Views
3 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 11 september 2012 MFC-lijn Alphatron voldoet aan MED-eisen Rate of Turn Rudder van Alphatron. Als eerste fabrikant van binnenvaartnavigatieproducten heeft Alphatron Marine volledige DNVgoedkeuring verkregen voor de nieuwe MFC-instrumentenlijn conform de zwaarste MED-eisen. Hoewel ‘nog’ niet verplicht voor de binnenvaart is de MFC-lijn volledig ontworpen conform de zogeheten MED-wheelmark-eisen die al jaren voor zeevaartapparatuur gelden. Daarmee loopt Alphatron Marine voorop met de kwaliteitsborging van zijn producten. Het bedrijf produceert al jaren volgens de zwaarste zeevaarteisen en ook de aanwijsinstrumenten van de reeds in omloop zijnde MF-lijn zijn conform deze eisen gekeurd. ADVERTENTIE “Met de opm a r s v a n nieuwe technieken zoals de iPad en andere tablets lijkt de verleiding groot om deze volumeproducten na enige wijzigingen toe te passen voor de binnenvaart”, aldus Alphatron in een persbericht. “Deze wegwerpproducten hebben veelal ongelimiteerde mogelijkheden tegen een ‘lage’ prijsstelling. Daarnaast zijn deze producten vrij te koop op de consumentenmarkt. Het nadeel is dat de onderdelen al zeer snel niet meer leverbaar zijn en dat het product in de afvalbak verdwijnt.” Voor de Alphaline MFC zijn gegarandeerd tien jaar lang onderdelen verkrijgbaar. De software is dan ook door Alphatron zelf gemaakt. “Een dubbele garantie voor de toekomst!” Meer informatie: www.alphatronmarine.com SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Julia Internaat houdt open dag Op dinsdag 9 oktober opent het Julia Internaat van 10.00 uur tot 15.00 uur zijn deuren voor iedereen die interesse heeft een kijkje in de keuken te nemen van een internaat. Tijdens de open dag aan de Schipperskade 75 in Zwijndrecht zijn ouders en medewerkers aanwezig om bezoekers te vertellen wat het leven op het Julia Internaat inhoudt. Ook geven zij presentaties over de verschillende leefgroepen en leiden ze belangstellenden rond door het gebouw. Ook dit jaar is het Julia Internaat tevreden over de nieuwe instroom van kinderen die dit schooljaar voor het eerst naar het internaat gaan. “We zijn wederom met een volle leefgroep gestart”, aldus directeur Karin van Berkel. “Dit is opmerkelijk; immers landelijk bekeken loopt het kinderaantal terug.” De populariteit van het Zwijndrechtse internaat komt volgens VTL zoekt weer beste leerbedrijf Welk bedrijf is het beste leerbedrijf en wie is de beste praktijkopleider? VTL, dienstverlener voor instroom en mobiliteit in de sector Transport en Logistiek, organiseert ook dit jaar weer de verkiezing van het Leerbedrijf en de Praktijkopleider van het Jaar. Aanmelden kan tot 1 oktober. De verkiezing schenkt aandacht aan het belang van goede leerbedrijven en praktijkopleiders voor de sector transport en logistiek en de Nederlandse economie. “Door inspirerende, succesvolle leerbedrijven en praktijkopleiders te bekronen wil VTL de waarde van een goed leerbedrijf versterken en zo meer bedrijven inspireren om ook leerbedrijf te worden.” Erkende leerbedrijven kunnen zich aanmelden of een ander voordragen via www.vtlverkiezing.nl. Uit alle aanmeldingen worden per categorie drie genomineerden geselecteerd. De categorieën zijn: Leerbedrijf Transport & Logistiek, Leerbedrijf Scheepvaart en Praktijkopleider. Alle genomineerden ontvangen een jurybezoek en er worden promotiefilmpjes gemaakt zodat ook het publiek kan stemmen op hun favoriet. haar doordat Julia een internaat is “waar een gemoedelijke en huiselijke sfeer heerst. Iedereen kent elkaar en de betrokkenheid is groot; zowel van de kinderen en ouders alsmede van de medewerkers, directie en onze gemotiveerde oudercommissie.” “Nieuwe kinderen starten in een horizontale groep, hetgeen een positieve uitwerking heeft in de ontwikkeling van het kind op het internaat. Voor de ouders is het prettig dat hun kind kan starten met leeftijdsgenoten die het eerste jaar bij elkaar blijven.” Horizontale groep De Krekels biedt een structuur die geheel is afgestemd op de behoefte van het kind in deze belangrijke eerste stap. Na De Krekels stromen de kinderen door naar één van de vijf verticale leefgroepen, elk met zijn eigen sfeer en identiteit. Daarnaast is er aan het einde van de internaatsperiode Begeleid Kamer Bewoning De Horst, waar de jongeren worden voorbereid om op eigen benen te staan. Basisschool De Toermalijn neemt een belangrijke plaats in bij het leven op het internaat. Het merendeel van de jonge kinderen zit op deze r.k. basisschool. De jongste kinderen worden door de groepsleiding naar school gebracht. “De betrokkenheid en de samenwerking met de kinderen, ouders en groepsleiding van het internaat en de leerkrachten van de school vormt een goede basis om optimaal te kunnen presteren. Er is een open communicatie met korte lijnen die de ontwikkeling van het kind positief beïnvloedt. Daarnaast bieden de gemeente en de regio Zwijndrecht een ruim aanbod aan vervolgonderwijs.” Meer informatie: www.juliainternaat.nl Dat stemmen op de site kan vanaf 22 oktober op de speciale website: www.vtlverkiezing.nl. De winnaars worden gekozen op basis van het aantal stemmen van het publiek (weegt voor 40 procent mee) en op basis van de uitkomsten de juryrapportages (60 procent). Alle genomineerden worden uitgenodigd voor het evenement en pas tijdens de uitreiking worden de winnaars officieel bekend gemaakt. De uitreiking vindt plaats tijdens een evenement op donderdag 29 november. Die verkiezingsavond bestaat uit een diner en een “interessant programma”. Tanker Piz Bever heeft ‘koude voeten’ Het begon er alle schijn van te krijgen dat nieuwbouwtanker Piz Bever ‘cold feet’ had, het niet aan durfde het water op te gaan. Hoe de medewerkers van Groningen Shipyard ook hun best deden, verder dan schoorvoetend een paar centimeter wilde het casco tijdens de tewaterlating niet richting Winschoterdiep glijden. Hydrauliek met verlengstukken en sleepboten op volle kracht zorgden er uiteindelijk voor dat het schip – dat wordt gebouwd voor de rederij van werfeigenaar Daniël Gausch – na ruim een half uur vertraging het verzet staakte. Zodat het alsnog, onder het toeziend oog van tientallen belangstellenden, geruisloos te water gleed. (tekst en foto Jan Johan ten Have) Eurovracht.eu wil het verschil maken Door Cor Spek “Een andere manier om vracht te krijgen of aan te bieden”, vertelt de fonkelnieuwe website meteen al op de eerste pagina. Eurovracht.eu heeft ambities om de markt transparanter te maken door transport en ladingstromen inzichtelijk te maken. Website-eigenaar Rudie Eerkes is vol vertrouwen dat dit ook gaat lukken. Nu alleen nog klanten… De digitale handelsplaats is sinds juni 2012 in de lucht en wordt gevoed door de gedachte dat schippers inzicht willen in vrachten en actuele prijzen. Dat kan als opdrachtgevers een reis plaatsen op Eurovracht.eu en vervoerders hierop bieden. Naar beneden welteverstaan. Dat gaat anoniem, alleen het laatste bod is zichtbaar. Als de biedingstermijn verstreken is, staat er een vrachtprijs ‘op het bord’ waar beide partijen zich aan verbinden. Eerkes legt uit: “Het gaat om actuele prijzen. Daar zit niks tussen. En doordat je kunt zien wáár het werk zit, wordt het voor de schipper overzichtelijker. Hierdoor krijgt hij meer vrijheid in de keuze van reizen en opdrachtgevers.” Rust De jonge Terneuzenaar kan enthousiasme niet ontzegd worden; hij gelooft sterk in de unieke mogelijkheden van Eurovracht.eu. “Via mijn site kan er bevracht worden. Daar gaat een tender aan vooraf. De laagste inschrijving zorgt gegarandeerd voor bevrachting. Andere sites vertellen alleen wie er werk heeft of welke schepen er leeg zijn.” Met die wetenschap kunnen schippers en bevrachters elkaar dan bellen. En dát wordt overbodig. “Mijn site geeft rust voor beide partijen; er hoeft niet meer gebeld te worden. Je zet je info op Eurovracht.eu en klaar.” Het klinkt goed. Alleen de markt moet dat nog even weten en gaan ervaren. Want: “Als de site voldoende data heeft komen er statistieken die de Europese vrachtprijzen laten zien.” Kortom, Rudie Eerkes is er klaar voor. Nu wachten op de eerste die de stap wil zetten.

De Binnenvaartkrant 47 11 september 2012 Einde nadert voor Bos Motoren DOOR EVERT BRUINEKOOL Na 77 jaar sluiten Tijmen, Klaas en Peter Bos het bedrijf dat hun vader in 1935 startte. In verband met een woningbouwproject moeten de drie broers óf 300.000 euro betalen voor de aanleg van een geluidswal óf hun bedrijf verhuizen. “Een oude boom moet je niet verplaatsen”, stelt Tijmen. “En 300.000 euro, dat hebben wij niet even in de keukenla liggen. Dus rest ons niets anders dan stoppen.” Binnenschippers zullen het na dit jaar zonder de adviezen van de gebroeders Bos moeten doen. “Zij zullen ons missen en omgekeerd is het net zo”, stelt Peter. “Wij zijn letterlijk opgegroeid met dit bedrijf.” “Mijn vader is ooit begonnen vlak bij de haven. Hij was de oudste van twaalf kinderen en geld was er niet. Maar hij kon een tientje lenen van de dominee om gereedschap te kopen. Dominee Bos was dat, een hele goede man. Dat was het begin van Bos Revisie- Inbouw-Scheepsmotoren. Het tientje van de dominee.” Vader Bos breidde al snel zijn werkzaamheden uit van alleen onderhoud van oude motoren naar ook levering en inbouw van nieuwe motoren. “Dat begon met A-Fordjes en T-Fordjes voor botters. Later kwamen de dieseltjes, de 3-, 4-, 5- en 8-cilinders. De schepen groter en groter. Spitsen, kempenaars en een keer een verlengde kempenaar van 60 meter. En dat is nog steeds onze grens. Groter gaan we niet.” Deur definitief dicht De mannen hebben nooit zonder werk gezeten. “Op het moment dat onze klanten in de visserij en de binnenvaart beetje bij beetje verdwenen, wisten eigenaren van antieke sleepbootjes en de bruine vloot-schepen ons te vinden. De laatste jaren komen ook steeds meer recreatieschippers naar Bunschoten/Spakenburg. Ze weten allemaal dat wij in de loop der jaren een enorm assortiment onderdelen en accessoires hebben opgebouwd. Van motoren die al tientallen jaren niet meer worden geproduceerd, hebben wij nog onderdelen liggen.” De gebroeders Bos doen al het werk zelf. “Draaien, lassen, reviseren, het onderhoud, noem maar op”, reageert Tijmen. “Of we regelen het”, vult Peter aan. “Want wij hebben natuurlijk wel al nagedacht over hoe het nu verder moet met onze klanten. Wij stoppen; 31 december gaat hier de deur definitief dicht en opvolgers zijn er niet. Maar wij werken wel samen met een jonge vent die kleine motoren voor ons inbouwt.” Klaas, Tijmen en Peter Bos (vlnr) tussen de laatste motoren. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) De machines, de draaibanken, de pers en de kleppenmachines zijn al verkocht. “Het enige dat nu nog rest is de huidige voorraad onderdelen en de dertig motoren van de hand doen.” Herinneringen Wat straks rest zijn herinneringen. “Goede herinneringen”, vertelt Tijmen. “Ik kan me echt geen vervelende gebeurtenissen voor de geest halen. Met uitzondering dan van de brief van de gemeente waarin ze ons vertellen dat we moeten stoppen, verhuizen of fiks moeten investeren in een geluidswal. Maar als het om klanten gaat, blijven toch vooral de prachtige karakters je bij.” Zo was er een tandarts die een tjalkje had gekocht met daarin een oud 6-cilinder Carter-motortje. “Die motor was niet meer te herstellen”, weet Peter. “Wij hebben toen een paar motoren laten zien. ‘Wat is de mooiste en de beste’, vroeg de nieuwbakken eigenaar van het tjalkje. Ik liet hem een Daf zien, net gereviseerd, een prachtexemplaar, een van de duurste die we ooit hebben verkocht. Ik vertelde de prijs en zonder met z’n ogen te knipperen zei hij: ‘Prima, doe die maar.’” “Wij hebben die motor ingebouwd en toen wij hem vertelden dat zijn tjalkje klaar was, wilde hij gelijk betalen. Wij hebben echt moeten aandringen op een proefvaart en verteld dat wij zijn betaling niet konden accepteren als die proefvaart niet goed zou verlopen. Hij moest er wel om lachen.” “Naderhand vroeg hij ons nog een feestje te organiseren ter ere van de proefvaart. Wij hebben vis gebakken en paling gerookt en het was een fantastische proefvaart. Hij en zijn gasten waren zo tevreden dat zij stelden dat er ieder jaar een nieuwe proefvaart moest komen. En dat is ook gebeurd. Jaar na jaar hebben wij het onderhoud verzorgd en gaf hij ons opdracht weer een feestje te organiseren.” BN’ers Tijmen, Klaas en Peter hebben ook BN’ers als klant. “Jeroen Pauw bijvoorbeeld”, vertelt Klaas. “Die kwam ooit met een heel oude Duitse politieboot. Dat ding was 18 of 19 meter lang en zag er niet uit. Wij hebben er twee oude Daf’s ingebouwd en 900 uur besteed aan het opknapwerk.” “Omdat wij graag alles netjes doen, hadden wij een uitgebreide rekening opgesteld en ieder nippeltje, boutje en uurtje apart verantwoord. Toen wij hem die rekening gaven, moest hij lachen. ‘Wat kan het mij nou schelen wat ieder onderdeeltje kost’, zei hij. ‘Ik vertrouw jullie toch, zeg nou maar gewoon wat het totaalbedrag is.’” “Een paar jaar later kwam hij nog een keer. Hij had een oud sloepje gekocht, zijn boodschappenbootje noemde hij het. Er moest een heel nieuwe Yanmar in. ‘Waarom nou Jeroen?’, reageerden wij. Zo’n oud bootje en dan een nieuwe motor. ‘Nou jongens, dat is gewoon een eigenaardigheidje van mij. Ik hou van oude schepen, nieuwe motoren en jonge vrouwen.’ Leuke vent die Jeroen.” Pensioen Ook met de binnenschippers ontstonden mooie tradities. “Dan ging bijvoorbeeld het schip over van opa naar zoon en vervolgens naar kleinzoon. Alles bij elkaar hebben wij die familie drie motoren geleverd voor hetzelfde schip. Dan ben je trots op het vertrouwen dat ze je schenken.” Een andere schipper was Han Dane. “Hij voer op Frankrijk”, herinnert Tijmen zich. “Eerst had hij een motorkastje en daar hebben we een Daf ingebouwd. Later kreeg hij een hele mooie jonge spits van 1960 van zijn moeder, de Tida Kira. Daar hebben we die Daf in overgebouwd. ADVERTENTIE T. +31(0) 315 230741 • M. +31(0) 612 221542 • Toen hij meer pk’s wilde, hebben wij dat Dafje nog vervangen door e e n 8 - c i l i n d e r Scania van 270 pk.” De gebroeders Bos hebben nog steeds contact met Dane. “Vanaf het moment dat hij met die spits kwam, hebben ook onze vrouwen met elkaar kennisgemaakt”, vertelt Tijmen. “We maakten er daarna steeds een dagje uit van: vis bakken aan boord, samen naar Volendam varen. Dane is nu een jaar of tien gepensioneerd en heeft een recreatiebootje. De zaken zijn nu omgekeerd. Hij komt ieder jaar onze VD 34 schilderen. Ja, zo kan het gaan. En straks zijn wij ook met pensioen.” veiLiGe onderGrond vanaf 18.-/M 2 ConTroL YoUr SAFETY Marine Grip neem contact op met Marine&Co info@marine-co.nl www.marine-co.nl

Binnenvaartkrant