Views
2 years ago

2012-22

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen
  • Gaat

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 23 oktober 2012 ALPHATRON MARINE BELOOD DOOR HANS HEILIGERS Onze Koningin Beatrix doopte in Rotterdam het nieuwe psv (pilot station vessel) Polaris. Wij waren er bij toen ze na afloop van de plechtigheid aan boord ging zodat we konden zien hoe enthousiast ze was toen zij zich door de bemanning uitgebreid liet informeren over de details van het schip. Hoewel wij dat niet bij haar hebben nagevraagd denken wij dat ze erg onder de indruk was van alles wat ze zag. Zelf vonden we dat wel: het schip is een absolute aanwinst voor het loodswezen en wij sluiten ons dan ook volledig aan bij de woorden van Directeur René Eichelsheim van het Nederlands Loodswezen B.V. die het door Barkmeijer Shipyards gebouwde schip een prestatie van topklasse noemde. in de tijd te geven. En met succes! Het beste bewijs daarvoor is een bezoek aan Maassluis om daar tegen een historische achtergrond zelf te zien dat er de mooiste gerestaureerde schepen liggen afgemeerd. In willekeurige volgorde noemen we wat namen. De zeesleper Elbe is zowel een beauty als een stoere zeesleper met een karakteristiek lijnenspel uit die tijd. Het schip is zo gerestaureerd dat het inmiddels weer over de benodigde certificaten lands Glorie) en de v.m. havensleepboot Maassluis. Ook dat schip heeft geen enkele reden tot klagen over de staat van onderhoud, het is in bezit van Vroombout. Solex Blijft over het v.m. loodsschip Rigel met een lengte van 49.00 x 8.00 meter. Luuk Vroombout kent het als zijn broekzak. Tijdens zijn avondstudie werkte hij met zijn 19 jaar overdag als junior monteur bij Sperry en hij ziet zichzelf nog ‘als broekie’ met een set gereedschap aan boord gaan om de radar te repareren. Hij had daar graag nog verder het pad van de buitendienst willen betreden maar daar vond zijn werkgever hem te jong voor. Ze vonden hem niet te jong om hem in de nachtelijke uren op de solex van zijn grootvader van Maassluis naar Vlaardingen te laten rijden om daar kompassen te stellen. De kompassen waren eerder door collega’s van boord gehaald en nadat ze een uur of zes waren ‘ingeslingerd’ mocht Vroom- ik wel geschikt’ zegt hij. Dat twee sporen beleid van zijn werkgever beviel hem niet waarna hij als technicus, later verkoper in dienst trad bij INA, Internationale Navigatie Apparaten. Hij kreeg daar alle ruimte om zich verder te ontplooien in de buitendienst en in de jaren dat hij daar werkte vloog hij naar alle bestemmingen en deed veel ervaring op in het servicen van radar, autopilots, kompassen etc. Als voorloper naar een eigen onderne- Iemand waarvan we zeker weten dat hij tenminste één diepe zucht liet toen hij het eindresultaat van de bouw van psv Polaris te hebben gezien van boord ging is Luuk Vroombout van Alphatron Marine. Dat was niet alleen omdat hij ‘zijn’ indrukwekkende Alphabridge achter zich moest laten waaraan hij en zijn medewerkers maandenlang hun volledige inzet hebben gegeven. Enkele dagen later zitten we in de kamer van Luuk Vroombout in het representatieve kantoor van Alphatron om dit verhaal te gaan optekenen. Een antiek schilderij van de haven van Maassluis langs de wand van de kamer wordt plotsklaps een onbedoeld opstapje naar het antwoord op de vraag hoe dat emotioneel momentje bij Vroombout ontstond bij het verlaten van vps Polaris. Het schilderij laat de haven van Maassluis herleven in de tijd dat Luuk Vroombout daar 59 jaar terug werd geboren. Hij wijst het ouderlijk huis er op aan en vertelt ons over de schepen die in de haven afmeerden op hun vaste ligplaats of om te lossen, provianderen en soms voor een reparatie. Coasters, kleinere sleepboten zoals de Maassluis, stoere zeeslepers en.... het loodsschip Rigel. Later meer over dat schip. Vroombout vond het meer dan jammer dat in de loop van de tijd de schepen uit de sleepboothaven verdwenen en dat daarmee de betekenis van Maassluis als haven steeds minder werd. In zijn vrije tijd heeft hij het initiatief genomen om zich met gelijkgestemde vrijwilligers te gaan inzetten om de klok rond de havens van Maassluis een flinke zet terug Foto: Hans Heiligers beschikt zodat het opnieuw zee kan kiezen, zelfs met passagiers. Andere bekende slepers die er liggen zijn de Hudson en de Furie (Hol- bout ze stellen. ‘Voor dat binnendienst werk was ming studeerde Luuk nog bedrijfseconomie aan de HES in Rotterdam. En daar... daar ontmoette hij in 1988 Dick Slingerland, thans presi- Foto: Hans Heiligers

De Binnenvaartkrant 21 23 oktober 2012 DST LOODSSTATION POLARIS dent directeur van Alphatron Holding. Veel kennis en ervaring liepen parallel en al vrij snel daarna werd Vroombout compagnon van Slingerland. Collega Michel Gonlag interviewde Vroombout kort na zijn carrièreswitch en noteerde uit de mond van Vroombout dat ‘Alphatron geen clubje is dat zo maar eens iets probeert’. En daar is geen speld tussen te krijgen. Het personeelsbestand van Alphatron Marine van 15 medewerkers in 1991 groeide tot 165 in dit jaar. ‘De bedrijfsresultaten zijn onverminderd positief en we groeien nog steeds onder volledige zelfstandigheid ’ voegt Vroombout daar aan toe. Hij vond het geweldig om Alphatron Marine te kunnen beginnen plannen voor innovaties van alles wat hij tijdens zijn reizen over de wereld rangschikte onder ‘oubollig’. Hij bedoelt daarmee de eindeloze verzameling van kastjes en setjes van verschillende merken die zonder enige logica ergens op de brug naar willekeur een plaatsje langs de wand of op de console kregen. ‘Thuis zou geen zinnig mens zo iets in zijn hoofd halen als er een nieuwe keuken wordt gebouwd, waarom dan wel op de brug’ zegt Vroombout. Nadat hij zijn plannen had afgestemd met een aantal particuliere binnenvaartondernemers begon hij de verkoop van de Alphaline, een stevig concept voor de binnenvaart. Vanuit het succes daarvan werden aangepaste innovaties geïntroduceerd voor de zeevaart. Als eerste introduceerde Alphatron Marine in 1991 daarbij ook ‘de nieuwe radio officier’, een nog niet eerder vervaardigde ‘GMDSS’ console, (Global Maritime Distress and Safety System, een wereldwijd nood- en veiligheidssysteem. Het succes motiveerde Vroombout tussen 2003 en 2005 voor een tweede generatie vernieuwingen: de Alphabridge. Vroombout bleef zijn niet aflatende drang volgen en perfectioneren om van een verzameling bij elkaar geraapte kastjes een uniform geheel te maken. Thuis en tijdens vakanties bleef hij afwisselend achter de laptop of met een tekenblok op schoot onafgebroken reeksen schetsen maken van één bridge waarin je overzichtelijk gelijk ogende paneeltjes herbergt. Herkenbaar, bedrijfszeker en rustgevend door de eenduidigheid in vormgeving. Samen met industrieel ontwerper Marcel Vroom werkt Vroombout de schetsen uit tot fysieke producten die in Nederland worden gemaakt. De Jamaica Coast Guard kotter Cornwal kreeg in 2005 de primeur van deze Alphatronbridge waarna een veelvoud van honderden schepen eveneens voor dit stevige concept zouden kiezen. ‘Je hebt geen verzameling gereedschap nodig om even een paneeltje er uit te klikken en je hoeft ook niet eerst drie andere consoles van zijn plaats te halen’ zegt Vroombout op de juiste promotievolle toon. Niet alleen in de diepte maar ook in de breedte wordt de Alphatronbridge verkocht. Er worden aangepaste versies geleverd waarbij stoel en bediening geïntegreerd zijn. Denk aan werkschepen, kraanschepen, de offshore en sleepboten. We worden uitgenodigd voor een rondje door het gebouw waarbij we eveneens worden rondgeleid over de verdieping waar een ruime verzameling simulatie Alphatronbridges staan opgesteld die in het leveringsprogramma voorkomen. We krijgen op zachte toon uitleg omdat een groep werknemers van een multinational enkele dagen training krijgt over de werking van ‘hun’ bridge. Als we zelf mogen plaatsnemen in zo’n stuurstoel ervaren we dat er grondig is nagedacht over de wijze waarop je alles binnen handbereik hebt. Vroombout laat zien dat je met de op de stoel geintegreerde bediening en schermen kunt opdragen welke taak ze moeten uitvoeren en welke displays ze moeten tonen. Als grap drukt Luuk op een knop en kijken we met stoel en alles wat daar aan vast zit binnen de kortste keren in de tegenovergesteld richting. Handig voor als je even iets op je achterdek moet bedienen. Even later staat Vroombout voor zijn allernieuwste trots om ons daarover alles te vertellen: een tugboat console. Alle ervaring van internationale sleepbootbemanning waarmee hij heeft gesproken is er in verwerkt. Weten wat er speelt in de markt is belangrijk. Vandaar dat Vroombout overal binnenstapt om ervaringen op te tekenen in om in te spelen op nieuwbouwplannen. Meteen maakt hij wat schetsen en werkt die later verder uit. De opdracht van het loodswezen die hij na een uitgebreide selectieprocedure kreeg ziet hij voor Alphatron Marine als een geslaagde proef van bekwaamheid. ‘Ga maar na’ zegt Luuk, ‘de ruim 480 loodsen van de dienst werken per jaar op honderden bruggen en weten precies wat de mogelijkheden zijn’. Als je daar nog bij optelt dat zo’n nieuwe Polaris is gebouwd voor een gebruiksperiode van 30 jaar dan weet je dat bij de keuze voor Alphatron Marine de lat bijzonder hoog heeft gelegen. Voor de vuist weg vertelt Vroombout wat er zoal aan boord van de Polaris is geïnstalleerd aan elektronica en systemen voor de brug: gyrokompassen, besturing, radar, ECDIS, conning, de complete interne communicatie die tweevoudig volledig redundant zijn uitgevoerd. Verder werd het complete entertainment systeem geleverd alsmede de V-sat verbinding waarop het Alphatron IT netwerk van het schip draait en het tot een varend virtueel kantoor maakt. Vanuit hun verblijven aan boord kan de bemanning en de loodsen via snel internet en telefoon de contacten met de buitenwereld en het thuisfront onderhouden. Tja... en als je dan het eindresultaat op de Polaris hebt gezien en nadat je ruime complimenten voor alle collega’s in ontvangst hebt genomen van boord stapt, dan denk je vanzelfsprekend terug aan de eerste maal dat je als 19 jarig jochie met wat schroevendraaiers en tangetjes in Maassluis aan boord ging voor een eerste opdracht op een loodsschip: de Rigel. Terwijl hij zijn schouders ophaalt zegt hij ‘en dan heb je voor je er erg in hebt die zucht en een brok te pakken’ Wij snappen dat goed en hebben het meteen over de kroon op zijn werk. Zelf houdt hij het er op dat Alphatron Marine met haar levering de Polaris heeft beloodst. Vroombout spreekt al weer over nieuwe bouwplannen en is daarvoor al weer druk aan het schetsen. Door met je klanten bezig te zijn weet je wat er leeft en kun je innovatief zijn en de juiste producten leveren. Met die insteek zijn er nog steeds volop kansen en dat enthousiasme draagt hij iedere dag over aan zijn medewerkers. Schetsontwerp Alphabridge voor grotere schepen en waarbij de voorgenomen en inmiddels gerealiseerde eenduidigheid al tot uiting kwam. Schetsontwerp voor een bovenplaat te monteren op een reeds bestaand of te bouwen console voor kleine schepen.

Binnenvaartkrant