Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 54

De Binnenvaartkrant 54 11 september 2012 Blue Road op de koffie… …bij Jacob Verdonk In de rubriek Voortouw belichten we elke Binnenvaartkrant een licentiehouder van het Blue Road beeldmerk. Deze editie: Jacob Verdonk van de VOF Anda, eigenaar van het ms Anda. Anda VOF is een familiebedrijf en het schip met die naam werd in 2009 vooral bekend door de revolutionaire aanpak in de machinekamer. De 135 meter lange, 3.879 ton (264 TEU) metende Anda wordt voortgestuwd door twee motoren met CCR II-certificering, voorzien Jacob Verdonk. (foto Sarah de Preter) van katalysatoren en roetfilters, die de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum beperken. De Anda staat daardoor bekend als ‘het schoonste schip’. Een schip waar de binnenvaart natuurlijk graag goede sier mee maakt (www.mcs-anda.com). Sinds oktober 2009 toen de Anda in de vaart kwam, bent u A-sponsor van het BVB. Maar u bent niet zomaar sponsor… We hebben intensief contact met het BVB. Zij waren betrokken bij de open dag van de Anda en onder andere tijdens de Wereldhavendagen waren wij erbij. Met het Maatwerk-team (acquisitieteam van het BVB – red.) zijn we 13 september bij het Feest van de Agrologistiek op de Floriade. Daar ontvangen we officieel het Lean & Green-logo. In november ontvangen we de award voor Lean & Green. In onze bedrijfsvoering is duurzaamheid vanzelfsprekend – maatschappelijk verantwoord ondernemen staat hoog in het vaandel. Over logo’s gesproken: u bent sinds kort licentiehouder van het Blue Road-logo. Wat betekent the Blue Road voor u? De Blue Road-campagne heeft dezelfde doelstelling als wij wanneer we deelnemen aan de presentaties van de binnenvaart bij evenementen. Waar mogelijkheden zijn, wordt de binnenvaart over het voetlicht gebracht en gepromoot. Ik denk dat de branche nog meer aan de weg kan timmeren, ook buiten de evenementen om. Het BVB kan altijd op u rekenen bij het promoten van de binnenvaart? Het BVB doet veel en goed promotiewerk voor de sector. Het BVB bracht ook minister Schultz van I&M aan boord van de Anda bij een werkbezoek. Onlangs nog waren we betrokken bij een groot artikel in NRC Handelsblad over hoe goederen de haven binnenkomen en worden doorvervoerd. Zo’n verzoek komt dan via het BVB binnen en wij werken daar graag aan mee. Bureau Voorlichting Binnenvaart Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam Bezoekadres: Rijn- en Binnenvaarthuis, Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam telefoon: +31 (0)10 412 91 51, fax: +31 (0)10 433 09 18 e-mail: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bezoek het BVB ook op internet: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl voortouw Nieuws van het BvB ‘Zonneflessenbootknutselworkshop’ op Maritime Innovation Experience Studenten gaan op woensdag 12 september tijdens de Maritime Innovation Experience in Sportboulevard Dordrecht de uitdaging aan om de snelste ‘zonneflessenboot’ te maken. Onder leiding van Erik van Loon van Stichting Aquarius maken zij een duurzame zonnecelboot van PET-flessen. Van Loon wil met zijn ‘Zonneflessenbootknutselworkshop’ jongeren interesseren voor schoon water, (elektro-) techniek, (scheeps)bouwkunde, recycling, zonne-energie, duurzaamheid en creativiteit. In twee workshops bouwen de studenten in multidisciplinaire teams een boot van PET-flessen, een motortje en een zonnecel. De boten moeten op een creatieve manier van gerecyclede materialen worden gebouwd. Door studenten van verschillende opleidingen samen te laten werken ontstaan er innovatieve ideeën, maar de studenten leren ook hoe samenwerking in het bedrijfsleven werkt. In het zwembad van de Sportboulevard nemen de teams het tegen elkaar op in de twee grote ‘Zonneflessenbotenraces’. De twee teams met de snelste boten winnen een rondvaart met de Fuel Cell Boat van de Amsterdamse rondvaartrederij Lovers. De Fuel Cell Boat Nemo H2 is speciaal ontworpen en gebouwd voor het varen op waterstof en produceert geen stank, lawaai of CO 2 . De aandrijving gebeurt elektrisch met behulp van een brandstofcel. Creatieve oplossingen De Maritime Innovation Experience staat in het teken van ontmoeting tussen maritieme bedrijven en studenten. Op de Innovatiemarkt presenteren de bedrijven zich 12 september aan de studenten. Daarnaast geven studenten diverse workshops en lezingen aan professionals uit het maritieme bedrijfsleven. Over nieuwe ont wikkelingen en ideeën over onderwerpen als schaalvergroting in de scheepvaart, R&D in de maritieme wereld en duurzame energie. Verder zijn er zogeheten Speed Solving Maritime-sessies waarin studenten creatieve oplossingen bedenken voor innovatievraagstukken van maritieme bedrijven. In totaal worden 500 studenten en 500 maritieme professionals verwacht. De studenten zijn onder andere afkomstig van de volgende opleidingen: - Werktuigbouwkunde (mbo/hbo) - Scheepsbouwkunde (mbo/hbo) - Techniek (mbo) - Elektrotechniek (mbo/hbo) - Logistiek & technische vervoerskunde (hbo) - Maritiem Officier (hbo) - Small business & retail management (hbo) - Bedrijfseconomie (hbo) - Communicatie (hbo) Maritime Innovation Experience De Maritime Innovation Experience is een project van Proeftuin Maritieme Innovatie. De Proeftuin Maritieme Innovatie is opgezet op initiatief van Werkgeversvereniging Drechtsteden. Daarnaast zijn de volgende brancheorganisaties en onderwijsinstellingen aangesloten: EICB, Scheepsbouw Nederland, Hogeschool Rotterdam, Da Vinci College, Inholland Delft, Hogeschool voor de Zeevaart Rotterdam. Het programma heeft als doel de innovatiekracht van MKB-bedrijven in de regio Drechtsteden te bevorderen door innovatiekrachten te bundelen. De Proeftuin Maritieme Innovatie wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het projectmanagement wordt uitgevoerd door HME. De Maritime Innovation Experience begint om 10.00 uur en duurt tot 18.00 uur. De opening wordt verricht door Teun Muller, voorzitter van Werkgeversvereniging Drechtsteden en vicevoorzitter van het CBRB. Meer informatie: www.proeftuinmaritiemeinnovatie.nl Evenementenagenda Maritime Innovation Experience 12 september Sportboulevard Dordrecht Binnenvaartsociëteit De Wandelgang: BBQ 20 september ARA Hotel, Zwijndrecht Open Scheepvaart Dagen Antwerpen 21 t/m 23 september Antwerpen Paramont dansavond 28 september Kade 100, Zwijndrecht Botenbeurs Gorinchem 28 en 29 september Gorinchem BinnenVaartSoos: presentatie Gerard Deen over LNG in de binnenvaart 2 oktober Julia Internaat, Zwijndrecht MARIN neemt je op sleeptouw 6 oktober MARIN, Wageningen Offshore Energy 2012 23 en 24 oktober RAI Amsterdam Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl. PUZZEL Puzzelwinnaar krant nr 18: W.J. Frijling - Plaatsnaam: Papendrechtt - Oplossing: Maritieme Vakbeurs SMM Hamburg 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 2 5 80 43 11 29 44 26 33 70 47 79 54 66 40 42 37 51 60 86 35 75 30 49 24 62 14 1 25 87 - HORIZONTAAL 1. Spaanse schilder; 7. goede manieren in de omgang; 12. dwaas; 13. in het water levend knaagdier; 14. opstootje; 15. windrichting (afk.); 17. verpakking voor tandpasta; 19. geestdrift; 21. binnenlandse zaken (afk.); 22. tenger; 24. grote winkel; 27. dierentuin; 28. doorbraak; 30. kloosterzuster; 31. priem; 32. rolprent; 33. plaats in Gelderland; 35. land (staat); 37. aanwijzend voornaamwoord; 38. fijne alcoholische drank; 41. koud en vochtig; 42. deel van een breuk; 44. de gehele filmploeg; 46. donkere kamer (afk.); 47. land in Zuid-Amerika; 48. erker; 49. toetsing van de kennis; 50. lichtbron; 52. ver (in samenstelling); 54. hoofdstad van Turkije; 56. ledemaat; 58. deel van een schip; 61. glansverf; 62. hemelgeest; 64. deel van gelaat; 65. Nederlandse rivier; 67. mollengang; 68. Nederlandse Omroep Stichting (afk.); 70. eikenhout van schors ontdoen; 72. gewicht; 73. land in Zuid-Amerika; 76. vlekkenwater; 77. loofboom; 78. verdriet; 79. verleidelijke vrouw; 81. rivier in Noord-Brabant; 82. cilinder; 83. Friese jongensnaam; 84. olie (Engels); 86. volhardende geestkracht; 87. niet afwijkend van het gewone. VERTICAAL 1. pijnlijk (hachelijk); 2. lengtemaat (afk.); 3. wilde haver; 4. leep (listig); 5. elfenkoning; 6. bakplaats; 7. adellijke ongehuwde dame; 8. metselspecie; 9. Japanse munt; 10. oosterlengte (afk.); 11. periode van mooi weer voor de herfst; 16. sterk ijzerhoudende grondsoort; 18. kerkelijke straf; 20. waterplant; 21. meetkundig lichaam; 23. ondeskundige; 25. bijbelse reus; 26. welzijn (voorspoed); 27. onstoffelijk deel van de mens; 29. sinterklaaskoek; 32. het verzamelen van postzegels; 34. Europa (afk.); 36. plaats in Noord- Brabant; 37. scheepsvloer; 39. in elkaar; 40. aandoening van de gewrichten; 42. bekend gebouw in Londen; 43. plaats in Duitsland; 45. speeltoestel; 46. middagslaapje; 51. woonboot; 53. waterdoorlatend; 54. behoeftige toestand; 55. schoollokaal; 56. Griekse zuilengang; 57. spijskaart; 59. schrijfvloeistof; 60. briljant (begaafd); 62. kort stukje (restje); 63. dichter bij de wind zeilen; 66. meisjesnaam; 67. hertensoort; 69. bladgroente; 71. tijdperk; 73. deel van een wiel; 74. hoofdkaas; 75. god van de liefde; 78. waardeloze lap; 80. jongensnaam; 82. muzieknoot; 85. opbergruimte. Stuur uw oplossing van krant 19 opsturen voor 19 september 2012 a.s. en maak kans op een cadeaubon t.w.v. € 15,00. De Binnenvaartkrant, Postbus 24202 3007 DE Rotterdam of kijk op www.binnenvaartkrant.nl waar u uw oplossing online kunt doorgeven!

De Binnenvaartkrant 55 11 september 2012 Kolen en olie DOOR CEES DE KEIJZER De Salt Lake City, vernoemd naar de hoofdstad van de Amerikaanse staat Utah, is bezig met het lossen van 150.000 ton kolen uit Colombia. Dat gebeurt bij de EMO (Europees Massagoed-Overslagbedrijf) in de Mississippihaven, vernoemd naar de bekende rivier. Die ontspringt bij de Canadese grens, loopt dwars door Amerika, om na 3780 kilometer uit te monden in de Golf van Mexico. Er wordt hier niet alleen gelost maar, gezien de langszij liggende bunkerlichters, ook geladen. In dit geval stookolie en smeerolie. (foto Cees de Keijzer / www.worldshipsocietyrotterdam.nl) Zoals bekend heet het innemen van brandstof bij een schip bunkeren. Afgeleid van het woord bunker, want zo heette vroeger de ruimte waarin de kolen werden opgeslagen. Drie dik langszij liggen hier de Oostzee, de Beethoven en buitenop de Valburg, een specifieke smeerolielichter. Smeerolie wordt op dit soort schepen niet in drums aangevoerd maar overgepompt. Dat kunnen tientallen tonnen zijn, dus enkele tienduizenden liters. De brandstof voor de hoofdmotor is zware stookolie en ‘de kar’ van de Salt Lake City heeft een vermogen van 23.000 pk met een dagverbruik van 60 ton. Hoewel stookolie accijnsvrij wordt geleverd is die prijzig geworden. Met de huidige prijzen is dat al gauw Deze rubriek wordt verzorgd door de Rotterdam Branch van de World Ship Society. De Rotterdamse afdeling van de internationale vereniging van maritiem geïnteresseerden is met 270 leden de grootste ter wereld. Kijk voor meer informatie op www.worldshipsocietyrotterdam.nl. Wereldschepen World Ship Society Rotterdam Branch 40.000 dollar per vaardag. De Salt Lake City, 289 meter lang en 45 meter breed, is qua grootte een zogeheten Capesize bulkcarrier. Kenmerkend voor dit type zijn de negen ruimen. Het kleinere type Panamax is herkenbaar aan zeven ruimen. Diana Shipping Services in Athene heeft niet minder dan acht van deze Capesizers en achttien Panamaxen in de vaart en nog twee in aanbouw. Ook heeft men twee zogeheten Newcastlemax bulkcar riers van elk 206.000 ton. Die schepen kunnen afladen in het Australische Newcastle, waarvandaan veel kolen worden verscheept. Al met al een Griekse rederij die, met een vloot van 3,2 miljoen ton draagvermogen met een gemiddelde leeftijd van 5,7 jaar, er best mag zijn. Nieuwe voetbalkooi voor Prinsenvaart Maritime Booster: minder verbruik en geluid Burgemeester Strous nam de symbolische aftrap. (foto Jo Bindels) DOOR JO BINDELS Met een forse en spectaculaire aftrap gaf burgemeester Stef Strous van Maasgouw het sein voor de ingebruikname van de gloednieuwe voetbalkooi van Internaat De Prinsenvaart in Maasbracht. Directeur Toos Barrett, medewerkers, ouders, kinderen en sponsors keken goedkeurend toe. “Het leed is voorbij en dat is reden voor een groot feest”, zei Barrett in haar toespraak. De oude voetbalkooi was zelf in elkaar geknutseld en voldeed niet. Het vervelende euvel was dat elke keer als een bal tegen de omheining knalde, dat in de wijde omgeving hoorbaar was. Tot ongenoegen van de omwonenden. Een plastic bal was geen optie; voetballen doe je natuurlijk met een echte leren bal. Barrett vroeg de oudercommissie zich te buigen over een oplossing. Die bracht een aantal werkbezoeken om te kijken hoe het probleem elders was opgelost en ging – niet geheel onbelangrijk – op zoek naar sponsors. Voorlaatste stadium was het opvragen van offertes en een aantal maanden geleden werd de knoop doorgehakt. Sponsors De Prinsenvaart kreeg een nieuwe voetbalkooi, ook geschikt voor andere balsporten, van 10 bij 20 meter. Alle cruciale punten zijn voorzien van rubbers met als resultaat dat zelfs in het gebouw van de Prinsenvaart de ballen tegen het hekwerk nauwelijks hoorbaar zijn. Zeer tot genoegen van de omwonenden en mede dankzij de gulle medewerking van sponsors. Zondag 2 september werd de kooi tijdens een zeer geanimeerd feest ingewijd met voortreffelijke medewerking van de weergoden. Een ballonnenwedstrijd waarbij de verst komende ballon een aardig prijsje oplevert, een eveneens voortreffelijk lopend buffet van Prinsenvaartkok Geurt Bor en de veiling van een voetbalshirt van Mark van Bommel luidde het einde in van een geslaagde feestelijke dag. De veiling bracht 185 euro op; dat geld is bestemd voor het Ronald McDonaldhuis in Maastricht. Maritime Booster presenteerde vorige week op de HISWA te Water een nieuwe serie cv- en combiketels die een verminderd stroomverbruik en een nog geluidsarmere brander hebben. De Maritime Booster is volgens het bedrijf uit Numansdorp de kleinste professionele oliegestookte ketel ter wereld. Alle Maritime Boosters kunnen met een circulatiepomp met energielabel A worden geleverd. Deze pomp levert een energiebesparing op van 30 procent in vergelijking met een traditionele circulatiepomp. Alle tijdens de beurs bestelde Maritime Boosters worden gratis voorzien van de Grundfoss-pomp (ter waarde van 299 euro inclusief BTW) “Daarnaast is de brander, zonder verlies van prestatie, nu nog geluidsarmer! Onze Nationale en Internationale klanten hebben de Maritime Booster met nieuwe brander inmiddels met enthousiasme in gebruik genomen.” CE-keurmerk De Maritime Booster is verkrijgbaar als solo-toestel (alleen verwarmen) en als combi-toestel (verwarmen en warm tapwater). “De Maritime Booster is de enige oliegestookte cv-ketel die als combinatie, ketel en brander CE gekeurd is. Deze certificering is verkregen door Technigas te België. Wij leveren de Maritime Booster inclusief regel- en beveiligingsapparatuur, overstort, ruimtethermostaat, oliefilter met automatische ontluchter (floco-top) en circulatiepomp.” De branders zijn standaard voorzien van olievoorverwarming (die zorgt ervoor dat de olie altijd met de juiste temperatuur in de verstuiver komt waardoor een goede verbranding gewaarborgd blijft) en nadraaitijdventilatie (zodra de verbranding eindigt, wordt de verbrandingsruimte nagespoeld zodat er geen verbrandingsgassen achterblijven, ook niet in de opstellingsruimte). Het onderhoud van de Maritime Booster is eenvoudig en alle componenten zijn wereldwijd verkrijgbaar. Het apparaat heeft geen geluiddemper nodig in de rookgasafvoer, heeft geen overbodig verlies van het tapwaterreservoir, geen gevoelige elektronica (printplaten). Moederbedrijf Holland Warmte heeft meer dan vijftig jaar ervaring op het gebied van oliegestookte cvinstallaties. “Zeven dagen in de week staat onze servicedienst paraat om ondersteuning te bieden. Holland Warmte, levert en monteert cv-installaties aan boord van jachten en binnenvaartschepen.” Meer informatie: www.maritimebooster.nl

Binnenvaartkrant