Views
2 years ago

2012-22

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen
  • Gaat

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 16 23 oktober 2012 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. ADN-Aufbaukurs CHEMIE 10.-13.11.2012 ADN-Aufbaukurs GAS 24.-27.11.2012 ATLAS Schiffahrt & Verlag GmbH Vinckeweg 19 D-47119 Duisburg Tel. +49-203/873054 atlas-schiffahrt@t-online.de Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem POWER TRAIN SOLUTIONS YOUR PARTNER FOR THE FUTURE REINTJES Benelux BVBA Luithagen haven 2 Unit F B2030 Antwerpen Phone: +32 3541 9233 Fax: +32 3541 0212 www.reintjes.be www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. IVW erkend Inspectie Verkeer Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl

De Binnenvaartkrant 17 23 oktober 2012 Breko & PSI Group: maritieme bijenkorf DOOR JOHAN DE WITTE Voor bestaande of nieuwe binnen- zee- gas- drogelading- tankchemie- supply-, bagger- en passagiersschepen heeft Breko alles in huis! Onder bepaalde voorwaarden ‘knipt en scheert’ Breko kegelschepen. Als officieel dealer voor Anglo Belgian Corporation en reparateur van alle verdere voorkomende merken hanteert Breko een 24/7 gerenommeerde aanpak van Rotterdam tot aan de Zwarte Zee, met gegarandeerd originele onderdelen! Door IVR aangesteld keurt Breko elk type stuurwerk. Breko is een maritieme bijenkorf zonder ‘App’, in Papendrecht houden ze het persoonlijk! Via de open-deur- en wilt u vast iets drinken-cultuur belanden we in het bureau aan de waterkant. De sfeer van zaken en werkbespreking hangt boven tafel die zichtbaar slijtsporen vertoont van het geschuif met ontwerpen, notuleren en het tekenen van opdrachten, want hier is reeds het een en ander de revue gepasseerd. De Breko & PSI Group zette als een service en marktconform gedreven club de laatste decennia alle zeilen bij. Specialisme zat er altijd al tussen, zoals onder andere de Jowi serie en een scala van chemie- en gasschepen alsmede zo’n twintig zeegaande schepen. Het hightech en veilig chemicaliën-imago van deze gecompliceerde schepen imponeerde reeds in de Ketelhaven. DOOR JAN HOEK Machinefabriek J. Bayens B.V. in Raamsdonksveer is door de rechtbank Breda failliet verklaard. De vier werknemers zijn ontslagen. Volgens curator mr. J. van Oijen ging het in 2010 nog prima; Bayens bouwde dat jaar diverse binnenvaartschepen af voor het eveneens in Raamsdonksveer gevestigde bedrijf Combi International. Maar na de economische crisis in 2011 raakte de orderportefeuille leeg en ging het helemaal mis. De curator zegt dat er geen doorstart komt. Het faillissement van Bayens betekent het eind van een familiebedrijf dat al begon in februari 1823. Toen startte Johannes Bayens in Raamsdonksveer met een smederij. In 1865 kocht zijn zoon Johannes van zoutzieder Van Seters een pand aan de haven in Raamsdonksveer. Aanvankelijk werden daar voornamelijk rieken, putemmers en baggerscheppen gemaakt. De werkzaamheden breidden zich uit toen hem in 1898 een hinderwet vergunning werd verleend voor het plaatsen van een petroleummotor van 3 pk als krachtbron voor een draaibank en een boormachine. In 1911 werd die motor vervangen door een elektromotor van 5 pk. (foto’s Johan de Witte) Gisteren is evenwel geschiedenis. Vandaag wordt er getwitterd dat de forensentaks in het water is gevallen en laat de iPhone weten dat Jan Korevaar of Ron Neleman van Breko eraan komen. Machinefabriek Bayens (Raamsdonksveer) failliet De binnenvaart kwam in 1926 pas goed in beeld toen de drie zonen van Johannes Bayens, Harry, Jan en Koos, het ouderlijke huis en de smederij met erf kochten en er een machinefabriek begonnen met als specialisatie het vervaardigen van handgesmede scheepslieren. Het lassen van anker-, zwaard- en mastlieren deden de broers vanaf 1935. Veel van de lieren gingen naar de scheepswerven van Ruytenberg in Waspik en Raamsdonksveer. Zijschroeven Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gestart met het installeren van zijschroeven, die ook wel ‘lamme armen’ werden genoemd. Deze werden vooral geplaatst op zeilklippers en gebruikt als er te weinig wind was om te zeilen. Op het voordek werd een lier geplaatst en onderdeks stond een kleine 15 à 18 pk motor die de zijschroef aandreef. Rond 1950 werden de schepen steeds groter en kwamen de motoren achter op het dek te staan. De gebroeders Bayens hielden zich toen voornamelijk bezig met het repareren van schroefassen. Een werk waarbij men afhankelijk was van het getij in de Veerse haven; hierdoor had men niet meer dan vier uur beschikbaar voor het plaatsen van een schroef. Emissiearm “Winstgevend existeren staat onder druk in deze tijd”, volgens de heren. “Niettemin zetten we als Breko in op de vraag uit de branche en hopen dat ons nieuwe kabinet en banken binnen afzienbare tijd onze economie weer op gang krijgen! Intussen handhaven we ons als groep met innovatie en duurzaamheid. Werk hebben we, kosten houden we binnenboord!” “Wij zijn ervan overtuigd dat we kwaliteit leveren voor een fatsoenlijke prijs. Met de inbouw en realisatie van vier kleine smeerolietankers voor Greenshipping CV liggen we energiezuinig en emissiearm op koers. De meerprijs van een V-POD en dieselelektrisch staat tot redelijke verhouding met het equipment dat vervalt, zoals de conventionele aslijn en roerinstallatie. Naast het milieuaspect vormt brandstofbesparing, functioneel energiegebruik en geweldige manoeuvreerbaarheid de winst. Als Breko hebben we vertrouwen in de eenvoud van het systeem. Daarnaast zijn we zichtbaar in afwerking evenals PSI dat is voor het leidingsysteem.” PSI Piping is onafhankelijk, werkt voor de internationale branche en is hofleverancier van Breko. Op het gebied van ontwerpen, pre-fabriceren, installeren en onderhouden van technische installaties is PSI Piping een partner in de maritieme Vanaf medio jaren ‘50 werden door het bedrijf, dat onder leiding stond van Jac. Bayens en later zijn zoon Harrie, veel sleep- en stoomschepen voorzien van motoren. Met de demping van de haven, begin jaren ‘70 was dat werk verleden tijd en verhuisde de machinefabriek naar een locatie aan rivier de Donge, waar tal van binnenvaartschepen werden afgebouwd. (foto Jan Hoek) sector die samen met haar clientèle voor een project op maat kiest. Gemotiveerde, geïnspireerde medewerkers leveren de toegevoegde waarde hiervoor. “Samen met PSI hebben we een balans gevonden tussen reparatie en nieuwbouw. Nee verkopen we niet. Met onze mensen en de faciliteit waarover we beschikken zijn we gericht op vernieuwing en kunnen we op maritiem gebied alles aan. Als team zetten we onze schouders eronder”, aldus de beide Breko & PSI Group ‘ambassadeurs’. Rondje Een rondje door Breko benadrukt dat naast het onderhouden en herstellen van schroef- en boegschroefinstallaties, verbouwing en hermotorisering aanmerkelijke rollen spelen. Het lassen aan een aantal roerframes in de loods maakt ons getuige bij de productie van het Breko stuurwerk. In de motorwerkplaats blijkt dat er een paar motoren aan wat therapie toe waren en in het magazijn fonkelt ABC-groen in onderdelen op de plank. Breko is een alleskunner. Toch nog even de loopbrug af naar de 18 meter brede dokken met put voor kopschroefreparatie, nieuwbouwcasco in dok 1. Het andere dok wordt bezet door een tanker die haar kilometers reeds gemaakt heeft voor schroefreparatie. Breko een bijenkorf aan activiteit. Meer informatie: www.breko.com www.psipiping.com Ambachtelijk erfgoed Ondanks de overlast en de onfris ruikende haven missen nog steeds veel Verenaren de bedrijvigheid in de haven. Er is zelfs een werkgroep opgericht die het water in het centrum van Raamsdonksveer wil terugbrengen. Voor machinefabriek Bayens heeft dat geen zin meer. Het faillissement maakte een eind aan een bijzonder stuk ambachtelijk erfgoed. Ooit werden in Raamsdonksveer schepen (af)gebouwd door werven als Van Suilekom, Theissing en Oostlander, P. en A. Ruytenberg, Jacob van der Does (Joapekop), Gebr. Tak, scheepswerf De Donge en tot voor kort door machinefabriek Bayens. Machinefabriek Asto, het bedrijf van Sjef Peters, houdt als enige de Veerse eer op afbouwgebied van binnenvaartschepen hoog. Aanvankelijk hield Asto zich voornamelijk bezig met onderhoud en reparatie van binnenvaartschepen met als specialisatie poedertankers. Dat is niet zo verwonderlijk, want Sjef Peters startte medio jaren ‘80 met Peters Cement Overslag (PCO), een bedrijf dat van een eerste contract van 25.000 ton is uitgegroeid tot het grootste overslagbedrijf met een capaciteit van circa 1 miljoen ton. In 2003 werd gestart met de afbouw van alle type binnenvaartschepen en Asto heeft een uitstekende naam opgebouwd als afbouwer van drogelading- en beunschepen en chemicaliën- en poedertankers.

Binnenvaartkrant