Views
2 years ago

2012-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Elay

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 100-jarig Van Voorden ontvangt predicaat ‘Koninklijk’ Terug naar oude tankvaarttijden 9 11 23 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 31.000 Editie 20 - 25 september 2012 "Groei gaat soms gepaard met groeipijn" Hamburger Hafen will Binnenschifffahrt voranbringen Hoger BTW-tarief gaat 1 oktober in Op 1 oktober gaat het algemene BTW-tarief van 19 procent omhoog naar 21 procent. Bedrijven dienen het nieuwe tarief te hanteren voor goederen en diensten die ze vanaf die datum leveren. Bepalend is de leveringsdatum en niet de factuurdatum. De BTW-verhoging is een van de maatregelen uit het Begrotingsakkoord 2013 (in de media ook wel het Kunduz-akkoord genoemd). Daarmee moest Nederland zijn overheidsfinanciën op orde brengen om het begrotingstekort komend jaar onder de EU-norm van 3 procent van het bruto binnenlands product te laten dalen. De verhoging van de BTW wordt vanaf 2013 voor een deel gecompenseerd door een lagere inkomstenbelasting en loonbelasting. Het lage BTW-tarief blijft gehandhaafd op 6 procent. I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN De Antwerpse havenschepen Marc van Peel meldde afgelopen weekend bij de start van de Open Scheepvaartdagen dat hij blij is met de groei van de haven maar erkende ook dat die soms met groeipijn te maken krijgt. Hij refereerde onder meer aan verplichtingen tot aan- en afmelden en de oorspronkelijke weerstand tegen de Begrotingspijn voor vaarwegen valt mee Hoewel alle infrastructurele projecten in Nederland worden getroffen door de bezuinigingen, valt de pijn voor de vaarwegen mee, afgaande op de begroting die dinsdag 18 september werd gepresenteerd. Er zijn geen projecten geannuleerd en op het eerste gezicht heeft zelfs het doorschuiven van projecten niet veel invloed op de toekomst van de vaarwegen, al treedt er wel zeker een jaar vertraging op. Bovendien houdt het ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M) vast aan het wegwerken van achterstanden in het onderhoud van de invoer van AIS die uiteindelijk dan toch goed functioneert. Hij meldde dat 40 procent van de goederenstromen in de Antwerpse haven hun weg vinden via de binnenvaart, waarvan 34 procent per container. De haven heeft zich ten doel gesteld om dat percentage binnen tien jaar te verhogen tot 43 procent. De congestie bij vaarwegen, hoewel het ministerie dat ook noemt bij de projecten die worden verschoven. In het Lenteakkoord was dit jaar afgesproken dat er 200 miljoen extra zou worden weggehaald bij de begroting voor infrastructuur. Dat is verspreid over de begrotingen voor de vaarwegen en de wegen. De bezuiniging werd vooral gerealiseerd door projecten op te schuiven. De planning van die projecten wordt daardoor aangetast, doordat bijvoorbeeld grondaankopen worden getemporiseerd en voorbereidende werkzaamheden nog niet kunnen plaatsvinden. Voor deze projecten zullen de start en/of de de Kallosluis zal per 2016 door de oplevering van de tweede sluis voorbij zijn. (foto Hans Heiligers) Lees verder in het artikel 'Haven Antwerpen: vooruitgang en groeipijn' op pagina 15. oplevering naar verwachting in de tijd naar achteren worden geschoven. Daarbij is zo veel mogelijk geprobeerd om de nadelige effecten te beperken. Het betreft de projecten Impuls Dynamisch Verkeersmanagement (IDVV), Maasroute modernisering fase 2, vaarweg Meppel-Ramspol, Zuid-Willemsvaart, de Volkeraksluizen, de toekomstvisie voor de Waal en de capaciteitsuitbreiding voor ligplaatsen op de Rijn-Scheldeverbindingen en de IJssel. Lees verder op pagina 5 >> Stremming op het IJ Drie dinsdagen achtereen (vandaag, 2 en 9 oktober) wordt de scheepvaart op het IJ in Amsterdam gestremd voor het afzinken van tunnelelementen voor de Noord-Zuid-metrolijn. Wachtende schepen moeten een ligplaats innemen op een door Sector Schellingwoude (VHF 60) of Haven Amsterdam (VHF 4) aangewezen locatie. Aan het eind van elke stremmingsperiode geldt tussen het Stenen Hoofd en de kop van het Java-eiland een tijdelijke snelheidsbeperking van 6 kilometer per uur om de scheepvaart langzaam te laten passeren. Het al geldende oploopverbod blijft van kracht tot het einde van de werkzaamheden aan Noord-Zuidlijn. SCHEEPSBOUW SPECIALIST TURN-KEY AFBOUW REPARATIE HERMOTORISEREN PIPING T 010 - 294 0800 Service en reparatie als vaste koers! CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU

De Binnenvaartkrant