Views
3 years ago

2012-21

  • Text
  • Offshore
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Nederland
  • Onze
  • Rotterdam
  • Somtrans
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 8 9

De Binnenvaartkrant 8 9 oktober 2012 TER OVERNAME: Gloednieuwe CAMOS Schotel antenne, geheel compleet met rand apparatuur. Type CAMOS CSA-450 Multi VOOR SLECHTS €3500,- Tel. 0314363877 MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP: GEBRUIKTE AUTOKRAAN 10m tot 14m Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 JS-AIRKLIMAATSERVICE: Airconditioning, koel- en vriestechniek. www.js-airco.nl 06-23457088 TE KOOP Luxe motor 29 x 4.50 x 1 mtr. bjr. 1930. ex sportvisser. € 70.000,- Tel. 06-20609256 TE KOOP: kleine 360 gr boegschroef schr 610mm. Boterman Techniek bv Tel. 06- 54287373 GEVRAAGD Jonge gemotiveerde kapitein i. b.v. vaarbewijs op containerschip R’dam -A ‘pen 7dg op/7dg af. Loon in overleg. Tel. 0031-626613066 GEZOCHT MATROOS ibv dienstboekje op mvs Hendrika, vaarsysteem 10/4, salaris vlgs CAO Binnenvaart. Tel. 06-22426549 ms.hendrika@vaart.net BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 HOLLAND SHIP CLEANING Voor reiniging/conservering van ruimen,tanks,machinekam ers en overig verfwerk. Wij komen met serviceboot Tel. 06-17324458 E-mail info@hollandshipcleaning.nl www.huizinga-snijder.nl Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Touwtrekken op nieuwe brug Bree De brug werd onder grote belangstelling geopend. (foto Jo Bindels) DOOR JO BINDELS Het was een belangrijk moment voor de kernen Tongerlo en Opitter van de gemeente Bree (BelgIë). De nieuwe boogbrug over de Zuid- Willemsvaart werd 21 september onder grote belangstelling door burgemeester Jaak Gabriels en gedelegeerd bestuurder Erik Portugaels van NV De Scheepvaart in gebruik genomen. De brug is 78 meter lang en heeft een doorvaarthoogte van 7 meter. Containers Burgemeester Daniels onderstreepte het belang van de Zuid-Willemsvaart voor Bree wat betreft de recreatie en de economie. Door verhoging van de bruggen in Tongerlo en Beek is 2-laagscontainervaart mogelijk. Interessant met het oog op de nieuwe containerhaven in Weert, waarvan binnenkort de aanleg start. Erik Portugaels sloot zich aan bij de woorden van de burgemeester. Hij refereerde aan de opening van de terminal van het Limburgs Staal Center aan de Zuid-Willemsvaart in Bree in 2010 en de ontwikkelingen van de industrieterreinen Kanaal Noord in Bree. Erik Portugaels constateerde tevreden dat Bree de ontwikkeling van het kanaal ondersteunt. Burgemeester Daniels knipte het obligate lint door en de officiële inwijding van de brug was een feit. Daarmee was de plechtigheid nog niet ten einde. Er diende nog een belangrijk voorrecht geregeld te worden. De brug bezit namelijk slechts één rijstrook van 3,60 meter breed. Het is dus niet mogelijk dat een inwoner van Tongerlo en Opitter gelijktijdig de brug oprijden. Om eens en voor altijd vast te stellen wie bij gelijktijdig arriveren voorrang heeft, organiseerde de gemeente een touwtrekwedstrijd tussen de sterke mannen van beide kernen. Tongerlo besliste de strijd en daarmee dus ook de voorrangsregeling met gemak in zijn voordeel. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen doet samen met 1.650 medewerkers de Antwerpse haven mee draaien en groeien. Al die bedrijvigheid maakt van de haven van Antwerpen een van de grootste logistieke draaischijven van Europa. En dat vraagt om mensen met uiteenlopende profielen. Zet jij samen met ons je koers uit voor de toekomst? wij zoeken momenteel: verkeersleider verkeersleider sluizen sleepbootkapitein CERTIFIED BY THE CRF INSTITUTE www.havenvanantwerpen.be/jobs T + 32 3 229 70 07 E talent@haven.antwerpen.be

De Binnenvaartkrant 9 9 oktober 2012 Schakels naar het achterland Havens moeten bereikbaar zijn, zowel langs de voor- als de achterkant. In Antwerpen wil men grote stappen zetten om de verbinding met het achterland te verbeteren. De plannen om de bereikbaarheid te vergroten zijn een spin-off van het Totaalplan voor een meer concurrentiële haven dat de Antwerpse havengemeenschap in 2009 lanceerde. Dit collectieve denkproces heeft volgens Eddy Bruyninckx “gedurfde, soms gewaagde oplossingen” opgeleverd. “Het is niet min wat je hier gaat zien”, zei de Antwerpse havendirecteur bij de presentatie van de plannen. Na de jarenlange focus van de Antwerpenaars op de maritieme toegang tot hun haven wordt nu ook scherp naar het achterland gekeken. Het Havenbedrijf heeft een kernachterland geformuleerd, De Britse architecte Zaha Hadid die de plannen voor het nieuwe Havenhuis in Antwerpen heeft getekend, gaf onlangs het startsein voor de bouw ervan. waarmee Antwerpen op z’n minst gelijkwaardige en vaak betere verbindingen heeft dan de concurrentiehavens. Intermodaal In deze kernzone ligt de nadruk volgens Jan Blomme, hoofdadviseur strategie van het Havenbedrijf, op wegvervoer en binnenvaart. Voor het verdere Europese achterland gaat de haven de komende jaren bijkomende intermodale vervoersoplossingen ontwikkelen. Maar wie het achterland goed wil bedienen, moet ook langs de voorkant en in het havengebied zelf de verkeersstromen in goede banen leiden. In mei lanceerde het Havenbedrijf de doorontwikkelde versie van het haveninformatiesysteem APICS. Het systeem wordt permanent gevoed met actuele informatie van de diverse spelers in de keten. Alleen het loodswezen vormt nog Startschot voor een ‘fier baken’ De toekomstige hoofdzetel van het Gemeentelijk Havenbedrijf verrijst tegen 2015 aan het Kattendijkdok. Je zult er niet naast kunnen kijken, want het wordt een balkvormige constructie uit glas en staal die bovenop de voormalige brandweerkazerne wordt geplaatst. De brandweerkazerne zelf wordt gerestaureerd. Het nieuwe Havenhuis moet een toegangspoort worden tot het havengebied. Een “fier baken voor Antwerpen”, zoals Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits het verwoordde. Daar hangt wel een prijskaartje aan een blinde vlek. “Wij hebben ons huiswerk gedaan”, zei Christiaan De Block, COO van het Havenbedrijf. “Maar we moeten ook de planning en beschikbaarheid van de loodsen kennen, anders komen we niet verder.” Loodsenstaking De loodsenstaking van een half jaar geleden ligt de havengemeenschap nog vers in het geheugen. Onder meer containerrederij MSC dringt aan op optimalisatie. “Voor ons is dit van strategisch belang”, zei Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium. “Wij plaatsen vraagtekens bij de beschikbaarheid van de loodsen en hebben niet de indruk dat de loodswerking transparant is. Het Vlaamse loodswezen is raar georganiseerd. Het valt nauwelijks uit te leggen aan ons hoofdhuis hoe dat in elkaar vast van bijna 50 miljoen euro. Het project maakt deel uit van het 1,6 miljard euro zware investeringsprogramma dat de raad van bestuur van de haven in 2010 goedkeurde. Verdere onderdelen van dit plan zijn een reeks nieuwe sleepboten voor het sleepbedrijf en nieuwe splijtbakken voor het baggerbedrijf. (illustratie Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen) Het Antwerpse Havenbedrijf ziet veel potentie in de binnenvaart en wil de rol ervan in het achterlandvervoer verder uitbouwen. (foto Sarah De Preter) zit.” Een punt van zorg is het spoorvervoer in de haven – de recente spoorstaking bij NMBS Logistics heeft kwaad bloed gezet bij de petrochemische industrie. “Het spoor heeft veel van zijn geloofwaardigheid verloren”, zei Frans Dieryck van koepelorganisatie Essenscia. “Dit schaadt ook de reputatie van de haven. Headquarters denken wel degelijk over alternatieven na. Voor dergelijke stakingen heeft men geen begrip meer.” “Wij verwachten een perfecte, betrouwbare spoorverbinding naar het achterland”, zei ook Stefan Kroll, de nieuwe bestuurder van Evonik Degussa Antwerpen. “Als dit dossier niet goed afloopt, zullen wij als alternatief naar Rotterdam kijken.” Stefan Vanfraechem van Alfaport vreest dat Antwerpen zonder een kwaliteitsslag op het spoor ook haar reputatie als stukgoedhaven niet kan blijven waarmaken. Een deel van de oplossing ligt volgens de havengemeenschap in de liberalisering van het spoor. Op termijn zouden alle operators, dus niet alleen NMBS Logistics, toegang moeten krijgen tot het vormingsstation Antwerpen-Noord. Het Havenbedrijf wil hier zelf een coördinerende rol in spelen als bemiddelaar, die Geen bezuinigingen op mobiliteit zicht heeft op alle in- en uitgaande spoorstromen. Binnenvaart Veel positievere tonen klonken er over de binnenvaart, die voor de haven eveneens een belangrijke schakel met het achterland vormt. “We zien veel potentie in de binnenvaart”, zei De Block. “Een vlotte doorstroming van de binnenvaarttrafieken staat centraal. Daarom hebben wij de sector vorig jaar gevraagd om alle schepen met AIS uit te rusten. Sinds mei registreren we op die manier alle binnenschepen. De koppeling van AIS en APICS maakt een volwaardige binnenvaartcoördinatie mogelijk. We gaan daar tussen nu en een jaar zeker de vruchten van plukken.” In de haven lopen diverse projecten om de binnenvaartverbinding met het achterland te versterken. Sinds vorige maand maken containerschepen verplicht gebruik van het Barge Traffic System (BTS). Binnenvaartvertegenwoordigster Gisèle Maes vindt het een grote stap vooruit in de afhandeling van binnenschepen op de terminals. “Alle operators weten nu van hun collega’s welke aanvragen ze gedaan hebben. Stouwers kennen de binnenschepen die in de haven aankomen en kunnen hun planning eenvoudig en snel aanpassen.” Lees op www.binnenvaartkrant.nl meer over de plannen van het Antwerpse havenbedrijf. ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. ADVERTENTIE Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM In zijn septemberverklaring met de titel ‘Bouwen aan een beter Vlaanderen’ heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) een begroting in evenwicht voorgesteld. Om dit te bereiken heeft de overheid volgens Peeters “fundamentele keuzes” gemaakt. Er komen geen extra belastingen, maar er wordt wel een inspanning van de Vlaamse ambtenaren gevraagd. De personeelskosten bij de overheid moeten met 1 procent omlaag. Op mobiliteit gaat Vlaanderen niet bezuinigen. “We houden ons aan de immense investeringsoperatie voor een mobieler Vlaanderen. Zo behouden we onze rol als Europese logistieke draaischijf.” De overheid zal volgens Peeters blijven investeren in de bouw van nieuwe sluizen en haveninfrastructuur. De minister-president stelde ook een nieuwe reeks projecten in het vooruitzicht om ontbrekende weg- en waterweginfrastructuur aan te pakken. Antwerpen: nieuwe aalmoezenier De Vlaamse minderbroeders franciscaan Paul Renders is door de bisschop aangewezen als nieuwe binnenvaartaalmoezenier in Antwerpen. Dat meldt het bestuur van ‘t Kerkschip. Renders neemt de taken over van Jos Vanhoof, die zijn functie als aalmoezenier onlangs neerlegde. Paul Renders trok als jonge taalkundige (hij studeerde Romaanse Taalen Letterkunde) naar Chili, waar hij priester werd en later minderbroeder franciscaan. Jarenlang trok hij er als missionaris van dorp naar dorp, om onder de armste mensen ter wereld het evangelie te verkondigen.

Binnenvaartkrant