Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

Bezoek ons ook tijdens

Bezoek ons ook tijdens de De Binnenvaartkrant 38 11 september 2012 Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen doet samen met 1.650 medewerkers de Antwerpse haven mee draaien en groeien. Al die bedrijvigheid maakt van de haven van Antwerpen een van de grootste logistieke draaischijven van Europa. En dat vraagt om mensen met uiteenlopende profi elen. Zet jij samen met ons je koers uit voor de toekomst? Open Scheepvaartdagen op 21-22 en 23 september in de Waagnatie Wij zoeken momenteel: Verkeersleider permanent openverklaard Verkeersleider sluizen permanent openverklaard Sleepbootkapitein permanent openverklaard Matroos solliciteer voor 23/09 Interesse? C E R T I F I E D B Y T H E C R F I N S T I T U T E Surf voor meer info naar www.havenvanantwerpen.be/jobs of neem contact op met onze personeelsdienst: T + 32 3 229 70 07 - E talent@haven.antwerpen.be • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Niessen - Postbus 188 | 3330 AD Zwijndrecht | Telefoon. (078) 612 48 33 | Fax. (078) 619 53 42 't Ambacht - Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 | 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht | Telefoon. (078) 681 41 77 | Fax. (078) 681 50 56

De Binnenvaartkrant 39 11 september 2012 HANGAR 29 ANTWERPEN · DAGELIJKS VANAF 14.00 UUR Werf ‘t Ambacht ‘ligt scherp aan de wind’ 21-23 sept 2012 DOOR JOHAN DE WITTE Een economische wind die krimpt, vraagt van een maritieme dienstverlener om ‘de schoot aan te trekken’. In de scheepvaart minder netto onder de streep raakt een scheepswerf rechtstreeks. Niettemin heeft Ab de Leeuw vanachter zijn bureau maar zeldzaam vrij zicht op de Alblasserdamse brug. Het betekent dat er schepen op de helling staan en de Ambacht BV Scheepwerf & Machinefabriek reeds scherp aan de wind ligt! Autotransport Welke varensman kent de werf ‘t Ambacht nou niet? Niettemin nog even voor de starters: net door de brug tegenover de Alblasserdamse kabelfabriek grenzend aan Koedood motoren ligt de bestemming voor keuren, nieuw certificaat, reparatie, ombouw en installatie et cetera. Ambacht en haar medewerkers beheersen het ABC van scheepsbouw en opschieten! Een grote diversiteit aan reparatieschepen, allang niet meer op twee handen te tellen casco’s voor hun onderwater equipment en trendy DCS International is nu distributeur van Ultra Dynamics-waterjets Deze maand heeft DCS International in Zwijndrecht de verkoop en service van Ultra Dynamics waterjets in de Benelux en Duitsland op zich genomen. Wereldwijd zijn er al meer dan 16.000 UltraJet aandrijfsystemen geleverd in de range van 100 pk (75 kW) tot 1800 pk (1343 kW). Ultra Dynamics has released a new waterjet model to its HT (High Thrust) range, the UltraJet 340HT. The new design allows for an engine input power of up to 410 kW (550 bhp). As with all other HT waterjets in UltraJet’s range the UJ340HT (high thrust) unit was designed to provide excellent high speed and cruising performance – with superior cavitation resistance at low speeds and when under more extreme load, towing, or thrust conditions. The 340HT will be of benefit to boat builders of Seismic, Landing Craft, Cargo carrying, Commercial and Military Tow vessels, where high static thrust is a prerequisite. The UJ340HT has a similar physical size and weight to the standard UJ340 waterjet, but utilises a different impeller to achieve higher thrust per horsepower compared to the standard UJ340 and other similar-size waterjets on the market. Following Ultra Dynamics practice, this new modificering, liepen er opnieuw van stapel. In de pauzes van vrachtnaar autoschepen-ombouw werd nieuwbouwinstallatie geprogrammeerd. Aan onder andere zwaar roro-vervoer hangt eveneens het label van Ambacht BV. Voor het specialisme van autotransport over water komen we terecht bij architect Ab de Leeuw die samen met tekenaar Van Gelder en het scheepswerfteam de expertise hiervoor in huis heeft. Ab: “Belangrijk zijn de sterkteberekeningen, het roro-dek met dekrondte geven we tijdens constructie voorspanning. De ‘ins en outs’ van af- en opritten vragen serieuze aandacht. Verticaal volgt na de beunvloer een roosterdek, het roro-dek en nog twee roosterdekken. Zo’n dek is zwaar uitgevoerd ULTRAJET 340HT (foto Johan de Witte) UltraJets staan bekend om de hoge stuwkrachtprestaties, betrouwbaarheid, efficiency en flexibiliteit. In augustus is een nieuw model op de markt gebracht. (lees het kader hieronder) Heeft u interesse of wilt u meer informatie over één van de Ultra Dynamics-waterjets, dan kunt u contact opnemen via telefoonnummer +31 (0)78 - 619 20 03. DCS International verzorgt eveneens de reparatie en installatie van zowel mechanische als elektronische motorbedieningen. Daarnaast is er een eigen productie van treken duwkabels (Morse) en kunnen klanten terecht voor levering en en berekend op 3500 kilo wielbelasting. De dekken en constructies worden in eigen beheer gemaakt en geconserveerd.” Het is werk dat in het curriculum vitae van de werf met hoofdletters is geschreven, evenals de ombouw van de Calcit 12 bijvoorbeeld die op dit moment door aangepaste en verstevigde RVS tanks uit de Calcit 2 wordt uitgerust en in nieuwe staat wordt gebracht. Niessen aan Noordpark schuilt nog altijd onder de paraplu van de BV Ambacht en is voor duwbakreparatie en (nieuwe) luiken, the place to be. Als een dikke plus bevinden zich Bogenda, Alubouw de Mooy en Van Mameren ook nog eens binnen de werfpoort. Scheepswerf Ambacht mag bogen op ervaring, kan een team vormen en heeft daardoor de wind in de rug om wensen van de klant te in te lassen. installatie van Kobelt schroefasremmen en stuurwerken. DCS International heeft als motto: Schepen varen 24 uur per dag, 7 dagen in de week; dus wij bieden 24 uur per dag, 7 dagen in de week onze service. Meer informatie: www.dcsint.nl model is constructed from marine grade aluminium alloy, with the impeller, impeller ring and shafts made from stainless steel. The design and materials emphasise high performance, efficiency and durability to permit reduced operating costs for boat owners and operators. The new model features a compact balanced reverse deflector with superior zero-speed and reverse manoeuvring performance with the intake block positioned further aft against the transom. The intake housing is designed for good water flow to the impeller at lower boat speeds and for sprint speeds up to approximately 35 knots, depending on hull type. The UJ340HT can utilise UltraJet’s Hydromechanical (HM), Electrohydraulic Jog (EHJ), Electrohydraulic Proportional (EHK), JetMaster-Pro proportional (JMP) or JetMaster Joystick (JMJ) reverse and steering Control systems. Standard manual hydraulic steering and optional hydraulically power-assisted steering is available for single and twin installations. With a similar hull footprint boat builders are able to offer a standard UJ340 for most general applications and the UJ340HT as an option for heavier boats, towing, or high bollard-pull applications. Papier en ijzer En dat komt mede doordat je als ‘ijzervreter’ in de branche tegenwoordig meer verstand moet hebben van papier dan van ijzer. Beleid en wetgeving van zo’n vijf omliggende gemeenten waar je als uitvoerend bedrijf mee te maken hebt, vraagt ‘Salomo’s wijsheid’ en engelengeduld. Werken mag tegenwoordig geen enkele stof doen opwaaien of decibels veroorzaken. Voor ‘elk wat wils’ komen diensten opdraven, gemotiveerd om hun job te behouden en de wereld te redden – overeenkomstig deze volgorde! Spuiten en teren “Het zijn de details die aan het eind verschil maken.” aldus Jean Luc, bedrijfsleider van Ambacht BV Scheepswerf & Machinefabriek. De ‘ver-ollandste’ Fransman heeft volgens De Leeuw een hart van goud voor de zaak. Jean Luc vind dat accuraat, flexibel en kwaliteit de basis zijn voor scheepsbouw en daarmee bij de klant langszij komt. “We doen er alles aan om een verblijf op de werf in verband met reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden zo kort en aangenaam mogelijk te houden. Tal van faciliteiten en voorzieningen staan hierbij in dienst van de klant, zoals onze in uitstekende staat verkerende 118 meter lange dwarshelling. Schepen met een diepgang tot 2,50 meter kunnen probleemloos worden drooggezet. Het schroevendoek is in onze ‘joker’ voor snel onderhoud of reparatie.” Hellingbaas Bas Willemstein, met dertig jaar reparatie in zijn bagage en het karakter van zijn hellingwagens door en door kent, voegt er aan toe: “Onze achttien hellingwagens hebben elk een draagvermogen van 150 ton. Bij normaal tij kunnen drie schepen naast elkaar staan, waardoor wij nog flexibel en lange wachttijden uitzonderingen zijn.” “Een ideale helling, niet alleen voor langdurige werkzaamheden, maar ook voor snelle keuringen, spuiten en teren.” Ideaal zelfs voor De Binnenvaartkrant die eens even ging kijken toen het innovatieve ms Semper Fi op de helling geïnstalleerd werd met de baanbrekende uitvinding Veth Hybrid Drive. Meer informatie: www.scheepswerfambacht.nl

De Binnenvaartkrant