Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 11 september 2012 STAND 263 Nieuwe ScheldewerveN Gelaagstraat 51 B 9150 Rupelmonde T: +32 3 774 11 45 F: +32 3 774 56 72

De Binnenvaartkrant 33 11 september 2012 HANGAR 29 ANTWERPEN · DAGELIJKS VANAF 14.00 UUR 21-23 sept 2012 Nieuwe Scheldewerven te Rupelmonde Een springlevende locatie Stand 263 DOOR JOHAN DE WITTE Rupelmonde ligt aan de Schelde, vlak bij de monding van de rivier de Rupel, waaraan het zijn naam dankt. Nieuwe Scheldewerven is geografisch uitstekend gelegen, aan een belangrijk knooppunt van binnenwaterwegen, en dus gemakkelijk te bereiken per schip. Per auto moet je de Gelaagstraat 51 in je GPS programmeren. Eenmaal op goede koers toont de NSW activiteit, aandacht en vernieuwing. Hier wordt volop gewerkt. Een nostalgische motorspits gekoesterd onder glas, siert de entree van het bureel. “Het is een model wat eens op deze werf van stapel liep”, aldus onze gastheren Emiel Lemmens en Peter Janssens. Geen spoor van scheepsbouwrecessie? “Wij doen met de ganse ploeg ons best en voor wat betreft de orderportefeuille mogen we niet klagen”, volgens Lemmens en Janssens. “We bieden elke reparatie of nieuwbouw faciliteit. Een afspraak staat, mikken op samenwerking en werken met een mix van jonge en oude vaklieden, waarvan er een aantal reeds 30 jaar hun boterham op deze werf verdienen. Het zijn gemotiveerde medewerkers die een ploeg vormen en als het moet, een tandje bijzetten. Wij zijn transparant in onze kostprijs, niettemin de job moet je gegund worden.” “De ‘buitenwereld’ beoordeelt het wel en wee van de werf soms aan de hand van een volle of een lege helling, maar dat is een meetlat die niet vertelt of ons orderboek gevuld is. Met het hellingprogramma streven we naar zo min mogelijk tijdverlet voor iedere klant. Planning betekent: groot werk bovenaan en dan kan het wel eens zijn dat de helling een paar dagen leeg staat alvorens deze in volgorde weer wordt vol gezet.” De werf waar de binnenvaart thuis is In de tweeënhalf jaar dat Emiel Lemmens en Peter Janssens deze werf runnen, is er al veel vernieuwd. Vanzelfsprekend ging eerst de helling in reparatie en zijn de lieren gereviseerd. “We hebben nieuwe medewerkers en materiaal maar investeren ook in de sociale sfeer, want de binnenvaart moet zich bij ons thuis voelen.” Peter Janssens werkte reeds 16 jaar op deze werf, kent daardoor de werf als geen ander. Samen met Emiel Lemmens namen ze in 2002 eerst de scheepswerf VANROusselt over in het Asiadok te Antwerpen en in 2010 volgde Nieuwe Scheldewerven. Lemmens en Janssens hebben de dagelijkse leiding van beide werven. NSW bestaat al vanaf 1938 en het is in maritieme kringen wel bekend dat er heel wat werk werd verzet. De helling is 170 meter lang en draait 1500 ton omhoog, ofschoon de hellingbaas niet schrikt van een ‘weinig’ meer! Niettemin blijft het een binnenvaartwerf waar een zeeschip eveneens op de helling, palen of getijdehelling past. Dit werd vorig jaar bewezen door een coaster van 128 x 18 meter die op de getijde helling aanmeerde. Deze manoeuvre bracht Rupelmonde in rep en roer, want er werd door sommigen gedacht dat het schip was gestrand. Nieuwbouw Bij de overname in 2010 behoorde ook nieuwbouw tot de uitdagingen. Emiel Lemmens: “De Nieuwe Scheldewerven staat voor vakmanschap. We hebben vakmensen voor reparatie evenals nieuwbouw. Mede daardoor hebben we het project voor het bouwen van een nieuwe catamaran duwboot in de wacht gesleept. We bouwen dit 34 x 15 meter schip in onze 2100 m² grote montagehal, waar alle nodige apparatuur voor handen is.” “Het wordt voorzien van 4 x 1000 pk Caterpillar motoren geleverd door ADR. De opdrachtgever denkt reeds aan een tweede nog grotere catamaran duwboot van 42 x 18 meter.” “Buiten dit alles is er nog een nieuwbouw in de planning. Het wordt een schip dat is ontwikkeld voor palletvervoer. Beide schepen worden bij de NSW volledig van asleiding, motoren en onderwater equipment voorzien en zullen onder het motto van ‘samen zijn we sterk’ worden afgebouwd bij Asto in Raamsdonksveer.” Askoy II houdt de Spirit erin op de NSW “De Askoy II”, vertelt Peter Janssens, “heeft bij onze ploeg een speciaal plekje. Het casco staat bij ons in de nieuwbouwloods en als er even tijd en geld is renoveren we dit even boeiende als legendarische jacht.” De Askoy II is door de Antwerpse architect Herman Van Cuyck gebouwd en werd als schoonheid onmiddellijk opgenomen in de lijst van de mooiste jachten ter wereld. Op het einde van zijn leven werd Jacques Brel de eigenaar. De beroemde zanger verliet zijn ‘vlakke Vlaanderenland’ en voer met het jacht Askoy II om de wereld. Ziekte nam hem de wind uit de zeilen. De Askoy II vond haar Waterloo aan de Noordwestkust van Nieuw Zeeland. De gebroeders Wittevrongel vonden het wrak in Baylis Beach en de passie om het te redden laaide op. Ze brachten het gehavende casco naar Vlaanderen waar een geëngageerde groep met de naam ‘vzw SavekoyII’ zich inzet om er opnieuw de onmogelijke droom van Brel mee waar te maken en te varen op alle wereldzeeën.

De Binnenvaartkrant