Views
2 years ago

2012-21

  • Text
  • Offshore
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Nederland
  • Onze
  • Rotterdam
  • Somtrans
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 2 9

De Binnenvaartkrant 2 9 oktober 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17 . Autotel.: 06-54 967880 info@lvos.nl . www.lvos.nl TE KOOP: MTS 2500 TON nieuw tegen interessante prijs Met contract te leveren wat sluitend is GEVRAAGD: ENKELWANDIGE TANKERS voor het buitenland Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • bent u op zoek naar een binnenschip? • • We hebben een grote keuze aan binnenschepen! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Schipper met Rijnpatent gezocht voor werken in een gebied met schepen in Duitsland, vast dienstverband Tel.: 0049171 / 644 36 22 of: 00492824 / 9620-472 Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl GEZOCHT: Voor de MCKS Mercurius-Amsterdam zijn wij opzoek naar een GEMOTIVEERDE EN HARDWERKENDE SCHIPPER De MCKS Mercurius-Amsterdam is een kraanschip. Kraanschepen zijn niet afhankelijk van een loskraan aan de wal, zij kunnen zichzelf laden en lossen. Dit unieke schip is in 2005 gebouwd op de werf Begej te Servië. Het kraanschip Mercurius-Amsterdam is 86 meter lang en 11,55 meter breed. Functie eisen: • Grootvaarbewijs A+B • Radar • Marifoon • Gemotiveerd zijn om te leren kranen Contactpersonen: mw. Soenita Soenessardien E-mail: s. soenessardien @mercurius-group.nl Tel. 078-6201290 mw. Robin Hak E-mail: r. ha k @mercurius-group.nl Tel. 078-6201284 Voor meer informatie: www.adbemar.nl Ringdijk 466c, 3331 LK Zwijndrecht Tel. +31 78-6194342 Fax +31 78-6194866 Email: uitzendbureau@mercurius-group.nl TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 21% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,81 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 21% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ Gevraagd nette 2e kapitein/ stuurman containerschip MARAJO 2 weken op/2 weken af i.b.v. Rijnpatent KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Inl.: 06-10562437 drenth-meinen@solcon.nl 1x 10,42 * 15,77 * 20,85 * 26,18 * 31,27 * 36,60 * 41,68 *

De Binnenvaartkrant 3 9 oktober 2012 “Twente spoort beter met meer binnenvaart” Als het aan Europarlementariër Peter van Dalen ligt, worden in Twente meer goederen over water vervoerd. “Twente spoort beter met meer binnenvaart”, zei de politicus van de ChristenUnie woensdag 3 oktober toen hij in het stadhuis van Hengelo de opening verrichtte van de fototentoonstelling ‘Hengelo, vanaf het spoor’. “Terecht zijn er in Overijssel veel zorgen over het Programma Hoogfrequent Spoor, dat is ontwikkeld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door die plannen zal het aantal goederentreinen op de IJssellijn en de Twentelijn met tientallen goederentreinen per dag gaan toenemen. Dat leidt tot geluid- en triloverlast en logistieke problemen in de kernen van Overijsselse dorpen en steden. Als de binnenvaart beter wordt benut kunnen deze problemen worden voorkomen”, aldus Van Dalen. Twente-Mittellandkanaal De vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement pleitte al eerder voor de aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal. Momenteel onderzoekt de provincie Overijssel of zo’n kanaal tussen Enschede en Osnabrück haalbaar is. De verwezenlijking van Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) komt dichterbij nu de leden van de Binnenvaart Branche Unie het licht op groen hebben gezet en het bestuur van de BBU mandaat hebben gegeven voor verdere onderhandelingen over de invulling van de BLN-structuur. Van Dalen twijfelt daar zelf niet aan: “Op de lange termijn zijn vaarwegen altijd rendabel. Neem de Brabantse kanalen die door Koning Willem I zijn aangelegd. In de eerste jaren na de aanleg waren die vrijwel zeker ook niet rendabel, maar je moet niet vergeten dat vaarwegen honderden jaren meegaan. Momenteel worden diezelfde kanalen vanwege succes uitgebreid en wordt er om Den Bosch heen een geheel nieuwe vaarweg gegraven.” Europese subsidie “Zo zal ook het Twente-Mittellandkanaal voor de vaarverbinding tussen Rotterdam en Berlijn een schot in de roos blijken te zijn. En het goede nieuws is dat de inwoners van Twente fors minder last zullen hebben van het spoorgoederenvervoer als er meer goederen over het water en minder goederen over het spoor worden vervoerd. Want een binnenvaartschip vervoert al gauw evenveel containers als vijf à acht goederentreinen”, volgens Van Dalen. TNO deed dit jaar in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek naar de aanleg BLN stap dichterbij gekomen Er zijn te veel schepen en iedereen vaart onder de kostprijs. Elke beginnende econoom (verder ben ik nooit gekomen) zal onmiddellijk zeggen: Er kan er maar één de goedkoopste zijn. De rest zal zich dus op een andere STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl Zaterdag 29 september besloten 120 schippers bijeen in Krimpen aan den IJssel om voor één binnenvaartbrede brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) te stemmen. Inclusief de machtigingen werden er 162 stemmen uitgebracht, waarvan 144 vóór doorgaan met de transitie. De besloten vergadering volgde een week na de eveneens besloten vergadering van de CBOB – de belangrijkste bond aangesloten bij de BBU – waar een kritische meerderheid koos om het transitiebeleid te laten doorgaan onder bepaalde voorwaarden. Die condities zijn meegenomen in het transitieproces. Er wordt door BBU niet langer gestreefd naar een federatieve samenwerking, maar naar direct aansluiten bij BLN voor alle leden van BBU. Het Transitiecomité gaat nu verder met het ‘bouwen’ van de nieuwe club: de financiën (de verdeling van de contributie) en de integratie van de kantoororganisatie. manier moeten onderscheiden. Doe je dat niet, dan volgt prijserosie, een negatieve spiraal, het omlaag duwen van de kostprijs en uiteindelijk verdwijnt in deze prijzenoorlog elke kwaliteit van de dienstverlening. Maar wij kunnen ons niet onderscheiden, roepen veel schippers. Wat ze bedoelen is dat ze in de Commodity Trap zijn gevallen. Commodity’s zijn producten die zoveel op elkaar lijken dat het de klant niks kan schelen welke hij koopt. ‘Trap’ is Engels voor ‘val’. Je trapt dus in ‘de val van de eenheidsworst’ door allemaal dezelfde dienst Kroonprins Willem-Alexander opende de uitgebreide Combi Terminal Twente. (foto Fotostudio Smit) van het Twente-Mittellandkanaal. De onderzoekers concludeerden in juni dat de aanleg niet rendabel is. Volgens Van Dalen is het onderzoek onvolledig: “De onderzoekers houden geen rekening met mogelijke Europese subsidie voor deze binnenvaartverbinding.” Hij heeft in Brussel voorgesteld het Twente- Mittellandkanaal op te nemen in het de Trans-Europese Netwerken. “Als dat voorstel wordt aangenomen zal Europa voor een fors deel meebetalen aan de aanlegkosten.” Combi Terminal Twente Positief voor het vervoer via het Twentekanaal is de uitbreiding van Combi Terminal Twente. Donderdag 29 september heropende Prins Willem-Alexander de terminal in Hengelo. De kade is verlengd en het terrein is vergroot van 26.000 naar 125.000 m 2 . Hierdoor kan CTT de huidige overslag verdubbelen naar 100.000 containers. Combi Terminal Twente maakt voornamelijk gebruik van de binnenvaart en biedt voor- en natransport over de weg. CTT verzorgt iedere dag één of meerdere afvaarten van de haven van Rotterdam naar Hengelo en vice versa. Van de containers die vervoerd worden gaat een groot deel de grens over; Duitsland is een belangrijk verzorgingsgebied voor de terminal. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl aan te bieden. Begin dit jaar is na een beknopt onderzoek professor - Nyenrode - Van Dijk tot de conclusie gekomen dat in de binnenvaart de enige oplossing voor de commodity trap een kruising is tussen BargeLink en de Evenredige Vrachtverdeling. Niet bevredigend voor jullie beginnende econoompje. Er zijn bibliotheken volgeschreven over het voorkomen dat de commodity trap dichtklapt. Ik heb er een paar voor je uitgepikt: Maak de klant duidelijk dat hij waarde krijgt voor wat hij betaalt. Voorbeeldje: kom niet met een goedbedoelde website met een paar plaatjes van het bootje, maar straal uit dat je professioneel bezig bent en geef je klant exclusief toegang tot zinvolle informatie over wat je doet, kan en hebt gedaan. Ontwerp een strategie. Versterk het product. Dat kan door samenwerking of in je eentje: maak je schip een A- merk. Zelfs ik ben bereid een dubbeltje meer te betalen voor een A-merk frisdrank terwijl ik donders goed weet dat het spul waarschijnlijk uit hetzelfde vat komt. Een andere stra- ADVERTENTIE SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. De val van de eenheidsworst tegie is je markt vergroten. Ook hier kun je bijna niet om internet heen als instrument om markten te veroveren - en daar is-ie weer: doe het samen. Is toch geweldig als groepjes schippers elkaar aftroeven in advertenties. Er zijn heel veel strategieën, zoals ketenoplossingen waarbij je de overslag en het voor- en natransport zelf regelt (gebeurt al, en met succes). Ik denk dat elke ondernemer in staat is zich te onderscheiden van z’n collega’s. Alleen als je jezelf bevrijdt uit de commodity trap, leidt dat tot de val van de eenheidsworst.

Binnenvaartkrant