Views
2 years ago

2012-22

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen
  • Gaat

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 23 oktober 2012 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be WWW.BINNENVAARTKRANT.NL HOOGWAARDIGE RADARMASTEN VOOR IEDER SCHIP, VOOR IEDER SIGNAAL KLAPMASTEN SIERMASTEN TELESCOOPRADAR- MASTEN MAATWERK VOOR PASSAGIERS -EN CRUISESCHEPEN BOORDLICHT- VLEUGELS HEKLICHTBEUGELS BLOMMAERT HEEFT VESTIGINGEN IN WIJNEGEM (B) EN WERKENDAM (NL) STOKERIJSTRAAT 35, B-2110 WIJNEGEM T 00 32 33532689 F 00 32 3353 35 90 WWW. BLOMMAERTALU. BE INFO@BLOMMAERTALU.BE OOK MOGELIJKHEDEN IN: • CYPRUS • DUITSLAND • LIECHTENSTEIN • ZWITSERLAND VOOR MEER INFORMATIE: ad.vanlaak@christaintershipping.lu henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352-691137548

De Binnenvaartkrant 13 23 oktober 2012 BCi: al tien jaar klantgericht maatwerk DOOR JAN HOEK Op 1 oktober 2002 startte Business Capital Insurance BV (BCi) uit Moerdijk met zijn bedrijfsactiviteiten. Dit betekent dat het bedrijf van directeur-eigenaar Frank van der Laan deze maand al tien jaar actief is als makelaar in assurantiën en als adviseur op het gebied van alle schade- en levensverzekeringen. Dankzij de service en de klantgerichte manier van werken van Van der Laan en zijn jonge team heeft BCi een mooie portefeuille opgebouwd in het MKB-segment. Veel klanten van BCi zijn werkzaam en actief binnen de transport-, logistieke- en maritieme sector. Met een grote groep goede relaties vierde het bedrijf op 5 oktober het 10-jarig jubileum bij Festino in Zwijndrecht. Voor het goede doel, namelijk de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting, die zich inzet voor een langer en beter leven voor mensen met taaislijmziekte, werd in totaal 4.250 euro opgehaald. Van der Laan bedankt alle relaties voor hun bijdrage. “We merken reeds geruime tijd dat de behoefte aan advies, in een tijd waarin het economische tij ongunstig is, steeds meer toeneemt. Aanleiding hiervoor is mede de toenemende complexiteit van risico’s, aansprakelijkheid en (verzekerbare) belangen. Dat past uitstekend binnen onze manier van werken. Ook al doe je geen zaken, je zorgt te allen tijde voor een positieve PR en natuurlijk hopen we dat onze inzet op termijn wordt beloond. We constateren dat de kwaliteit van de dekking en de te leveren service voor de klant steeds belangrijker wordt. Kwaliteit is dus de basis en die kopen wij voor onze klanten zo goed mogelijk in”, stelt Frank van der Laan. Omgekeerde bewijslast Zes jaar geleden legde hij de focus meer op de binnenvaart, die Van der Laan een professionele maar tevens kleine, sociale wereld noemt. Hij vervolgt zijn verhaal: “Voorheen werden polissen afgesloten, die vervolgens in een la verdwenen. De premie werd jaarlijks automatisch betaald en daarmee was de kous af. Dat is niet meer van deze tijd, zeker niet als je ziet dat de binnenvaartwereld de afgelopen jaren erg is veranderd. De marktomstandigheden zijn anders, er wordt meer gevaren met ‘vreemd personeel’ en de branche wordt steeds zakelijker en Frank van der Laan (links) verraste de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting met een cheque van 2.500 euro. Uiteindelijk bracht de inzameling 4.250 euro op. professioneler. Verzekeringen dienen daarbij meer gezien te worden als onderdeel van een bedrijf.” “We staan voor kwaliteit en bieden onze klanten een cascopolis aan die op de assurantiebeurs is ondergebracht. Dit betreft polissen met een zeer uitgebreide dekking. Hierbij is bijvoorbeeld in geval van schade sprake van ‘omgekeerde bewijslast’. Dat is ook een van de redenen dat BCi geen onderlinge producten aanbiedt.” “Wij zitten graag aan tafel met serieuze bedrijven die goed georganiseerd en gestructureerd zijn. Wij tonen die bedrijven in een persoonlijk gesprek graag de toegevoegde waarde van BCi.“ Beschermen De naam Business Capital Insurance vertelt precies wat Frank van der Laan en zijn team doen: het ondernemingsvermogen van bedrijven beschermen door middel van verzekeringen. Van aansprakelijkheids-, afbouw- en cascoverzekeringen, waaronder zelfs cascotransporten en/of sleepreizen, tot en met brand- en personele verzekeringen (onder andere zorg en inkomen). Schipperszoon Fokko van der Werf is sinds zes jaar in dienst van BCi en houdt zich onder meer bezig met de maritieme sector. Hij vertelt: “Betrokkenheid, integriteit, continuïteit, kwaliteit en advies zijn woorden die perfect passen bij BCi. Een polis is maatwerk en samen met de klant stellen we vast welke polis het beste bij de onderneming past. Bij BCi zijn de lijnen kort en zorgen we met een goed team voor een klantgerichte ondersteuning, waarbij we als onafhankelijk bedrijf alle schijn van partijdigheid wegnemen.” “Als team zijn we voortdurend bezig de kwaliteit nog verder te verdiepen en uit te breiden. In makelaarsland gaat er in de nabije toekomst het nodige gebeuren en dat maakt de komende vijf jaar erg spannend. Onze uitdaging is dan ook dat we ons met BCi nog nadrukkelijker moeten onderscheiden. Dat gaat ons zeker lukken en daarom zien we de toekomst positief tegemoet.” Simnav gaat verder als Admarel Kans van 1 op 220 Het Alblasserdamse bedrijf Simnav fuseert met de afdeling Navigatie en Communicatie van Alewijnse Marine Systems. Dat is een uitvloeisel van de overname door Alewijnse Holding. Ze gaan samen verder onder de nieuwe naam Admarel B.V. Admarel staat voor advanced marine electronics. Het bedrijf zetelt in Alblasserdam en is gespecialiseerd in maritieme elektronica, met een focus op verkoop, service, installatie, engineering en producttrainingen van navigatie- en communicatieapparatuur voor jachten, binnenvaart, de baggerindustrie, zeegaande beroepsvaart en de marine. “De samenwerking van verschillende disciplines binnen Admarel garandeert optimale ondersteuning van onze klanten”, zegt Michiel Louwerse. “We hebben een bijzondere propositie, omdat we met onze brede kennis van maritieme elektronica perfect kunnen inspelen op de wensen van onze klanten.” Het productenpakket bestaat uit navigatie- en communicatieapparatuur voor zeegaande beroepsvaart (short sea & deep sea), binnenvaart, pleziervaart, superjachten, baggerschepen en marine. Dat zal binnenkort worden uitgebreid met shore converters, entertainmentsystemen, scheepsautomatisering, IT-netwerken en security. Admarel is dealer van onder andere Raytheon Anschütz Sailor, Raymarine, Simrad, B&G, Snap TV, Atlas shore converters en Alewijnse Inland radar. “Admarel opereert in markten waarin hoogwaardige, geïntegreerde oplossingen centraal staan. Door de krachtenbundeling van de twee toonaangevende bedrijven met hun elkaar aanvullende, vaardigheden en mogelijkheden is het mogelijk om meer en grotere (inter-)nationale projecten aan te nemen en te begeleiden.” Ruim 220 mensen bezochten 29 september de geslaagde open dag bij Dik den Hollander interieurs ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het Werkendamse bedrijf. Alle bezoekers maakten kans op een woon-waardecheque van duizend euro. Een kans van 1 op 220 dus. Mevrouw Koman uit Werkendam was uiteindelijk de gelukkige winnaar. Ze ontving de cheque uit handen van Dik den Hollander. Wantrouwend. Hoezo? Ik weet, het is ondertussen een oud verhaal, maar het lijkt mij juist nu actueel. Na de laatste grote schippersactie, alweer 19 jaar geleden, is de Commissie Albeda in het leven geroepen, die aanbevelingen zou doen aan de minister. Een van die aanbevelingen was om geen staatsgaranties te verstrekken, om te voorkomen dat er te veel tonnage zou worden toegevoegd en er een overcapaciteit zou ontstaan. Dit advies werd nog versterkt door het feit dat er ook nog een oud-voornieuwregeling (of de boeteclausule) was. Twee tegenstrijdige regelingen. De ene om nieuwbouw te stimuleren en de andere juist om de controle over de capaciteit te houden. Toen later de oud-voor-nieuwregeling en de boeteclausule werden afgeschaft, werd de angst voor een nog grotere nieuwbouwgolf bewaarheid. Daarom het advies geen staatsgaranties toe te passen op nieuwbouw. Dit advies werd gedragen door heel de sector. Dat de minister zich nu verschuilt achter het feit dat de staatsgarantie een MKBregeling is en ze er niemand van kan uitsluiten, is volgens mij een drogreden. Ze kan toch de hele sector binnenvaart er van uitsluiten? De staatsgarantie is wel toegepast tegen het advies in. Nogmaals, het was een advies van de hele sector en die eenheid vinden ze toch zo belangrijk? Dan nog dit. Hoe liberaal is de transportsector eigenlijk, met een gesubsidieerde Betuwelijn en een nieuwe binnenvaartvloot, die je bijna een semi-staatsrederij zou kunnen noemen? Kun je het mooier hebben voor Nederland-distributieland? In hoeverre zou je kunnen spreken van sturing door de overheden? Om zeker te zijn, dat de vrije markt zijn werk zal doen, zorg je dat de lastige elementen uit de markt verdwijnen. Daar is de CCR een prachtig instrument voor. De kleinere schepen zijn makkelijker in staat het oproer te kraaien, dus weg ermee. Laat de CCR zijn gang maar gaan. Dan de nieuwbouw. Zorg, dat er in elk geval een overcapaciteit ontstaat, zodat er altijd meer dan voldoende scheepsruimte voorradig is. Door middel van staatsgaranties en overfinanciering van de banken is een groot gedeelte van de nieuwbouw niet meer echt baas over zijn eigen schip en kun je als Nederland-distributieland de binnenvaart voor een appel en een ei laten varen. De kosten van banken en mogelijk van de staat (staatsgaranties) wegen niet op tegen een goede en goedkope achterlandverbinding. In deze gedachtegang is het ook logisch dat er geen faillissementen plaatsvinden. De banken zouden ook verliezen lijden, maar belangrijker nog: de schepen zouden met lagere hypotheken terug in de markt komen. Deze schippers zouden zich wel eens meer zelfstandig op kunnen stellen en dus voor méér dan een appel en een ei aan het vervoer van Nederland-distributieland willen deelnemen. Wantrouwend? Ja, misschien te veel, maar als je je verdiept in de binnenvaart kun je dat verwachten. Joop Molewijk, ms Ab Ovo

Binnenvaartkrant