Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 52 11 september 2012 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Steun Unicef! GIRO 121 Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. IVW erkend Inspectie Verkeer Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl • CCR fase 2 motoren • Revisie motoren • Ruil motoren • Onderdelen Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 15.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 16.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 20.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 21.300,- Basis SCANIA KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 20.700,- Basis MERCEDES Mercedes V12 702 PK / 525 kW prijs op aanvraag Revisie en levering onderdelen van: DAF-, Scania-, Liebher-, MAN-, Mercedes-, MTU- en Volvo motoren. Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 www.ktbkoning.nl info@ktbkoning.nl • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 53 11 september 2012 Peeters Art en Industry painting Kunst met hart en ziel DOOR JOHAN DE WITTE Nico Peeters schildert zoals een camera het vastlegt. Met olieverf geeft hij een extra aan hetgeen bestaat. Zijn fotografisch weergegeven industrieën en schepen boeien door onverwacht detail. De zuiverheid van scheepslijnen beroert. Een varensman zei eens over een schilderij met stoom, dokken kranen en havenspektakel: “Weet je wel Peeters wat je ons aandoet, je veroorzaakt heimwee!” “U moet vast bij mijn man zijn”, zegt een mevrouw wanneer zij mijn blik langs de huisnummers volgt. “De buurt is u vreemd, dat zag ik meteen.” Ze stelt zich voor als Gerrie Peeters en loodst mij naar haar woning. Kunstenaar Nico Peeters, die we met zijn werk onder andere aantreffen op maritieme beurzen, maakt vandaag tijd voor De Binnenvaartkrant. “Welkom”, zegt hij even later in zijn woonkamer te Culemborg, waar een tweeluik mij op de kaai zet van pier 7 met zicht op de roeier die een tros langs de bulbsteven van een groot containerschip in zijn vlet trekt. Langszij ms Contship Europe 20 meter verderop ligt een VT te bunkeren. Het altijd woelige water in de Waalhaven breekt de nog prille zon aan scherven en projecteert licht en schaduw onder de rode spiegel van het zeeschip. “Ja” zegt Nico, “het is een vroege zon, nog net voordat ze warm wordt en een mooie dag belooft.” Aan de muur over bakboord haalt een scheepskok van Vroons ms Field Express het brood uit zijn kombuisoven. Het licht valt diffuus door de patrijspoort en focust de kok, knielend op de oncomfortabele vloertegels. Je ruikt het versgebakken brood! De Spaanse afkomst van de kok en de blik van genoegen in zijn product, heeft Peeters in verf gevangen. Verbazend mooi werk, waarvan je aanvankelijk niet gelooft dat de werkelijkheid door verf meer perspectief krijgt. Licht en schaduw: je moet het zien en kunnen weergeven, dan ben je kunstenaar. Ik heb ‘kwartier gemaakt’ en bedank voor zijn tijd. Vandaag moet de finishing touch aan de kont van een sleepboot die op de ezel staat even wachten. Er is koffie. Carrière, ervaring evenals gemeenschappelijke bekenden passeren de revue en dan: “Nico, hoe, waarom, voor wie en wat schilder je?” Brood op de plank “In juli ‘82 besloot ik mijn werk bij Educaboek te stoppen en beroepsmatig van het schilderen te bestaan. De behoefte ertoe bestond reeds een aantal jaren, die kwam van binnenuit. Ons gezin met vier opgroeiende kinderen vereiste niettemin prestatie. In het eerste half jaar leverde ik veertig schilderijen af, waaronder de Jersey Express van de firma Vroon uit Breskens. Nadien vertraagde het tempo.” Nico Peeters aan het werk. (foto Johan de Witte) Was de vrijblijvendheid om als eigen baas te werken niet moeilijk? “Zelfdiscipline is in mijn vakgebied essentieel. Als je thuis niet werkt ben je onderweg om foto’s en onderwerpen te schetsen. Een bezoek aan een opdrachtgever vraagt af en toe veel tijd om niet alleen de sfeer en setting van het onderwerp te peilen, maar ook iets te leren van de persoonlijkheid, ideeën of filosofie van je klant. Pier 7 met zicht op de roeier die een tros langs de bulbsteven van een groot containerschip in zijn vlet trekt. Soms ga ik naar huis met de boodschap: je kent het thema en maak er iets moois van. Een andere keer krijg ik een foto of gedetailleerde informatie over hoe het was of nog is. Van machinebouw of draaierij bijvoorbeeld zijn foto’s noodzakelijk voor het in detail op doek te zetten.” “Het treinstation Geldermalsen op buitenlocatie schilderen was heel bijzonder. Ik had voor de opzet een dag of vijf nodig en merktekens op het emplacement gezet, maar als ik kwam stonden de locomotieven op dezelfde plek maar de trein was verplaatst. Dat is lastig en vraagt veel aandacht aan het perspectief. Water en schepen zijn de meest bepalende elementen in mijn werk. Ook in het bestaan van opdrachtgevers is dat niet anders. Het toeval wil dat schilderen waarbij het maritieme en industrieverleden in detail wordt teruggehaald, ook mijn plezier is.” De vanzelfsprekendheid waarmee Nico een schip goed neerzet vindt zijn oorsprong in het vroegere tekenwerk en fotografisch waarnemingsvermogen. Elementair is dat hij zelf heeft meegevaren! Soms verplicht een slechte foto of voorbeeld hem een mast of ra als basis voor lijn en perspectief te nemen. Ervaring bepaalt dan de lijnen en verhoudingen. Sfeer proeven Na MTS werktuigbouw restte Nico Peeters nog een paar maanden voor diensttijd waarin hij bij Stork Jaffa in de bankwerkerij werkte aan onder andere stuurmachines. Hier rook hij de geur van staal en kreeg gevoel voor materie. Als tekenaar machinekamerinstallaties werd de RDM in ‘72 zijn kunstacademie. Vanachter zijn tekentafel hield hij de ligplaats van Dockyard-slepers in de Dokhaven in het oog. De manoeuvres, zwarte koppen en activiteit aan dek, rook van verbrande steenkool boven de pijp en dat ijle geluid van vrijgelaten stoom aan de fluit, beitelden zich daarbij in zijn geheugen. Hij ging nog aan de slag bij Houttuin pompen en op kantoor bij Vroon. Al vroeg voelde hij onwillekeurig van wat hij om zich heen zag of dat bepalend was voor zijn werk. Peeters Het licht valt diffuus door de patrijspoort en focust de kok, knielend op de oncomfortabele vloertegels. Je ruikt het versgebakken brood! is autodidact! In 1998 kwam een bezoeker van Europort Maritime in Ahoy zijn expositie binnenwandelen en stuitte verbaasd door echtheid op het ms Madison Lloyd van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd NV, die in 1960 als bouwnummer 303 bij de RDM van stapel liep. (Op 28 juli 1982 arriveerde het schip na vele levens voor de sloop te Huangpu China.) Vrijwel direct vroeg de persoon aan Peeters: “Mottie kosten?” De geïnteresseerde koper was geboren en getogen op Heijplaat en had als machinist gevaren! Sindsdien heeft deze liefhebber niet minder dan negentien schilderijen van Peeters in de wacht gesleept. Bij Niestern Sander zat De Waker in het dok toen de directeur van Aegir Marine (sterntube seal specialist) belde met: “Ik zou graag een schilderij hebben van dit schip in ‘t dok, bij schemer en windstil.” Het kwam voor elkaar. Later hoorde Nico dat hij het moment in zijn schilderij exact getroffen had. “De essentie van een kunstwerk bestaat uit communicatie. Omdat je uit dezelfde wereld komt, kan je dat uitwerken”, volgens Peeters. Zo fotografeerde hij de Europoort vanaf de Smit Panther. Naar deze foto’s maakte hij een Europoort skyline van 240 x 80 centimeter. Een schip kan je pas schilderen als je er iets van afweet. Hein Danser vroeg hem eens om zijn schepen in formatie varend op de rivier te schilderen. Danser kopieerde het schilderij in een firma-flyer en kwam als visitekaart van Danser Containerline op de bureaus van de transportwereld terecht. Echt moeilijk werd het toen hij een opdracht kreeg om maritiem New York in de 50’er jaren weer te geven. Om authentiek te zijn wilde hij de United States, Queen Mary en de beroemde sleepboten van Moran Towage combineren met de pieren van Manhattan. Het vergde een lange studie en veel contact met de overkant maar bracht weinig op. Eerst toen hij gehoor kreeg van een Engelse maritieme archivaris, werd hem veel documentatie gestuurd. Historie met schepen en industrie maar ook auto’s zoals onder andere Dafs vereeuwigen, is werk waar Nico voldoening aan beleeft ofwel wat er niet meer is aan de oppervlakte te brengen! Wanneer een opdrachtgever dan zoiets mee naar huis neemt doet het ondanks dat hij er van leven moet een beetje zeer. Zijn moeilijkste opdracht kreeg hij van zijn vrouw om van hun vier kinderen een portret te maken. Af en toe kwam het ook voor dat hij het niks vond, dan rolde hij er gesso overheen om daarna een ommetje te maken. Gerrie herinnert zich zulke momenten. Ze ging dan discussie even uit de weg! Emotie is zijn drijfveer. Dankbaar is hij dat zijn werk het hart van mensen raakt, want Nico vindt de verhalen van roeiers, schippers, zeelui en dokwerkers nog altijd even boeiend. Inmiddels hangen de Peetersen in kantoren en privé’s over alle windstreken. Peeters de Rembrandt van het maritieme? Het zou de meester zelf tot eer geweest zijn! Structuur We gaan naar het atelier en kijken onderweg in kamertjes waar het behang zich verstopt achter schilderijen en tekeningen. Een aantal hiervan laat zien dat de 6-jarige Nico Peeters reeds schepen onder bruggen in perspectief poogde te tekenen. Wie denkt dat we in een stoffig atelier komen waar het mengsel van terpentijn en verschraalde wijn hangt met in de hoek mislukkelingen op een rij, vergist zich. Hier wordt gewerkt in een atelier waar orde heerst ofwel met hart en ziel wordt geschilderd. Een rijtje cd’s naast een eenvoudige radio, zorgvuldig gekoesterde penselen met elk hun eigen karakter, het palet met de regenboog aan verf en schilderijen in wording. Hier is niets abstract. De Maashaven met de Chevron Delfzijl staat op een ezel, zijn penseel beroert dukdalf nummer 6, vezels van een gebroken tros, meeuwenpoep, aangroei onder de vloedlijn. Het zijn strelingen voor het oog. Aan een groot schilderij werkt hij een half jaar of meer en waarom ook niet als degene die het werkelijk maakte er ook zijn tijd voor nodig had! Als ik weg rijd, kijk ik nog even naar dat raam in een gewone straat, waarachter ongewoon werk wordt gemaakt door een begenadigde kunstenaar.

Binnenvaartkrant