richtingen omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en het Lekkanaal. Als de werkzaamheden eerder klaar zijn, wordt de stremming eerder opgeheven. Rijkswaterstaat voert sinds april onderhoud uit aan de stuw- en sluiscomplexen in de Nederrijn en de Lek bij Driel, Amerongen en Hagestein. Het gaat om het wisselen van sluisdeuren, het vervangen van geleidelichten en het repareren van remming- en geleidewerken. De werkzaamheden moeten komend voorjaar klaar zijn. 100 jaar ABC ABC bestaat honderd jaar. De Belgische motorenfabrikant nodigt voor die gelegenheid zijn klanten en andere relaties uit om het jubileumfeest bij te wonen. ‘100 Jaar Anglo Belgian Corporation’ vindt plaats op zondag 28 oktober in het pand van ABC in Gent. Reactie op artikel ‘BLN stap dichterbij gekomen’ Met verbazing heeft het bestuur van de CBOB het bericht gelezen dat de BLN een stap dichterbij is gekomen. Die verbazing betreft niet de kop van het artikel, wel de inhoud. Er is op de vergadering gepeild en niet gestemd. De uitslag is juist weergegeven. Maar de verbazing betreft vooral de zin “er wordt door de BLN niet langer gestreefd naar federatieve samenwerking, maar naar directe aansluiting bij BLN door alle leden van de BBU”. Dit is onjuist en een verkeerde interpretatie van hetgeen er gezegd is. In het bericht staat ook dat de leden “mandaat hebben gegeven voor verdere onderhandelingen over de BLN structuur”. Dat is wel juist verwoord. In een dergelijk proces moet een ieder zijn woorden wegen op een weegschaal en niet dergelijke gevoelige teksten klakkeloos opschrijven. Dat is onverstandig en ondoordacht. Het CBOB-bestuur Help Vlootschouw.nl actueel houden 1.768 vaartuigen telt www.vlootschouw.nl inmiddels, de uitgebreidste online-informatiebron over nieuwbouwschepen. We doen er alles aan om de gegevens actueel te houden. Daarbij hebben we de hulp van scheepseigenaren nodig. Bij verkoop en/ of naamswijziging ontvangen we graag de correcte nieuwe gegevens. Het gaat om informatie over de oude en de nieuwe naam van het schip, de naam van de nieuwe eigenaar en – indien van toepassing – de nieuwe thuishaven. Mail die gegevens alstublieft naar service@binnenvaartkrant.nl en vermeld ook de datum waarop de wijzigingen zijn ingegaan. Bij voorbaat dank. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE V L O O T S C H O U W meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Klantvriendelijkheid en de ondergang van de wereld “Als de wereld vergaat, ga ik naar Nederland”, zei de Duitse dichter Heinrich Heine. “Daar gebeurt alles 50 jaar later.” Het Nederlandse innovatiebeleid was begin 19e eeuw nog niet zo scherp als in onze hypertijd. Gelukkig STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl hebben de Belgen het woord ‘blokkade’ weer afgestoft, dus wie weet hebben we over een poosje hier in Nederland ook weer wat spannende journalistiek. Dan is de binnenvaart even niet langer schoon, veilig, maatschappelijk (ver)antwoord en zwijgen de papegaaien die kraaien dat de binnenvaart te veel aandacht krijgt. De binnenvaart te veel aandacht? Dat kan helemaal niet. Maar liever geen relletjes, dan raakt het imago zo akelig gebutst. Voordeel is dan wel dat de overheid weer legitiem een leuk bedrag kan overmaken om het imago uit te deuken, ter compensatie voor de vreedzame opheffing van de blokkades. Dat ze daar bij het Voorlichtingsbureau Shortsea Shipping niet op zijn gekomen. Dat gaat eind dit jaar teloor, maar blokkeren van vaarwegen is in de zeevaart nogal een gedoe. In België leg je de scheepvaart plat met twee schepen. Ik zie nog hoe twee tankers de toegang tot het Petroleumdok afsloten, eind jaren ’80. Ze maakten los om schepen door te laten die wel mochten lossen bij Esso. Dat was een mooie, rationele manier van handelen. De productieprocessen konden niet te lang wachten op sommige chemische stoffen, en je onderhandelingspositie heeft nogal te lijden als je je klant in zijn gezicht slaat. Toen ging het nog om nationale bodemtarieven in de Belgische tankvaart. De schippersfrustratie van toen was niet de afschaffing van de bodemtarieven maar dat de bevrachters de relatief hoge tarieven onderhands verrekenden met heel goedkope reisjes op de Rijn. Dat waren nog eens tijden (voor de bevrachters). Op die manier hadden de schippers niks aan die bodemtarieven. Het slot van het liedje toen was dat de bodemtarieven begin jaren ’90 werden afgeschaft. Mooi voorbeeld van ‘we-schaffen-het-probleem-gewoon-af-politiek’, een paar (dus geen 50) jaar later gevolgd door Nederland met het afpellen van het toerbeurtsysteem. Een paar weken terug bezocht ik een feestje dat de spitsencoöperatie ELV gaf voor haar klanten. Een feestje met meer diepgang dan je bij spitsen zou verwachten. Er is in 200 jaar veel veranderd. Een hedendaagse Heinrich Heine kan misschien beter naar België uitwijken.

Binnenvaartkrant