Views
2 years ago

2012-19

  • Text
  • September
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schepen
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 11 september 2012 ONE STOP ShipService & repair E N G I N E S E R V I C E Olthof beschikt over een afmeerkade van 200 meter, vrij van havengeld. Door de gunstige ligging vlak naast de Van Brienenoordbrug in combinatie met alle faciliteiten en disciplines in huis (motoren, ijzer, hydrauliek en electro) is Olthof dé ideale pitstop voor uw schip. Zowel voor de binnenvaart als voor de zeevaart. E N G I N E S E R V I C E • Endoscopische motordiagnose • Inbouwen van motoren • Onderhoud en reparatie • Verkoop van motoronderdelen uit grotendeels eigen voorraad • Afbouw van nieuwbouwcasco’s (binnenvaart en zeevaart) • Reparatie van binnenvaart en zeeschepen • Hydrauliek service en Fravabo stuurmachines • Roeren en schroefassen • IVR stuurmachinekeuring station • Laser uitlijnen en epoxy ondergieten • IJzer en pijpwerk • 24/7 Servicedienst • Nieuwbouw • Onderhoud • Renovatie • Storingen • Engineering • Binnen- en Zeevaart SINDS 1924 HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES Machinefabriek G. Olthof N.V. Officieel Mitsubishi Marine Dealer Officieel Doosan - Daewoo Marine Dealer Fravabo Hydraulics Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork Nijverheidstraat 120-124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. +31(0)10 - 2580258 info@olthof.eu www.olthof.eu

De Binnenvaartkrant 25 11 september 2012 HANGAR 29 ANTWERPEN · DAGELIJKS VANAF 14.00 UUR Olthof Capelle aan den IJssel: One stop voor onderhoud, reparatie en nieuwe motoren 21-23 sept 2012 Alle informatie over de gezamenlijke Olthof ondernemingen vindt u op www.olthof.eu en tijdens de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen kunt u ze bezoeken op stand 508. Een doorkijk naar de shop met onderdelen (nieuw en recon) van diverse motormerken. Stand 508 DOOR HANS HEILIGERS In de luwte van de Maasstad aan de monding van de IJssel ligt een 200 meter lange kade waarlangs schepen probleemloos en zonder havengeld kunnen afmeren. Als we bij de Van Brienenoordbrug de eerste afslag nemen rijden we al binnen twee kilometer het bedrijfsterrein op dat bij die kade hoort. Op die locatie staat een kantoor met meerdere verdiepingen en een zevental bedrijfshallen waarop in forse belettering de namen zijn aangebracht van Olthof, Gecap en Mitsubishi. De verdieping waar wij worden ontvangen kent geen enkele belemmering voor het uitzicht op de rivier en de schepen die daar iedere dag de Olthof locatie via de Maas of IJssel op enkele tientallen meters afstand passeren. Een unieke plek voor een unieke combinatie van bedrijven waar je in de meest letterlijke zin met één stop langs de kade terecht kunt voor onderhoud, nieuw of reparatie bij onverhoopte pech. Langs de wand van het kantoor hangen veel posters van schepen die in de loop van de tijd bij Olthof hebben afgemeerd, van binnenvaart tot zeevaart. De eerste zwartwit foto’s van het begin van de activiteiten in Capelle aan den IJssel vormen een goede start voor het interview en de eerste vragen aan Wansink. Oprichter Geert Olthof Geert Olthof werkte aanvankelijk op de Brons motorenfabriek in Appingedam die een stormachtige ontwikkeling doormaakte. Olthof beheerst de techniek rond de motoren tot in detail en combineert dat met een goed gevoel voor dienstverlening. In 1924 vroeg Jan Brons zijn 26-jarige medewerker voor hem in Rotterdam een bedrijf te gaan opzetten voor onderhoud en reparatie van Bronsmotoren. Nog in dat zelfde jaar werd in Rotterdam Motorenbedrijf Olthof opgericht. De groei van de onderneming verliep zeer voorspoedig, maar het succes van de investering en alle inspanning ging verloren door het nietsontziend Duits bombardement in mei 1940. Geert Olthof liet zich niet uit het veld slaan. Hij verliet Rotterdam en vestigde kort daarna onder de oorspronkelijke naam een nieuwe onderneming in Capelle aan den IJssel, exact op dezelfde plaats waar wij dit verhaal nu optekenen. Op dit moment staat Henny Olthof als derde generatie aan het roer van de gezamenlijke Olthof-ondernemingen die hun specialismen onder verschillende divisienamen uitvoeren. Rick Wansink neemt ons mee voor een rondleiding over het bedrijfsterrein. Olthof Engine Service Als eerste stappen we binnen bij bij Olthof Engine Service en staan meteen in een grote overzichtelijk ingedeelde ruimte. Aan de inrichting ontbreekt werkelijk niets om goed uitgerust te kunnen repareren en reconditioneren. Verder is er alles beschikbaar voor het vlakken van cilinderkoppen, slijpen van kleppen en het kotteren van klepzettingen. Er staan ook nog buigmachines, een valschaar, pers en een wals. Bij een gedemonteerde motor krijgen we uitleg over de planning van een reparatie aan de cilinderkoppen en een krukas. Meer dan eens blijkt dat een omvangrijke reparatie voorkomen had kunnen worden met een periodieke endoscopische motordiagnose. Zonder demontage van de cilinderkoppen kan daarbij door de medewerkers van Olthof Engine Service worden vastgesteld welk onderhoud er wel of niet nodig is. Aan het eind van de hal is nog een groot magazijn waar keurig van elkaar gescheiden de gangbare en minder gangbare machineonderdelen, filters en pakkingen liggen opgeslagen van Brons, Bolnes, Stork, Mitsubishi en Doosan. Tevens biedt Olthof Engine Service sinds dit jaar volwaardige service voor onderhoud en reparatie aan alle type motoren van Anglo Belgian Corporation (ABC). Olthof Scheepsservice Bronsmotoren worden sinds de tachtiger jaren niet meer gebouwd. Vandaar dat sinds die tijd de overstap werd gemaakt tot erkend distributeur en dealer van Mitsubishi en Doosan waarvan grote vlaggen tegen de wand van de hal hangen. Rick Wansink legt ons uit dat Olthof zich bij levering van nieuwe motoren onderscheidt door gunstige prijsstelling en uitgebreide garantievoorwaarden. De medewerkers die we hier aan het werk zien werken niet slechts in de bedrijfshal maar stappen met grote regelmaat in hun auto om elders in het land hun diensten te verlenen. Ze doen dat om een stuurinrichting te keuren waarvoor Olthof zelf de IVR-SPO keuringen mag uitvoeren. Dat komt doordat ze daarover veel gespecialiseerde kennis bezitten door de fabricage van hun eigen Fravabo hydraulische stuurinrichtingen. De klanten waarderen de wijze waarop Olthof Scheepsservice op betrouwbare en gedegen wijze een eerlijk advies geeft wat er nu wel en niet noodzakelijk is voor het onderhoud en de certificering. Met dezelfde mobiliteit hanteert de crew van Olthof Scheepsservice nog ander specialismen. Zo kunnen ze met behulp van verfijnde lasertechniek een treffende analyse maken ter voorkoming van slijtageproblemen of de oorzaak vaststellen van onnodig geluid en trillingen. Ook hier geldt: preventie is beter dan het repareren van draaiende onderdelen en machines. Gecap-Electro Door de veelvuldige samenwerking tussen Gecap-Electro en de ondernemingen van Olthof bij afbouw of hermotorisering in de binnen- of zeevaart ontstond een klimaat waarbij wederzijds veel van elkaar werd geleerd. Nog steeds wordt er over en weer gebruik gemaakt van elkaars technische kennis binnen de muren van de gezamenlijk Olthof bedrijfslocaties aan de Nijverheidsstraat 120-124 in Capelle aan den IJssel. Als we bij Gecap-Electro binnengaan zien we een zestal schakelkasten gereed staan voor aflevering waarvan op de deuren alle vensters de volt- en ampèremeters keurig in perspectief weglopen. Het is en blijft een kwestie van geduld en inzicht om zo’n werkstuk en de juiste aansluitingen voor de bedrading te maken. Op dezelfde wijze wordt aan boord een lessenaar ingericht. One stop Als we het geheel overzien dan beschikken de gezamenlijke Olthof ondernemingen aan de voet van de Van Brienenoordbrug over een brede hoeveelheid gebundelde technische kennis, magazijnen en werkplaatsen waaraan een bezoek altijd tijdwinst oplevert omdat ze met one stop beschikbaar zijn langs de volle lengte van de 200 meter lange kade. De goed geoutilleerde werkplaats voor onderhoud aan en revisie van (scheeps)motoren. (foto’s Hans Heiligers)

De Binnenvaartkrant