Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 4 11

De Binnenvaartkrant 4 11 september 2012 [ ] Familieberichten De mosselen mochten natuurlijk niet ontbreken Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,80 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Van donderdag 6 tot en met zaterdag 8 september vond de tweede editie van Mosselen aan de Maas plaats. De netwerkbeurs voor Haven, Transport, Binnenvaart, Maritiem en Services was groter en drukker dan vorig jaar. De tent op de kade bij het ss Rotterdam puilde bij tijd en wijle uit en buiten moesten extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Nieuw was dat bij de opening (verricht door Mai Elmar, de directeur van het ss Rotterdam) een ‘RotterdamWorldPortWorldCity Ambassador’ werd benoemd. De allereerste prominent die de titel een jaar lang mag dragen, is Joke Bruijs. De Rotterdamse actrice en zangeres toonde zich verguld met die erebaan. Wat niet nieuw was – maar natuurlijk mochten ze niet ontbreken – waren de mosselen. En waar smaken die nou beter dan aan de Maas? Nergens, was het antwoord van de drie heren die in het zonnetje stonden te smullen. (foto MG Redacties) Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. D E B I N N E N VA A RT K R A N T Je was een rots in de branding en koerste recht door zee Je trotseerde stormen en golven alleen....je had de wind niet mee Met grote verslagenheid geven wij u kennis dat onze collega en vriend Tonny Ribbers op 31 Augustus 2012 geheel onverwacht van ons is heen gegaan. Ton bedankt voor de fijne jaren, we zullen je missen! Wij wensen de familie heel veel sterkte toe. Bemanning Mts Fenne GEZOCHT MATROOS ibv dienstboekje op mvs Hendrika, vaarsysteem 10/4, salaris vlgs CAO Binnenvaart. Tel. 06-22426549 ms. hendrika@vaart.net TE KOOP: KOTTER 11.88 x 3.66 x 1.10, bouwjr 1985, 6 cilinder Volvo, 129 pk. hydraulische binnen buitenbest., teakbetimmering, tijdloos schip uit.st. vr.pr. € 99.500 0182-383989 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 Als je dagelijks extra zorg nodig hebt is het niet altijd makkelijk om op vakantie gaan. Om er even helemaal tussenuit te zijn. Gelukkig is er het vakantie-hospitaalschip Prins Willem Alexander. Op initiatief van het Katholiek Sociaal Cultureel Schipperscentrum voor de Rijn- en Binnenvaart KSCC vaart het, speciaal op mensen die extra zorg nodig hebben ingerichte, schip al vele jaren uit om een heerlijke week op het water door te brengen. Heerlijke meerdaagse vaartocht voor mensen uit de binnenvaart die wat extra zorg nodig hebben Er op uit met vakantie-hospitaalschip Prins Willem Alexander Deze reis is speciaal bedoeld voor mensen die op extra hulp zijn aangewezen. De mensen worden begeleid en verzorgd door vijftig vrijwilligers (verzorgers, artsen, verpleegkundigen en fysiotherapeuten) die zich, geheel pro deo, vakkundig inzetten voor het welzijn van de opvarenden. Rolstoelen en rollators mogen mee op reis. Diny van Zijl en Gerard en Wieneke Leensen hebben de dagelijkse leiding. Zij doen dit al jaren tot grote tevredenheid van de vakantiegangers, vrijwilligers en het boordpersoneel. De Prins Willem Alexander vertrekt zondag 18 november vanuit Nijmegen richting Zutphen. De volgende dagen zijn Kampen, Hoorn en Wijk bij Duurstede de aanlegplaatsen, om uiteindelijk vrijdag 23 november in Arnhem de reis te beëindigen. Dankzij de inzet van veel vrijwilligers en giften van sympathisanten kan de prijs aantrekkelijk worden gehouden. De prijs per deelnemer bedraagt € 600,-. Voor meer informatie en de inschrijfformulieren kunt u terecht bij: Landelijk KSCC Lea Bom (024) 377 75 75 l.bom@kscc.nl KSCC Het Zuiden Jos van Dongen (0162) 31 45 69 adg.van.dongen@home.nl KSCC Rotterdam Zr. Laetitia Jeanneke Wijnen-Smits (010) 436 73 00 (078) 612 16 66 boot109@zonnet.nl jean1942@xs4all.nl Voor speciale medische vragen: Diny van Zijl-Buil, (0485) 51 65 05 e.vanzijl-buil@ziggo.nl 24 UUR SERVICE GEVR PER EIND SEPT. lichtmatroos op ms ca 1200t ibv dienstboekje. Geen systeemvaart, Intn vaart en AFLOSSER NODIG? Kapitein in bezit van ADN-C biedt TE KOOP / HUUR zelfvarende containerduwbak 90 Voor al uw bestellingen, groot en klein… Snel bezorgd, is wel zo fijn! Donau, loon en vr tijd n.o.t.k. Tel +31 646216078 zich aan, ook kvb. 06-11070533 TEU. Tel. 0651760830 Ger Plooij Tel. 06 - 41 65 08 97 · Email. gerrit3021@kpnmail.nl Webshop. www.plooijsvleeswaren.nl B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ JOHN DEERE - RADIO HOLLAND • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl

De Binnenvaartkrant 5 11 september 2012 Er is nu meer ‘sense of urgency’ bij alle partijen Waarover twittert de binnenvaart? @HavenAmsterdam 3 dinsdagen in sept/okt het IJ volledig gestremd ivm het afzinken van tunneldelen voor de @ noordzuidlijn http://ow.ly/dm- TvD #scheepvaart 31-08-2012 @IngriddeCaluwe Goed nieuws voor de binnenvaart! Ministerie start projecten voor overheveling lading van weg naar binnenwater en spoor. 31-08-2012 @_Erik_Pieters_ In de rust van #PSV vs AZ op bezoek geweest bij een trouwe fan @Ferenc078 http://t.co/ F2z8fU66 02-09-2012 @Scheepsbouw Ruim 500 studenten verwacht op de #MaritimeInnovationExperience op 12 september in de Sportboulevard in #Dordrecht http://ow.ly/doPXb 03-09-2012 De kade van de RWG-terminal (voorgrond) en die van de APMT-terminal met op de achtergrond de kranen van de (eerste) Maasvlakte. (foto MG Redacties) >> Vervolg van pagina 1 De containeroperators in de binnenvaart zijn betrokken bij de reguliere onderzoeken van het Havenbedrijf over de wijze waarop kan worden gewerkt met de Maasvlakte 2. Complexer “Elk nieuw onderzoek wordt concreter en gaat een niveau dieper. Rijnschepen doen nu vijf, zes of zeven calls als ze in de Rotterdamse haven komen, en die afhandeling wordt alleen maar nog complexer met de nieuwe terminals van APMT en RWG, als we niets doen.” Daarom wordt er bij het programma Ketenoptimalisatie met alle partijen gewerkt aan die nieuwe Valse start Transeuropese netwerken: binnenvaart wordt benadeeld De reactie van de rapporteurs van het Europees Parlement op het voorstel van de Europese Commissie over de Trans Europese Netwerken voor Transport (TEN-T) doet geen recht aan de binnenvaart. De Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) verzet zich er daarom tegen. Hij is zeer ongelukkig met de eerste reactie vanuit het Europees Parlement. De Commissie wil de transportverbindingen tussen de Europese landen verbeteren en hiervoor komt vermoedelijk 30 miljard euro beschikbaar. De reactie van de twee rapporteurs van het Europees Parlement (van de christendemocratische en de socialistische fractie) benadeelt de binnenvaart en maakt de besluitvorming stroperig, vindt Van Dalen. Hij spreekt van “een valse start voor de Trans Europese Netwerken”. situatie. De binnenvaart is vertegenwoordigd bij dat overleg via LINC (Logistiek Intermodaal Netwerk. com), een samenwerking van Vereniging Inland Terminal Operators (VITO) en de containeroperators van het CBRB). Gekeken wordt hoe het aantal calls kan worden gebundeld en geconsolideerd. Maira van Helvoirt ziet een verschil met eerdere pogingen om dit te realiseren: “Er is nu meer ‘sense of urgency’ en alle partijen – ook de zeereders en de zeeterminals – zitten nu aan tafel, die overigens allemaal heel legitieme eigen belangen hebben. Maar iedereen beseft: het is nu of nooit.” De eis van het Havenbedrijf dat 45 procent over water moet, is een stok achter de deur. “De terminals hebben het contract getekend en het zijn hun klanten die beslissen welke modaliteit wordt ingezet. Om te beginnen moet de lay-out van de Maasvlakte 2 in orde zijn en alle scenario’s doorlopen waar congestie kan optreden.” Aparte kades De nieuwe zeeterminals beschikken elk over een aparte kade waar binnenschepen kunnen laden en lossen. Echt optimaal zijn die aparte kades niet volgens Maira van Helvoirt. “Het is ‘second best’. Het is geen separate kade voor de binnenvaart, want hij wordt gedeeld met de feeders (shortsea schepen – red.), waarmee andere contracten zijn en opnieuw ligt de binnenvaart aan de laatste mem als er keuzes worden “Geen grasspriet mag nog verplaatst worden” De rapporteurs Koumoutsakos en Ertug komen voor de aanleg en verbetering van vaarwegen met nieuwe, uiterst strenge milieueisen. Van Dalen zegt: “Bij de aanleg en verbouw van vaarwegen zal daardoor praktisch geen grasspriet meer verplaatst mogen worden. De rapporteurs draaien de toekomst van de binnenvaart hiermee vakkundig de nek om.” “Wat me vooral stoort is dat beide rapporteurs vaak met de mond belijden dat de binnenvaart zo´n belangrijke rol speelt in het Europese transportsysteem. Maar als de kans zich voordoet beperken ze kennelijk de binnenvaart waar mogelijk.” Hij vervolgt: “De bestaande milieueisen bij aanleg en verbouw van vaarwegen zijn al streng. Maar als je die eisen toch wilt verscherpen – wat ik niet nodig vind – dan moeten die nieuwe eisen gelden voor álle vormen van transport, en niet alleen de binnenvaart.” Van Dalen is blij dat ook diverse van zijn collega´s zich net als de Europese Commissie tijdens de vergadering van de Transportcommissie verzetten tegen de voorstellen van de rapporteurs. Ook willen de rapporteurs tot in gemaakt welk schip als eerste moet worden behandeld.” “Daarnaast zou een dedicated barge terminal op de Maasvlakte, waar de kleine calls kunnen worden gebundeld, het goed kunnen doen. Er is wel geloof in een dedicated Barge Service Centre op de Maasvlakte – dat is dus wat anders dan een barge/ feeder-kade bij de terminals. De meerkosten die dan ontstaan moeten daarbij terugverdiend worden door efficiencywinst elders in de keten. Alle partijen hebben baat bij het meer efficiënt afhandelen van containerschepen.” detail regelen hoe bestuurders, ook op lokaal niveau, moeten worden betrokken bij de besluitvorming over aanleg of verbouw van infrastructuur. “Daarmee wordt de proce dure uitermate stroperig en zullen Europese infrastructuur projecten nauwelijks nog van de grond komen. De landen hebben zelf prima besluitvormingsprocedures mét inspraak. Een uit Brussel opgelegd systeem zal de besluitvorming onnodig bemoeilijken”, aldus Van Dalen. Hij kondigde tijdens het debat in de Transportcommissie aan met een reeks alternatieve voorstellen te komen om deze valse start ongedaan te maken. @rinusdekorte Rutte had niet moeten zeggen wegen..maar #vaarwegen. 04-09-2012 @PepijnvanDelft Vandaag aanwezig in de haven #Rotterdam #binnenvaart bezoeken word nu lid voor 25,- voor de eerste 4 maanden http://www.nautilusnl.org/aanmelden 05-09-2012 @ErikvanToor Binnenvaart letterlijk in beeld in nieuwsitem over meest concurrerende economieën: http:// bit.ly/OS1rsp 05-09-2012 @CBRBtweets Port of Rotterdam bij ADN themamiddag, insteek gesprek havenwethouder met staatssecretaris Atsma verbod varend ontgassen per 1 januari 2014 06-09-2012 @Michaeleleveld Moezel is weer achter ons, op naar Walsum Sud kijken hoe snel ze daar ons leeg gooien. @Andernach 07-09-2012 Blijf op de hoogte van het nieuws en volg De Binnenvaartkrant op Twitter: @BVK_binnenvaart.

De Binnenvaartkrant