Views
1 year ago

2012-22

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen
  • Gaat

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 23 oktober 2012 SVZ Wien - Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 7295980 WWW.VLOOTSCHOUW.NL ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de Verkoop- installatie en reparatie centrum Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur www.oechies.nl · info@oechies.nl Marifoon antenne M4 Acculader start 520-2 Daalderop boilers Marifoon IC-M411 Compacte waterdichte marifoon Roald Verstraeten, eigenaar Montana Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. NU UIT VOORRAAD LEVERBAAR Brandstof verbruiksysteem met ATIS en DSC Klasse D Kanalen Up/Down en High/Low functie in de handmicrofoon. Wordt geleverd met microfoon, mobiel beugel en voedingskabel €256,-excl. BTW €340,-excl. BTW 380V 80 ltr. mono plus 2500W In standaard uitvoering met één sensor. De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. €67,50 excl. BTW Lineair motor tbv blauwbord Walspanning trafo PRIJS OP AANVRAAG Leverbaar in 32 Kva en 63 Kva €919,-excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W €1255,-excl. BTW Zenit explosievrije Dompelpomp Homecast HS2100 NU €175,-excl. BTW €1950,-excl. BTW Eerste Full HDTV 1080P gecertificeerd satelliet ontvanger voor CanalDigital met PVR opties. Super compact design, zeer laag stroomverbruik (Power Safe) USB, PVR, DIVX ondersteunig. Audio/Video, 3 x RCA. incl. kaartmodule TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl VANAF €165,- excl. BTW Tracvision M5 HDMI Ready Icom IC-M87 Reeferkast Man250g65v-ATEX per stuk €1085,-excl. BTW €2695,- excl. BTW Verlengkabel haspel Tankalarm 24V Eurolight HQ armatuur 230V, 150W. (gasontladingslamp) IP65 Vergelijkbaar met circa 800W halogeen NU €100,-excl. BTW Bespaar brandstof Volvo Penta; de zuinigste motor in zijn klasse De motor achter uw succes ISO 14001 gecertificeerd Brandstofreducerend Minder CO 2 uitstoot Geluiden trillingsreductie Gesubsidieerd Accessoires voor brandstofverbruik controle I www.volvopentacenter.eu | T +31 (0)10 415 22 11 | E info@volvopentacenter.eu Waterdichte maritieme portofoon. ATIS en ATEX goedgekeurd. incl. batterij, lader, antenne, riemclip en polsband. €649,- excl. BTW Telecrane Radiografische besturing + per stuk Plug and Play Reeferkast Standaard met vier aansluitingen één x in / vier x uit Met zelf instelbare schakeltijden Uit voorraad leverbaar PRIJS OP AANVRAAG Telecrane Radiografische besturing Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf 40m3 bij 3 bar, 2”aansluiting excl. BTW Let op onze aanbiedingen in de winkel! Icom IC-M33 Alle internationale kanalen Atis zelf in te voeren lederen tas en microfoon optie €185,- excl. BTW met stopcontact, stekker, noodstop en 40 meter kabel. NU €250,-excl. BTW €1895,- Actie van de maand!! Navigatie lamp 28V/25W Desmi N SA50-200 Centrifugaal pomp NU €3,15 excl. BTW / per stuk Prijs geldt bij afname van 5 stuks Open waaier, verwisselbare slijtplaat. Standaard RVS stalen schacht met niet lekkende mechanische schacht seal. Geschikt als: Ballast pomp, bilge pomp, algemene dienstpomp, nood brandpomp en koelwaterpomp. Antenne rotor compleet NU €110,- excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW

De Binnenvaartkrant 29 23 oktober 2012 Zeezeiler Henk de Velde gooit het over andere boeg DOOR HANS HEILIGERS En wel over de mooi gevormde boeg van een karaktervolle De Vries Lentsch Kotter, een goed uitgeruste zeewaardige rondspant van 13,85 x 4,35 x 1,85 meter. Los van elkaar hadden Henk en zijn zoon Stefan dit schip in hun persoonlijke top drie gezet als vervanger van de Juniper waarmee Henk zijn zesde wereldreis volbracht. Nog meer toeval: maar liefst drie schepen van Henks eigen keuze werden aangeboden bij Jachtmakelaardij de Maas van Ricardo Bosma in Alem, die daarmee een sleutelrol speelt in Henks switch. In zijn kantoor op de jachthaven van zijn ouders spreken we met Bosma, een jonge enthousiaste ‘HISWA Qualified Yachtboker & Shipbroker’, die voor de contacten met zijn internationale klantenkring tevens als gecertificeerd taxateur is ingeschreven bij het European Maritime Certification Institute. Het werd voor De Velde geen moeilijke keus. Hij werd verliefd op de kotter en daarmee waren Henk en het schip meteen verkocht. Als we in de ruime gezellige woning van Henks schip plaatsnemen bekennen we hem direct dat we genoten hebben van zijn boeken over zijn zes wereldreizen. En dat we bewondering hebben voor zijn karakter om te blijven vechten en afzien als de elementen terugkerend met kwade bedoelingen bij zijn schip aanklopten. Henk is niet bang uitgevallen en op de grote stromende rivieren waren zijn voorouders dat vroeger ook al niet. Spitsbergen Henk besloot al twee jaar terug in Japan om zijn trimaran te gaan verkopen. Hij heeft het schip verkocht aan een Zweed waarvan hij nu al weet dat die er dezelfde avonturen mee gaat beleven en hem het schip van harte gunt. Wonen aan de wal is niets voor Henk. Op zoek naar spannende verhalen van de bemanning liep hij als kind de dekken van hun coasters in Kampen al plat. Zodra Henk zijn opleiding had voltooid ging hij op de koopvaardij. Henk houdt van schepen en meert bij voorkeur af in werkhavens en vissershavens. En als je van schepen houdt hoeft dat niet per definitie Sleutelrol Jachtmakelaardij de Maas in te houden dat het uitsluitend zeilschepen mogen zijn. In combinatie met toenemende onrust die De Velde krijgt als hij tussen stenen muren op de wal moet verblijven is dit schip het ideale alternatief. Verschil is er nauwelijks: toilet met douche en bad, verwarming en een ruime woning met voldoende slaapplaatsen voor gasten en wisselend uitzicht door de mobiliteit. Het schip is gecertificeerd en volledig uitgerust voor lange zeereizen die hij wil gaan maken. Als er zo min mogelijk ijs is gaat Henk komende zomer naar Spitsbergen. Gezelschap van dolfijnen zoals tijdens vroegere zeilreizen hoeft Luchtemissie meten aan de pijp Luchtemissies zijn momenteel een belangrijk thema, vanwege de gevolgen voor de lokale luchtkwaliteit. Hoewel de binnenvaart nog altijd één van de schoonste modaliteiten is, vindt de verschoning van de vloot – vooral met betrekking tot luchtemissies – langzamer plaats dan bij andere modaliteiten. Om die reden is reductie van luchtemissies een must geworden voor de binnenvaart. van Het Havenbedrijf Rotterdam heeft zich bijvoorbeeld gecommitteerd aan een reductie van luchtemissies in het havengebied. Dit is onder andere gebeurd door de gedifferentieerde havengelden. Hierbij hoeft een ondernemer met zijn schip minder havengeld betalen als hij of zij kan aantonen dat het schip op het gebied van NOx en PM aan be- i Wat paalde emissienormen kan voldoen. Meten aan de pijp Om gericht te innoveren en zodoende luchtemissies van schepen te reduceren, is het van groot belang om inzicht te krijgen in de stand van zaken van de binnenvaartvloot. Hoe schoon zijn de verschillende soorten binnenschepen? Het EICB voert om die reden momenteel onderzoek uit naar de stand van zaken van de binnenvaartvloot op het gebied van luchtemissies. Onderdeel hiervan is het laten uitvoeren van luchtemissiemetingen aan boord van schepen bij een representatieve doorsnede van de vloot. Deze metingen zullen in samenhang met andere onderzoeken en initiatieven een beeld moeten verschaffen van hoe schoon de vloot is. Columbus doet het EICB? Henk de Velde en Ricardo Bosma van Jachtmakelaardij de Maas beklinken de koop van het motorjacht. (foto Hans Heiligers) Gezocht Bent u benieuwd naar de luchtemissies (NOx, PM) van uw schip of vloot? Hoewel we al redelijk veel aanmeldingen hebben, zijn we voor deze metingen nog op zoek naar ondernemers om op hun schip te kunnen meten. Voornamelijk schepen met ‘relatief nieuwe’ motoren (1990-2010), waarbij de metingen de ondernemer inzicht kunnen geven in de uitstoot van zijn schip en daarmee hoe schoon zijn schip is. Dus wilt u weten hoe schoon uw schip is, neem dan contact met ons op. Bent u geïnteresseerd in (of wilt u meer informatie over) emissiemetingen aan de pijp, neem dan contact op met het secretariaat van het EICB: (010) 798 98 30 of secretariaat@eicb.nl. CCR2-norm In de rubriek ‘EI van Columbus’ in de vorige Binnenvaartkrant stond een onvolledigheid die aanleiding kan zijn voor misverstanden. De zin ‘Vanaf 1 januari 2013 moeten alle schepen aan de CCR2-norm voldoen’ moet zijn: ‘Vanaf 2012 moeten alle nieuwbouw- en hergemotoriseerde schepen aan de CCR2-norm voldoen.’ Ter informatie hieronder een uitleg. Dienstinstructie vervangingsmotoren vervalt eind 2011. Bij de vaststelling van de emissieeisen voor de motoren van binnenvaartschepen is een bijzondere overgangsmaatregel vastgesteld voor vervangingsmotoren. Dit betekent dat wanneer een motor vervangen wordt de vervangingsmotor niet aan de laatste emissie-eisen behoeft te voldoen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Deze staan in Dienstinstructie 19 voor de Commissie van Deskundigen, ingevolge artikel 1.07 ROSR hij niet te missen, bijna zeker gaat hij die daar ook zien, evenals bruinvissen en potvissen. Ook met een motorjacht kun je avonturen. De terugreis gaat binnendoor via Noorse fjorden. De naam die op de boeg zal staan luidt ‘Solitario’. Henk vertelt: “Ik heb tijdens mijn wereldreizen de vuurtoren Capehorn vier maal gezien en via de marifoon vragen ze je bestemming en passagiersaantal. Toen ze hoorden dat ik alleen was zeiden ze: ‘Buen viaje solitario’.” (Goede reis, solozeiler/eenzame.) Henk de Velde is heerlijk ontspannen, een super gezellige en karaktervolle vent. Hij heeft geen zorgen voor budgetten of verplichtingen door sponsoring. Iedereen die hem kent gunt hem die welverdiende vrijheid. En Henk? Die denkt naast de bestaande thuiskomertjes toch nog even na over het voordek. In gedachte ziet hij daar al een ongestaagd carbonmastje met twee zeiltjes. “En een klein vliegend matrasje dat op zo’n tien meter boven het schip extra power en brandstofbesparing levert”, grijnst hij. Zeg nooit nooit en denk nooit nooit bij Henk de Velde. Enne...’buen viaje, solomoteraar’. 1995. Daarin is vastgesteld dat onder een vervangingsmotor wordt verstaan een gebruikte, gereviseerde motor, die voor wat betreft vermogen, toerental en installatievoorwaarden vergelijkbaar is met de motor die deze vervangt. Verder is er sprake van een vervangingsmotor, indien: 1. aangetoond kan worden, dat de motor vóór 1 januari 2002 is gebouwd; 2. aangetoond kan worden, dat de motor in gebruik is geweest en is gereviseerd; 3. de motor van hetzelfde bouwtype is als de oorspronkelijke motor (cilinders op rij, cilinders in V); 4. de motor hetzelfde aantal cilinders heeft als de oorspronkelijke motor; 5. het nominale vermogen van de motor ten hoogste 10 procent van dat van de oorspronkelijke motor afwijkt; 6. het toerental van de motor ten hoogste 10 procent van dat van de oorspronkelijke motor afwijkt.

De Binnenvaartkrant