Views
3 years ago

2012-21

  • Text
  • Offshore
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Nederland
  • Onze
  • Rotterdam
  • Somtrans
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 18 9

De Binnenvaartkrant 18 9 oktober 2012 Wij leverden: Ankerlieren, ankers en kettingen nieuwburg unisol GEFELICITEERD.. ...met het mts Somtrans XXXIII! Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl De isolatiespecialisten voor de scheepvaartindustrie Berg Maritieme Meetsystemen feliciteert mts Somtrans XXXIII en wenst het een ruim bemeten toekomst! Al meer dan 100 jaar is Pinta Nieuwburg toonaangevend in isolatietoepassingen voor jachten, Wij commerciële- wensen en binnenvaartschepen maar ook voor pijpsystemen, tanks en turbines. Onze projectgerichte aanpak leidt tot korte Somtrans communicatielijnen XXXIII en efficiënte CV realisatie. Door onze samenwerking een met Pinta behouden Unisol zijn wij in staat vaart om alle soorten isolatieprojecten in de Benelux snel en flexibel uit te voeren. met het mts Somtrans XXXIII. Pinta Nieuwburg en Pinta Unisol – een modern bedrijf met een historie www.pinta-nieuwburg.nl Part of MEETTECHNIEK VAN TOP NIVEAU 088 BERGMMS WWW.BERGMM.NL Pinta Unisol bv Ridderkerk Ramgatseweg Netherlands 11B Tel: 4941 VN 0031 Raamsdonksveer 180 530530 Fax: phone 0031 + (0) 180 162 68 511841 48 69 fax + 31 (0) 162 511 959 Pinta Nieuwburg bv (Hoofdkantoor) Nikkelstraat Antwerpen 5a Belgium 2984 AM Ridderkerk Tel: 0032 3 5401410 phone +31 Fax: (0) 180 0032 530 530 3 5401411 fax +31 (0) 180 511 841 Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard BV verzorgde de afbouw van het mts Somtrans XXXIII Wij wensen Somtrans XXXIII CV veel succes en een behouden vaart. Tel.: +31(0) 416 665500 . Fax: +31(0) 416 665505 . www.teamcoshipyard.nl . info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 19 9 oktober 2012 Hoe nu verder met Odfjell? DOOR CEES DE KEIJZER Aan de bedrijfsvoering van Odfjell mankeerde nogal het een en ander, waardoor het tankopslagbedrijf in de Botlek danig in opspraak raakte. Alle 283 tanks moesten worden leeggemaakt en Shell, hun grootste klant, heeft inmiddels het huurcontract opgezegd. Dan rijst de vraag: Hoe nu verder? Een vraag die wel snel beantwoord werd inzake de chemicaliëntanker Bow Sea, want die wordt hier als ‘dooie boot’ gesleept door de Union 7 met de Thamesbank als stuurboot erachter. Op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis is dat nogal uitzonderlijk te noemen. De onder de vlag van Singapore varende Bow Sea (49.592 DWT en 183 meter lang) kwam van Brest en is onderweg naar Vopak Vlaardingen om plantaardige oliën te lossen. Dat is nog een aardig eindje op sleeptouw en kost een paar centen. Daarbij is het voor Odfjell Tankers AS, gevestigd in het Noorse Bergen, niet te hopen dat nog meer schepen mankementen gaan vertonen. Overigens geeft, gezien deze recente foto (inzet), de staat van onderhoud van een van hun pakhuizen aldaar wel te denken maar daar gaat in Bergen de DCMR niet over, net zomin als over de controle van schepen. Odfjell beheert een omvangrijke vloot van zo’n honderd chemicaliëntankers en daarmee zijn doorgaans geen problemen. (foto’s Cees de Keijzer / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) Deze rubriek wordt verzorgd door de Rotterdam Branch van de World Ship Society. De Rotterdamse afdeling van de internationale vereniging van maritiem geïnteresseerden is met 270 leden de grootste ter wereld. World Ship Society Kijk voor meer informatie op www.worldshipsocietyrotterdam.nl. WERELDSCHEPEN Rotterdam Branch De Bow Sea is kennelijk een uitzondering op de regel. Het schip heeft veertig ladingtanks en na lossing bij Vopak Vlaardingen werd nog meer PPO (Pure Plant Oil) gelost bij Koole in de 1ste Pet. Vervolgens werd verhaald naar de 3de Pet om daar bij Vopak nog wat chemicaliën te lossen. Zo kwamen de scheepstanks beduidend sneller leeg dan de landtanks bij Odfjell in de Botlek. Daarna werd verhaald naar Damen Shiprepair in de Wiltonhaven om de nodige reparaties uit te voeren. Extra overnachtingsplaatsen op Maasroute Rijkswaterstaat is gestart met de voorbereidende werkzaamheden om extra overnachtingsplaatsen aan te leggen op de Maasroute. Door het grotere aanbod kunnen meer schepen tijdig afmeren om aan de Vaartijdenwet te voldoen. De bedoeling is dat de extra overnachtingsplaatsen halverwege 2013 zijn opgeleverd. Schippers kunnen tot maximaal 3 x 24 uur aaneengesloten gebruik maken van dezelfde overnachtingsplaats. “Hiermee voldoet Rijkswaterstaat aan de wens van schippers om ze locaties aan te bieden waar ze rust kunnen nemen. Daarnaast draagt dit bij aan het doel van Rijkswaterstaat om de Maasroute geschikt te maken voor tweebaksduwvaart”, aldus de vaarwegbeheerder. Momenteel voert de aannemer, De Klerk, metingen uit die nodig zijn voordat de meerpalen geplaatst kunnen worden. De planning is dat de meerpalen vanaf januari worden geplaatst. Er komen overnachtingsplaatsen aan de zuidzijde (binnenzijde) van sluis Weurt, in de haven van Heijmen, benedenstrooms van stuw Sambeek en benedenstrooms van stuw Belfeld. ‘Stolz’ op Somtrans XXXIII Vervolg van pagina 13 >> Als we Erich complimenten maken voor het schilderwerk op dek, blijkt dat het nog maar om de grondlaag gaat: oei. We dalen af in de machinekamer waarbij Erich ons zegt dat hij het voor de foto jammer vindt dat de tweede laklaag nog niet overal is aangebracht. Als een vanzelfsprekendheid zien we in de ruimte een koppel in het originele groene jasje gestoken ABC-motoren. “Zes cilinders van 1.800 pk per stuk”, zegt Erich. En nu het nieuwe schip aan zijn eerste reis gaat beginnen, zal Ben Grootenboer van boord gaan en voor Rederij Somtrans N.V. naast zijn functie van superintendent het eerste half jaar vooral veelvuldig te zien zijn als projectleider tijdens de afbouw van de andere schepen. Op ons verzoek gaat hij het rijtje eens langs en stelt vast dat dit zijn veertiende afbouw was die hij voor zijn werkgever begeleidde. Ben Grootenboer doet dat met veel kennis en met veel plezier. In samenhang met de stevige relatie tussen Ronald Somers, Rensen-Driessen Shipbuilding en Teamco Shipyard vormt dat een succesvolle combinatie. Van Voorden Optimale Voorstuwingskracht

Binnenvaartkrant